Critical process died, fast i choose an option

Permalänk
Medlem

Critical process died, fast i choose an option

Hej!

Jag installerade ddu igår för jag misstänkte att mina drivrutiner på gpun spökade så jag ville ta bort dom och installera fräscha nya.

Men direkt efter jag installera ddu så kom en Bsod med stopcode: Critical_process_died och nu kommer jag inte in i windows, utan jag är fast i blue screen med alternativen "Starta om datorn" & "Avancerade Alternativ"

Jag har kikat på massvis med yt videos om vilka kommandon jag ska skriva in i cmd som t.ex
sfc /scannow
Bootrec /fixmbr
Bootrec /fixboot osv.

Inget fungerar.
Jag har hört att det kan vara ett hårdvaru fel, så jag har gått in i bios och gjort en check på min ssd för att se hur den mår, tydligen är den i bra skick.

Har ni några tips på vad jag kan göra? Uppskattar all hjälp jag kan få i nuläget.

Stavfel
Permalänk
Medlem

Ingen som har något tips på vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Har du provat felsäkert läge? Blir det samma då?

Låter ju nästan som DDU rensat för mycket

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har du provat felsäkert läge? Blir det samma då?

Låter ju nästan som DDU rensat för mycket

Ja, jag har försökt allt datorn startar bara om och går in i sin "Automatisk reparation" grej.

Permalänk
Medlem

Critical_process_died brukar ofta ske när något 'dödar' en viktig systemfil när den körts igång. Du kan till exempel tvinga fram en sådan BSOD bland annat genom att stänga ned svchost.exe-processen. Oftast är det mjukvarurelaterat, men emellanåt kan det vara att disken som systemfilen ligger på inte fungerar som den ska. Men i och med att du innan detta inträffade kört DDU så förmodar jag att det är DDU som ställer eller ställt till något.

Under avancerade alternativ ska du kunna välja att återställa datorn till hur den var ett visst datum, vilket är vad jag skulle gjort i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Critical_process_died brukar ofta ske när något 'dödar' en viktig systemfil när den körts igång. Du kan till exempel tvinga fram en sådan BSOD bland annat genom att stänga ned svchost.exe-processen. Oftast är det mjukvarurelaterat, men emellanåt kan det vara att disken som systemfilen ligger på inte fungerar som den ska. Men i och med att du innan detta inträffade kört DDU så förmodar jag att det är DDU som ställer eller ställt till något.

Under avancerade alternativ ska du kunna välja att återställa datorn till hur den var ett visst datum, vilket är vad jag skulle gjort i det här fallet.

Jag har försökt med att återställa datorn men den hittar inga återställningspunkter.

Edit: Jo det gör den, men den hittar bara återställningspunkter från i fredagskväll, men jag kan inte trycka på "nästa"

Permalänk
Medlem

Har lärt mig genom åren att första steget i att felsöka en dator som krashar, eller innan man installerar den, är att köra ett riktigt memtest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brambas:

Jag har försökt med att återställa datorn men den hittar inga återställningspunkter.

Edit: Jo det gör den, men den hittar bara återställningspunkter från i fredagskväll, men jag kan inte trycka på "nästa"

Har du testat om det går att kryssa i rutan för återställningspunkten? Annars låter det skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Har du testat om det går att kryssa i rutan för återställningspunkten? Annars låter det skumt.

Japp. Jag kan inte klicka på något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Japp. Jag kan inte klicka på något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brambas:

<Uppladdad bildlänk>

Står att systemskydd inte är aktiv för den enheten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Gissning. Det har blivit något knas med TPM-funktionen.
Heter fTPM för AMD-CPU:er.
Har tyvärr ingen aning om vad som är den bästa vägen att gå, om TPM-modulen nollställs om du stänger av den och återaktiverar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Gissning. Det har blivit något knas med TPM-funktionen.
Heter fTPM för AMD-CPU:er.
Har tyvärr ingen aning om vad som är den bästa vägen att gå, om TPM-modulen nollställs om du stänger av den och återaktiverar den.

Noobfråga, vad är TPM modul och hur hittar jag den?

Permalänk
Medlem

Den är integrerad i din CPU då den är modern, "Ryzen 5 7600x" enligt en av dina andra trådar.
Det finns en inställning i UEFI/BIOS för att aktivera/deaktivera denna, osäker om Secure Boot kan påverka om den är aktiv eller ej, är inte helt insatt.
Vill minnas att det finns lite trådar där folk råkat ut för att det blivit problem med TPM-funktionen men kan tyvärr inte komma ihåg hur det löste sig för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Den är integrerad i din CPU då den är modern, "Ryzen 5 7600x" enligt en av dina andra trådar.
Det finns en inställning i UEFI/BIOS för att aktivera/deaktivera denna, osäker om Secure Boot kan påverka om den är aktiv eller ej, är inte helt insatt.
Vill minnas att det finns lite trådar där folk råkat ut för att det blivit problem med TPM-funktionen men kan tyvärr inte komma ihåg hur det löste sig för dem.

Fast här hände ju problemet direkt efter körning av DDU (display driver uninstaller) ...
Verkar väl osannolikt att TPM skulle paja precis då? (Låter lite som ett sidospår?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Fast här hände ju problemet direkt efter körning av DDU (display driver uninstaller) ...
Verkar väl osannolikt att TPM skulle paja precis då? (Låter lite som ett sidospår?)

Tror att det handlar om att trådstartaren nu inte kan inte markera återställningspunkt, förmodligen på grund av att TPM och/eller Secureboot är avstängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tror att det handlar om att trådstartaren nu inte kan inte markera återställningspunkt, förmodligen på grund av att TPM och/eller Secureboot är avstängt.

Möjligt men har verkligen TPM med återställningspunkterna att göra?
Skadar väl inte att kolla upp det antar jag...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brambas:

Hej!

Jag installerade ddu igår för jag misstänkte att mina drivrutiner på gpun spökade så jag ville ta bort dom och installera fräscha nya.

Men direkt efter jag installera ddu så kom en Bsod med stopcode: Critical_process_died och nu kommer jag inte in i windows, utan jag är fast i blue screen med alternativen "Starta om datorn" & "Avancerade Alternativ"

Skrivet av Roger W:

Frågan är om DDU ens hann köras före problemet uppstod.

@Brambas
Hur full låter du din SSD bli? Tänker spontant på om det skulle kunna vara så att du slitit ut denna i förtid och att problemet kan vara kopplat till korrupta minnesceller.
Min erfarenhet är att S.M.A.R.T.-data inte är tillförlitligt när det kommer till SSD:er.

Sedan ska det inte uteslutas att det är någon Windows-uppdatering som gått åt skogen.

Då CPU:n har integrerad grafikkrets så kan du prova att ta ut ditt 7800XT, ansluta skärmen till utgången på moderkortet och se om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar men datorn är up n' running igen!

Permalänk
Medlem

Vad var lösningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Vad var lösningen?

Jag fick installera om windows för det var korrupta systemfiler tydligen.

Skönt att ha dator igen, man blir bra naken utan den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brambas:

Jag fick installera om windows för det var korrupta systemfiler tydligen.

Skönt att ha dator igen, man blir bra naken utan den

Ok, brute force men funkar ju!
(Kunde du installera om o behålla det gamla åtminstone?)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ok, brute force men funkar ju!
(Kunde du installera om o behålla det gamla åtminstone?)

Nej, fick köpa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brambas:

Nej, fick köpa nytt.

Whaaat, du köpte väl inte ett helt nytt OS??? Du borde absolut kunnat installera om och använt samma windowsnyckel som tidigare. Den är ju redan knuten till maskinen.

Det jag undrade egentligen bara var om du kunde installera över den existerande versionen av windows så du kanske kunde behålla det mesta installerade, plus dokument o filer osv

...

Ber om ursäkt om du är lite ironisk och jag missar det. (alltid svårt i text)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Whaaat, du köpte väl inte ett helt nytt OS??? Du borde absolut kunnat installera om och använt samma windowsnyckel som tidigare. Den är ju redan knuten till maskinen.

Det jag undrade egentligen bara var om du kunde installera över den existerande versionen av windows så du kanske kunde behålla det mesta installerade, plus dokument o filer osv

...

Ber om ursäkt om du är lite ironisk och jag missar det. (alltid svårt i text)

Nej jag var inte ironisk när jag satt i USBn för att installera om så hittade datorn inte det, när jag köpte ett nytt os med medföljande usb så var det inga som helst problem.

Jag förstår vad du menar att nyckeln borde ha legat i moderkortet men jag fick inte det att funka alls. Dock ska jag säga att jag är halvnoob på datorer så jag gjorde säkert något fel

Edit: Och nej, det blir hem nu efter jobbet och ladda ner allt på nytt igen inget kunde räddas

Glömsk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brambas:

Nej jag var inte ironisk när jag satt i USBn för att installera om så hittade datorn inte det, när jag köpte ett nytt os med medföljande usb så var det inga som helst problem.

Jag förstår vad du menar att nyckeln borde ha legat i moderkortet men jag fick inte det att funka alls. Dock ska jag säga att jag är halvnoob på datorer så jag gjorde säkert något fel

Edit: Och nej, det blir hem nu efter jobbet och ladda ner allt på nytt igen inget kunde räddas

Men du kom ju in i avancerade inställningarna vid uppstart vill jag minnas?
Jag är inte säker men jag har för mig man kan gräva fram ett menyval att installera om windows därifrån vill jag minnas?
Tror inte ens man behöver en USB pinne om nätverkskopplingen funkar i menyerna.

Och om du har en fungerande dator i närheten borde du kunnat testat skapa en färsk USB-pinne genom att använda "windows media creation tool" på microsofts hemsida.

Nåja, lite sent för det nu antar jag...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag är inte säker men jag har för mig man kan gräva fram ett menyval att installera om windows därifrån vill jag minnas?

Och om du har en fungerande dator i närheten borde du kunnat testat skapa en färsk USB-pinne genom att använda "windows media creation tool" på microsofts hemsida.

Jag kom inte ens in på internet. Det var som att DDU hade raderat precis alla drivrutiner.

Och den här datorn är den ända windows datorn jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Plus, jag kunde inte navigera i felsäkert läge överhuvudtaget. Tryckte jag på t.ex "reset this computer" så kom den upp en ruta där det stog att det inte var möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brambas:

Jag kom inte ens in på internet. Det var som att DDU hade raderat precis alla drivrutiner.

Och den här datorn är den ända windows datorn jag har.

Aha ok, då blir det ju tuffare, men borde gått att få tag i en fungerande USB pinne nånstans utan att köpa hela OS:et.
(borde inte varit några större problem att aktivera den gamla licensen sen)
Beror ju på hur brådis man har också att få igång burken antar jag...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Aha ok, då blir det ju tuffare, men borde gått att få tag i en fungerande USB pinne nånstans utan att köpa hela OS:et.
(borde inte varit några större problem att aktivera den gamla licensen sen)
Beror ju på hur brådis man har också att få igång burken antar jag...

Jag hade abstinens