Återförsäljarens tips om smälta RTX 5000-kablar

Permalänk
Skrivet av Kibbo:

Nej det ser ut så på alla korten som släppts hittills. Det Asus har gjort med sitt Astral-kort är att de har satt in övervakning innan de går samman i en ledare.

så här ser väll astral ut

Visa signatur

Ryzen 9950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 5090 Astral LC Alphacool WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x24TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2024 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

så här ser väll astral ut

<Uppladdad bildlänk>

Ja precis, kortet har övervakning av varje pinne innan de slås samman till en "klump med 12V" som är det som GPUn faktiskt ser. Inget av korten har någon säkerhetsmekanism som förhindrar att kortet drar 15A+ på en ledare om det skulle vara något problem i kopplingen, men Astral-kortet kan åtminstone varna om det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Nej det ser ut så på alla korten som släppts hittills. Det Asus har gjort med sitt Astral-kort är att de har satt in övervakning innan de går samman i en ledare.

Den lösningen som Asus Astral har hjälper ju inte i det hela. Det är bara att glömma att skaffa ett 5090 som det ser ut nu. Hoppas Nvidia kommer med ett uttalande och lösning snart.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Den lösningen som Asus Astral har hjälper ju inte i det hela. Det är bara att glömma att skaffa ett 5090 som det ser ut nu. Hoppas Nvidia kommer med ett uttalande och lösning snart.

Nä precis, det astral har är bara ett verktyg som kan hjälpa dig att förhoppningsvis se att det inte är något fel på kabeln och förhindra härdsmälta genom att du byter kabeln eller gör en re-seat och se om den blir grön på alla pinnar. Ignorerar du det så blir det nog plast lava strax därefter Men det bästa är å skippa dessa kort om man inte vill köra rysk roulette med kablarna

Visa signatur

Ryzen 9950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 5090 Astral LC Alphacool WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x24TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2024 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jag tror vi kan ha lite olika syn på det rörande vem som har mest ansvar.
Jag tycker dessutom att dina liknelser med hemma-ström haltar en del om vem som har ansvar för regleringen, då vi inte har någon säkring på varje uttag i hus/lägenheter; säg att jag har tre uttag i vardagsrummet på en 10A-säkring, så kan säkringen inte se vilket uttag som drar de 10A, säg nu att någon släpper en produkt som drar 9A, men som kommer med tre stycken kablar som ska föra, och är dimensionerade för, 3A var (parallellkopplade), vem ska då se till att det balanseras och inte 9A över en av dem?

I ett sådant scenario tycker jag till 100% att det är lasten som ska se till att dess strömförsörjning sker korrekt och inte i obalans.

Ditt scenario med pelarborren är redan löst, om du t.ex försöker köra ett 5090 på ett 400W nätaggregat så kommer det slå av när kortet hamnar under belastning (strömspik)

Vi delar absolut inte ansvarsbiten, men jag har åtminstone erfarenhet från mitt jobb om just gränsdragning och ansvar.
Väldigt enkelt sagt så, finns inga krav från leverantör , lag eller standarder så har man inte gjort fel om följt de regelverk som finns.

Och som vi redan sagt i andra trådar så finns inget krav för Lastbalansering på gpu sidan. Det finns krav för mOhm och krav för max ampere per kablage men det kan inte ligga på förbrukare då den inte står för kablaget

Fast hade du haft parallel 3A/kabel så hade varje kabel haft säkring på 3A. Du får aldrig ha en kabel som inte klarar säkringens max ström. Det är lag på den delen.

Men psu är just så idiotiskt, du har 12V rail ("huvudsäkring") Sen är väl 12vhpr säkrad 600W (50A) med bygglad parallel kablage, fast varje kabel får max ha 9.5A. Lastbalansering kan aldrig tag bort den risken om den sitter på gpu. Om balanseringen skulle faila så skulle de fortfarande köra max last på en kabel.
Då den är elektronisk så finns det risker för att de tillslut slutar fungera.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast hade du haft parallel 3A/kabel så hade varje kabel haft säkring på 3A. Du får aldrig ha en kabel som inte klarar säkringens max ström. Det är lag på den delen.

Nu var det bara ett exempel, men menar du att det är lag på att hushållsprodukter har säkringar på primärspänning-sidan?

Mitt exempel var just ett exempel, jag är inte elektriker, och kan inte exakt vad normal apparatkablar tål, eller är gjorda för. Min poäng var snarare att, så vitt jag vet, kan inte heller mitt hushåll hålla koll på vilket uttag som drar var (i normalfallet), så att en produkt som (teoretiskt) ska kopplas in i tre uttag skulle kunna belasta uttagen ojämnt, precis som det händer med GPU mot PSU.
Eller har jag missuppfattat hur uttag kan sitta på samma säkring?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nu var det bara ett exempel, men menar du att det är lag på att hushållsprodukter har säkringar på primärspänning-sidan?

Mitt exempel var just ett exempel, jag är inte elektriker, och kan inte exakt vad normal apparatkablar tål, eller är gjorda för. Min poäng var snarare att, så vitt jag vet, kan inte heller mitt hushåll hålla koll på vilket uttag som drar var (i normalfallet), så att en produkt som (teoretiskt) ska kopplas in i tre uttag skulle kunna belasta uttagen ojämnt, precis som det händer med GPU mot PSU.
Eller har jag missuppfattat hur uttag kan sitta på samma säkring?

Varje säkring är vad kabeln fram till uttaget minst måste klara, oavsett hur många uttag.
Så belastar du varje uttag ojämnt så spelar det ingen roll för säkringen löser innan något problem för kabeln.

Med 12vhpr på samma sätt så skulle 12vhpr ha en säkringen på 9.5A för det är vad kabeln max får tåla för hela kabeln

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Varje säkring är vad kabeln fram till uttaget minst måste klara, oavsett hur många uttag.
Så belastar du varje uttag ojämnt så spelar det ingen roll för säkringen löser innan något problem för kabeln.

Med 12vhpr på samma sätt så skulle 12vhpr ha en säkringen på 9.5A för det är vad kabeln max får tåla för hela kabeln

Vilket ju är precis så en PSU fungerar, eller hur?
den enda skillnaden är att det är PSU som också tillhandahåller kablaget efter uttaget.
Se det som att PSU (lådan) är lägenheten med väggar och uttag och (eftersom det oftast är singel-rail) en säkringsgrupp.
PSUn (lägenheten) kan inte se vilket uttag som belastas, eller hur mycket, och för att se till att de inkopplade kablarna inte överbelastas måste produkten ha säkring/skydd.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vilket ju är precis så en PSU fungerar, eller hur?
den enda skillnaden är att det är PSU som också tillhandahåller kablaget efter uttaget.
Se det som att PSU (lådan) är lägenheten med väggar och uttag och (eftersom det oftast är singel-rail) en säkringsgrupp.
PSUn (lägenheten) kan inte se vilket uttag som belastas, eller hur mycket, och för att se till att de inkopplade kablarna inte överbelastas måste produkten ha säkring/skydd.

Själva kablaget är fram till uttaget i en lägenhet. Psu är själva elcentralen.
elcentralen är alltid skyldig att ansvara för kabeln.

Kan inte ligga ansvar på gpu då den inte kan veta vilket kablage som används

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan vi vara överens om att din liknelse är som det kanske borde vara (avsäkring per pin i PSU) och min mer som det är idag?
Eller försöker du bara aktivt att missförstå mina liknelse utan att besvara dess poänger?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Inga defekta kort har rapporterats om i Sverige.

Läs hela artikeln här

sjekk denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=Wau48ByBdrE

RTX 5090 Power Draw: Safe or Not? £5,300 Cyberpower UK System...

ingen problem overhode, helt trygt. Jeg antar at USA sitt strømnett er med på å smelte kabler ,jeg har ingen kunnskap om dette, og jeg har kun en påstand uten noe fakta å bygge min påstand på. Det som er problem er at det ikke finnes noe kort kjøpe, det synes jeg er veldig dumt.

Permalänk
Medlem

Att ha en säkring för varje pin hade löst problemet med smälta kontakter och ökat säkerheten, men det hade ju inte fixat grundproblemet. Man hade istället behövt byta säkringar hela tiden om man har ett kort som drar mycket ström.

Exempel på åtgärder som kan lösa problemet:
-Helt ny standard för PSU med möjlighet att kontrollera hur mycket ström som går till varje pin. Säkert dyrt och bakåtkompatibiliteten blir lidande.
-Begränsa 12V-2x6 till 300W eller likande för att skapa högre säkerhetsmarginaler. Blir problem med korten som redan finns på marknaden.
-Tvinga GPU att lastbalansera. Gissar att Nvidia inte är jättesugna på att återkalla kort så dom kommer nog motarbeta ett sånt beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av racerNorge:

ingen problem overhode, helt trygt. Jeg antar at USA sitt strømnett er med på å smelte kabler ,jeg har ingen kunnskap om dette, og jeg har kun en påstand uten noe fakta å bygge min påstand på. Det som er problem er at det ikke finnes noe kort kjøpe, det synes jeg er veldig dumt.

Vad vill du ha sagt med den videon?
Första smälta kabeln var i Tyskland.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kan vi vara överens om att din liknelse är som det kanske borde vara (avsäkring per pin i PSU) och min mer som det är idag?
Eller försöker du bara aktivt att missförstå mina liknelse utan att besvara dess poänger?

Ja absolut det kan vi vara överens om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Detta är ju oroväckande:

Citat "While Intel and AMD are both members of the PCI-SIG group that helped develop the 12VHPWR power connector, only Nvidia has adopted the standard so far for consumer GPUs. Even AMD’s upcoming Radeon RX 9070-series are using existing 8-pin PCIe connections instead. AMD even suggested the 12VHPWR connector was a fire hazard in late 2022, when the company’s gaming marketing director Sasa Marinkovic tweeted “Stay safe this holiday season” alongside a picture of 8-pin connectors"

Källa

Intressant, dock verkar intel använda kontakten på serversidan.

Skrivet av anden55:

Att ha en säkring för varje pin hade löst problemet med smälta kontakter och ökat säkerheten, men det hade ju inte fixat grundproblemet. Man hade istället behövt byta säkringar hela tiden om man har ett kort som drar mycket ström.

Exempel på åtgärder som kan lösa problemet:
-Helt ny standard för PSU med möjlighet att kontrollera hur mycket ström som går till varje pin. Säkert dyrt och bakåtkompatibiliteten blir lidande.
-Begränsa 12V-2x6 till 300W eller likande för att skapa högre säkerhetsmarginaler. Blir problem med korten som redan finns på marknaden.
-Tvinga GPU att lastbalansera. Gissar att Nvidia inte är jättesugna på att återkalla kort så dom kommer nog motarbeta ett sånt beslut.

Just balansering har funnits förut https://www.igorslab.de/en/groundhog-day-the-12v2x6-melting-c... med likvärdig kontakt. Frågan är varför skipat detta, antar de tänkte att det fungerat förr med PCIe kontakten funkar det nog här också.

Skrivet av racerNorge:

Som sagt nätagget filtrerar ut mycket av just dessa störningar och som sagt har alla pinnar bra kontakt märker man inte av felet. Du vet inte när felet kan inträffa heller, stöta till kabeln kan räcka för få bägaren att rinna över. Var en som hade sitt 4090 kort och märkte 2 år senare att kontakten hade smält något. Det påverkade inte funktionen av kortet, men blir ju inte säljbart i andra hand (om man inte erbjuder kraftigt sänkt pris).

Men som sagt finns det ingen inbyggd säkerhet för dessa fel, så att köpa ett 50xx serie kort är en risk. Hur kommer det fungera om säg 1 månad, ett år, två år?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Intressant, dock verkar intel använda kontakten på serversidan.

Just balansering har funnits förut https://www.igorslab.de/en/groundhog-day-the-12v2x6-melting-c... med likvärdig kontakt. Frågan är varför skipat detta, antar de tänkte att det fungerat förr med PCIe kontakten funkar det nog här också.

Som sagt nätagget filtrerar ut mycket av just dessa störningar och som sagt har alla pinnar bra kontakt märker man inte av felet. Du vet inte när felet kan inträffa heller, stöta till kabeln kan räcka för få bägaren att rinna över. Var en som hade sitt 4090 kort och märkte 2 år senare att kontakten hade smält något. Det påverkade inte funktionen av kortet, men blir ju inte säljbart i andra hand (om man inte erbjuder kraftigt sänkt pris).

Men som sagt finns det ingen inbyggd säkerhet för dessa fel, så att köpa ett 50xx serie kort är en risk. Hur kommer det fungera om säg 1 månad, ett år, två år?

hmm ja du har helt rett i det, jeg får håpe det kommer noe informasjon eller en ny kabel som er 100% trygg, synes det er veldig rart at Nvidia er helt stille om de nye smelta korta og hvorfor det ikke gjøres noe med en gang for å sørge for at det ikke oppstår problem.

Permalänk
Medlem

Har tänkt lite och kollat specen igen och det finns nog ett motargument här:
själva kontakten som ingår i standarden och som ju sitter i Nvidias grafikkort har ett maxtak på hur många amps som varje pinne får dra.

Är det ok att Nvidia använder en kontakt på ett sätt som kan bryta mot dess standard?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har tänkt lite och kollat specen igen och det finns nog ett motargument här:
själva kontakten som ingår i standarden och som ju sitter i Nvidias grafikkort har ett maxtak på hur många amps som varje pinne får dra.

Är det ok att Nvidia använder en kontakt på ett sätt som kan bryta mot dess standard?

Du menar "Power Pin Current Rating: (Excluding sideband contacts) 9.2 A per pin/position with a limit of a 30 °C T-Rise above ambient temperature conditions at +12 VDC with all twelve contacts energized. The connector body must display a label or embossed H++ characters to indicate support of 9.2 A/pin or greater. Refer to Figure 5-5 for the approximate positioning of the H++ marker on the 12V-2x6 Right Angle (R/A) PCB Header."?

För det är standarden för kabeln tolkar jag det, och här tycker jag ingen har gjort rätt....

Sen kan en gpu aldrig ansvara för en psu, då psu sidan också verkar smälta så bör den begränsningen sitta där. Då lastbalansering som sker digitalt kan sluta fungera och då brinner det ändå.

Lastbalansering är också inget skydd för något utan ett kompliment för att uppnå önskat resultat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du menar "Power Pin Current Rating: (Excluding sideband contacts) 9.2 A per pin/position

För det är standarden för kabeln tolkar jag det, och här tycker jag ingen har gjort rätt....

Jag tolkar per pin som själva pinnen och inte kabeln eller ledaren.
Och allt står under connector kapitlet.

Men utan att köra hela ditt resonemang en gång till så har du en poäng i att nätagget också har samma kontakt med samma krav och saknar samma regulering.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tolkar per pin som själva pinnen och inte kabeln eller ledaren.
Och allt står under connector kapitlet.

Men utan att köra hela ditt resonemang en gång till så har du en poäng i att nätagget också har samma kontakt med samma krav och saknar samma regulering.

Ja, det känns som vi gått ett varv nu. Men jag tror det är bra att detta händer och förhoppningsvis kommer en långsiktig lösning som ser till att ett vettig regelverk där varje komponent får ett skriftligt ansvar istället, oavsett vilken komponent det blir.

Connector tror jag gäller båda sidor? Men kan ha tolkat det fel.

Sen får de gärna se till att 12vhpwr har större spelrum uppåt i % även om max är 600W. Hade gärna sett ett 800-1000W teoretiskt max men begränsad till 600W.

Prisskillnaden mellan 1.5 och 2.5 är ju <10kr på en sådan kabel förmodligen runt 4kr max.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

JAG TROR ATT FELET ÄR HITTAT

Ingenjörer och dom som kan ellära måste sätta sig ner och räkna på det vi redan vet.

Nvidia och andra tillverkare kanske inte vill få fram orsaken för det kan kosta pengar.
Felet är för jobbigt för dom flesta på YouTube, flera saknar kunskap och dom orkar kanske inte utreda orsaken till haverierna och det är inte deras skyldighet att utreda.

Hur många kan detta?
Low Level Contact Resistance (LLCR)
Vi kan inte förvänta oss att vanliga människor på YouTube ska hitta och förstå problemet.

Det är inte PSU GPU som orsakar felet det är parallellkopplingen av kablarna med kontakter som har olika resistans som orsakar felet.

Det är två fel som troligen kan inträffa.
1. vanlig glappkontakt som bränner en kontakt, detta förstår alla även dom som inte kan ellära.
Detta kan vara en av orsakerna.

2. Motsatsen till glapp i kontakterna, när några kontakter får väldigt låg resistans så rusar strömmen genom dom kontakterna och då skadas hela kabeln båda kontakterna smälter och kabeln smälter på mitten, det är vad vi ser i en del fall.

Felet är parallellkopplingen tillsammans med låg kabelresistans och resistans i kontakterna, det kan inte fungera i praktiken eller teoretisk, det går inte att få jämn strömfördelning.

Nu en teoretisk beräkning om vad som händer om vi har noll eller väldigt liten kabelresistans, kontakterna blir dom som helt bestämmer strömmens väg och det kan inte fungera, detta är enligt ohms lag, detta går inte att ifrågasätta.

Endast vanlig kontaktresistans Low Level Contact Resistance, ingen kabelresistans är med, strömmen blir total obalanserad.

Nu lägger vi till 1 ohm i kabelresistans och behåller kontaktresistansen oförändrad.
Strömmen blir jämt fördelad (försumbar skillnad under 0.01A)

Felet är hittat
Kablarna är för korta och har för låg resistans för att det ska fungera.
Om dom är så smarta på YouTube varför har dom då inte redan beskrivit vad som händer?
Om någon redan har sagt detta så har jag inte sett det, men det måste finnas många ingenjörer som redan vet detta och som även visste att felet skulle uppstå i 5090.
Jag är envis och ville hitta felet, det är som att läsa en deckare där skurken ska hittas.
Det som retar mig är att det är så lätt att hitta detta fel med en vanlig strömtång och en multimeter, varför görs ingen relevant mätning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Ingenjörer och dom som kan ellära måste sätta sig ner och räkna på det vi redan vet.

Nvidia och andra tillverkare kanske inte vill få fram orsaken för det kan kosta pengar.
Felet är för jobbigt för dom flesta på YouTube, flera saknar kunskap och dom orkar kanske inte utreda orsaken till haverierna och det är inte deras skyldighet att utreda.

Hur många kan detta?
Vi kan inte förvänta oss att vanliga människor på YouTube ska hitta och förstå problemet.

Det är inte PSU GPU som orsakar felet det är parallellkopplingen av kablarna med kontakter som har olika resistans som orsakar felet.

1. vanlig glappkontakt som bränner en kontakt, detta förstår alla även dom som inte kan ellära.

2. Motsatsen till glapp i kontakterna, när några kontakter får väldigt låg resistans så rusar strömmen genom dom kontakterna och då skadas hela kabeln båda kontakterna smälter och kabeln smälter på mitten, det är vad vi ser i en del fall.

Felet är parallellkopplingen tillsammans med låg kabelresistans och resistans i kontakterna, det kan inte fungera i praktiken eller teoretisk, det går inte att få jämn strömfördelning.

Nu en teoretisk beräkning om vad som händer om vi har noll eller väldigt liten kabelresistans, kontakterna blir dom som helt bestämmer strömmens väg och det kan inte fungera, detta är enligt ohms lag, detta går inte att ifrågasätta.

Endast vanlig kontaktresistans Low Level Contact Resistance, ingen kabelresistans är med, strömmen blir total obalanserad.
<Uppladdad bildlänk>

Nu lägger vi till 1 ohm i kabelresistans och behåller kontaktresistansen oförändrad.

<Uppladdad bildlänk>

Felet är hittat
Om dom är så smarta på YouTube varför har dom då inte redan beskrivit vad som händer?
Om någon redan har sagt detta så har jag inte sett det, men det måste finnas många ingenjörer som redan vet detta och som även visste att felet skulle uppstå i 5090.
Jag är envis och ville hitta felet, det är som att läsa en deckare där skurken ska hittas.
Det som retar mig är att det är så lätt att hitta detta fel med en vanlig strömtång och en multimeter, varför görs ingen relevant mätning?

Nja, 6-pin, 8-pin och EPS är också parallellkopplade och har funkat fint i många år.

Problemet är att 12V-2x6 har för små marginaler och standarden kräver inte tillräckligt hög precision för att det ska fungera.

Viss skillnad i kontaktresistans kommer alltid finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Hur många kan detta?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Felet är hittat

Bara några dagar sen att komma till den slutsatsen (obalans i resistans).
Orsaken till att det är sån diskussion kring det är ju att Nvidia tidigare har haft kretsar på korten som har sett till att balansera strömmatningen för att just den rusning du beskriver inte ska ske.
Denna krets har de plockat bort på 4090, samt 5080, och 5090, vilka är det kort som brunnit (vad jag vet)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Nja, 6-pin, 8-pin och EPS är också parallellkopplade och har funkat fint i många år.

Problemet är att 12V-2x6 har för små marginaler och standarden kräver inte tillräckligt hög precision för att det ska fungera.

Eller balanseringskrets (som fanns på 3090Ti)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Yes, PCIe-standarden kräver att man delar upp 6/8-pin kontakter till olika rails på grafikkortet vilket också gör att det blir en form av lastbalansering.

Antar att det kravet inte finns för 12V-2x6 och då har tillverkarna valt att skippa det helt enkelt. Lyckades hitta en gammal PCIe-specifikation för 12VHPWR och jag kunde inte hitta något krav där. Antar att man inte lagt till kravet i 5.1.

Skrivet av sweisdapro:

Eller balanseringskrets (som fanns på 3090Ti)

Ja exakt! Det var det jag menade med högre precision.

Permalänk
Medlem

Så här kan vi hitta felet, multimeter, strömtång, värmekamera.

Det är väldigt lätt att hitta felet, det behövs ingen ingenjörsexamen, grundläggande kunskap om hur man mäter ström och spänning räcker.

Med strömtången mäter vi strömmen i kablarna.
Med multimetern mäter vi spänningsfallet över kontakterna.
Värmekameran visar var värme skapas men måste inte användas.

Om vi har en kabel som drar 12A då kan vi mäta spänningsfallet över kontakterna och då får vi fram kontaktresistansen med ohms lag.
Vi kan se om det är låg eller hög resistans i kontakterna, vi kan se hur jämn resistansen är i alla kontakter och om någon kontakt har fått en väldigt låg restresans Low Level Contact Resistance (LLCR) .

Anteckna alt, alla strömmar och alla spänningsfall över alla kontakter, detta kan sen simuleras i en dator för att verifiera mätningen.

Varför kan inte sweclockers mäta?
kunskap har dom så det räcker man måste inte vara elingenjör.
Jag kan inte mäta jag har ingen modern PSU och GPU och har ingen kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Yes, PCIe-standarden kräver att man delar upp 6/8-pin kontakter till olika rails på grafikkortet vilket också gör att det blir en form av lastbalansering.

Antar att det kravet inte finns för 12V-2x6 och då har tillverkarna valt att skippa det helt enkelt. Lyckades hitta en gammal PCIe-specifikation för 12VHPWR och jag kunde inte hitta något krav där. Antar att man inte lagt till kravet i 5.1.

Ja exakt! Det var det jag menade med högre precision.

Om inte annat för praktiska skäl delar man upp 6/8-pin, just för garantera båda kablarna sitter i. Men verkar däremot inte vara jätte vanligt balansering inom samma kontakt. Men är också ganska dåligt underlag över lag hur strömförsörjning ser ut speciellt på AMD:s kort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Det får inte finnas skillnader i kontaktresistans när vi har hög ström (nästan max tillåtna ström.) låg resistans i kabeln.
Ohms lag säger att det inte går. se första bilden "JAG TROR ATT FELET ÄR HITTAT" 00:02

Om kablarna hade varit fastlödda så skulle det fungera, men nu har vi kontakter som har olika resistans och ohms lag säger att då blir det ett problem.

Jag tror att vi har haft problem länge men alla har bara slentrianmässigt skylt på glapp i kontakten.
För att förstå felet så måste man förstå ohms lag, eller lita på dom räknar efter lagen.
Ohms lag kan inte ifrågasättas, jag kan ha räknat fel, tagit in fel värden i beräkningen, det är möjligt.
Det vore bra om fler kontrollräknade det jag kom fram till.

Detta kräver kunskap för att i detalj först vad som händer, jag kan inte alt om det men jag vet vad det är.

Ingen konstruktör drar parallella strömkablar med kontakter på i en apparat som dom själva tillverkar, ingen är så korkad.
Datorer där har vi en dålig gammal standard som gör att det dras parallella strömkablar, konsekvensen ser vi nu när GPU drar så mycket ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Ja precis så
Varje pinne på en 6/8-pin ska ju klara väldigt mycket mindre ström per styck. 150W ger oss 12.5A max, och detta begränsas av GPUn. Dessutom tåligare pinnar och kablarna är grövre

Enligt spec på nya kontakten så ska all denna ström alltid rymmas på en och en halv kabel med mindre pinnar och tunnare ledare. Och det är normalfallet utan ojämn belastning

För att jämföra: 600W skulle fördelas på 6 ledarpar med nya kontakten. Det motsvarar att använda 1.5 ledare på en 8-pin, alltså ändra den till en 3-pin + sens… (i teorin). Vi har halverat antalet effektiva ledare och minskat deras kapacitet, och skippat balanseringen helt…

Sen har de nya pinnarna andra problem som att alla 16 ska i samtidigt och har begränsat antal isättningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Ingen konstruktör drar parallella strömkablar med kontakter på i en apparat som dom själva tillverkar, ingen är så korkad.

Fel. Detta är mycket vanligt, t.ex. för att man vill använda en viss typ av kontaktdon/kablage av olika tänkbara skäl som footprint, kostnad, produktionsskäl etc.
Det som är mindre vanligt är att man gör det på det genomuselt underdimensionerade sätt som gjorts i dessa don där en eller inte ens två ensamma ledare har en chans att klara maxlast...

Är elektronikutvecklare med >10 års erfarenhet, klenspänning och lågspänning, så min källa är inte nån hobby-elektroniker på swec eller reddit...

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2