Återförsäljarens tips om smälta RTX 5000-kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Cynikern i mig säger att om det finns minsta lilla chans att det rör sig om handhavandefel kommer de köra den linjen så långt och så hårt det går. Om det däremot kommer fram tekniska bevis som inte går att sopa under mattan kommer de troligen att pusha rätt hårt för att lägga över det på PSU-tillverkarna.

Games nexus har lämnat in till tredje part. Men vet inte vilka bevis som krävs för det är ganska uppenbart vad som gått snett.

Intel under Sandy bridge eran gjordes en återkallelse för funktionaliteten och prestandan degraderas på vissa sata portar. Men finns väl ingen heder kvar i branschen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det är väl precis det som behöver göras dvs designa om kortet??

Nej det finns andra lösningar, frågan är ju vad de lär välja. Det går att styra från psu, egentligen borde en adapter till kabeln också kunna göra. Med övervakning av varje par och separat digital balansering.

Vad detta kostar är ju dock en annan fråga

att designa om pcb + återkallning kommer kosta multum, kan vara billigare att bara ersätta brända kort.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

För att slippa designa om kretskortet.

Skrivet av landahl:

Det är väl precis det som behöver göras dvs designa om kortet??

Annars tillåta tredje part ändra strömmatning (verkar enligt teorier vara orsaken till Asus udda lösning). Något Linux förslog i den poden.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej det finns andra lösningar, frågan är ju vad de lär välja. Det går att styra från psu, egentligen borde en adapter till kabeln också kunna göra. Med övervakning av varje par och separat digital balansering.

Vad detta kostar är ju dock en annan fråga

att designa om pcb + återkallning kommer kosta multum, kan vara billigare att bara ersätta brända kort.

Kan ju inte kommit ut enorm många till kund, kan ju bara tillåta tredje part fixa strömmatningen (som verkar som de inte får göra nu). Har ju varit betydligt dyrare återkallelse förr. De har ju pengarna, men kanske billigare att lägga ner 5000 och satsa på AI kort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GOG:

Ni har alltså 8 matningar till samma brytare? Varför inte sektionera innan uc?

För det är matande till ställverk? För att kunna ha en större brytare är billigare än att hålla på med lastbalansering för varje UC och dess stigarledningar.

Vissa centraler har förbrukare på 400A.
Varje kabel är säkrad 200A om jag inte kommer ihåg fel.

Även en del hus längs kungsgatan i Stockholm har en 8 eller 10 parallela matningar in för att de ligger massa restauranger.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan ju inte kommit ut enorm många till kund, kan ju bara tillåta tredje part fixa strömmatningen (som verkar som de inte får göra nu). Har ju varit betydligt dyrare återkallelse förr. De har ju pengarna, men kanske billigare att lägga ner 5000 och satsa på AI kort.

Just FE eller alla kort? De brukar snitta runt 100- 125k kort första månaden. Pengar har de men att återkalla är ju att påvisa att de gjort fel.

Rent fakta mässigt har ingen gjort rätt egentligen.... Då det saknas regler i standarden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För det är matande till ställverk? För att kunna ha en större brytare är billigare än att hålla på med lastbalansering för varje UC och dess stigarledningar.

Vissa centraler har förbrukare på 400A.
Varje kabel är säkrad 200A om jag inte kommer ihåg fel.

Även en del hus längs kungsgatan i Stockholm har en 8 eller 10 parallela matningar in för att de ligger massa restauranger.

Jaha, det är högspänning. Jag misstolkade ditt inlägg som att ni hade 8 matningar på 230v in.

Ber om ursäkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av GOG:

Jaha, det är högspänning. Jag misstolkade ditt inlägg som att ni hade 8 matningar på 230v in.

Ber om ursäkt

Nej lågspänning (400V) men hög effekt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Just FE eller alla kort? De brukar snitta runt 100- 125k kort första månaden. Pengar har de men att återkalla är ju att påvisa att de gjort fel.

Rent fakta mässigt har ingen gjort rätt egentligen.... Då det saknas regler i standarden.

Det är just det som skulle rädda deras rykte att dom påvisar att dom har gjort fel. Tror dom verkligen att folk är så dumma när det gäller detta? Nvidia måste komma med en konkret lösning och förklaring på det hela för att återfå folks förtroende. Jag hade tidigare bestämt mig för ett 5090 eftersom jag spelar i 4k, nu har jag dock börjat snegla på amd och kommande 9070XT.

Hoppas Nvidia reder ut den här soppan snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det är just det som skulle rädda deras rykte att dom påvisar att dom har gjort fel. Tror dom verkligen att folk är så dumma när det gäller detta? Nvidia måste komma med en konkret lösning och förklaring på det hela för att återfå folks förtroende. Jag hade tidigare bestämt mig för ett 5090 eftersom jag spelar i 4k, nu har jag dock börjat snegla på amd och kommande 9070XT.

Hoppas Nvidia reder ut den här soppan snart

Ja, vi är så dumma. Det är nog som vanligt att 1 på 500 har problem i praktiken och så blåses det upp till elefantastiska proportioner. Man kan ju vidta lite enkla åtgärder som att se till att man kör med en hyggligt ny kabel och att man sätter i den ordentligt så är risken nog väldigt liten. Jag bryr mig inte ritktigt om den här typen av korståg, jag vill bara spela.

För övrigt har jag inte hört en enda youtuber gett några som helst råd om vad som kan fungera bäst så det inte smälter, jay var väl närmast iofs. Tror ärligt talat dom inte bryr sig, dom vill bara ha views, och nu är det 5 videos for free så att säga, med fulla kommentarsfält av arga män. Internet i ett nötskal. Jag har jag slutat kolla på dom, dom bara maler utan att komma med något vettigt.

Troligtvis större risk att elda ner huset när man laddar en iPhone.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Varför kan ingen mäta strömmen med en strömtång?
Det är enkelt.
Var felet är kan sen mätas med en multimeter som mäter millivolt helst med en upplösning 0,1mV eller bättre.
Mät spänningsfallet över kontakten, kontaktstiftet till kabeln.

Så enkelt men tydligen orkar ingen göra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Det är enkelt.
Var felet är kan sen mätas med en multimeter som mäter millivolt helst med en upplösning 0,1mV eller bättre.

Varför gör inte sweclockers ett test?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Varför gör inte sweclockers ett test?

Strömtång 500kr
multimeter måste dom redan ha på kontoret eller så finns den inbyggd i en strömtång .

Det finns många på forumet som är ingenjörer och kan hjälpa till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Det är enkelt.

Att mäta strömmen som går genom varje ledare har redan gjorts i ett antal videor och artiklar där det har framkommit att även med nyare kablage så kan du ibland få stora skillnader genom att dra ur kontakten och sedan sätta i den igen. Sen hintade Gamers Nexus om att de håller på med en större genomgång av korten så vi får kanske en mer djupgående video senare i veckan eller nästa.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Att mäta strömmen som går genom varje ledare har redan gjorts i ett antal videor och artiklar där det har framkommit att även med nyare kablage så kan du ibland få stora skillnader genom att dra ur kontakten och sedan sätta i den igen.

Det du säger bevisar det jag säger, det är kontaktresistensensen i kontakten som orsakar felet.
Kontaktresistens går att mäta med en multimeter millivolt mellan hona hane i kontakten.
Varför är det så svårt att göra?

Den som är bra på kretskort kan simulera felet i datorn vi vet alt utom resitansen i kontakten.

Jag säger att det inte går att ha parallellkopplade strömatningar när det finns kontakter med resistens.
Fastlödda kablar då hade det fungerat, men konstruktionen är ändå olämplig.

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Hejsan!
I artikeln rekommenderas det att man helst bör använda native 16-stifts kabel och ett ATX 3.1-certifierat nätaggregat. Men ett krux (i skrivande stund) är att det finns så få ATX 3.1-certifierade nätaggregat att välja mellan....i varje fall i den högre prestanda-klassen från 1000w och högre. Ta Asus och Seasonic som exempel. Varför är utbudet så uruselt? Är det någon som vet?

Har inne bestilling på seasonic atx3.1 2200watt siden november 2024, var i kontakt med seasonic i europa , de sier at
proshop skal få denne på lager om 14 dager. kjøper bare høykvalitet psu når jeg skal ha rtx5090. Anbefaler folk å være rask til å handle , for denne psu forsvinner raskt ut og de har begrenset antall.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Inga defekta kort har rapporterats om i Sverige.

Läs hela artikeln här

Mens effektverdien på strømspenningen i lokalnettet i Norge ligger på 230 volt og 50 hertz frekvens, har man i USA en effektverdi på strømspenningen på ca. 115 volt i lokalnettet, og 60 hertz frekvens. Dette betyr at du kan bruke apparater med strømspenning i sjiktet mellom 110 volt og 125 volt AC (alternating current = vekselstrøm). Kan dette være årsaken til at skjermkort smelter ? er det noen som har kunnskap om dette?

Permalänk
Medlem

40 mm fläkt som snurrar i 10000 RPM eller vattenkylning nästa?

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

i bilden till artikeln är en väldigt sjuk kabel. Alla kontakter i hålen verkar ju sitta i olika höjd, en är farligt långt ned. Ser de ut sådär så fattar man varför det börjar brinna.

Bilden är från en video av jaystwocent där det är en corsiar kabel som kopplats i en heller om det var två gånger.
Dvs den hade inte kopplats in/ur många gånger och slitits ut utan var troligen så från början heller gick sönder vid första inkopplingen (båda alternativen är ju lika dåliga).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av racerNorge:

Har inne bestilling på seasonic atx3.1 2200watt siden november 2024, var i kontakt med seasonic i europa , de sier at
proshop skal få denne på lager om 14 dager. kjøper bare høykvalitet psu når jeg skal ha rtx5090. Anbefaler folk å være rask til å handle , for denne psu forsvinner raskt ut og de har begrenset antall.

Hjälper inte mot problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Ja, vi är så dumma. Det är nog som vanligt att 1 på 500 har problem i praktiken och så blåses det upp till elefantastiska proportioner. Man kan ju vidta lite enkla åtgärder som att se till att man kör med en hyggligt ny kabel och att man sätter i den ordentligt så är risken nog väldigt liten. Jag bryr mig inte ritktigt om den här typen av korståg, jag vill bara spela.

För övrigt har jag inte hört en enda youtuber gett några som helst råd om vad som kan fungera bäst så det inte smälter, jay var väl närmast iofs. Tror ärligt talat dom inte bryr sig, dom vill bara ha views, och nu är det 5 videos for free så att säga, med fulla kommentarsfält av arga män. Internet i ett nötskal. Jag har jag slutat kolla på dom, dom bara maler utan att komma med något vettigt.

Alla verkar ignorera vad du skriver.

Permalänk
Medlem

Kan ju bara godkänna att tredjepart får ändra på det och lossas som inget har hänt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Det du säger bevisar det jag säger, det är kontaktresistensensen i kontakten som orsakar felet.
Kontaktresistens går att mäta med en multimeter millivolt mellan hona hane i kontakten.
Varför är det så svårt att göra?

Den som är bra på kretskort kan simulera felet i datorn vi vet alt utom resitansen i kontakten.

Jag säger att det inte går att ha parallellkopplade strömatningar när det finns kontakter med resistens.
Fastlödda kablar då hade det fungerat, men konstruktionen är ändå olämplig.

Allt matas parallelt om det är mer än en kabel i en psu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är helt rätt att chansen är inte enorm du drabbas, men litar du på slumpen att din inkoppling är korrekt? Eller kommer du mäta/känns på kablarna?

Fel kan hända över tid. Var ju en som hade smält kontakt på sitt 4090 i 2 år utan märka detta.

Skrivet av racerNorge:

Mens effektverdien på strømspenningen i lokalnettet i Norge ligger på 230 volt og 50 hertz frekvens, har man i USA en effektverdi på strømspenningen på ca. 115 volt i lokalnettet, og 60 hertz frekvens. Dette betyr at du kan bruke apparater med strømspenning i sjiktet mellom 110 volt og 125 volt AC (alternating current = vekselstrøm). Kan dette være årsaken til at skjermkort smelter ? er det noen som har kunnskap om dette?

Första rapporten kom från Tyskland.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan ju bara godkänna att tredjepart får ändra på det och lossas som inget har hänt.

Det kan man också men att göra om pcb är inte billigt så här i efterhand

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det är helt rätt, men litar du på slumpen att din inkoppling är korrekt?

Första rapporten kom från Tyskland.

Och hur många totalt vet vi om i Europa? 1? 10?

Vore intressant om det fanns data på vart. För som sagt så har UK upptill 300V på 230V uttag ibland

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det är helt rätt att chansen är inte enorm du drabbas, men litar du på slumpen att din inkoppling är korrekt? Eller kommer du mäta/känns på kablarna?

Fel kan hända över tid. Var ju en som hade smält kontakt på sitt 4090 i 2 år utan märka detta.

Jag kanske skulle mäta på kablarna om det hade gått, jag gillar att mäta, har nätagg med telemetri t.ex. Men min MSI kabel är hel-sleevad och jag tänker inte skära sönder den. Risken är minimal, och det är garanti på grejerna.

Risken att det skulle börja brinna på riktigt verkar ju vara rent teoretisk, finns de som sitter och spånar på hur dammig dator man skall ha för att det möjligen skall hända. Det är ju liksom rätt enkelt löst det med, blås ur din dator om du är rädd att den skall ta eld. Men så långt kommer man aldrig i tankegångarna. Bara problem utan några som helst realistiska lösningar. Även om dom är enkla.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Skyller du på mobilen när din nya kina laddare börjar brinna?

Verkar fortfarande vara kablar med undermålig kvalitet och/eller kablar som inte är isatta ordentligt som är problemet. Kan vara trögt som fasen dom första gångerna och här tror jag inte alla vågar trycka till ordentligt. Visst känns det väldigt sniket av Nvidia att inte felhantera på sin sida - å andra sidan ska dom ju inte ta skulden om det är skit som kopplas till deras kort.

Det kanske totalt sett är billigare att låta detta fortsätta (och direkt byta ut) än att supporta och felsöka kort som inte startar?

En del älskar att klaga och peka på Nvidia. Reklamsäljarna (youtube nissarna) gnuggar händerna och gör gärna en struts av en fjäder. Fall inte för det innan vi vet mer. Fatta beslutet då.

https://x.com/FalconNW/status/1889431905877237980

Permalänk

tänkte skaffa TUF 5090 men känns som man måste ha Astral istället så man kan se Power draw per pin i Asus gpu Tweak så man bättre kan ha koll där utan att behöva power clampa varje ledare eller kolla med värmekamera som kostar 1000/dygn att hyra.
Jag kör ju 3-8pin till 16pin i dagsläget så den skapar ju lite tvingad balans på PSU sidan men hjälper inte GPU sidan riktigt.

Lite läskigt när man kollar på derbaures video på kablen som blev 130C direkt vid load och den var fullt intryckt.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 5090 Astral LC Alphacool WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x24TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2024 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

tänkte skaffa TUF 5090 men känns som man måste ha Astral istället så man kan se Power draw per pin i Asus gpu Tweak så man bättre kan ha koll där utan att behöva power clampa varje ledare eller kolla med värmekamera som kostar 1000/dygn att hyra.
Jag kör ju 3-8pin till 16pin i dagsläget så den skapar ju lite tvingad balans på PSU sidan men hjälper inte GPU sidan riktigt.

Lite läskigt när man kollar på derbaures video på kablen som blev 130C direkt vid load och den var fullt intryckt.

Den var inte fullt/korrekt intryckt annars hade du inte fått snedbelastning

Visa signatur