Hur nöjd i procent är du med ditt Linux?

Permalänk
Medlem

Använder bara linux på ett ställe vilket är mobilen (android) och är allt ifrån nöjd! Saknar Windows Phone som va helt otroligt!

Kan bli mer i framtiden i form av Server men återstår att se om orken finns att lära sig något nytt eller om jag kör en latare väg när det kommer till att sätta upp en ordentlig hemma server!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Szajda:

Finns till Linux

Ja och som tyvärr kräver en hel del pill i terminalen...

Permalänk

Har använt Linux sen hösten 2004, distro hoppade ett tag i början, men sen 3 år använder jag Garuda Linux kde och är 100% nöjd

Permalänk
Medlem

Använt Ubuntu/Kubuntu som huvudoperativsystem några år ca 2008-2011 och då fungerade det väldigt bra, när jag inte spelade något direkt.
Men återgick sedan till Windows för att kunna spela, men senaste 3åren har jag kört dualboot med Kubuntu, och senaste månaden har jag tagit bort Windows och kör CachyOS (KDE) som enda operativsystem på min huvuddator.
Anledningen till att jag tog bort Windows? Jag hade använt Windows vid 2st tillfällen under de 3åren. Ena för att laga en disk med NTFS som bråkade. Andra för att se hotspot temperatur på grafikkortet.

Har dock kört olika distros och även bsd-varianter i olika testriggar och VMs sedan 2008, men mest fastnat för Debian/Ubuntu.

Skulle säga jag är 100% nöjd med Linux men finns några tråkigheter jag har stött på de senaste 3åren:
1. Kan inte se hotspot temp på mitt RTX3070. (Var stor skillnad mellan core och hotspot innan byte av kylpasta).

2. Mitt Asusmoderkort behövde lite pill för att man ska kunna se alla temperaturer och styra fläktar

3. Hade en del besvär med Wayland i början, Wayland flöt på bättre än X11 i KDE. Men ibland efter uppdateringar fick man ingen bild och i början fungerade inga spel i Steam heller. Detta har lösts under tiden och nu fungerar det felfritt. Detta har säkert varit ett besvär med Nvidia, snarare än Wayland eller KDE.

Men i det stora hela har allt bara fungerat, alla spel jag har testat i Steam har fungerat fint (även GTA V via Lutris). Men nu kör jag inte de senaste spelen eller online.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070, CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 32GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

3. Hade en del besvär med Wayland i början, Wayland flöt på bättre än X11 i KDE. Men ibland efter uppdateringar fick man ingen bild och i början fungerade inga spel i Steam heller. Detta har lösts under tiden och nu fungerar det felfritt. Detta har säkert varit ett besvär med Nvidia, snarare än Wayland eller KDE.

Min erfarenhet också. När det väl funkar, så funkar det. Men fram till dess är det mer eller mindre krångel, pill och grejande. I Debian, Arch och Fedora för mig. Troligen pga nVidia, i mitt fall laptop med Quadro-grafik.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Min erfarenhet också. När det väl funkar, så funkar det. Men fram till dess är det mer eller mindre krångel, pill och grejande. I Debian, Arch och Fedora för mig. Troligen pga nVidia, i mitt fall laptop med Quadro-grafik.

Ja precis, när det väl fungerar så fungerar det väldigt bra. Nu har Wayland fungerat utmärkt i flera månader. Men då Wayland bråkade så fungerade X11, så det var lätt att skifta och köra X11 och allt fungerade som vanligt.
Hade jag bara hållt mig kvar på X11 så hade jag inte stött på problemet. Men det var mer smooth i Wayland, samt har jag lite lägre cpu-användning vid youtube. Så då vill man ju gärna byta till Wayland.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070, CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 32GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

100% nöjd om man bortser från avsaknaden av Onedrive och att en given linuxdistributions framtid inte alltid är säker.

Finns väl inga garantier för att Apple eller Microsoft inte kommer konka heller men jag menar, Debian, Arch, Gentoo, Red Hat etc har funnits i bra många år nu och lär ju inte sluta existera sådär över en natt heller. Och om det nu mot förmodan skulle vara så, så får man ju bara byta distribution. Man installerar ju om Windows stup i kvarten med så det är ju ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Kommer helt okej överens med Linux, största problemet är nog avsakanden av bra bild och video redigerare. Davinci Resolve på linux är helt enkelt inte samma som på Windows. De flesta plugins kräver Windows. Gimp ligger funktionsmässigt för alltför långt efter Affinity Photo.

Om du använder främst basfunktioner så räcker Shotcut långt. Mjukvarans filter är såklart väldigt starka, men de kanske inte är uppe i samma nivå som professionella videoredigeringsmjukvaror (än), så som DaVinci Resolve. Kanske Kdenlive kan vara i samma våglängd som DaVinci Resolve?

Gällande bildredigering, har du testat darktable eller RawTherapee?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Finns väl inga garantier för att Apple eller Microsoft inte kommer konka heller men jag menar, Debian, Arch, Gentoo, Red Hat etc har funnits i bra många år nu och lär ju inte sluta existera sådär över en natt heller. Och om det nu mot förmodan skulle vara så, så får man ju bara byta distribution. Man installerar ju om Windows stup i kvarten med så det är ju ingen skillnad.

Jo, du har rätt i att en distro som funnits i decennier förmodligen inte kommer dö ut över en natt men en del distributioner följer ju t ex Red Hat, Suse linux osv. Så alla stora ändringar som görs kommer påverka de distar som är baserade på dem. T ex OpenSuse som snart kommer att implementera ALP som b la gör att säkerheten förhöjs men det blir en nyinlärning för oss alla andra.

Permalänk
Medlem

Zwift fungerar inte. Det räcker för att slänga det från hårddisken och köra Windwos. Dualboot är ingen option.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

Zwift fungerar inte. Det räcker för att slänga det från hårddisken och köra Windwos. Dualboot är ingen option.

Men där har du en produkt som inte stödjer Linux. Att gnälla att en sak inte fungerar som inte är gjort för ändamålet är som sagt fel.

"Min bil kan inte flyga, varför?"

Hade produkten varit gjord även för Linux och du personligen haft mycket problem med det. För det då varit lättare att köra Windows eller Mac hade det varit en helt annan sak. Håll dig till konkreta saker istället. Trams!

Visa signatur

chraist fell into the Void

Permalänk
Medlem
Skrivet av chraist:

Men där har du en produkt som inte stödjer Linux. Att gnälla att en sak inte fungerar som inte är gjort för ändamålet är som sagt fel.

"Min bil kan inte flyga, varför?"

Hade produkten varit gjord även för Linux och du personligen haft mycket problem med det. För det då varit lättare att köra Windows eller Mac hade det varit en helt annan sak. Håll dig till konkreta saker istället. Trams!

Han var nog inte här för att delge hur hans upplevelse var med Linux. Han ville nog bara spy lite galla. I och för sig behövdes det inte mycket googling för att se att det är relativt enkelt att få programmet att funka i Linux.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

https://lutris.net/games/zwift/

Kräver Companion app för Bluetooth-stöd idag. Wine 10.x/11 verkar till slut få stöd för Bluetooth via bluez, under utveckling.

Funkar fint på SteamDeck för mig, kör litet script som startar launcher och app samt ser till att allt stängs ner ok. Dockad till skärm så klart.

Permalänk
Medlem

98%?

Det är först sista halvåret jag fått Wayland@Gnome att fungera med Nvidia för en tear-free upplevelse samt att video uppspelning fungerar. För ett år sedan fungerade det inte att se på video med vlc eller i webbläsaren, det hackade och uppspelningen fungerade inte alls. Nu när kernel modulerna från nvidia är öppna utvecklingen går framåt så fungerar nu allting jag använder.

Det fungerar att spela, det fungerar äntligen att se på video, och äntligen med flera skärmar med olika hz/upplösning så är det en tear-free upplevelse med Desktop.

Nu har jag använt Linux som huvudsakligt operativsystem sen 2015 ungefär. Men det är först nu sista året det känns som en bra upplevelse där jag inte stör mig på något och allting fungerar som det ska.

På min gamla Thinkpad så har det fungerat som det ska många år Wayland@Gnome, så det är väl Nvidia som varit det stora hindret. Tror Amd korten också har haft en ganska bra upplevelse med Wayland@Gnome senaste åren.

Xorg är en helt värdelös upplevelse, speciellt med flera skärmar. Spyr lite i munnen varje gång man måste flytta ett fönster och det hackar och ser ut som skit. Enligt mig är det i princip bara Kde Plasma eller Gnome som är användbart med tanke på att det är dom enda som gått över till Wayland. Alla andra desktops bleknar i jämförelse.

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ RX 9070 @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 1tb ssd @ 24+48wh batteri @ Arch
Thinkad T400 @ c2d @ 6gb @ 512gb ssd @ MxLinux

Permalänk
Medlem

Alltid haft på någon maskin sedan Slackware på diskett. Kommer ihåg när man configurerade kärnan och glömt spara en gammal version och sedan bootade om för att...

Sedan har jag någon server eller två som ligger och rullar. Att ha MSSQL i docker numera är ju guld.

Däremot pausade jag ett tag på desktop då jag kör macOS. Så tänkte jag häromdagen köra in det på min stationära som kör win11 och det bara kraschade och kraschade oavsett distro och jag kände, jag orkar inte börja rota runt. Desktop som ballade ur så mest troligt grafikkortet och drivare eller något, men jag kände, det borde bara funka såhär i framtiden.

Får se när jag byter nu snart om jag kör linux på den.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Har kört Ubuntu sedan 2010 typ, med Windows lite emellan. Nu kör jag Pop! OS för att det är smidigt (men det är ju Ubuntu i princip).

Vet inte ens om jag gillar det så mycket, men är extremt van vid det, och har mycket svårt att se mig byta till Windows (eller Mac för den delen).

Kör Linux på jobbet också, så man kan åẗeranvända sina personliga configs

Permalänk
Medlem

var bara 70% nöjd med windows så 80% nöjd med linux får väl ses som en föbättring.

Kör bazzite os med kde plasma. Valde det för att jag har ignen koll och det är ett "gaming" os.
Eftersom linux är linux så är det ofta pill med grejer som går utanför den vanliga användingen; typ spela och surfa.
T.ex. ville installera vs code och lära mig rust. Ja, då får man lära sig nya koncept och "hacka" operativsystemets för vanliga installationspacket ger inte önskat resultat. Det gick till sist.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk

Irritationsmoment - att avbryta en utskrift kräver root-access.