Publik IP kostar 50kr/mån extra hos Bahnhof

Permalänk

Jag har precis fått en publik IP-adress från Bahnhof. Det hela är mycket enkelt, man fyller i ett webformulär och dagen efter har man fått sin nya IP-adress.
MEN:
Som jag har förstått det är en publik IP-adress inte detsamma som en fast IP-adress. De kan alltså byta IP-adress utan förvarning.
Är detta vanligt förekommande och hur ofta byter de i så fall IP-adress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Thomas:

Jag har precis fått en publik IP-adress från Bahnhof. Det hela är mycket enkelt, man fyller i ett webformulär och dagen efter har man fått sin nya IP-adress.
MEN:
Som jag har förstått det är en publik IP-adress inte detsamma som en fast IP-adress. De kan alltså byta IP-adress utan förvarning.

Haft ett par år nu, aldrig bytt för mig.

Permalänk
Skrivet av Herr Thomas:

MEN:

Ja, det är fullständigt normalt för privatabonnemang. En bra lösning är att betala för en domän hos en registrar/DNS-leverantör som har stöd för dynamisk DNS. Då kan du köra en liten tjänst i din router eller på någon server som oftast är igång, som uppdaterar A- (och gärna AAAA-) -fälten för ditt domännamn så de alltid pekar på din aktuella IP-adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Thomas:

MEN:

Orkar inte plöja igenom hela tråden... Jag ser ingenstans på 'mina sidor' att en publik IP-adress skulle kosta något extra. Vad är din erfarenhet?

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Orkar inte plöja igenom hela tråden... Jag ser ingenstans på 'mina sidor' att en publik IP-adress skulle kosta något extra. Vad är din erfarenhet?

Det gör det inte, TS eller den person TS pratade med har förväxlat publikt med statiskt.

Permalänk
Medlem

Jag hade en IP i måååånga år, sen flyttade jag och där började strulet.
Det brann i något nod hus och de fick byta ip address och jag fick ny efter ny även efter jag ringt och meddelat att jag vill ha en fast ip.
Efter många vänder dit och kom tillslut till rätt person och förklarade min situation med alla applikationer jag pekar utåt så har jag en fast ip igen och har haft den i över 1 år.
Har även ddns försäkerhetskull.

Jag har aldrig betalat för det.

Visa signatur

I just live with the anxiety of knowing I f*cked it all up as soon as I typed sudo …

Permalänk
Medlem

Jo, det kostar 50 kr om man inte dealar sig fram till något annat.
Nu kör jag inte Bahnhof längre dock, utan Obe som gav mig lägre månadskostnad och latenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Thomas:

MEN:

Mig har de inte bytt för sedan jag skaffade publik IP, och det är väl drygt sex år sedan.

...och nej, jag betalar inget extra för det heller.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det gör det inte, TS eller den person TS pratade med har förväxlat publikt med statiskt.

Nej, ditt antagande är felaktigt. Vissa får betala för publik IP (ej statisk). Numera är det nog mindre vanligt, men jag har en kollega som fått göra detta och som du ser i denna tråden och andra så har flera andra fått göra det.

Bahnhof är inkonsekventa helt enkelt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att anledningen till att vissa Bahnhof-kunder får betala för publik IP-adress, troligtvis hänger ihop med att KO:t på det stadsnätet du sitter på, helt enkelt tar betalt av tjänsteleverantören för att släppa igenom routing för publikt IP-spann, och att Bahnhof väljer att skicka den kostnaden vidare på kundfakturan i stället för att räkna av kostnaden på Bahnhofs förtjänst på leveransen till dig.

Jag sitter själv på av Global Connect skött stadsnät med Bahnhof som tjänsteleverantör, och jag behöver inte betala för att ha publik IP-adress.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD