Permalänk
Medlem

Har nu inte läst hela tråden, men arbetar inom städbranschen och det där ser INTE ut som vanligt damm, det du visar på t.ex spishällen på bilderna.
Det liknar mer partiklar av någon form av isolering eller liknande som blåses in i huset via någon ventilation.

Någonting är riktigt jävla fel dock.
Hade du felanmält detta?

Edit. Såg att bostadsföreningen är inkopplad likaså fastighetsskötarna. Grymt.

Permalänk
Medlem

Spontant, som ovan sagt så tänkte jag också på isolering.

Kan det vara tillluften till lägenheten att röret gått isär nånstans så isoleringsdamm följer med tilluften?

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Du får ytterligare ett tips från mig....

Kontakta kommunens miljökontor och gör en anmälan hos dom. (Du bor ju faktiskt i en mycket hälsofarlig boendemiljö!) Bifoga även fotografier så att de förstår problematiken och dess omfattning. Miljökontoret kan då trycka på hos din bostadsrättförening och kräva åtgärder, för detta har de rätt till enligt svensk lag.

Om ingenting (mot förmodan) hjälper efter detta så.....tja, då får du nog dessvärre fortsätta att dra hela lasset själv för att försöka lösa problemet på egen hand.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Länge sen jag kände mig så investerad i en tråd som har absolut noll med hårdvara att göra och där man själv inte har några vettiga idéer att komma med. Följer iaf med spänning och hoppas ni hittar problemet för jag har aldrig sett så mycket damm på endast en dag, tror inte vi har så mycket på en månad.

Sorry jag googlade om damm och hittade en annan tråd här utan svar och skapade då en egen för att få hjälp men utan att veta att denna sida handlade om teknik…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Har nu inte läst hela tråden, men arbetar inom städbranschen och det där ser INTE ut som vanligt damm, det du visar på t.ex spishällen på bilderna.
Det liknar mer partiklar av någon form av isolering eller liknande som blåses in i huset via någon ventilation.

Någonting är riktigt jävla fel dock.
Hade du felanmält detta?

Edit. Såg att bostadsföreningen är inkopplad likaså fastighetsskötarna. Grymt.

Tack för input! Vet du möjligen vem som skulle kunna analysera vad det är för partiklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Du får ytterligare ett tips från mig....

Kontakta kommunens miljökontor och gör en anmälan hos dom. (Du bor ju faktiskt i en mycket hälsofarlig boendemiljö!) Bifoga även fotografier så att de förstår problematiken och dess omfattning. Miljökontoret kan då trycka på hos din bostadsrättförening och kräva åtgärder, för detta har de rätt till enligt svensk lag.

Om ingenting (mot förmodan) hjälper efter detta så.....tja, då får du nog dessvärre fortsätta att dra hela lasset själv för att försöka lösa problemet på egen hand.

Tack! Det har jag har jag faktisk inte tänkt på eller gjort. Ska kolla med dem!

Permalänk
Medlem

Som någon sa, kolla springor, ev. bakom lister, socklar osv. Nu bor jag i ett relativt nytt bygge, men när jag renoverade och bytte socklar var det jäkla stora springor på vissa ställen. Detta är förvisso betong, men ex. badrum är "modul" och mellan betongen och modulen var det stor mellanrum och förbaskat luftsug. Täppte till det när man ändå var igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Tack! Det har jag har jag faktisk inte tänkt på eller gjort. Ska kolla med dem!

Det tycker jag att du ska göra omedelbart, dvs redan idag! Om de kommer att hjälpa dig med detta, vilket borde vara en ganska hög sannorlighet att de gör, så kommer då nog även se till att göra analys av dammet. Och även vissa mätningar.

För återigen som jag redan har sagt: mätningar av olika slag kommer vara nödvänigt om du vill få framgång. Antaganden och gissningar hör inte hemma i en bostad som betraktas som direkt hälsovådligt! Detta är tveklöst en fråga för expertisen.

Om du inte får en snar lösning, så får du antingen flytta, eller bo kvar och riskera din och andras hälsa.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Lyckades jag länka dammbilderna här? https://imgur.com/a/SIX4VVR

Ser ut som samma problem jag har exakt samma damm. hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioX2003:

Ser ut som samma problem jag har exakt samma damm. hoppas det löser sig.

Hur löste du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Hur löste du det?

Jag håller på ännu med ärendet, men nu ska dom kolla helt plötsligt ventilationer i hela hyresrätt huset i mars. så blir det ingen bättring så får jag ta den långa vägen genom kommunen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioX2003:

Jag håller på ännu med ärendet, men nu ska dom kolla helt plötsligt ventilationer i hela hyresrätt huset i mars. så blir det ingen bättring så får jag ta den långa vägen genom kommunen.

Oki! Jobbigt..😩

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oila:

Oki! Jobbigt..😩

om du vill så kan du enkelt lista ut vart det kommer ifrån.. tar lite tid bara. Oavsett så för din egna hälsa så måste du fixa detta då det ser ut som isolering (ej bra att andas in)

1. Tejpa fast påsar vid alla ventilationer med öppningen mot hålet (se till att det är tätt)
2. VÅTTORKA HELA lägenheten + inredning
3. Vänta tills nästa dag
4. Plocka bort 1 påse i taget
5. Kolla vilken påse som har massa mikrofibrer i sig (ser ut som isolering på dina bilder)
6. Har alla skit i sig så är det antagligen någon råtta som har gnagt hål någonstans där det finns isolering
7. Har ingen av påsarna skit i sig så kommer det utifrån eller ifrån textil

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

om du vill så kan du enkelt lista ut vart det kommer ifrån.. tar lite tid bara. Oavsett så för din egna hälsa så måste du fixa detta då det ser ut som isolering (ej bra att andas in)

1. Tejpa fast påsar vid alla ventilationer med öppningen mot hålet (se till att det är tätt)
2. VÅTTORKA HELA lägenheten + inredning
3. Vänta tills nästa dag
4. Plocka bort 1 påse i taget
5. Kolla vilken påse som har massa mikrofibrer i sig (ser ut som isolering på dina bilder)
6. Har alla skit i sig så är det antagligen någon råtta som har gnagt hål någonstans där det finns isolering
7. Har ingen av påsarna skit i sig så kommer det utifrån eller ifrån textil

Som sagt, har haft alla insug och utsug igentäppta utan att något damm fastnat från dem. Det kommer inte från ventilationen

Permalänk
Medlem

Man får ju hoppas det inte beror på trasiga ventilationsrör eller liknande som också innehåller eternit och därmed asbest som dessutom inte kan ses av blotta ögat...

Edit: Såg nu att det troligtvis inte berodde på ventilationen, alltid något men nästan ännu märkligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Man får ju hoppas det inte beror på trasiga ventilationsrör eller liknande som också innehåller eternit och därmed asbest som dessutom inte kan ses av blotta ögat...

Edit: Såg nu att det troligtvis inte berodde på ventilationen, alltid något men nästan ännu märkligare.

Ja, jag håller båda tummarna för att dammet inte innehåller asbest!!! Om den skulle göra det så är det ju nästan som ett långsamt självmord att bo kvar där så länge inte en lösning är uppnådd! Asbest är ju extremt starkt canserframkallande och totalförbjöds i bostäder 1987. När är huset byggd? Hur många rum och hur många m2 har du?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oila:

Tack för input! Vet du möjligen vem som skulle kunna analysera vad det är för partiklar?

Jag antar att Eurofins kan analysera vad det är och om inte kan de kanske hänvisa nånstans, det kan vara värt att kontakta dem.
https://www.eurofins.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag antar att Eurofins kan analysera vad det är och om inte kan de kanske hänvisa nånstans, det kan vara värt att kontakta dem.
https://www.eurofins.se/

Tusen tack 🤩

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Ja, jag håller båda tummarna för att dammet inte innehåller asbest!!! Om den skulle göra det så är det ju nästan som ett långsamt självmord att bo kvar där så länge inte en lösning är uppnådd! Asbest är ju extremt starkt canserframkallande och totalförbjöds i bostäder 1987. När är huset byggd? Hur många rum och hur många m2 har du?

50 talet men ombyggt 2006. 68 kvm 2 rok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Tänker klaga på fastighetsägaren till dom hittar felet, har redan tillräckligt med sjukdomar :(.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

hoppas för hans skull att det inte är asbest.. är det asbest i dom mängderna så är det bye bye för ts inom ett par år

TS.. har du några träd i närheten som pollinerar atm?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioX2003:

Tänker klaga på fastighetsägaren till dom hittar felet, har redan tillräckligt med sjukdomar :(.

Ja, ett problem man kan få med vissa fastighetsägare är att de mörkar eller på annat sätt försöker smita från ansvar. Särskilt om de upplever att ett problem blir för omständigt eller för dyrt. Därför är det bra om man kan gå via kommunens miljökontor. De är en oberoente part som dessutom har juridiska muskler.

68 m2 är en liten yta att undersöka och rätt hanterat bör det hela gå relativt snabbt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

hoppas för hans skull att det inte är asbest.. är det asbest i dom mängderna så är det bye bye för ts inom ett par år

TS.. har du några träd i närheten som pollinerar atm?

Så snabb dör man inte av asbest dock?

"Om man andas in asbesthaltigt damm kan man bli allvarligt sjuk i bland annat cancer. De allvarliga sjukdomarna uppträder först efter cirka 20–40 år. Varje år dör cirka 100 persone"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Om du vill få ett snabbt svar på om det är asbest eller textilfibrer, kan du ta en dammtuss och försöka elda upp den. Gärna med en liten gaständare/miniblåslampa om du har. Textilfibrerna brinner upp och blir till kol eller försvinner helt. Asbest brinner inte, utan är kvar, möjligen lite svartare av sot från brännaren.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kanske försöka isolera vilket rum det kommer ifrån? Typ tejpa upp filter/lakan i dörröppningen till olika rum

Permalänk
Medlem

Liknande situation här, blir totalt galen ibland. Har tidigare slängt ett par huvtröjor och handdukar av billigare variant som lossade sjuka mängder textilfiber. Fortfarande problem med det har blivit något bättre.

Ska prova några tips jag läst här i tråden, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Så snabb dör man inte av asbest dock?

"Om man andas in asbesthaltigt damm kan man bli allvarligt sjuk i bland annat cancer. De allvarliga sjukdomarna uppträder först efter cirka 20–40 år. Varje år dör cirka 100 persone"

Även om dammet inte innehåller asbest så behöver man ju inte vara någon Einstein för att inse att den där boendemiljön är livsfarlig att leva i! Hoppas innerligt att det inte finns barn i boendet!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla svar.. Har dina grannar samma problem? Vore otroligt konstigt om det bara var din lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Även om dammet inte innehåller asbest så behöver man ju inte vara någon Einstein för att inse att den där boendemiljön är livsfarlig att leva i! Hoppas innerligt att det inte finns barn i boendet!!

Generellt brukar synligt damm INTE vara farligt utan det du inte ser är det man bör oroa sig för.
Livsfarlig är den förmodligen inte men väldigt irriterande är det definitivt....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om du vill få ett snabbt svar på om det är asbest eller textilfibrer, kan du ta en dammtuss och försöka elda upp den. Gärna med en liten gaständare/miniblåslampa om du har. Textilfibrerna brinner upp och blir till kol eller försvinner helt. Asbest brinner inte, utan är kvar, möjligen lite svartare av sot från brännaren.

Tack! Nu har jag eldat och kan lugna alla med att det inte är asbest. Det brann upp. Jo säkert inte bra ändå att andas in förstås.