Värt att uppgradera befintlig dator? Köpa ny istället?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera befintlig dator? Köpa ny istället?

Hej!

Jag har en stationär dator som jag är halvnöjd med – den presterar helt okej för mina behov, men efter 2–3 timmars användning börjar den bli seg och behöver startas om.

Därför funderar jag på om det skulle vara värt att uppgradera några komponenter för ett par tusenlappar och få en mer stabil dator. Jag spelar inga särskilt krävande spel (WoW Classic, Diablo 2, Path of Exile 2), så det känns onödigt att satsa på det allra senaste och dyraste.

Min nuvarande setup:

CPU: AMD Ryzen 3 3100 (3.6GHz, 18MB)
Moderkort: ASUS PRIME B450-PLUS
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance
Chassi: Lian Li LANCOOL 205 (Vit)
GPU: NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB
Lagring: 228GB SSD + 2TB HDD

Vad skulle ni ha gjort i mitt läge? Vilka uppgraderingar hade gett mest effekt?

Tack på förhand!

/Fredric

Permalänk
Medlem

Det är inte normalt att en dator börjar bli seg bara efter några timmars användning. Kolla temperaturer och annat så att allt är som det ska vara. Annars är det första jag skulle gjort att köpa en 1-2TB SSD och fimpa SSD/HDD-kombon du kör just nu. Så kör du en nyinstallation av Windows i samband med det.

https://www.inet.se/produkt/4305928/kingston-nv3-m-2-nvme-gen...

Blir det inte bättre efter det så får du överväga en eventuell CPU-uppgradering kanske. 5700X3D förslagsvis.

Permalänk
Medlem

Att du skriver att den först efter 2-3 timmar börjar kännas seg och långsam så hade jag inte köpt ny dator som första steg. Hade det varit hårdvaran så hade den ju varit seg från minut 1 och inte efter flera timmar - därför tror jag mer på själva installationen än hårdvaran.

Installera om Windows från grunden och sedan var försiktig med vilka program du installerar.
Då menar jag inte att du skulle installera skadliga program utan mer att ibland är det lätt att installera program som man egentligen inte behöver och som har tjänster som kör i bakgrunden och övertid gör datorn långsam.

Om du gör en ominstallation och datorn inte känns långsam efter längre användande så behåll den tills du verkligen behöver mer kraft från burken till det du vill göra.

Eller som du har överflöd av pengar så shoppa en dator och njut av den...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Hedersmedlem

Om datorn blir seg efter att ha använts ett tag så skulle jag börja med att installera om Windows och se till att alla drivrutiner är up to date efter det. Seg efter ett tag brukar bero på att det är något program som inte beter sig som det ska.

Sedan beror uppgraderingar på hur mycket du kan tänka dig att lägga.
Även om du har en budgetprocessor med många år på nacken så klarar den en uppdatering till ett modernt grafikkort på basnivå utan att flaska allt för hårt.
Om du uppdaterar din BIOS kan du peta in en ny processor i 5xxx-serien. Tillgången på dessa börjar tryta, så man får i så fall kolla på vad man kan få tag på. Ryzen 5 5600X är en bra basnivå, eller en 5700X3D om man vill maxa spelprestandan.
Går så klart alltid att uppgradera minnet till 32GB samt skaffa en större M.2 SSD. Ditt moderkort ska ha plats för två.

Men som sagt hade jag börjat med ominstallation av Windows. Tror inte ditt problem kommer försvinna av att byta delar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

16 GB ram till,
5000 serie CPU
NVME disk som du installerar windows på

Det finns gott om bra uppgraderingar till ditt system. Varje uppgradering ovan kommer var för sig att göra märkbar skillnad.
Har själv gjort dessa uppdateringar på mitt am4 system och har inga planer på att uppgradera på ett tag.

och på sikt en ny gpu om du behöver.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk

Jag gjorde en budget uppdatering på grabbens dator med gammal AM4 CPU och klent PSU.

Blev en Ryzen 5600X och ett RTX4060 en bra och prisvärd combo speciellt om man plockar dom på rea. Grabben spelar mest Fortnite i 1080p och det flyter på väldigt bra med höga settings.

Men allt då beror på din budget och behov, vill du satsa på snabbare GPU och CPU så behöver du troligtvis uppdatera PSU också…. Och då kanske det är bättre att bygga eller köpa en helt ny dator.

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Tack så mycket för bra tips och rekommendationer. Det låter klokt att börja med att installera om windows, det var nog ett par år sedan jag gjorde det om jag ska vara ärlig. Kanske kryddar lite och köper en ny SSD samtidigt, just nu är det ett problem att jag måsta ta bort ett spel varje gång jag ska installera ett nytt - hade varit skönt med lite större.

Tack igen <3

Permalänk
Skrivet av vexxan:

Hej alla!

Tack så mycket för bra tips och rekommendationer. Det låter klokt att börja med att installera om windows, det var nog ett par år sedan jag gjorde det om jag ska vara ärlig. Kanske kryddar lite och köper en ny SSD samtidigt, just nu är det ett problem att jag måsta ta bort ett spel varje gång jag ska installera ett nytt - hade varit skönt med lite större.

Tack igen <3

En ny SSD och lite extra minne ifall du kör mycket tabbar i din webbläsare och andra program är en billig steg 1 uppgradering. Grabben hade en del liknade problem och datorn stänge ner sig ibland pga av hög temp, och vi installerade om på en ny större SSD samt att jag tog ur GPU och moderkort och blåste rent allt med tryckluft, jäklar vad mycket damm det var i alla fläktar mm den datorn hade jobbat som dammsugare i 6år typ 🤣.

Jag har kompressor i garaget och blåste rent med den, tänk på att många truckluft på burk avger vätska nästan som kyl spray så var försiktig om du använder sån.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vexxan:

Hej alla!

Tack igen <3

Det är en bra strategi att köpa en ny disk och installera på den. Det du ska göra då är att koppla bort alla de gamla och bara ha din nya disk inkopplad medan du installerar Windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

En ny SSD och lite extra minne ifall du kör mycket tabbar i din webbläsare och andra program är en billig steg 1 uppgradering. Grabben hade en del liknade problem och datorn stänge ner sig ibland pga av hög temp, och vi installerade om på en ny större SSD samt att jag tog ur GPU och moderkort och blåste rent allt med tryckluft, jäklar vad mycket damm det var i alla fläktar mm den datorn hade jobbat som dammsugare i 6år typ 🤣.

Jag har kompressor i garaget och blåste rent med den, tänk på att många truckluft på burk avger vätska nästan som kyl spray så var försiktig om du använder sån.

Bra idé med städningen, ska passa på att blåsa den helt ren då också hehe.

Skrivet av giplet:

Det är en bra strategi att köpa en ny disk och installera på den. Det du ska göra då är att koppla bort alla de gamla och bara ha din nya disk inkopplad medan du installerar Windows.

Klokt, det ska jag tänka på. Är det bäst att köpa en ny windows-installation också då? Tror jag fick med windows när jag köpte datorn, har ingen aning om jag har någon kod eller liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vexxan:

Klokt, det ska jag tänka på. Är det bäst att köpa en ny windows-installation också då? Tror jag fick med windows när jag köpte datorn, har ingen aning om jag har någon kod eller liknande.

Du behöver inte köpa ny. Det brukar inte vara något problem att installera på samma dator. Och skulle det bli ett problem så kan du alltid köpa en nyckel i efterhand.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av vexxan:

Hade också slarvat bort min Windows kod, men hittade på YouTube hur man kan ta fram den koden i regedit. https://youtu.be/z9lY2Zm5w38?si=rALgag4SPHVIOAyI

Permalänk
Medlem

Grymt, beställde en ny disk och en USB-sticka från inet innan - ska bli kul att börja om