Var med i årets stora medlemsundersökning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Kan med all säkerhet säga att den inte är avsiktligt formulerad för att vilseleda men det finns helt klart lärdomar att dra för jag håller med om att man kan få en förväntning som inte matchar med vad man hamnar i. Nej, det handlar inte om att lära känna dig utan om att förstå de stora dragen i communityt.

Kollade tillbaka på förra året med samt kommentarerna för att se / förstå vad som är annorlunda nu: https://www.sweclockers.com/nyhet/38224-var-med-i-sweclockers...

2023 kom det in en massa feedback som gjorde att vi gjorde om en hel del i undersökningen och även la till en quiz för att den upplevdes som tråkig.

Min personliga inställning och upplevelse var:

Klickade, suckade, fyllde i undersökningen av välvilja, scrollade ned i forumtråden, såg ungefär vad som kunde förväntas utifrån den egna upplevelsen...

såg "Det var ett jäkla gnällande här inne. Märkliga påståenden om att undersökningen säljs och så vidare. Visst, man kan välja att missförstå copyn men man kan också strunta i att vara med." och blev då förbannad

Edit: förtydligade sammanhanget för min irritation

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

blev förbannad

Inte helt glasklart på vad du var förbannad på.
Undersökningen eller kommentarerna?

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Falcon:

Godnatt. Tänker inte dividera mer. Tack för dina svar.
Försök få igång en trevlig fredagspanel så är jag med flera mer än nöjda.

Ja, jag får fasen ringa hem @emilakered från Norge och @JonasT för ett specialavsnitt. Fredagspanelernas fredagspanel! Vem vet, inget är omöjligt.

Och även om vi dividerat så vill jag ändå säga att jag uppskattar det, uppskattar att du varit medlem så länge, tar din tid att diskutera och vill verkligen betona att jag både lyssnar och analyserar för att förstå dig (och andra).

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Ja, jag får fasen ringa hem @emilakered från Norge och @JonasT för ett specialavsnitt. Fredagspanelernas fredagspanel! Vem vet, inget är omöjligt.

Och även om vi dividerat så vill jag ändå säga att jag uppskattar det, uppskattar att du varit medlem så länge, tar din tid att diskutera och vill verkligen betona att jag både lyssnar och analyserar för att förstå dig (och andra).

Tack själv. Legend om du får in Jonas och Emil för en specialare.
<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Inte helt glasklart på vad du var förbannad på.
Undersökningen eller kommentarerna?

Det direkt föregående steget...

"Det var ett jäkla gnällande här inne. Märkliga påståenden om att undersökningen säljs och så vidare. Visst, man kan välja att missförstå copyn men man kan också strunta i att vara med."

som upplevs som ett jäkla 🖕 från grundaren.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av evil penguin:

Det direkt föregående steget...

"Det var ett jäkla gnällande här inne. Märkliga påståenden om att undersökningen säljs och så vidare. Visst, man kan välja att missförstå copyn men man kan också strunta i att vara med."

som upplevs som ett jäkla 🖕 från grundaren.

F*ck grundaren, han är bara en vem som helst. Men kan kompensera med ett ❤️ om du gjorde undersökningen för att ställa upp trots att det kanske inte var en trevlig upplevelse då. Du har ju inte ens skrivit i tråden förrän nu btw?

Ps. Pingviner är goda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

F*ck grundaren, han är bara en vem som helst.

Nej, det är typ raka motsatsen till vad jag säger.

Det jag säger är att jag upplever det extra frustrerande att någon som tydligt representerar sajten uttrycker att de som är missnöjda "väljer att missförstå copyn" när copyn varit uppenbart problematisk. Och att då en sådan formulering upplevs som det tidigare indikerade "fuck besökarna" som gjorde mig arg när jag i någon mån försökt vara något slags hjälpsam medlem trots att ju även jag kände viss frustration över undersökningen.

Skrivet av Edin:

Men kan kompensera med ett ❤️ om du gjorde undersökningen för att ställa upp trots att det kanske inte var en trevlig upplevelse då.

Var så god.

Skrivet av Edin:

Du har ju inte ens skrivit i tråden förrän nu btw?

Jag vet inte vad poängen här här, men ja, det stämmer att jag inte skrivit i tråden förrän nyss. Jag borde förmodligen ha låtit bli denna tråd helt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Undersökningen har ett enda syfte, att få fram underlag för att kunna maximera reklamintäkterna. Tror man annat är man dum, rent ut sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte vad poängen här här, men ja, det stämmer att jag inte skrivit i tråden förrän nyss. Jag borde förmodligen ha låtit bli denna tråd helt.

Nä, din input var bra läsning.

Skrivet av anon358741:

Undersökningen har ett enda syfte, att få fram underlag för att kunna maximera reklamintäkterna. Tror man annat är man dum, rent ut sagt.

Jo så att...

Permalänk
Medlem

*Tar ett djupt andetag*

Ofta (men inte alltid) när folk gnäller och är frustrerade är det för att dom faktiskt bryr sig, även om sagda frustration ibland gör att det tyvärr uttryckts på ett klumpigt eller aggressivt sätt.

Steget efter gnällig frustration är apati, och det är i det momentet som franchises, hemsidor, företag, m.m. påbörjar sin obevekliga resa mot död och glömska. Ett exempel på passiv apati är när medlemmar helt enkelt slutar besöka forumet av diverse anledningar, men vi har även sett exempel på aktiv apati i denna tråden där vi haft medlemmar som bokstavligt talat skrivit mer eller mindre "Fuck it, ta bort mitt konto, jag bryr mig inte längre".

Som en medlem av Sweclockers inofficiella gnällbälte (trots att jag är skåning - en titel jag accepterar) som ändå varit medlem här i lite mer än 13 år, så tror jag att ingen aktiv medlem på forumet har missat det pysande missnöjet som vuxit sig starkare och starkare dom senast åren, och i denna tråden kokade det helt enkelt över, iallafall för stunden.

- Det är missnöje mot vad som uppfattas* som en ökad mängd artiklar som kan beskrivas som clickbait, spamm, irrelevanta, reklamrelaterade/marknadsundersökande, AI-genererade eller helt enkelt utdaterade/dåliga redan vid publicering.
(Jag har inget intresse av att hänga ut specifika individer, men det finns en viss skribent på redaktionen vars artiklar jag ofta stänger ner direkt när jag ser att det är hen som skrivit den, då jag helt enkelt blivit "bränd" av vederbörandes, enligt mig, tramsiga clickbait-artiklar en gång för mycket.)
*Uppfattas är nyckelordet här. Det spelar mindre roll om det är sant eller inte, det viktiga är att om tillräckligt många medlemmar uppfattar detta som ett problem, så *blir* det ett problem.

- Det är missnöje mot ett nytt betygssystem som vattnar ur utmärkelser på recenserade produkter och ger en enligt många orättvis eller otillräcklig bild av produkten. För många var antagligen Sweclockers under åratal en av dom viktigaste och mest trovärda hemsidorna när man ville kolla upp en ny produkt på marknaden (jag "bodde" på Sweclockers prestandaindex mellan 2012-2018), men jag killgissar att andelen medlemmar som håller Sweclockers i lika hög rang inom detta området idag är betydligt färre än vad det var för 5+ år sedan.

- Det är missnöje mot en den plötsliga nya designen på hemsidan som av många uppfattades som något som ledde till mer nackdelar än fördelar, och som av för många ledde till problem att bruka hemsidan. Ytterligare missnöje blev det när (för) många ansåg att redaktionen inte tog deras synpunkter och problem på allvar, och helt enkelt avfärdade kritiken eller agerade likgiltigt. Nu blev det som tur var förbättringar, men jag ser fortfarande inlägg då och då från folk som har problem. I slutändan så kunde hela denna övergången ha hanterats mycket bättre.

- Det är missnöje över att omtyckta moment (som fredagspanelen) försvinner och omtyckta personer inom redaktionen slutar. I det senare fallet så behöver det ju inte nödvändigtvis vara redaktionens fel, men lägg till det pysande missnöjet så är det ju ingen lågoddsare att folk fruktar att dessa personer slutat pga. försämrad stämning eller problem inom redaktionen eller dylikt. "Lämnar ett sjunkande skepp" helt enkelt, och så får man vatten på sin kvarn.

- Det är även ett missnöje över att många medlemmar känner att deras synpunkter och kritik mot aspekter av hur Sweclockers sköts (såväl konstruktiv som... mindre konstruktiv) helt enkelt borstas bort eller ignoreras av redaktionen. Återigen så är detta en sak som kanske inte nödvändigtvis är (helt) sann, men det räcker att tillräckligt många ska känner att det är så för att det ska bli ett problem.

- Det är missnöje över något som jag klockan 3 på natten är alldeles för trött och glömsk för att komma ihåg eller tänka på. Jag vet inte vad, men var säker på att det är missnöje över något!

Nu, en del av allt detta är inget som redaktionen kan göra något åt. Tiderna förändras och att t.ex. tvinga tillbaka en gång omtyckta medarbetare är varken varse sig alltid möjligt eller ens en särskilt god ide.

Men det finns mycket som redaktionen kan göra, och en bra start kan vara att självrannsaka sig lite.
Varför har missnöjet bland många av forumets medlemmar ökat på senare tid?
Är det bara så enkelt som att "internet har blivit tråkigare och elakare" eller ligger det i något av den kritik som bubblar upp till ytan med jämna mellanrum?
Saknas det något? Är det något vi kan bli bättre på? Är det kanske lite för mycket kvantitet och för lite kvalité över artiklarna vi skriver? M.m., etc.

Punkterna ovan är jag säker på är punkter som ni redan har diskuterat igenom i någon form under diverse möten, men det kan nog vara värt att ta upp dom igen, och denna gången, för både er egen, vår och gemenskapens skull - diskutera dom lite mer ingående, och kanske rentav med lite mer självdistans.
Återigen, folk gnäller inte (alltid) för att dom är dryga - Ofta gnäller dom för att dom bryr sig och vill se en förbättring.

Nu ska denna gnälliga skåningen gå och lägga sig. Önskar alla som läser detta en god natt (eller en god morgon).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Asus Asus Asus Asus Asus Asus Noctua Asus Corsair

får en tankeställare

Permalänk
Medlem

Jag saknar "ye olde days" när moddning var lite större och det fanns en topplista med ettan på förstasidan, lite kul att gå in och se, inspireras och drägla över många hemmasnickrade projekt. Nu känns det mer undangömt här. Kanske för tiderna har gått mer åt "köp färdigt chassi"+"släng in en massa rgb"="klart".

Kände behov av att klämma in den tanken jag haft länge.

Permalänk
Medlem

Jag hade inga problem med undersökningen och fann den inte stötande.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Falcon:

Fast det är ju inte sant. Så glasklart så det finns inte.
Ändå förnekar ni det? Återigen; jag har inga problem med att ni tjänar pengar, det är givet att så ska vara fallet!
Men utfallet blir illa. Riktigt illa. Särskilt som ni förnekar det.

Min förra kommentar mot ett liknande svar blev borttaget, så jag skriver bara detta...

Samma svar som ovan...

Under mindre än sex timmar har, bara i den här tråden: (18:00-23:40)
* Två medlemmar(snart en tredje) har fått sina konton avslutade.

Det är illa. Jag gillar Swec, medlem i över 25 år.
Senaste veckan har jag hjälpt folk med sina problem, nätverk, datorn startar inte etc

I början fick jag mycket hjälp, svar på mina frågor.

Men det går åt fel håll.

Vi kommer antagligen inte få tillbaka våra legender, Jonas( @JonasT ) och Emil( @emilakered ). <3
Det går att lösa, inte ersätta, men ni behöver gå back to the roots lite.

Exempel:

* Fredagspanelen, finns alltid något att snacka om. Hårdvara/mjukvara, händelser, forumtrådar.
* Solida recensioner, genomarbetade till tusen, så som man känner igen er, så är inte fallet längre, tyvärr

Måste bara fråga för feedbackens skull vad det är du känner att du saknar mest i testerna? Vad känner du att jag/vi behöver förändra eller förbättra?

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av MinscS2:

*Tar ett djupt andetag*

Ofta (men inte alltid) när folk gnäller och är frustrerade är det för att dom faktiskt bryr sig, även om sagda frustration ibland gör att det tyvärr uttryckts på ett klumpigt eller aggressivt sätt.

Steget efter gnällig frustration är apati, och det är i det momentet som franchises, hemsidor, företag, m.m. påbörjar sin obevekliga resa mot död och glömska. Ett exempel på passiv apati är när medlemmar helt enkelt slutar besöka forumet av diverse anledningar, men vi har även sett exempel på aktiv apati i denna tråden där vi haft medlemmar som bokstavligt talat skrivit mer eller mindre "Fuck it, ta bort mitt konto, jag bryr mig inte längre".

Som en medlem av Sweclockers inofficiella gnällbälte (trots att jag är skåning - en titel jag accepterar) som ändå varit medlem här i lite mer än 13 år, så tror jag att ingen aktiv medlem på forumet har missat det pysande missnöjet som vuxit sig starkare och starkare dom senast åren, och i denna tråden kokade det helt enkelt över, iallafall för stunden.

- Det är missnöje mot vad som uppfattas* som en ökad mängd artiklar som kan beskrivas som clickbait, spamm, irrelevanta, reklamrelaterade/marknadsundersökande, AI-genererade eller helt enkelt utdaterade/dåliga redan vid publicering.
(Jag har inget intresse av att hänga ut specifika individer, men det finns en viss skribent på redaktionen vars artiklar jag ofta stänger ner direkt när jag ser att det är hen som skrivit den, då jag helt enkelt blivit "bränd" av vederbörandes, enligt mig, tramsiga clickbait-artiklar en gång för mycket.)
*Uppfattas är nyckelordet här. Det spelar mindre roll om det är sant eller inte, det viktiga är att om tillräckligt många medlemmar uppfattar detta som ett problem, så *blir* det ett problem.

- Det är missnöje mot ett nytt betygssystem som vattnar ur utmärkelser på recenserade produkter och ger en enligt många orättvis eller otillräcklig bild av produkten. För många var antagligen Sweclockers under åratal en av dom viktigaste och mest trovärda hemsidorna när man ville kolla upp en ny produkt på marknaden (jag "bodde" på Sweclockers prestandaindex mellan 2012-2018), men jag killgissar att andelen medlemmar som håller Sweclockers i lika hög rang inom detta området idag är betydligt färre än vad det var för 5+ år sedan.

- Det är missnöje mot en den plötsliga nya designen på hemsidan som av många uppfattades som något som ledde till mer nackdelar än fördelar, och som av för många ledde till problem att bruka hemsidan. Ytterligare missnöje blev det när (för) många ansåg att redaktionen inte tog deras synpunkter och problem på allvar, och helt enkelt avfärdade kritiken eller agerade likgiltigt. Nu blev det som tur var förbättringar, men jag ser fortfarande inlägg då och då från folk som har problem. I slutändan så kunde hela denna övergången ha hanterats mycket bättre.

- Det är missnöje över att omtyckta moment (som fredagspanelen) försvinner och omtyckta personer inom redaktionen slutar. I det senare fallet så behöver det ju inte nödvändigtvis vara redaktionens fel, men lägg till det pysande missnöjet så är det ju ingen lågoddsare att folk fruktar att dessa personer slutat pga. försämrad stämning eller problem inom redaktionen eller dylikt. "Lämnar ett sjunkande skepp" helt enkelt, och så får man vatten på sin kvarn.

- Det är även ett missnöje över att många medlemmar känner att deras synpunkter och kritik mot aspekter av hur Sweclockers sköts (såväl konstruktiv som... mindre konstruktiv) helt enkelt borstas bort eller ignoreras av redaktionen. Återigen så är detta en sak som kanske inte nödvändigtvis är (helt) sann, men det räcker att tillräckligt många ska känner att det är så för att det ska bli ett problem.

- Det är missnöje över något som jag klockan 3 på natten är alldeles för trött och glömsk för att komma ihåg eller tänka på. Jag vet inte vad, men var säker på att det är missnöje över något!

Nu, en del av allt detta är inget som redaktionen kan göra något åt. Tiderna förändras och att t.ex. tvinga tillbaka en gång omtyckta medarbetare är varken varse sig alltid möjligt eller ens en särskilt god ide.

Men det finns mycket som redaktionen kan göra, och en bra start kan vara att självrannsaka sig lite.
Varför har missnöjet bland många av forumets medlemmar ökat på senare tid?
Är det bara så enkelt som att "internet har blivit tråkigare och elakare" eller ligger det i något av den kritik som bubblar upp till ytan med jämna mellanrum?
Saknas det något? Är det något vi kan bli bättre på? Är det kanske lite för mycket kvantitet och för lite kvalité över artiklarna vi skriver? M.m., etc.

Punkterna ovan är jag säker på är punkter som ni redan har diskuterat igenom i någon form under diverse möten, men det kan nog vara värt att ta upp dom igen, och denna gången, för både er egen, vår och gemenskapens skull - diskutera dom lite mer ingående, och kanske rentav med lite mer självdistans.
Återigen, folk gnäller inte (alltid) för att dom är dryga - Ofta gnäller dom för att dom bryr sig och vill se en förbättring.

Nu ska denna gnälliga skåningen gå och lägga sig. Önskar alla som läser detta en god natt (eller en god morgon).

Bra saker du tar upp, konstruktivt och tydligt. Helst hade jag velat samla en grupp med liknande tankar, ses och resonera kring alla punkter. Definierar inte det som gnäll överhuvudtaget, trots skånskan. Tar en funderare och pratar med redaktionen så ska vi se vad vi kan koka ihop.

Det vore bra att komma till en punkt där vi pratar nuläge / framtid och inte fastnar i det som varit bra en gång i tiden. Framförallt om det är specifika personer utan då får man se det som en annan era.

Det vore bra att förstå om det är Fredagspanelen som saknas eller om det är duon Jonas och Emil. Jag tror inte det är en god idé att försöka göra samma sak och fylla någon annans skor, gör du?

Visa signatur

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Edin:

Bra saker du tar upp, konstruktivt och tydligt. Helst hade jag velat samla en grupp med liknande tankar, ses och resonera kring alla punkter. Definierar inte det som gnäll överhuvudtaget, trots skånskan. Tar en funderare och pratar med redaktionen så ska vi se vad vi kan koka ihop.

Det vore bra att komma till en punkt där vi pratar nuläge / framtid och inte fastnar i det som varit bra en gång i tiden. Framförallt om det är specifika personer utan då får man se det som en annan era.

Det vore bra att förstå om det är Fredagspanelen som saknas eller om det är duon Jonas och Emil. Jag tror inte det är en god idé att försöka göra samma sak och fylla någon annans skor, gör du?

Jag tror fredagspanelen skapade en större gemenskap bland medlemmarna och något att se fram emot varje vecka. Många läste inte ens nyheterna utan väntade på panelen som gick igenom det absolut sämsta med de bästa ang. det som hänt - med glimten i ögat och med panelens egna uppfattningar av det. Kort och gott, Fredagpanelerna gav enligt mig Sweclockers en personlighet. Absolut av gamla rävarna (ni vet ju vilka ni är) men det var ju pga. att panelen har hållit på så länge som det var kul att se utvecklingen. Se bara från första panelen till den sista, samt bloopers.

Idag saknar jag kvalitén av nyheter och tyngden i text. Det jag önskar är att ett kärleksbarn mellan Gamers Nexus och LTT som tillsammans älskar teknik och tillverkningen där emellan. En Asperger och ADHD blandning helt enkelt i textform - entusiasmen och hetsen i att älska det många här gör... Teknik.

Nu låter jag som en stereotypisk gubbe men: Som det var förr... Jag vet inte hur jag ska beskriva det bättre.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Måste bara fråga för feedbackens skull vad det är du känner att du saknar mest i testerna? Vad känner du att jag/vi behöver förändra eller förbättra?

En specifik sak som stört ofantligt senaste testerna är att den närmast jämförbara konkurrenten från tidigare generation helt har saknats i testet

Ingen 4080 Super mot 5080, inget 4070 ti/super mot 5070 ti

Det är ju oftast den absolut viktigaste jämförelsepunkten

Sen att man ger bra produkt till saker med kassa priser, det var förut inget som gjordes om jag minns rätt

Permalänk
Medlem

Många öppna tankar och diskussioner i tråden som jag följt sedan igår.

Jag förstår att det är viktigt med "data", något att mäta på och följa upp över åren. Så jobbar nog de flesta företag, om än på olika sätt.

En helt annan idé är att ha kvar enkäten (återigen, för att följa saker och ting över tid), men ett bra komplement hade nog varit att öppet be om feedback i form av ett online-möte. Fråga i forumet och se vilka som kan avsätta tex 2 x 45 minuter över Teams under en period på 1-2 månader.

Det första möten är till för att lära känna "panelen", ta in öppen feedback verbalt. Möte nr 2 för att delge och gå igenom resultaten av enkäten, och sedan en diskussion med "panelen" om de vill förtydliga eller lägga till andra aspekter "ovanpå" enkätens utfall.

Lär känna medlemmarna den vägen, och ge ersättning för deras tid och input via sponsring? En trisslott lockar nog inte många Sweclockare, men någon relevant (men ej så dyr) hårdvara är alltid välkommet hos oss alla.

Att personligen träffas (även om det blir över Teams eller dylikt) kommer ge ofantligt mycket mer, i alla fall långsiktigt. Därutöver finns det säkert många som kanske inte lever ett väldigt socialt liv, och då kan en sådan panel bli en frisk fläkt där medlemmar känner sig hörda, och kanske till och med får nya bekantskaper via panelen i sig?

Bara några öppna idéer och tankar.

Permalänk
Medlem

Sweclockers blir bara sämre och sämre..och är nu nere i botten!..alla dom serösa och kunniga har slutat...så sorligt

Permalänk
Medlem

Jag upplever att tonen i kommentarerna blivit allmänt mer gnällig här på SweC på senare tid men sen vad det beror på har jag ingen aning.

Som minscs2 skrev tror jag också att gnäll (om vi ska kalla det så) ofta kan vara ett tecken på att man bryr sig, men det behöver inte nödvändigtvis alltid vara så utan ibland har man nog bara mörk energi man hittar ett utlopp för.

Sen tycker jag det är olyckligt att det ska vara svårt att hålla god ton för den går absolut att kritisera utan att bete sig som ett litet svin.

Bland annat får mer kuriösa artiklar som inte handlar om grafikkort, processorer och chassin ofta en rejäl dos gnäll men senast nu på testet av RTX 5070 Ti var det ganska heta känslor. Man behöver ju inte hålla med att något är prisvärt etc men när testaren lägger fram sina resultat och motivering är det ganska fräckt att bara avfärda det hela med att i princip säga att denne är knäpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

En idé kan vara att köra ett slumpmässigt urval av 40 medlemmar av totala medlemsbasen som sedan erbjuds en mindre kompensation för att delta. Ett sådant slumpmässigt urval blir statistik säkerställt och bör därmed fånga helheten bättre.

40 är alldeles för få för att få ordentlig statistik, blir en väldigt stor felmarginal.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Xophile:

Många öppna tankar och diskussioner i tråden som jag följt sedan igår.

Jag förstår att det är viktigt med "data", något att mäta på och följa upp över åren. Så jobbar nog de flesta företag, om än på olika sätt.

En helt annan idé är att ha kvar enkäten (återigen, för att följa saker och ting över tid), men ett bra komplement hade nog varit att öppet be om feedback i form av ett online-möte. Fråga i forumet och se vilka som kan avsätta tex 2 x 45 minuter över Teams under en period på 1-2 månader.

Det första möten är till för att lära känna "panelen", ta in öppen feedback verbalt. Möte nr 2 för att delge och gå igenom resultaten av enkäten, och sedan en diskussion med "panelen" om de vill förtydliga eller lägga till andra aspekter "ovanpå" enkätens utfall.

Lär känna medlemmarna den vägen, och ge ersättning för deras tid och input via sponsring? En trisslott lockar nog inte många Sweclockare, men någon relevant (men ej så dyr) hårdvara är alltid välkommet hos oss alla.

Att personligen träffas (även om det blir över Teams eller dylikt) kommer ge ofantligt mycket mer, i alla fall långsiktigt. Därutöver finns det säkert många som kanske inte lever ett väldigt socialt liv, och då kan en sådan panel bli en frisk fläkt där medlemmar känner sig hörda, och kanske till och med får nya bekantskaper via panelen i sig?

Bara några öppna idéer och tankar.

Det där är en jättebra idé. Som Edin nämnde tidigare i tråden hade vi nyligen en träff med medlemmar och det gav verkligen mersmak. Vi kommer berätta mer om den träffen inom kort. Att samla medlemmar digitalt vore ju ett klockrent komplement. Tack för tips!

Om någon i tråden vill vara med och tycka till om SweClockers redaktionella innehåll och forumet i någon form av panel, så är det bara att dra ett PM med din mail till mig eller Edin, så lägger vi till dig i vår kontaktlista för panelsnack.

Permalänk
Medlem

On-topic:
Läser "Var med i årets stora medlemsundersökning" och "Sweclockers + du = sant" och tänker att jag ska ta mig lite tid att försöka lämna lite konstruktiv kritik till redaktionen. Klickar fram undersökningen och konstaterar snabbt att det handlar om en ren marknadsundersökning där man vill profilera mig som läsare i allmänhet och min köpkraft i synnerhet, samt få en uppfattning om vilka varumärken som jag har starka associationer till. Tänker direkt att det här kan jag ha en förståelse för att man vill få en bättre uppfattning kring (med tanke på hur siten finansieras) men om det nu handlar om en i praktiken ren marknadsundersökning (oavsett hur redaktionen tänker använda materialet) så kunde det framgått tydligare, för som det presenterades nu känner man sig som läsare lite lurad. Visst, texten i artikeln var lite tydligare kring vad det handlade om och den kunde jag läst innan jag klickade mig vidare men samtidigt, varför ha så vitt skiljande budskap mellan text och rubrik (samt underrubrik)?

Stänger lite besviket ner undersökningen igen men klickar mig vidare till kommentarerna samtidigt som jag tänker "Det här kan inte ha landat speciellt väl. Undra om jag behöver popcorn?". Kan nu i efterhand konstatera, att ja det gjorde jag, och att redaktionen inte kunde förutsett det är för mig lite av en gåta. När jag sen läser följande mästrande formulering "Visst, man kan välja att missförstå copyn men man kan också strunta i att vara med.", från @Edin en gång till, så inser jag att "Nä det var nog ganska väntat att de inte skulle förutse det ändå.". Det känns om att det på ett mentalt plan har blivit ganska stora avstånd mellan communityn och redaktionen. Där det förut kändes, iaf för mig, som att redaktionen på många plan var en förlängning av communityn, känns det idag mest som två separata väsen. Att det sen även dras igång en diskussionen i tråden om "vem som egentligen finns till för vem" är ju bara ytterligare bevis som styrker den tesen. Lite sorgligt att det har blivit så, och anledningarna till det är nog flera, men det är nog förklaringen till varför det tex ofta blir miss i kommunikationen och skapas irritation när redaktionen och communityn interagerar.

Off-topic:
Jonas och Emil i all ära, jovisst de var även mina favoriter, men tycker samtidigt inte att hela "Swec-andan" stod och föll enbart med dem. Gamla redaktionsmedlemmar som Jacob, Anton och Kenneth kändes iaf för mig som 100% swec:are och bar vidare den anda, i både skrivet material samt tex Fredagspanelen, som med tiden etablerats på siten (även om de som sagt inte tvunget var mina personliga favoriter). Anton kom väl in först efter att Emil hade slutat så vi pratar ju ändå om olika "eror" nu, men då även alla dessa tre har lämnat redaktionen vid det här laget så är vi inne i ytterligare en ny era nu och tycker det är viktigt att betona. Allt handlar inte om Jonas och Emils vara eller icke vara, inte ens för mig som varit här sen urminnestider nästan.

Felstavning
Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

40 är alldeles för få för att få ordentlig statistik, blir en väldigt stor felmarginal.

Nej, inte om urvalet är slumpmässigt (helt)

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Det var ett jäkla gnällande här inne. Märkliga påståenden om att undersökningen säljs och så vidare. Visst, man kan välja att missförstå copyn men man kan också strunta i att vara med.

Lära känna må inte vara rätt formulering, men den här mätningen går ut att skapa samma mätpunkter år efter år främst för att förstå hur olika varumärken favoriseras av SweClockers målgrupp. Det ger oss som jobbar bakom kulisserna viktiga insikter.

Jag tycker inte det är så konstigt när ni kommer med en "Lära känna dig" undersökning och det är 100% komersiellt och ingenting om ens åsikter, intressen eller dylikt.
(Förutom att man troligtvis är datorintresserad om man besöker SweClockers).

Det känns lite som falsk marknadsföring/clickbait.

Tänk dig ett hypotetiskt scenario
Du går på en dejt och personen "som vill lära känna dig",
Frågar enbart saker om ditt jobb, ekonomi, investeringar och dylikt. Hur mycket pengar du brukar lägga på gåvor etc.

Om en golddigger försöker göra en bedömning av hur bra sugardaddy du hade varit.
Tycker du det är samma sak som att lära känna dig som person?
Eller skulle du känna dig lite lurad om du hamnat på en dejt med en sådan person för att de i första skedet gav ett annat intryck?
Om det hypotetiska scenariot hade inträffat på riktigt, att det varit en slags IRL motsvarighet till clickbait (catfish ?).

Hade du sett det possitivt eller hade du blivit irriterad ?

Jag säger inte att det är exakt jämförbart.
Man behöver inte klä upp sig för att göra en undersökning, åka och hämta någon ... spendera timmar ihop ... osv.

Men jag tycker ändå att det är lätt att man till en början får ett intryck som inte stämmer överens med hur undersökningen är utformad och tycker inte det är så konstigt om det åtminstonde blir en del irritation över det.

Skrivet av Edin:

det är bara att avregga sig.

Det är så klart bra att den möjligheten finns.

Men att mer eller mindre öppet uppmana användare att avregistrera sig i kombination med några andra mindre väl valda formuleringar...

...Det känns som du borde ha tagit några djupa andetag eller en promenad innan du svarade.

Om vi liknar SweClockers vid ett företag (:p)

Säg om det finns någon "vanlig anställd" som gnäller mycket eller inte gör vad de ska är det ju inte bra.

Men om chef/VD/ägare beter sig illa är det värre.
Om chef/VD/ägare trakaserar sina anställda så är det värre än om någon längst ner missköter sig. Inte för att det är bra det heller.
Men det är lättare att säga upp ("banna") en vanlig anställd (medlem) än att byta ägare.

Att "högsta hönset" har ett större ansvar än någon "på golvet".
Att det därför är ännu viktigare som "högsta hönset" att föregå med gott exempel.
Det är väl inte så svårt att förstå ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Fattar att Jonas och Emil var en höjdpunkt, det tycker jag med och en period var det ren magi.

Det har funnits mer än bara Jonas och Emil som varit bra med SweClockers.
Men vill ändå visa att jag håller med om att de var en höjdpunkt. ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

*Tar ett djupt andetag*

...

- Det är missnöje mot en den plötsliga nya designen på hemsidan som av många uppfattades som något som ledde till mer nackdelar än fördelar, och som av för många ledde till problem att bruka hemsidan.

Jag tycker du skrev ett bra inlägg. Jag tänker inte kommentera allt du skrev.

Men en sak som borde räknas till designen som jag gillar är när SweClockers fick darkmode.
Att man snabbt och enkelt kan byta mellan Light mode (?) och darkmode genom att bara klicka på reglaget högst upp på sidan utan behöva vara inloggad och/eller gå till inställningar eller dylikt är jätte smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Det är väl kanske åtminstone delvis off topic,
men det påminner mig lite om TV programmet Top Gear

Säsong 1 | Programledare
Jeremy Clarkson
Richard Hammond
Jason Dawe

Säsong 2 - 22 | Programledare
Jeremy Clarkson
Richard Hammond
James May

Säsong 23 | Programledare
Chris Evans
Matt LeBlanc
Sabine Schmitz
Chris Harris
Rory Reid
Eddie Jordan

Säsong 24 - 26 | Programledare
Matt LeBlanc
Chris Harris
Rory Reid
Sabine Schmitz
Eddie Jordan

Säsong 27 - 33 | Programledare
Chris Harris
Paddy McGuinness
Freddie Flintoff
Sabine Schmitz (S27 + S28)

--------------------

Det är väldigt många som verkligen gillade den eran från säsong 2 till 22 med programledarna Jeremy Clarkson, Richard Hammond och James May.

Jag håller med.
Jag är en av dem.

Det finns helt klart en del som har sågat Top Gear S23 och frammåt med fotknölarna och inte kunnat acceptera att det inte längre var Clarkson, Hammond och May trion.
Det är ju svårt att göra något åt...
Måste det vara just dem och de gått vidare till annat så finns det inte mycket att göra åt.

Min åsikt?

Säsong 23 med Chris Evans som huvudsaklig programledare gillade jag inte.

Men...

Sen säsong 24 - 26 med framförallt Matt LeBlanc, Chris Harris och Rory Reid tyckte jag om.
Det var så klart inte exakt samma som om det hade varit och Clarkson, Hammond och May.
Men jag tyckte ändå att LeBlanc, Harris och Reid gjorde ett bra jobb och var intressanta att se och hade bra personkemi.
Även om de så klart inte var exakt samma så tyckte jag ändå att det hade "Top Gear känsla".

Säsong 27 - 33
Tyckte jag var sämre igen.

Framförallt Paddy McGuinness och Freddie Flintoff som skulle bete sig som några omogna "frat boys".

En del programinslag som Chris Harris gjorde själv var bra.

Men det var någonstans i denna Säsong 27 - 33 era som jag slutade följa Top Gear.

Men som sagt säsong 24 - 26 gillade jag även om det inte var Clarkson, Hammond och May trion.

Att ersätta någon i TV blir aldrig exakt samma sak.
Men ibland kan det bli bra ändå.
Men personlighet och personkemi mellan olika personer spelar roll
Personkemi är ju något som är svårt att skriva i ett CV eller ha som anställningsfråga

"Hur bra passar din personkemi med vår nuvarande personal ?"

Det är väl inte första gången någon person i någon form av TV serie har blivit utbytt och vissa gånger fungerar det sämre och vissa gånger fungerar det bättre.

Nu är inte TV sändningar och YouTube exackt samma sak.
Men det finns likheter mellan TV och YouTube.

Ibland kan det fungera att göra "samma sak", eller något liknande, om man har turen att träffa rätt personer som fungerar bra ihop.

Hur man gör för att hitta rätt personer som fungerar bra ihop är tyvärr en fråga jag inte har något bra svar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Nej, inte om urvalet är slumpmässigt (helt)

Om du nu tror att de bara räcker att det är helt slumpmässigt urval, varför då ens fråga 40? Räcker ju med bara en (så länge medlemmen har blivit helt slumpmässigt utvald.)

Sanningen är att det behövs ett tillräckligt stort antal för att få ett resultat som inte har en för stor felmarginal, dock kommer man till en punkt där att fråga fler ger en avtagande avkastning gällande förbättringen av felmarginalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Som alltid så är AI lösningen här.

AI-Jonas och AI-Emil.