Permalänk
Medlem

Det som gick bra innan borde gå bra nu med.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Jag håller med fullkomligt.

Du missar poängen. Det här handlar om slentrianmässig identifiering, ta t.ex. att logga in på ICA Online (men som tur är finns det fortfarande alternativa sätt att logga in där).

Tjänster där det inte på riktigt är viktigt att vara personligt identifierad med BankID (eller fysisk legitimation) ska heller aldrig kräva det (men att ha det som ett alternativ får de ju göra som de vill med).

Varför skulle du inte behöva vara ”personligt legitimerad” när du loggar in på ica online? Vad betyder det ens, vore det acceptabelt att någon annan än du beställer mat genom ditt konto?

Uppgiften vid all inloggning är att verifiera att det är du och ingen annan som sitter på andra sidan av anslutningen, man kan då välja att lösa uppgiften enkelt och säkert med en gemensam MFA eller krångligt och osäkert med ett lösenord för varje tjänst.

Och du förespråkar det senare?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Varför skulle du inte behöva vara ”personligt legitimerad” när du loggar in på ica online? Vad betyder det ens, vore det acceptabelt att någon annan än du beställer mat genom ditt konto?

Uppgiften vid all inloggning är att verifiera att det är du och ingen annan som sitter på andra sidan av anslutningen, man kan då välja att lösa uppgiften enkelt och säkert med en gemensam MFA eller krångligt och osäkert med ett lösenord för varje tjänst.

Att kunna logga in på ica/willys/coop utan bankid ser jag inte ett som ett problem, att kunna betala en order man gjort utan bankid vore ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

I mitt tycke måste vi sluta med att slentrianmässigt begära av folk att identifiera sig och jag har beslutat att försöka dra ner på mitt beroende. Vad tycker ni?

Håller med dig till fullo. Som du skriver, Bankid används idag så återkommande att riskmedvetenheten lätt försvinner. Samtidigt är fördelen med Bankid ju att möjligheterna till social engineering, speciellt så via telefon, minskar betydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det handlar om det slentrianmässiga. Bankid skulle kunna vara sista steget innan en beställning godkänns. Eller om man vill ändra leveransadress eller betalmetod.

Bankid har blivit lite som pop-ups eller mejllistor. Varje enskilt företag har säkert en god ide bakom, ex generell information eller kampanjer. Men slutresultatet blir ett internet som ger allt sämre upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Håller med dig till fullo. Som du skriver, Bankid används idag så återkommande att riskmedvetenheten lätt försvinner. Samtidigt är fördelen med Bankid ju att möjligheterna till social engineering, speciellt så via telefon, minskar betydligt.

Som så många andra har skrivit i tråden så är det ju bara att ställa in "identifiering" med biometrik (Face ID och Touch ID för Apple) och PIN-kod för att "godkänna". Det gör det otroligt simpelt att skilja mellan att identifiera sig och att godkänna en överföring eller liknande.

Att identifiera sig ska gå snabbt men att godkänna något ska ta lite längre tid. Enkelt löst.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Helt enkelt så borde bankid bara användas för saker som rör ens bank. Logga in på banken, betala räkningar, betala för någon vara man beställer, swisha pengar, osv.

Men det skall inte användas för att identifera sig/logga in på skatteverket, 1177, ica, willys, eller annat om inte banken är direkt involverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Som så många andra har skrivit i tråden så är det ju bara att ställa in "identifiering" med biometrik (Face ID och Touch ID för Apple) och PIN-kod för att "godkänna". Det gör det otroligt simpelt att skilja mellan att identifiera sig och att godkänna en överföring eller liknande.

Att identifiera sig ska gå snabbt men att godkänna något ska ta lite längre tid. Enkelt löst.

Vi sitter på Sweclockers men de flesta människor har noll intresse av datorteknik och många äldre har även väldigt svårt att ta till sig ny teknik. Oavsett vad vet vi ju att det redan idag är vanligt med bedrägerier som riktar sig mot Bankid. Tror du verkligen någon som har svårt med tekniken kommer göra en mental åtskillnad mellan pin och biometri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Helt enkelt så borde bankid bara användas för saker som rör ens bank. Logga in på banken, betala räkningar, betala för någon vara man beställer, swisha pengar, osv.

Men det skall inte användas för att identifera sig/logga in på skatteverket, 1177, ica, willys, eller annat om inte banken är direkt involverad.

Ja, för generell identifiering bör andra system användas (Freja eller statligt alternativ).

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakro807:

Vi sitter på Sweclockers men de flesta människor har noll intresse av datorteknik och många äldre har även väldigt svårt att ta till sig ny teknik. Oavsett vad vet vi ju att det redan idag är vanligt med bedrägerier som riktar sig mot Bankid. Tror du verkligen någon som har svårt med tekniken kommer göra en mental åtskillnad mellan pin och biometri?

Varför tror du att de kommer kunna göra någon åtskillnad mellan inloggningsapp ett och inloggningsapp två då, om de inte kan skilja sitt ansikte från sin tumme?

Finns ingen anledning att ha flera system för att användarna är förvirrade, det kommer bara öka förvirringen.

lös det istället och gör det system du har tydligare, till exempel genom att skillnaden mellan identifiering och underskrift blir mer märkbar.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Ja, för generell identifiering bör andra system användas (Freja eller statligt alternativ).

Varför? Vad är det för skillnad på BankID och Freja? Två privata företag, det ena samägt av flera banker. Jag anser att vi borde använda fler eIDn för att sprida riskerna, inte för att BankID är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Varför? Vad är det för skillnad på BankID och Freja? Två privata företag, det ena samägt av flera banker. Jag anser att vi borde använda fler eIDn för att sprida riskerna, inte för att BankID är dåligt.

Borde finnas ett och det ska vara statligt. Se på danska MitId. Fungerar hur bra som helst. Inget behov för alternativ.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Borde finnas ett och det ska vara statligt. Se på danska MitId. Fungerar hur bra som helst. Inget behov för alternativ.

Det kommer att komma ett statligt alternativ även i Sverige. Du kommer att få bekosta det själv. Att säga att Danskarna har det lätt är en grov förenkling, du måste även tänka på hur de kom fram till MitID. De har genomgått mängder av olika system med NemKonto, OECS, NemID, och nu slutgiltigheten MidID och MitID Erhverv. Privata aktörer kan förmedla anslutning för förlitande part (brokers) men det finns en statlig som är gratis för statliga aktörer (NemLog-in). Övergången från NemID till MitID var allt annat än smidig. I Danmark har man istället tittat längtande efter Sveriges långt gångna digitalisering.

De statliga lösningarna är ofta utvecklade av konsulter, stora tröga upphandlingar med hårdkodningar mot diverse teknologier. Exempelvis blev det kris i Danmark när Java applets slutade vara en tillfredsställande lösning för att kommunicera med ett smart kort.

I Norge låste man in sig i en idiotisk lösning där man lät telekombolagen styra identiteten och lägga den som en extra applikation (JavaCard) på SIM-kortet. Superfiffigt förutom att Apple aldrig brydde sig om att baka in stöd för det.

Staten har inte som jobb att vara bäst på UX eller ha håll på om det kommer iPhones och vad det innebär för deras produkt. Jag tror starkt på den svenska lösningen med ett osexigt kort som man kan idväxla från till lösningar som fungerar i verkliga världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Förutom att de totalt blockerat custom roms vad jag hört.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Varför skulle du inte behöva vara ”personligt legitimerad” när du loggar in på ica online?

Du missar poängen åter igen. Jag måste inte vara personligt legitimerad, Ica MÅSTE inte veta exakt vem det är. Alltså ska de heller inte kräva det, och det gör de inte heller. Åtminstone än så länge.

Skrivet av Aphex:

Vad betyder det ens, vore det acceptabelt att någon annan än du beställer mat genom ditt konto?

Självklart, det är praktiskt att dela kontot med exempelvis sambon.

Skrivet av Aphex:

Som sagt, Ica har inget behov av att veta att det specifikt är jag.

Jag förespråkar starkt det senare. Superenkelt och smidigt med unikt user + pass för varenda tjänst, det går löjligt mycket fortare och enklare med lösenordshanterare än att måsta bängla med en extern enhet och knappa in en väldigt lång kod varenda jävla gång (och inte sällan skanna en jävla qr-kod dessutom, vilket gör det ännu mindre smidigt).

Lösenord är bara osäkert om man har värdelösa lätthackade sådana, och ännu värre om man använder samma på fler än ett ställe. Det gör inte jag.

För övrigt är jag ingen fan av MFA, det är bara osmidigt som satan, använder det enbart och endast till extremt viktiga konton (och där är det andOTP som gäller för min del).

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Det borde finnas en en block/allowlist så slipper alla gamla människor bli lurade.
De flesta behöver inte teckna smslån eller föra över pengar till okända konton.
Då räcker det med att det går att ställa in att man kommer in på banken och kan betala räkningar till kända mottagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Att både Bank-id och Freja är privat är irrelevant. Den viktiga skillnaden är att Freja inte är kopplat till banksystemet. Självklart kan vi ha flera e-id, både privat och statligt.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Det kommer att komma ett statligt alternativ även i Sverige. Du kommer att få bekosta det själv. Att säga att Danskarna har det lätt är en grov förenkling, du måste även tänka på hur de kom fram till MitID. De har genomgått mängder av olika system med NemKonto, OECS, NemID, och nu slutgiltigheten MidID och MitID Erhverv. Privata aktörer kan förmedla anslutning för förlitande part (brokers) men det finns en statlig som är gratis för statliga aktörer (NemLog-in). Övergången från NemID till MitID var allt annat än smidig. I Danmark har man istället tittat längtande efter Sveriges långt gångna digitalisering.

De statliga lösningarna är ofta utvecklade av konsulter, stora tröga upphandlingar med hårdkodningar mot diverse teknologier. Exempelvis blev det kris i Danmark när Java applets slutade vara en tillfredsställande lösning för att kommunicera med ett smart kort.

Som en av de konsulter som jobbar med danska myndighetslösningar och MitID-ibtegrationer tycker jag inte det du säger stämmer. Vad som varit historiskt är ju ointressant, vi jämför var vi ör idag. Varför har Sverige inte genomgått dessa steg för att få en bra produkt? Istället skrattar vi åt att Sveriges mest använda lösning inte ens är godkänd att användas av europeiska EIDas (men freja är dock vill jag påpeka).

NemID fanns när jag började arbeta iDanmark och det var ljusår bakom BankId men idag är vi förbisprungna av danskarna. Danskarna är ljusår före svenskarna inom digitalisering, allt annat är en lögn. Är mycket nyfiken på vilka danskar du menar kollar på Sverige…

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Skulle precis beställa lite medikament på apohjärtat.

först logga in med bankid för att hitta receptet

Sedan logga in med bankid för att legga mot klarna

Sedan logga in med bankid för att bekräfta köpet................

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Asså "förr i tiden när allt var bättre" så hade du fått visa legg på apoteket samt legg när du ville handla på kredit.

Fast i början av Klarna så behövde man ju inte bankid utan kunde ta kredit på vem som helt utan verifikation av beställaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Asså "förr i tiden när allt var bättre" så hade du fått visa legg på apoteket samt legg när du ville handla på kredit.

Fast i början av Klarna så behövde man ju inte bankid utan kunde ta kredit på vem som helt utan verifikation av beställaren.

Visa legg EN gång på apoteket, eller 3+ För att få beställa och betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Vilket steg tycker du känns onödigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilket steg tycker du känns onödigt?

alla inloggningar för att få beställa min medicin, 1 gång ska räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Då rekommenderar jag att du fortsätter att handla på fysiska apotek.

Permalänk
Medlem

Håller inte med dig. Känns som ett icke-problem.
Men är glad för din skull ändå, om det här är det stora problemet i ditt liv som du grubblar över

Permalänk
Medlem

Med EUDI och eIDAS plånbok kan vi kanske i framtiden dela bara informationen som krävs och inte hela tidentiteten mot förlitande part. Detta skulle exempelvis betyda att du på systembolaget bara behöver dela en attest om att du är över 18 och inte när du är född. Exempelvis skulle jag kunna få ett attest från barnets skola om att jag har rätt att ta del av lunchmenyn på skolan och vipps behöver jag inte göra en eID transaktion med en tredjepart för att komma åt skolans matsedel.

Att ICA väljer att bygga på BankID och betala för återkommande autentiseringar säger lite om hur bökigt det är att administrera användarnamn och lösenord för gemene man. Med lite tur kan nog passkeys ersätta en del av det som vi idag använder eID för.

Skrivet av Pelegrino:

Som en av de konsulter som jobbar med danska myndighetslösningar och MitID-ibtegrationer tycker jag inte det du säger stämmer. Vad som varit historiskt är ju ointressant, vi jämför var vi ör idag. Varför har Sverige inte genomgått dessa steg för att få en bra produkt? Istället skrattar vi åt att Sveriges mest använda lösning inte ens är godkänd att användas av europeiska EIDas (men freja är dock vill jag påpeka).

NemID fanns när jag började arbeta iDanmark och det var ljusår bakom BankId men idag är vi förbisprungna av danskarna. Danskarna är ljusår före svenskarna inom digitalisering, allt annat är en lögn. Är mycket nyfiken på vilka danskar du menar kollar på Sverige…

Jag är glad för att man i Danmark fått ordning på sitt eID och ja man har kommit mycket långt i digitaliseringen. Vad jag ville bara betona att det inte varit så särskilt länge och att det är de Estniska och Svenska modellerna som är förebilderna till den Danska.

Jag jobbar för en MitID broker och kan bara säga att det finns inget annat eID som har så stora driftproblem som MitID. Infrastrukturen är inte sund. BankID har mycket sällan den typen av driftstörningar, och aldrig detta antalet. MitIDs arkitektur är Skolplattformen2. Utveckling och drift ligger ute på Nets för tillfället. Jag hoppas att de blir bättre.

Skrivet av VinterSolen:

Kort sagt kan man säga att med flera olika parter inblandade så skulle det skapa en massa risk att göra färre än två autentiseringar för att genomföra ett köp av en receptbelagd vara.

• eHälsomyndigheten kräver eLegitimation för att ge tillgång till dina recept. Detta är för att skydda dig och din integritet. När du gör denna autentiseringen har du inte valt vad du ska köpa, så den kan inte på ett säkert sätt användas för köp.

• Klarna kräver eLegitimation för att ge dig kredit. Detta är för att skydda sig och för att skydda dig. Tidigare när de inte krävde detta så missbrukades systemet och fler fick felaktiga återbetalningskrav riktade mot sig. Med en billig eID Auth slipper de detta. När du gör denna autentiseringen har du redan sett dina recept, så du måste redan ha autentiserat dig minst en gång.

Jag kan hålla med dig om att klarna borde klarat sig med en enda autentisering.

Enda sättet du skulle kunna få en autentisering i hela flödet är om ditt apotek är villiga att ta risken för att du inte betalar. Apotekhjärtat skulle då kunna skicka den authbiljett de fick av BankID när du loggade in vidare till kreditorn. Det finns ingen uppenbara fördelar med ett sådant system, men en massa nackdelar: Apotekhjärtat har de ingen möjlighet att ta mer betalt för eftersom priserna på medicinen är satta av svenska staten. Du behöver dessutom lita på att Apotekhjärtat inte använder sig av authbiljetten för att dra mer pengar från ditt konto än de ska. Allt som kan resultera i fel blir en risk för din motpart och risk kostar pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Vad hindrar dig att göra detta idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Så om man jämför det skulle du låta legget ligga framme men de skulle fortfarande kolla på det flera gånger.

I butik övervakar du fysiskt vad som händer med ditt legg medans du har gett bort det. Om man skulle göra samma sak digitalt skulle det bli katastrof tror jag. I dag finns inga kakor eller cacheade uppgifter att sno från webbplatsen. Alla transaktioner signeras kryptografiskt av av dig.

Om BankID gick att sno lika enkelt som en sessionkaka skulle vi ha många fler problem tror jag. Att signera varje transaktion är ju en princip som de Svenska bankerna haft sen dag ett på internet. Och med gott resultat måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Så om man jämför det skulle du låta legget ligga framme men de skulle fortfarande kolla på det flera gånger.

I butik övervakar du fysiskt vad som händer med ditt legg medans du har gett bort det. Om man skulle göra samma sak digitalt skulle det bli katastrof tror jag. I dag finns inga kakor eller cacheade uppgifter att sno från webbplatsen. Alla transaktioner signeras kryptografiskt av av dig.

Om BankID gick att sno lika enkelt som en sessionkaka skulle vi ha många fler problem tror jag. Att signera varje transaktion är ju en princip som de Svenska bankerna haft sen dag ett på internet. Och med gott resultat måste jag säga.

Detta kommer så sakterliga med scopeing och ZeroKnowledgeProofs genom EUs idenditetsplånbok. Än är det dock många år bort.

Med plånboken kan man samla signerade attest för olika behörigheter som alla är kopplade till ens ID vid utgivande men som inte behöver vara knutna mot ID när man lämnar de från sig. Polisen som stoppar dig för att kontrollera om du har behörighet att köra motorcykel får bara veta om du har behörighet för att köra motorcykel. Hur vet man då att personen visar upp "sitt intyg"? Här finns det lite olika lösningar. Man får lita på plånbokens koppling till personen, begära ett intyg med biometri (bild, fingeravtryck till exempel) som polisen kan verifiera på plats eller som sista utväg så får man begära en fullständig ID kontroll på plats och sedan verifiera att beviset man fick från transportstyrelsen är utfärdat till den identiteten. För mindre kritiska transaktioner som att köpa alkohol etc. antar jag att man kommer att lita på plånboken eller plånbok + biometri. Det är förlitande part (den som ska ta emot beviset) som begär det och sedan godkänner den som ska identifiera sig vad den kommer att dela med dig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Detta kommer så sakterliga med scopeing och ZeroKnowledgeProofs genom EUs idenditetsplånbok. Än är det dock många år bort.

Med plånboken kan man samla signerade attest för olika behörigheter som alla är kopplade till ens ID vid utgivande men som inte behöver vara knutna mot ID när man lämnar de från sig. Polisen som stoppar dig för att kontrollera om du har behörighet att köra motorcykel får bara veta om du har behörighet för att köra motorcykel. Hur vet man då att personen visar upp "sitt intyg"? Här finns det lite olika lösningar. Man får lita på plånbokens koppling till personen, begära ett intyg med biometri (bild, fingeravtryck till exempel) som polisen kan verifiera på plats eller som sista utväg så får man begära en fullständig ID kontroll på plats och sedan verifiera att beviset man fick från transportstyrelsen är utfärdat till den identiteten. För mindre kritiska transaktioner som att köpa alkohol etc. antar jag att man kommer att lita på plånboken eller plånbok + biometri. Det är förlitande part (den som ska ta emot beviset) som begär det och sedan godkänner den som ska identifiera sig vad den kommer att dela med dig av.

Intressant framtid, tack för läsning.