Betala reparation av skoldator

Permalänk
Medlem

Betala reparation av skoldator

Min son kom hem och sa att att hans skoldator var sönder och de hade sagt att vi skulle få betala reparation. 1983:- skulle det kosta. Enligt han själv så har den varit i väskan och han har ingen aning att den fått någon form av yttre påverkan. Personligen tycker jag skadorna ser märkliga ut men har svårt att förstå hur de uppstått. Innan någon börjar spekulera så kan jag nämna att han brukar vara väldigt ärlig. Och det kan ju vara andra i skolan som gjort någon utan hans vetskap. Har någon en idé hur denna skada skett. Jag förstår att tryck från baksidan pajat skärmen men vad kan ha hänt här? Det måste väl vara någon form av yttre påverkan?

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

Ser absolut ut som tryckskada mot skärmen, skadorna på locket tyder på att något spetsigt tryckts mot det med ganska hög kraft.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Moderator
Moderator

Ja, det rör sig tveklöst om yttre åverkan. Någon har, upprepade gånger, slagit eller tryckt datorn mot någonting (som ett bordshörn) eller slagit något objekt mot datorn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Utan tvekan för att den har legat i väskan tillsammans med laddaren. Dottern har en likadan dator och den har också likadana bucklor på utsidan av skärmen. Som tur är så har hennes bucklor inte påverkat skärmen, men det är enbart tur.

Dottern påstår att "alla andras" datorer ser ännu värre ut än hennes.

Högst sannolikt är det den hårda och kantiga laddaren som har legat emot och tryckt till när man har "slängt omkring" med väskan (även om man har varit "försiktig").

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av planet4:

Min son kom hem och sa att att hans skoldator var sönder och de hade sagt att vi skulle få betala reparation. 1983:- skulle det kosta. Enligt han själv så har den varit i väskan och han har ingen aning att den fått någon form av yttre påverkan. Personligen tycker jag skadorna ser märkliga ut men har svårt att förstå hur de uppstått. Innan någon börjar spekulera så kan jag nämna att han brukar vara väldigt ärlig. Och det kan ju vara andra i skolan som gjort någon utan hans vetskap. Har någon en idé hur denna skada skett. Jag förstår att tryck från baksidan pajat skärmen men vad kan ha hänt här? Det måste väl vara någon form av yttre påverkan?

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Angående om ni ska betala så beror det väl på. Har ni signerat ett kontrakt med ansvarsfördelning? Är det inte tal om oaktsamhet (i relation till ålder) så får väl vi skattebetalare ta smällen
Personligen så gillar jag eget ansvar - men det måste vara rimligt. Är det 15åring vi pratar om så borde de ha bättre koll på grejerna än 10-12åringar osv. Hade min 10åring bara fått en dator hade den klarat sig max en förflyttning 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Utan tvekan för att den har legat i väskan tillsammans med laddaren. Dottern har en likadan dator och den har också likadana bucklor på utsidan av skärmen. Som tur är så har hennes bucklor inte påverkat skärmen, men det är enbart tur.

Dottern påstår att "alla andras" datorer ser ännu värre ut än hennes.

Högst sannolikt är det den hårda och kantiga laddaren som har legat emot och tryckt till när man har "slängt omkring" med väskan (även om man har varit "försiktig").

Låter väldigt rimligt. Tack för detta. Får lusläsa avtalet hur laddaren skall förvaras.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Permalänk
Medlem

För att fylla på, man är bara skadeståndsskyldig om man både orsakat skadan (dvs att de var din son) vilket är upp till skolan att bevisa OCH att det var medvetet / av oaktsamhet vilket också är upp till skolan att bevisa , kolla tex här https://lawline.se/answers/skadestandsansvar-for-skadad-skold...

Med de skol it frågor jag jobbat så brukade man bara lägga ner diskutionen efter försök med att ta betalt när det oponerades, själv hade jag bara meddelat vad sonen sagt och att du/ ni därmed inte är ersättningskyldiga och hänvisat till skollagen samt vad som gäller civilrättsligt, dock brukade man ha ett lager med gamla trista maskiner o dela ut i de fallen vilket kan vara nackdelen

Permalänk
Medlem

Eget ansvar är bra, men...

Skrivet av mahava:

För att fylla på, man är bara skadeståndsskyldig om man både orsakat skadan (dvs att de var din son) vilket är upp till skolan att bevisa OCH att det var medvetet / av oaktsamhet vilket också är upp till skolan att bevisa , kolla tex här https://lawline.se/answers/skadestandsansvar-for-skadad-skold...

Med de skol it frågor jag jobbat så brukade man bara lägga ner diskutionen efter försök med att ta betalt när det oponerades, själv hade jag bara meddelat vad sonen sagt och att du/ ni därmed inte är ersättningskyldiga och hänvisat till skollagen samt vad som gäller civilrättsligt, dock brukade man ha ett lager med gamla trista maskiner o dela ut i de fallen vilket kan vara nackdelen

Eget ansvar är bra, men sonen ska inte heller betala för något som denne eventuellt inte har orsakat.

Jag var inte där så jag vet inte huruvida det var sonen, laddaren eller den helige ande som bucklade till datorn.

Det blir, som man säger, en bedömningsfråga och ytterst en bevisföringsfråga i sista hand 🤚.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Eget ansvar är bra, men sonen ska inte heller betala för något som denne eventuellt inte har orsakat.

Jag var inte där så jag vet inte huruvida det var sonen, laddaren eller den helige ande som bucklade till datorn.

Det blir, som man säger, en bedömningsfråga och ytterst en bevisföringsfråga i sista hand 🤚.

Jo de var lite därför jag tryckte på att inte betala, jag hade också litat på min son i det läget och hänvisat till att han sagt de inte var han

Föressten den där datorn ser ut som en Elitebook eller dyl med metalhölje? är de det kan jag typ garantera du inte buckar dem med en laddare eller så i samma väska med mindre du typ sitter på den, så laddare eller guds ande bara i väskan hade inte orsakat de där skulle jag våga påstå, skulle säga medvetet eller ja nån satt på väskan eller så

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Jo de var lite därför jag tryckte på att inte betala, jag hade också litat på min son i det läget och hänvisat till att han sagt de inte var han

Föressten den där datorn ser ut som en Elitebook eller dyl med metalhölje? är de det kan jag typ garantera du inte buckar dem med en laddare eller så i samma väska med mindre du typ sitter på den, så laddare eller guds ande bara i väskan hade inte orsakat de där skulle jag våga påstå, skulle säga medvetet eller ja nån satt på väskan eller så

Ja, det är en Elitebook med aluminium och den är väldigt enkel att buckla till med både laddare och annat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, det är en Elitebook med aluminium och den är väldigt enkel att buckla till med både laddare och annat.

Nja väldigt enkel håller jag inte med om. Haft Elitebook olika generationer i 10 år med laddaren i samma utrymme. Väskan har fallit ner från bord, vurpat med cykeln och inte varit direkt aktsam. Inte en buckla.
Måste varit en himla otur när man får så många skador.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nja väldigt enkel håller jag inte med om. Haft Elitebook olika generationer i 10 år med laddaren i samma utrymme. Väskan har fallit ner från bord, vurpat med cykeln och inte varit direkt aktsam. Inte en buckla.

Samma här. Legat och åkt runt i massa bagage och ser typ ny ut fortfarande.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Skrivet av frong:

Samma här. Legat och åkt runt i massa bagage och ser typ ny ut fortfarande.

Och vi har också en och den har massa bucklor efter att ha legat tillsammans med sin laddare i väskan.

Den vi har är en skoldator. Om dom ska vara så hållbara som ni säger så kan man inte göra annat än att anta att skolorna har fått B-lager och skräp extra billigt från HP. Ändrar inte faktumet att datorn vi har är väldigt enkel att buckla till.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Sedan OM någon satte sig på väskan så låter det ologiskt att sonen satte sig på den - om det inte var medelst olycka så klart...

Ibland sätter sig folk på glasögon 👓 och andra saker helt oavsiktligt... Det blir en bedömningsfråga när man har hållit förhör och samlat in en samlad bild av ha händelseförloppet.

Givet är att denna utredning ska hamna på huvudmannen för datorn. Går det inte att utreda vad som har hänt ska sonen inte lida ekonomisk (juridisk?) skada eftersom det ska bevisas vem som ska betala för skadan. Annars vore det lattjo om man kunde kräva betalning eller rättelse på så lösa grunder att man inte ens kan kalla dessa för indiciemål.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Hon vet säkert mäst vad som kan va' bäst, o hon talar som en läsarpräst. 😊 Absolutely Vodka. 😊 Chili 🌶 Mobil = Nyskapande på GHz... ✅

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Va ? vi har dem på jobbet, ett par tusen, och av alla klagomål jag fått höra som systemägare genom åren så är att de lätt blir buckliga inte ett av dem ocha av de gamla jag får kika på så nej bucklor likt det har jag aldrig sett, iaf inte på g7 och uppåt , kanske de äldre kan vara sämre

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Va ? vi har dem på jobbet, ett par tusen, och av alla klagomål jag fått höra som systemägare genom åren så är att de lätt blir buckliga inte ett av dem ocha av de gamla jag får kika på så nej bucklor likt det har jag aldrig sett, iaf inte på g7 och uppåt , kanske de äldre kan vara sämre

Inte för att vara sådan, men det är en extrem skillnad på hur en laptop hanteras av vuxna människor som jobbar på kontor och skolbarn. Av de 10,000 datorer vårt företag sitter med så är det nog 1 promille varje år som skadas av ytter påverkan.

Och jag bara antar att det fortfarande stämmer att betydligt fler skoldatorer åker i golvet nästan dagligen.
Jag gick ändå i gymnasiet när alla fick laptops, vilket innebar att vi ändå var 16år+ och ändå var det nästan dagligen en laptop som åkte i backen.

Mitt förra företag hade mycket dell med aluhöljen och de kunde man ju nästintill buckla med fingrarna om man ville.
Så att den blir bucklig av att man lägger den i en väska ev. utan separat vadderat fack för laptop tvivlar jag inte 1 sekund på.

Permalänk
Medlem

Jag tror mer på förklaringen på att det är slag, typ en knuten näve (knogar)/armbåge/undersidan av en knuten näve som bankat på den. Obs, behöver inte vara din son utan någon annan som jävlas och slår på hans dator men han inte vill berätta för rädsla av hämnd.

Har svårt att se att alla bucklor uppstod på en gång av en laddare i väskan. Obs, jag pekar inte finger mot dig eller din son, utan säger bara att min uppfattning är att kids generellt gärna gömmer sig bakom sina föräldrar när dumma saker händer.

Jag tycker skolan ska ta kostnaden oavsett vad som är skälet för att förtydliga. Vill man ge kidsen dessa verktyg så får man också räkna med att de får skador av ovarsam användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Och på skolan som min dotter går på så är nästan varenda G7 full av bucklor. Då kan vi konstatera att HP säljer ett B-lager av mycket lägre kvalitet till skolorna eller liknande. Datorerna ser precis ut som bilden som TS har postat.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att kolla var som står i avtalet ni skrivit på också.
Det kan ju anses vara oaktsamhet om man lämnat datorn utan uppsikt för att sedan någon kan ha använt den för att spela pingis med t.ex.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Och på skolan som min dotter går på så är nästan varenda G7 full av bucklor. Då kan vi konstatera att HP säljer ett B-lager av mycket lägre kvalitet till skolorna eller liknande.

...eller så är det hantering. Ungar gör allt möjligt med och mot varandra i skolan och föräldrar får höra en bråkdel av det, även om vi frågar och är intresserade.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

...eller så är det hantering. Ungar gör allt möjligt med och mot varandra i skolan och föräldrar får höra en bråkdel av det, även om vi frågar och är intresserade.

Ja, det är klart att det har med hantering att göra?? Datorerna slängs ner i väskan med laddare utan skydd och i samma fack, väskorna far överallt och bucklor uppkommer. Laddaren är hård och kantig och gör dessa bucklor på baksidan av skärmen. Precis som jag har sagt från början..

Skrivet av nu1mlock:

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, det är klart att det har med hantering att göra??

Din kommentar jag svarade på var "Då kan vi konstatera att HP säljer ett B-lager av mycket lägre kvalitet till skolorna" och jag menar då att det är sannolikt hanteringen och sannolikt inte att det är olika kvalité på datorerna som säljs till skola respektive företag.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Din kommentar jag svarade på var "Då kan vi konstatera att HP säljer ett B-lager av mycket lägre kvalitet till skolorna" och jag menar då att det är sannolikt hanteringen och sannolikt inte att det är olika kvalité på datorerna som säljs till skola respektive företag.

Och kommentaren som jag svarade på menade att det inte var möjligt att skolornas datorer blev buckliga lätt eftersom personen arbetade någonstans med tusentals datorer.

Om det inte är möjligt att enkelt göra bucklor på datorerna så måste det ju vara något annat. För att det är elever som enkelt gör bucklor för att datorerna hanteras annorlunda är ju en självklarhet och det har jag - återigen - sagt hela tiden.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Jag gick ändå i gymnasiet när alla fick laptops, vilket innebar att vi ändå var 16år+ och ändå var det nästan dagligen en laptop som åkte i backen.

När jag gick i gymnasiet kan jag inte minnas en enda gång som en laptop åkte i golvet. Det är intressant hur det kan vara så olika.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

När jag gick i gymnasiet kan jag inte minnas en enda gång som en laptop åkte i golvet. Det är intressant hur det kan vara så olika.

Inte jag heller, för det fanns inga som kunde åka i golvet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Inte jag heller, för det fanns inga som kunde åka i golvet...

Samma här. XD
Hade ett datorrum.
Bara massa stationära Pentium 200MHz eller nåt. Med CRT skärm o kulmus.
tider det.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

I min klass, när det såg ut på det viset var det relaterat till fall av mobbning.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ser ut som något spetsigt som den slagits mot typ bordshörn eller stol. Kan leget i botten i ett skåp och någon har slängt något hårt o kantigt över datorn.

Förra året när man kunde gå ute i t-shirt såg jag 2st somaliska ungar kasta en datorväska från skolan längst marken 20-30meter mellan varandra. Så trasiga datorer från skolan förvånar mig inte heller om man säger som så.

Väsentlig info att “man” kunde gå i t-shirt och att det var just specifikt somaliska ungar. Men kanske viktigt, för kasta en väska som väger ca 3 kilo och till en imponerande längd av 20-30 meter är ju i sig en bedrift - Då måste etnisk härkomst och rätt utetemperatur vara av stor vikt.

Skärpt dig f.r f.n! Det här är ett teknikforum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Väsentlig info att “man” kunde gå i t-shirt och att det var just specifikt somaliska ungar. Men kanske viktigt, för kasta en väska som väger ca 3 kilo och till en imponerande längd av 20-30 meter är ju i sig en bedrift - Då måste etnisk härkomst och rätt utetemperatur vara av stor vikt.

Skärpt dig f.r f.n! Det här är ett teknikforum.

Va? Det va så som det ligger i minnet, inte menat som något som du verkar uppfatta det som med tanke på vad du skriver?
Men ja tydligen måste man tänka sig extra mycket vad man skriver det finns ju folk som du som kan missuppfatta vad man menar...