Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd
Permalänk
Medlem

Val av bredband & router.

Tjenare

Jag och min sambo köpte hus för ett par veckor sedan och självklart sitter jag och planerar lite allt möjligt, bland annat router och bredband..

Huset är ca 135m2 fördelat på två vångingar, kollar på ny router då den vi har just nu har börjat strula. Tänkte först köra mesh för att göra det enkelt. Dock får jag inte köra Wi-Fi när jag jobbar hemifrån utan måste köra med kabelanslutning.. Så måste på något sätt få en kabel från undervåning till ovanvångingen (vilket jag jag får lösa på något sätt).

Det jag velar på är val av router och val av operatör. Hade gärna hållt mig under 2500kr på router. Bredband gärna runt 250/250. Vad ska man tänka på vid val av leverantör? Bara pris eller är där annat man kanske inte tänker på?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Tjenare

Jag och min sambo köpte hus för ett par veckor sedan och självklart sitter jag och planerar lite allt möjligt, bland annat router och bredband..

Huset är ca 135m2 fördelat på två vångingar, kollar på ny router då den vi har just nu har börjat strula. Tänkte först köra mesh för att göra det enkelt. Dock får jag inte köra Wi-Fi när jag jobbar hemifrån utan måste köra med kabelanslutning.. Så måste på något sätt få en kabel från undervåning till ovanvångingen (vilket jag jag får lösa på något sätt).

Det jag velar på är val av router och val av operatör. Hade gärna hållt mig under 2500kr på router. Bredband gärna runt 250/250. Vad ska man tänka på vid val av leverantör? Bara pris eller är där annat man kanske inte tänker på?

Jag har kört Bahnhof i många år och är väldigt nöjd med dem. Stabila, värnar om integritet och ligger bra i pris (iallafall där jag bor). Router och nätverk är en djungel och det finns massa bra alternativ. Jag själv kör UniFi rakt igenom på allt, men det är svårt att komma under 2500kr med. Eftersom du har två våningar så tycker jag att du borde ha en wifi-nod på varje våning, men du kan ju såklart börja med en och se hur bra det funkar. UniFi Gateway Ultra + en U6+ accesspunkt kostar ca 3000kr tillsammans. Enkelt att bygga ut med fler APs vid behov.

När det kommer till att dra kablar mellan våningar, kolla om du kan använda gamla TV- eller telefonuttag och dra nätverkskabel i de existerande rören som ändå inte används längre. Så gjorde jag från min källare till vinden och kunde från vinden peta ner en kabel till vilket rum som helst (jag har dock bara enplansvilla + källare).

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem

Bahnhof + Unifi

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Bredband2 och en asus router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Jag har kört Bahnhof i många år och är väldigt nöjd med dem. Stabila, värnar om integritet och ligger bra i pris (iallafall där jag bor). Router och nätverk är en djungel och det finns massa bra alternativ. Jag själv kör UniFi rakt igenom på allt, men det är svårt att komma under 2500kr med. Eftersom du har två våningar så tycker jag att du borde ha en wifi-nod på varje våning, men du kan ju såklart börja med en och se hur bra det funkar. UniFi Gateway Ultra + en U6+ accesspunkt kostar ca 3000kr tillsammans. Enkelt att bygga ut med fler APs vid behov.

När det kommer till att dra kablar mellan våningar, kolla om du kan använda gamla TV- eller telefonuttag och dra nätverkskabel i de existerande rören som ändå inte används längre. Så gjorde jag från min källare till vinden och kunde från vinden peta ner en kabel till vilket rum som helst (jag har dock bara enplansvilla + källare).

https://www.inet.se/lista/L9Q4ASCn3y3ZXmxHuIP_-LIB8Qc/unifi

Blir kanske lite väl mycket, får fundera lite på det... Försökte mig på ett Unifi system för ett par år sedan men fick aldrig det att funka super bra.. Det var dock inte samma komponenter utan dream machine och en switch med typ fem AP's..

Ska kolla vad Bahnhof ska ha per månad. Verkar som det inte skiljer super mycket i pris på de jag redan kollat på.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Kabel är bäst men blir det för svårt så kan du köra mesh: Router->wifi->Mesh node->Kabel->Dator så blir det kabel till datorn.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

https://www.inet.se/lista/L9Q4ASCn3y3ZXmxHuIP_-LIB8Qc/unifi

Blir kanske lite väl mycket, får fundera lite på det... Försökte mig på ett Unifi system för ett par år sedan men fick aldrig det att funka super bra.. Det var dock inte samma komponenter utan dream machine och en switch med typ fem AP's..

Ska kolla vad Bahnhof ska ha per månad. Verkar som det inte skiljer super mycket i pris på de jag redan kollat på.

Jo det är dyrt kanske men själv tycker jag deras produkter är bra och "billiga" nog för hemma nät. Dock är det någon funktion som man saknar och de säger att "det kommer i en update" så kan den updaten/funktionen dröja lång tid..

Men OM du köper så är svenska återförsäljare ofta dyrare på deras produkter. Kolla direkt på deras EU sida, skickas från typ Tjeckien eller vad det är. Sist jag köpte var det även fri frakt, men det var ett tag sedan.

Visa signatur

|| AMD 5700X3D || ASUS ROG Formula VIII || RX 9070 XT || 32GB G-Skill || Skärm : LG42" C4 / Acer G24 ||

Permalänk

Unifi är ett bra val när det gäller hårdvara för uppkoppling. Lösningen är skalbar och man kan bygga ut vartefter behoven ökar eller ändras.
De senaste routrarna har inbyggd controller-programvara så man slipper köra separat programvara på server vilket förenklar det hela betydligt.
När jag byggde om mitt hus för dryga 25 år sen fanns knappast några trådlösa nätverk så jag drog kabel mellan ett antal rum vilket jag har stor nytta av idag. Sen har jag senare kompletterat med ytterligare utanpåliggande kabeldragning vilket oftast går att få till på ett snyggt sätt så var inte rädd för detta.
ISP: Ja Bahnhof fungerar bra (har dem just nu) men även Telia som jag hade tidigare fungerade mycket bra. Se till att få ett bra pris innan du binder upp dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Kabel är bäst men blir det för svårt så kan du köra mesh: Router->wifi->Mesh node->Kabel->Dator så blir det kabel till datorn.

Hade gärna gjort så men får tyvärr inte köra trådlöst pågrund av säkerhet, så till kontoret kommer jag vara tvungen o fixa något med kabel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Jo det är dyrt kanske men själv tycker jag deras produkter är bra och "billiga" nog för hemma nät. Dock är det någon funktion som man saknar och de säger att "det kommer i en update" så kan den updaten/funktionen dröja lång tid..

Men OM du köper så är svenska återförsäljare ofta dyrare på deras produkter. Kolla direkt på deras EU sida, skickas från typ Tjeckien eller vad det är. Sist jag köpte var det även fri frakt, men det var ett tag sedan.

Skrivet av Herr Thomas:

Unifi är ett bra val när det gäller hårdvara för uppkoppling. Lösningen är skalbar och man kan bygga ut vartefter behoven ökar eller ändras.
De senaste routrarna har inbyggd controller-programvara så man slipper köra separat programvara på server vilket förenklar det hela betydligt.
När jag byggde om mitt hus för dryga 25 år sen fanns knappast några trådlösa nätverk så jag drog kabel mellan ett antal rum vilket jag har stor nytta av idag. Sen har jag senare kompletterat med ytterligare utanpåliggande kabeldragning vilket oftast går att få till på ett snyggt sätt så var inte rädd för detta.
ISP: Ja Bahnhof fungerar bra (har dem just nu) men även Telia som jag hade tidigare fungerade mycket bra. Se till att få ett bra pris innan du binder upp dig.

Känns som jag får kika på Unifi och kanske öppna plånboken.. såg de hade poe kamror med vilken helt klart kan vara lite lockande..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Huset har träbjälklag så tänker att en AP får räcka på ovanvåningen.. Vet inte om färger och sträck är förståeligt men hoppas det xD.. Blir ju helt klart dyrare än vad jag planerat men kanske är värt det.. Kan man köra vilken kabel som helst för att mata POE mellan switch lite 8 och switch flex mini? Sådär sugen att köpa en hel rulle från Unifis hemsida när jag kan snylta några meter från kopisens jobb..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Huset har träbjälklag så tänker att en AP får räcka på ovanvåningen.. Vet inte om färger och sträck är förståeligt men hoppas det xD.. Blir ju helt klart dyrare än vad jag planerat men kanske är värt det.. Kan man köra vilken kabel som helst för att mata POE mellan switch lite 8 och switch flex mini? Sådär sugen att köpa en hel rulle från Unifis hemsida när jag kan snylta några meter från kopisens jobb..

Det kan vara så att du kommer behöva en AP per våningsplan, men du kan testa med 1 st först.

Ja, så länge du undviker CCA-kablar så går det bra med vilken kabel som helst. Se bara till att ha rätt typ av kabel för respektive typ av användningsområde (solida ledare för vägguttag, flerkardeliga för kablar du vill klämma dit kontakt på).

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det kan vara så att du kommer behöva en AP per våningsplan, men du kan testa med 1 st först.

Ja, så länge du undviker CCA-kablar så går det bra med vilken kabel som helst. Se bara till att ha rätt typ av kabel för respektive typ av användningsområde (solida ledare för vägguttag, flerkardeliga för kablar du vill klämma dit kontakt på).

Om man hade kört dream routern istället för Cloud Gateway Ultra hade jag sluppit AP på bottenplan.. Men kanske ett dåligt alternativ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Hade gärna gjort så men får tyvärr inte köra trådlöst pågrund av säkerhet, så till kontoret kommer jag vara tvungen o fixa något med kabel

Va? Pga säkerhet?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Va? Pga säkerhet?

Ja de är vad dom säger iallafall

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Adnerhill:

Ja de är vad dom säger iallafall

Lol vem säger det?
Om du pratar WiFi så säkra upp det med långa lösenord

Permalänk
Medlem

Första gången jag hör att man inte får köra wifi när man jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Lol vem säger det?
Om du pratar WiFi så säkra upp det med långa lösenord

Våran säkerhetsavdelning på jobb fick inte ens ha trådlösa möss/tangentbord/headset när jag började på företaget. Nu har dom dock släppt lite på det. Dock långt från allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Första gången jag hör att man inte får köra wifi när man jobbar.

Det finns många yrken där datorn inte ens får vara uppkopplad.

Dock undrar jag om du ens får ha wifi om du har det kravet?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Adnerhill:

Våran säkerhetsavdelning på jobb fick inte ens ha trådlösa möss/tangentbord/headset när jag började på företaget. Nu har dom dock släppt lite på det. Dock långt från allt.

Det är väl ändå hemma hos dig? Så det lär ju de inte bestämma över tänker jag.
Du kan ju också alltid separera näten åt och ha endast 1-2 datorer tillåtna på ditt jobb-VLAN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du kan ju också alltid separera näten åt och ha endast 1-2 datorer tillåtna på ditt jobb-VLAN.

Lär vara ett krav för att få arbeta hemifrån istället för på plats. Finns många jobb där sådana krav finns, speciellt för jobb som kräver säkerhetsklassning.

OnT: Jag har liknande förutsättningar som dig med två plan, tegelhus, fast lite mindre (125m2). Vi klarar oss på en unifi AP6 LR mitt i huset och har täckning hela huset samt trädäcket. Har till och med några shellys som har täckning i utkanten av tomten (inga super hastigheter men fortfarande responsiv).

Router har jag en egen ihopsatt maskin med opnsense så det faller nog utanför budgeten, ska du inte göra något speciellt på routern så behöver det inte vara någon värsting maskin. Inte tugnt att skyffla 250 Mbit, är när du börjar behöva ha många brandväggsregler, VPN hostat på/via router istället för direkt via din klient (laptop, mobil, etc), IDS, som en bättre router krävs.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Om man hade kört dream routern istället för Cloud Gateway Ultra hade jag sluppit AP på bottenplan.. Men kanske ett dåligt alternativ?

Unifi Dream Router är prestandabegränsad till ca 700 Mbit/s eller nåt sånt. Personligen är det ingen produkt jag skulle köpa, men folks krav är ju olika.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Jag skulle säga ta en Asus i rätt prisklass som huvudrouter, går att få till bra pris allt som oftast, och sen lägg till ytterligare med trådbundet ai-mesh vid behov

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Absolut att de kan bestämma om jag får jobba hemma eller inte Livet i branchen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Unifi Dream Router är prestandabegränsad till ca 700 Mbit/s eller nåt sånt. Personligen är det ingen produkt jag skulle köpa, men folks krav är ju olika.

Hmm ok! Värt o tänka på alltså!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Är det LAN-WAN hastigheten eller LAN-LAN? Är inte ovanligt med sub gigabit på att flytta paket mellan WAN-LAN på konsument routrar, så länge det bara är WAN-LAN begränsat så behöver man ett abonnemang för högre hastigheter än 700 Mbit för att bli begränsad.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Är det LAN-WAN hastigheten eller LAN-LAN? Är inte ovanligt med sub gigabit på att flytta paket mellan WAN-LAN på konsument routrar, så länge det bara är WAN-LAN begränsat så behöver man ett abonnemang för högre hastigheter än 700 Mbit för att bli begränsad.

Allt som kräver routing, dvs. för de flesta förmodligen bara WAN-LAN i respektive riktning. Mellan LAN-enheter anslutna till den är det väl sannolikt en integrerad switch de är anslutna till, så där borde det vara line-rate.

Routrar som klarat 1000/1000 har ju varit tillgängliga för ett rimligt pris väldigt länge nu, så tycker att det är lite pinsamt att släppa en produkt som inte klara det. Föregångaren UDM (icke-pro) klarade det ju också, vilket inte gör det mindre pinsamt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

eh ....

WiFi säkras med certifikat för auth.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

eh ....

Knappast på ett hemnätverk hos en frågeställare som inte vet vilken utrustning denne ska köpa. WiFi är radio. Om någon bestämmer att det är en säkerhetsrisk att man över huvud taget kan se om någon jobbar på viss plats och tidpunkt så är det bara att ta det om man vill vara säker på att behålla jobbet.

På ämnet: Med nuvarande säkerhetsläge finns det inte mycket kvar att rekommendera vad gäller routrar. Något Taiwanesiskt med simpel konsumenthårdvara som inte kör ett parallellt OS och som man kan installera OpenWrt på (om behovet uppstår) känns som det minst dåliga valet just nu. Typ Asus TUF Ax4200. Så får du WiFi på bottenvåningen om den ställs vid inkommande. Komplettera med någon takmonterad AP, kanske någon Mikrotik? Nä, det blir ingen integrerad lösning för roaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

eh ....

Mitt jobb är inte säkerhet 😂 vet inte exakt varför dom inte vill det. Vill du veta varför så får du fråga Säpo eller Saabs säkavdelning 🤷🏻‍♂️.

Visa signatur