Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Enligt spec sheet, ingen PCIE 5.0, bara för M.2

Däremot har X670E varken fler PCIE-lanes eller fler chipset, X670 har också dubbla chipset, det är B650 som är nedbantat. Liksom även X870 och B850 som båda har singelt chipset. Skillnaden med "E" skulle vara just 5.0 för grafikkortet när det gällde 6-serien, och kanske lite "gaming-saker"

Det kan du också se på att jag har full IO, bättre än på X870/B650 som dessutom slösar lanes på USB 4.0

AMD:s indelning är helt förvirrad, men den är som den är, hursomhelst om vi går tillbaka till när PCIE 4.0 kom så var det många PCIE 3.0 moderkort med X470 som kunde köra det - tills AMD krävde att det spärrades i mjukvara. Så det finns ett prejudikat LoL

Mm, jag kollade redan att ditt moderkort i signaturen inte hade det i specifikationerna, vilket jag också påpekade.

Du har rätt om antalet lanes och att både X670 och X670E har dubbla chipset. Tack för rättelsen. Råkade finta bort mig själv där i AMDs något förvirrande namnsättning på 800-serien av chipset, trots att jag ju egentligen visste att X670 inte riktigt har någon motsvarighet.

Det ändrar dock egentligen inte det faktum att segmenteringen till stor del finns för att möjliggöra för moderkortstillverkarna att designa billigare moderkort. Tar man bort kravet på PCI-E 5.0 så kan man använda billigare PCB-material, enklare trace routing (potentiellt även färre PCB-lager), minimera kostsamma redrivers, etc. Minskar man chipset-kostnaden och sänker kraven lite till så kan man göra dem ytterligare lite billigare.

PCI-E 4.0 togs bort på X470 av samma anledning som jag nämnt. Moderkorten var helt enkelt inte designade med de striktare signalkraven och fungerade helt enkelt inte korrekt i den hastigheten i alla situationer. Det kan jämföras med hur en PCI-E riser lätt kan tvänga folk att tvinga en lägre PCI-E-version, eller hur vissa kort ur RTX 5000-serien (särskilt FE-korten) i vissa fall har problem med PCI-E 5.0.

B850-korten från flera olika tillverkare som har PCI-E 5.0 i motsats till AMDs specifikationer tycker jag personligen talar för att AMD faktiskt inte sätter artificiella begränsningar på det sättet som du beskriver enbart baserat på chipset, att man kan frångå dessa bas-specifikationer om man designar hårdvaran för det.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Jag hade en i inkorgen från elgiganten för 2h sedan. Fyndvara 16k. Skulle slutföra betalning nån plocka den från mig.

4090 eller 5080? Lyckades beställa ett 4090 tuf igår på outletten. Fick besked idag att mitt 5080 är påväg också Msi ventus.. Hoppas nästan att Tuffet kommer bli skickat, då det ej blivit skickat på hela dagen.
Nej, kommer ej scalpa lägger ut det om inte en polare köper det för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerxan:

4090 eller 5080? Lyckades beställa ett 4090 tuf igår på outletten. Fick besked idag att mitt 5080 är påväg också Msi ventus.. Hoppas nästan att Tuffet kommer bli skickat, då det ej blivit skickat på hela dagen.
Nej, kommer ej scalpa lägger ut det om inte en polare köper det för

5080 tuff

Permalänk
Medlem

Har någon precis som jag fortfarande med black screen med sitt 5080? Händer främst i Warzone för mig.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Videocardz har en nyhet om att de håller på att fixa black screens. Det krävs nytt vbios i vissa fall

https://videocardz.com/newz/nvidia-confirms-fix-for-geforce-r...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Hur blev det med ryktet om att Inet skulle få in en stor leverans med prime nu i slutet på februari? Någon av er i kön som fått ert kort nyligen?

Permalänk
Skrivet av Pendeln:

Hur blev det med ryktet om att Inet skulle få in en stor leverans med prime nu i slutet på februari? Någon av er i kön som fått ert kort nyligen?

4/3 fortfarande för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pendeln:

Får hoppas att det rasslar till imorgon eller början på nästa vecka.
Frågade supporten i onsdags om de fått in några småskvättar av Prime OC sedan leveransen de fick för typ två veckor sedan och de hade inte fått några alls sedan dess.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Har någon precis som jag fortfarande med black screen med sitt 5080? Händer främst i Warzone för mig.

Du kan se om nya drivrutinen fixar det hela

https://videocardz.com/pixel/nvidia-releases-gpu-driver-fixin...
https://videocardz.com/driver/nvidia-geforce-game-ready-572-6...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Hm, installerade drivrutinen och skärmen blev svart. Var tvungen att bryta strömmen efter det gått en kvart.
Jag hade inga problem med black screen innan, haha.

Verkar fungera nu efter omstart i alla fall.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem

Körde du DDU enligt konstens alla regler först?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Körde du DDU enligt konstens alla regler först?

Trodde inte det skulle vara nödvändigt nu för tiden men får göra det nästa gång.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk

Fick tag i ett 5080 ROG Astral vid release. +500 Core samt +3000 Vram. Lirar fint i nyare spel, tycker dock sällan gpu utilization maxar ut, bara något enstaka spel. Annars ligger gpu utilization på ca 60-70% i spel som tex gta v och fortnite. Någon som haft liknande problem? CPU är en 12700k, kikat på core utilization men ingen kärna ligger över 80%, så kan inte vara cpun som är bottleneck. Känns inte som att man får ut all prestanda ur gpun?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlphaInfinitas:

Fick tag i ett 5080 ROG Astral vid release. +500 Core samt +3000 Vram. Lirar fint i nyare spel, tycker dock sällan gpu utilization maxar ut, bara något enstaka spel. Annars ligger gpu utilization på ca 60-70% i spel som tex gta v och fortnite. Någon som haft liknande problem? CPU är en 12700k, kikat på core utilization men ingen kärna ligger över 80%, så kan inte vara cpun som är bottleneck. Känns inte som att man får ut all prestanda ur gpun?

I vilken upplösning?

Kan absolut vara din CPU

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

vad blir det i MHz? för mig hade det varit 3400MHz och det låter ju otroligt bra.

Permalänk
Skrivet av Cnit:

vad blir det i MHz? för mig hade det varit 3400MHz och det låter ju otroligt bra.

Det blir 3260MHz enligt asus gpu tweak.

Permalänk
Skrivet av ibland:

I vilken upplösning?

Kan absolut vara din CPU

1440p.

Har du möjlighet att utveckla? Har kollat 'per core utilization' och ingen kärna är ju på 100% eller i närheten. Kan vara värt att tillägga att där sitter ddr4 ram i burken också. Är väldigt nyfiken på ifall cpu och ram är flaskhalsen.

Någon med 9800x3d och ddr5 ram som kört liknande spel och har högre gpu util?

Permalänk
Medlem

Det blir 3260MHz enligt asus gpu tweak.

jaha du använder asus, tack för svaret.

Låser du fps på spelen så kommer den inte gå bananas med 100% gpu, men klickar du unlimited så kommer den spotta ut frames och 100% utility

Permalänk
Skrivet av Cnit:

jaha du använder asus, tack för svaret.

Låser du fps på spelen så kommer den inte gå bananas med 100% gpu, men klickar du unlimited så kommer den spotta ut frames och 100% utility

Kör alltid unlimited fps, trots det låg gpu utilization.

Permalänk
Medlem

1440p.

Har du möjlighet att utveckla? Har kollat 'per core utilization' och ingen kärna är ju på 100% eller i närheten. Kan vara värt att tillägga att där sitter ddr4 ram i burken också. Är väldigt nyfiken på ifall cpu och ram är flaskhalsen.

Handlar inte bara om hur mycket av varje kärna som nyttjas utan även om hur snabb kärnan är på att utföra beräkningen. I 1440p beroende på spel kommer du absolut att flaskhalsa ditt 5080 med en 12th gen intel.

Har du någon fps limit?

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Kör alltid unlimited fps, trots det låg gpu utilization.

då är det troligen cpu

Permalänk
Medlem

Bara som en liten PSA för den som inte sett, så verkar dagens drivrutinssläpp (572.60) lovande:

"Fixed General Bugs:
...
[GeForce RTX 50 series] Various black screen issues [5088957] [5100062] [5089089]
..."

https://www.nvidia.com/en-us/drivers/details/241091/

Även viss diskussion här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1734252-nvidia-geforce...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

1440p.

Jag hat en 9800x3d ,ddr5 6000 CL30 och ett ASUS Prime 5080. Inte kört något av de där spelan men i Bodycam ligger jag på 98%.

Permalänk
Medlem

Hej!
Beställt ett Gigabyte GeForce RTX 5080 AERO OC SFF , förväntat leverans nu på måndag.

Jag har läst igenom tråden, och det verkar inte vara någon annan här som har köpt ett likadant?
Har jag missat något? haha

Är det lika bra att beställa ett Anti-Sag hållare för kortet eller? Kostar ju inte många kronor, hur passar dem för eventuellt ett vertikal mount av kortet??

Mvh
Noob

Visa signatur

Monitor: |Samsung Odyssey G9, 49", 1000R curved| 2x Lenovo 32" |

PC: AMD Ryzen 9800X3D | Gigabyte GeForce RTX 5080 AERO OC SFF | ASUS X870-P Prime WIFI | Kingston Fury Beast RGB DDR5 6000MHz | Lian Li O11 Dynamic EVO White | Samsung 990 PRO M.2 NVMe 2TB |

Laptop: ASUS ROG Strix Scar III G731GV | i7 (9750H) | RTX 2060 6 GB | 16GB DDR4 3200 MHz | 14.568 kg | xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daunie:

Hej!
Beställt ett Gigabyte GeForce RTX 5080 AERO OC SFF , förväntat leverans nu på måndag.

Jag har läst igenom tråden, och det verkar inte vara någon annan här som har köpt ett likadant?
Har jag missat något? haha

Är det lika bra att beställa ett Anti-Sag hållare för kortet eller? Kostar ju inte många kronor, hur passar dem för eventuellt ett vertikal mount av kortet??

Mvh
Noob

Tror inte du har missat något

Det följer med en anti-sag hållare till kortet, det går att vertikal montera kortet med en anti-sag hållare. Vet inte hur det är just med den som följer med kortet då det verkar som man skruvar den på framsidan av kortet.

https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-N5080AERO-OC-16GD#k...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem

För er som väntar 5080 Prime från Inet fick jag precis notis om att mitt kort plockas. Hade plats 2 i kön efter senaste batchen som gick iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vol-COP:

För er som väntar 5080 Prime från Inet fick jag precis notis om att mitt kort plockas. Hade plats 2 i kön efter senaste batchen som gick iväg.

Lycka till!

Jag är så larvigt nöjd med mitt Asus Prime 5080 OC. Inte varit så här nöjd sedan 3dfx Voodoo 2 i SLI

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Skrivet av vol-COP:

Kul att höra! Beställde du online på releasedagen eller köpte du på eventet på medis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StorMatte:

Kul att höra! Beställde du online på releasedagen eller köpte du på eventet på medis?

Köpte på releasedagen. Orderbekräftelsen är stämplad 15:01 i inkorgen. Får se om det är några fler som fått sina kort skickade idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vol-COP:

Köpte på releasedagen. Orderbekräftelsen är stämplad 15:01 i inkorgen. Får se om det är några fler som fått sina kort skickade idag!

15:02 här. Har inte hört något.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 9800x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: PowerColor RX 9070 XT Red Devil LE, MBoard: ASUS Prime x870-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: 2x Samsung 990 pro 2TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: Philips The Xtra 75PML9009 4K QD MINI-LED 144Hz, Mouse: ASUS ROG Keris II Ace, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG STRIX Scope II 96 Wireless, PSU: NZXT C1200, Headset: Steel Series Arctis Pro Wireless