Permalänk
Medlem

snor tråden lite, vi har ju ändå haft en del snack om andra leverantörer i denna tråd..
AzireVPN avslutar sin support för OpenVPN 15e mars.
Jag har kört med en OpenVPN profil i routern i en evighet, har fungerat bra.. men nu gick jag över till att testa wireguard i routern istället.. det är väl andra ipnät eller nåt för nu med wireguard är det flera siter som inte går att komma åt.. surt

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

snor tråden lite, vi har ju ändå haft en del snack om andra leverantörer i denna tråd..
AzireVPN avslutar sin support för OpenVPN 15e mars.
Jag har kört med en OpenVPN profil i routern i en evighet, har fungerat bra.. men nu gick jag över till att testa wireguard i routern istället.. det är väl andra ipnät eller nåt för nu med wireguard är det flera siter som inte går att komma åt.. surt

Har gissningsvis mer att göra med vilken VPN server du är ansluten mot än just Wireguard. Gav själv upp AzireVPN då det var dessa förbannade motorcyklar och övergångsställen överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har gissningsvis mer att göra med vilken VPN server du är ansluten mot än just Wireguard. Gav själv upp AzireVPN då det var dessa förbannade motorcyklar och övergångsställen överallt.

ja, tror inte jag skrev heller att det var för att det var just wireguard, skrev ju t.o.m "det är väl andra ipnät eller nåt"...
Jag har haft väldigt lite problem med AzireVPN fram tills nu. OpenVPN till sthlm fungerar perfekt, wireguard till sthlm fungerar kasst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

ja, tror inte jag skrev heller att det var för att det var just wireguard, skrev ju t.o.m "det är väl andra ipnät eller nåt"...
Jag har haft väldigt lite problem med AzireVPN fram tills nu. OpenVPN till sthlm fungerar perfekt, wireguard till sthlm fungerar kasst.

Malmö och Göteborg funkade bättre i ser avseendet på Azire, dock var kapaciteten där klart lägre. Gissningsvis så kör de flesta med WG idag och då blir det väl naturlig att dessa också blir mer blockade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Malmö och Göteborg funkade bättre i ser avseendet på Azire, dock var kapaciteten där klart lägre. Gissningsvis så kör de flesta med WG idag och då blir det väl naturlig att dessa också blir mer blockade.

just när det kommer till wireguard i routern så har jag testat sthlm, gbg och malmö, men samma resultat, sidor som inte kan laddas osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kör WG mot OVPN i routern (OpenWRT) och enligt loggarna där så är det samma session sen jag senast manuellt startade om den vilket gör det hela lite märkligt. Multihop hade jag tydligen inte ens aktiverat på mitt provkonto så det lär det knappast bero på.

Edit:

Nu har min utgående IP adress hunnit bytas igen, men alltid inom samma subnet då och i linje med den OVPN node som jag är uppkopplad via. Testat att maila deras support nu om det för att se vad jag får för svar, det kan ju faktiskt vara en feature också då det inte är utan fördelar med en IP adress som inte är allt för statisk.

Har försökt prata lite mer med OVPNs support nu men det känns lite som att prata med ett AI med världens minsta contextfönster. Dom fortsätter att föreslå deras tjänst för publik IP trots att jag flera gånger redan sagt varför det inte är aktuellt (och att dom själva på sin hemsida dessutom listar många av skälen varför man inte vill ha det).

Varför deras utgående IP adresser roterar trots att man inte startat om WG kopplingen verkar dom inte kunna ge ett svar på eller själva veta. Att man får ny IP adress när man connectar/reconnectar är väl inget konstigt, men att den tycks rotera med ett par timmars/dagars mellanrum av sig själv har jag nog inte varit med om hos någon annan VPN leverantör. Sen kan det så klart vara en feature också med fördelar i vissa fall men just när man vill whitelista är det inte helt optimalt (iaf när man inte kan lägga in en range).

"Tyvärr" så fungerar OVPN fortfarande i många avseenden väldigt mycket bättre än alternativen, bra fart, bra upptid, väsentligt färre motorcyklar som måste klickas på än med Mullvad, Azire etc. Hade det inte varit för vissa tveksamheter kring nya ägarna osv och så klart problemet med de roterande IP adresserna (som inte behöver vara ett problem för alla) så känns det fortfarande som ett av de bättre alternativen gällande svenska VPN:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har försökt prata lite mer med OVPNs support nu men det känns lite som att prata med ett AI med världens minsta contextfönster. Dom fortsätter att föreslå deras tjänst för publik IP trots att jag flera gånger redan sagt varför det inte är aktuellt (och att dom själva på sin hemsida dessutom listar många av skälen varför man inte vill ha det).

Varför deras utgående IP adresser roterar trots att man inte startat om WG kopplingen verkar dom inte kunna ge ett svar på eller själva veta. Att man får ny IP adress när man connectar/reconnectar är väl inget konstigt, men att den tycks rotera med ett par timmars/dagars mellanrum av sig själv har jag nog inte varit med om hos någon annan VPN leverantör. Sen kan det så klart vara en feature också med fördelar i vissa fall men just när man vill whitelista är det inte helt optimalt (iaf när man inte kan lägga in en range).

"Tyvärr" så fungerar OVPN fortfarande i många avseenden väldigt mycket bättre än alternativen, bra fart, bra upptid, väsentligt färre motorcyklar som måste klickas på än med Mullvad, Azire etc. Hade det inte varit för vissa tveksamheter kring nya ägarna osv och så klart problemet med de roterande IP adresserna (som inte behöver vara ett problem för alla) så känns det fortfarande som ett av de bättre alternativen gällande svenska VPN:er.

Kan bara hålla med detta "Tyvärr". OVPN är, än så länge i alla fall, mest förskonad från captchas av alla VPNs jag testat, även om man nu lustigt nog tvingas göra captcha när man ska logga in hos OVPN själva För att inte tala om hur bra hastighet de har (närmsta servern då). Själv har jag faktiskt fått bra service och snabbare sen de köptes upp. Senast hjälp med att stänga av IPv6 då den gjorde så att Pihole släppte genom reklam. (det var liksom inte bara att ange att man inte ville använda IPv6 via deras sajt när man använder deras konfigurationsfiler i nätverksinställningar i Linux. Kanske funkar i appen?)
Det är nu inga svenskar man pratar med i supporten har jag märkt när jag använt svenska, de använder typ google translate.

Men håller öppet för att byta till någon annan som är lika bra, utanför 14 eyes då förstås.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Kan instämma att OVPN tyvärr fungerar för bra för att inte kunna använda sig utav dom. Nu har jag precis köpt på min Proton i 1 år pga stöd för Apple TV men nästa år funderar jag på att gå över till OVPN igen.

Permalänk
Medlem

själv har jag extremt få motorcyklar eller captchas via AzireVPN och är minst lika nöjd med dem som jag var med OVPN (bortsett att dom dödar stödet för openvpn nu då)...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Wireguard är mer byggd för snabbhet och säkerhet än integritet. I normala fall så lagras ens riktiga IP av Wireguard så VPN-leverantörerna måste göra olika hack för att ens IP inte ska lagras mer än några minuter (hos Mullvad och OVPN i alla fall. Nordvpn har en egen lösning)
Enligt en artikel https://cyberinsider.com/vpn/wireguard/ så är det tydligen en integritetsgrej att IP-numret byts ut ofta.

Citat:

Both OVPN and Mullvad have come up with ways to securely generate keys and manage IP addresses. Each service allows you to regenerate keys and therefore rotate IP addresses, which helps to neutralize this problem.

Citat:

We added our own solution in that if no handshake has occurred within 180 seconds, the peer is removed and reapplied. Doing so removes the public IP address and any info about when it last performed a handshake.

Detta tolkar jag som är svaret på varför IP byts ut med jämna mellanrum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Wireguard är mer byggd för snabbhet och säkerhet än integritet. I normala fall så lagras ens riktiga IP av Wireguard så VPN-leverantörerna måste göra olika hack för att ens IP inte ska lagras mer än några minuter (hos Mullvad och OVPN i alla fall. Nordvpn har en egen lösning)
Enligt en artikel https://cyberinsider.com/vpn/wireguard/ så är det tydligen en integritetsgrej att IP-numret byts ut ofta.

Avser detta utgående IP, dvs IP:n du får på "internet"? Tolkar det som att det främst handlar om ens egen IP adress mot VPN leverantören, men det ena kan så klart påverka det andra. För Mullvad så såg jag aldrig detta hända vad jag kan minnas. Detta verkar dock hända klart mer sällan än var tredje minut, dock är det så klart svårt att veta om man släppt och fått samma IP adress igen.

Permalänk
Medlem

Mullvad

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Avser detta utgående IP, dvs IP:n du får på "internet"? Tolkar det som att det främst handlar om ens egen IP adress mot VPN leverantören, men det ena kan så klart påverka det andra. För Mullvad så såg jag aldrig detta hända vad jag kan minnas. Detta verkar dock hända klart mer sällan än var tredje minut, dock är det så klart svårt att veta om man släppt och fått samma IP adress igen.

Ah ok, om du inte sett det hända hos Mullvad så är ju min killgissning fel, eftersom OVPN och Mullvad har liknande koncept och borde bete sig likadant kan man tycka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

En vpn är först och främst för att köra mellan datorer eller nätverk där alla vet vem man är, handlar inte om varken anonymitet eller intregritet. Mellan datorn på resa eller hemma och företaget man jobbar hos resurser, eller för att säkert nå ens hemmanätverk när man är någon annanstans.

Att sedan openvpn, som det var gjort,även fungerade bra för då integritet och anonymitet var mer än tillfällighet. Och det var ju inget som han som skrev wireguard fokuserade på, då hade det sett annorlunda ut. Vilken innebär att man får hitta på fullösningar.

Permalänk
Medlem

Att få captachas när ni använder kommersiella vpn-tjänster som OVPN, Azire, Mullvad, etc är vad ni kan förvänta er, även om ni bara vill använda den för att era ISP:er inte skall kunna logga vad ni gör eller kunna köpa tillgång till någon tjänst billigare i något låglöneland.

Andra använder samma vpn:er som ni för att göra olagliga saker och saker de inte gjort om de hade gått att spåra. Tjänster som cloudflare kan lika mycket som någon annan köpa tillgång till dessa vpn:er, logga utgående ipnummer, och sedan sälja blockmöjligheter till sina kunder.

Och det kommer bara bli värre för er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En vpn är först och främst för att köra mellan datorer eller nätverk där alla vet vem man är, handlar inte om varken anonymitet eller intregritet. Mellan datorn på resa eller hemma och företaget man jobbar hos resurser, eller för att säkert nå ens hemmanätverk när man är någon annanstans.

Att sedan openvpn, som det var gjort,även fungerade bra för då integritet och anonymitet var mer än tillfällighet. Och det var ju inget som han som skrev wireguard fokuserade på, då hade det sett annorlunda ut. Vilken innebär att man får hitta på fullösningar.

Jo, fast nu pratade vi om hur Wireguard är skriven där användarens IP-adress lagras i Wireguard i dess grundutförande. Det är därför OVPN, Mullvad, Nordvpn och förmodligen alla som erbjuder Wireguard gjort dessa hack.

Kommersiella VPN använder man, eller i alla fall jag, först och främst för att undkomma loggandet och sparandet av ens surfhistorik hos internetleverantören.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jo, fast nu pratade vi om hur Wireguard är skriven där användarens IP-adress lagras i Wireguard i dess grundutförande. Det är därför OVPN, Mullvad, Nordvpn och förmodligen alla som erbjuder Wireguard gjort dessa hack.

Kommersiella VPN använder man, eller i alla fall jag, först och främst för att undkomma loggandet och sparandet av ens surfhistorik hos internetleverantören.

Precis, hade skaparen brytt sig om anonymitet och integritet så hade det aldrig gjorts på det sättet. Wireguard är skriven för att ersätta OpenVPN för vad VPN:er normalt sett brukade användas för, inget annat. Vilket då tvingar de som säljer lösningar för anonymitet och integritet att skriva fulhack för att fixa det.

Edit: Sen kan man ju tillägga att om allt man vill ha från VPN:en är att ens surfhistorik inte skall kunna sparas av ens ISP:n och man bara ägnar sig åt lagliga saker då spelar inte vad Wireguard gör någon roll. Ens ISP kommer inte ha möjligheten att kräva tillgång till VPN-tjänsten och försöka kunna koppla ens ingående och utgående ip, utan då gäller det klart värre saker och kommer att initieras av åklagare, polis, säpo, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Precis, hade skaparen brytt sig om anonymitet och integritet så hade det aldrig gjorts på det sättet. Wireguard är skriven för att ersätta OpenVPN för vad VPN:er normalt sett brukade användas för, inget annat. Vilket då tvingar de som säljer lösningar för anonymitet och integritet att skriva fulhack för att fixa det.

Edit: Sen kan man ju tillägga att om allt man vill ha från VPN:en är att ens surfhistorik inte skall kunna sparas av ens ISP:n och man bara ägnar sig åt lagliga saker då spelar inte vad Wireguard gör någon roll. Ens ISP kommer inte ha möjligheten att kräva tillgång till VPN-tjänsten och försöka kunna koppla ens ingående och utgående ip, utan då gäller det klart värre saker och kommer att initieras av åklagare, polis, säpo, etc.

Jajo, "rent mjöl i påsen" och "jag har inget att dölja" -argumentet har man hört till leda

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say."

engelska men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jajo, "rent mjöl i påsen" och "jag har inget att dölja" -argumentet har man hört till leda

De argumenten har jag dock inte använt mig av, återigen en ISP kommer inte kunna få tillgång till ett VPN-företags servrar, alltså så är det inte ett problem att wireguard, i minnet, lagrar ingående och utgående ipadresser om man, som du skrev, bara använder sig av vpn:en för att undvika att ISP:n loggar vad man gör.

Något helt annat gäller om det man gör är brottsligt, då kan det vara problematiskt att wireguard håller den informationen i minnet.

Permalänk
Medlem

Bara jag som upplever att OVPNs DNS uppslagningar blivit betydligt långsammare än tidigare (kör deras ad block DNSer)? Själva hastigheten går inte att klaga på men webbsiter verkar ta evigheter på sig numera jämfört med tidigare med first page load. Inte alla, men helt klart nog många att det inte lär vara något tillfälligt strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Bara jag som upplever att OVPNs DNS uppslagningar blivit betydligt långsammare än tidigare (kör deras ad block DNSer)? Själva hastigheten går inte att klaga på men webbsiter verkar ta evigheter på sig numera jämfört med tidigare med first page load. Inte alla, men helt klart nog många att det inte lär vara något tillfälligt strul.

Det verkar helt klart som OVPN har DNS problem, i synnerhet med sina så kallade AdBlock DNSer. T.ex. optimizely.com (fd EpiServer) kan inte resolvas alls via deras AdBlock DNSer när jag testar, men väl via de vanliga. Skulle så klart kunna vara så att optimizely var aktivt blockad, men det känns lite långsökt för huvudsiten, dvs www.optimizely.com.

Permalänk

Vad finns det ens för svenska alternativ idag som inte blivit uppköpta och förstörda?

*Söker någon med svenskt fast eget ip så att man slipper captcha och skit.

*Samt någon som funkar med svenska streamingtjänster.

Permalänk
Skrivet av stefaneriksson123:

Vad finns det ens för svenska alternativ idag som inte blivit uppköpta och förstörda?

https://njal.la/
https://inleed.se/vpn

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem

Inleed erbjuder bara openvpn och ej wireguard.

Edit: Nvm nu ser jag att dom har det! Pratade med dom för någon månad sedan och då hade dom det inte på tapetet!

Permalänk

Är du specifikt ute efter en svensk IP-adress och transport till en känd ändpunkt när du är ute på vift kan du ofta sätta upp ett OpenVPN- eller Wireguard-VPN till din router eller en dator hemma, vilket är gratis och täcker dina specificerade önskemål.

Permalänk
Medlem

48:-/mån för statisk IP-adress hos Inleed via Wireguard. Prisvärt!

Permalänk

njal.la hade inte fast ip enligt supporten. Känns ganska sämst, brukar alltid strula med delade ip-nummer.

inleed.com känns sådär, det är ju ett webbhotell. Men fast ip finns hos dem alltså? Svenska streamingtjänster kanske funkar också? Intressant! Hmmm.

privateVPN.com - hade tyvärr EJ fast ip.

anonine.com - väntar på svar om fast ip.

azirevpn.com - väntar på svar om fast ip.

Permalänk
Medlem

njal.la hade inte fast ip enligt supporten. Känns ganska sämst, brukar alltid strula med delade ip-nummer.

inleed.com känns sådär, det är ju ett webbhotell. Men fast ip finns hos dem alltså? Svenska streamingtjänster kanske funkar också? Intressant! Hmmm.

Inleed kör samma krypteringsalgoritm som Mullvad. Så inga konstigheter på det.

Permalänk

Den kan du frågar Inleed

Jag är hos Inleed och har WireGuard och är nöjd.

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |