Permalänk
Medlem

Den perfekta burgaren?

Hej,

Vi gör en del burgare hemma, och även om mycket av smaken kommer från dressingar, ketchup, gurka, tomat och ost, så lägger vi stort fokus på själva köttet. En hamburgarvagn vi har testat använder fläskkött i sina burgare för att få fram en kraftigare smak, vilket de har haft god framgång med. Jag har också sett att en del inte bara använder en ren köttpuck, utan blandar i kryddor och andra ingredienser.

Jag har experimenterat en hel del och är fullt medveten om att detta inte är hur en traditionell hamburgarpuck ska göras. Numera använder jag blandfärs och tillsätter lite grädde, peppar, salt, soja, köttfond samt inläggningslag från gurka. Detta rörs ihop, formas till bollar och smashas sedan direkt i en rejält het stålpanna med lite smör eller olja. De tillagas till strax över 70 grader innan de får vila på underhållsvärme i ugnen tills allt är färdigt. Dessa burgare har snabbt blivit en favorit här hemma – men något saknas. Jag lyckas inte få till den där smakrika krusten (Maillard-effekten) som så många hamburgarvagnar numera lever på.

I mitt fall släpper köttet av sig självt från stekpannan efter ett tag, och vid det laget har det redan fått tillräckligt med färg. Problemet är dock att det mer ser ut som en pannbiff, trots att den är smashad. Nu kanske detta låter mer som en pannbiff än en hamburgare, och på vissa sätt kanske det är så. Men eftersom den är så pass tunn tycker vi att den ändå fungerar utmärkt som burgare.

Frågan är: Hur får man till den där krusten? Krävs det att man använder rent nötkött? Kanske med en viss fetthalt?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inget svar, men kanske du ska ställa frågan i denna tråden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1643393-den-stora-hamb...

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Du kanske behöver högre värme? Utsidan ska ju få maillardreaktionen medan insidan ska vara "fuktig"? Då kanske du måste ha högre värme så att utsidan tillagas snabbare. Smöret kanske bränns vid vid för hög värme, så prova med bara olja isf?
När man steker köttfärs så kan man ju brassa på ganska rejält, annars blir det ju bara grådassigt.

Permalänk
Medlem

Nu killgissar jag lite, men problemet är ju som du säger att dedär är en pannbiffsmet mer än en burgare.
Det allra enklaste för hemmabruk imho utan att konstla till det allt för mycket tycker jag är att dubbelmala högrev som du sen smashar. För extra trevlig smak gillar jag att steka i talg som finns att köpa (går säkert mala i med färsen men aldrig gett mig på det). Då får du ju maillardeffekten på köttytan. Du vill ju gärna ha fetthalt på minst 20% (går du till en saluhall kan man ofta be de tillsätta extra fett vid malning om de inte redan har bra hamburgerfärs).
Överlag vill man ha mycket mer "porös" färs än den som färdigmalen bland/nötfärs oftast har (butiksmald är lite mindre kompakt).
Det finns ju också hamburgerfärs ofta förpackad i "korvformat" som är bra, minns inte vilken som brukar rekommenderas där, tror tex Coops har lite väl låg fetthalt men någon annan jag inte minns nu är bra!

Permalänk
Medlem

Högre värme. Byt stålpannan till gjutjärn.

Kan du mala själv är mitt tips att mala ned rökt fläsk, både för att få röksmak och få upp fetthalten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Testa att bara köra kött och kryddor, kan tänka mig att vätskorna hindrar dig från att få till den där ytan du söker. Och de ska smashas hårt, riktigt hårt så de blir riktigt tunna!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Hög värme, inget smör, inget extra fett, torrt stekbord!
Fet färs, gärna högrev grovmald kör jag... 20% fett är najs, svårt att hitta att köpa färdig ibland på högrev.
Inga kryddor i färsen, salt, peppar & senap kommer senare!

Smashar, håller tryck över pucken 10 sekunder kanske och vrider/drar sakta över stegbordet för att olika ytor ska få kontakt.
Sen låter jag den steka typ 60 sekunder medans jag saltar, pepprar och kör lite gul senap på.
Vänder, slänger på en ostskiva eller två, gärna bra cheddar (Jag gillar Väddö cheddar!) och på med något lock eller dylikt så värmen stängs in lite.

60 sekunder efter vändning bör osten smält lite och burgaren är färdig att byggas!

Visa signatur

- Citera gärna för svar! -

Permalänk

Håller med Mordin, jag brukar väga upp och försiktigt krama till "köttbollar" som jag först under kanske 10 sekunder steker på ena sidan. Innan dessa vänds upp och ned och mosas / trycks till / smashas, detta för att minimera risken att köttet fastnar i pressverktyget samt att köttet ej får lossa från stekpanna / bord. Om köttet inte "sugs fast" i stekpannan så minskar möjligheten till perfekt yta.

Håller det grovmalda köttet fetthalt om minst 15-20% så kommer fettet att rendera ner i under köttet. Viktigt att heller inte ha för hög värme, då riskerar man att bränna ytan istället för att få en perfekt yta.

Till slut, tillsätt inget annat i färsen förutom just kött! Salta först i stekpannan, samt gärna lite nymalt svartpeppar.

Permalänk
Medlem

Förbered såsen, gör en tryffel/dijonmayo för umami att smörja i locket.
Är dålig på recept men min brukar innehålla Majonnäs, en skvätt tryffel olja, en skvätt Dijon, en skvätt lime/citron + salt/peppar

Förbered grönsaker. börjar med krispig saltgurka (västeråsgurka), brukar göra egen baserad på 1 del ättika, 1 del socker, 1 del salt och 3 delar vatten, koka upp, låt ligga par timmar minst, finns det inte att tillgå köp en färdig dock mycket sämre, gör mest burgare på sommaren.

Sen steker jag upp grovhackad gul lök i "ringar" i smör, salt/peppar i samma panna som jag senare ska smasha i.

Rosta insidan på en potato burger bun och smörj med en tunt lager med "umami" mayo, brukar rosta i en separat större stekpanna då jag smashar i en liten ikea 365+ stekpanna på 20cm då den blir sinnessjukt varm och passar perfekt för smash.

2x 80g högrevsbollar, köper något lokalproducerat med bra fetthalt.
Förbannat varm stekpanna med en extremt liten skvätt neutral olja i + smashjärn och bakplåtspapper att smasha med.
Steka på full värme tills det bubblar igenom, rejäl stekyta, glöm inte ta bort brandvarnaren i lägenheten då hela lägenheten kommer bli rökfylld.
vänd, rikligt med salt / peppar + väddö cheddar placerad uppe på biffen och på med ett lock över stekpannan tills osten smält
och placera uppe på den stekta löken som du har placerat i bottenbrödet (läs längre ner)
Upprepa för nästa puck.

Bygg burgare:

Botten till toppen:
Bottenbröd + umami mayo
Lök, eventuellt liten klick av umami mayon om du vill ha något krämigare
burgare + ost
yellow mustard, ganska mycket då det sätter smak
burgare + ost
liten skvätt ketchup, kan skippas, bara några droppar uppe på osten.
saltgurka, 2-3st
Toppbröd + umami mayo
färdigt!

Typ klassiskt cheeseburgare

Jag kör Johnnys Yellow Mustard och Dijonsenap och Felix tomat ketchup
Gör egen mayo när jag orkar, annars brukar jag ha kavlis hemma och ibland kan jag fuska med citron majonnäs och skippa citron/lime
Ibland kan jag fuska med icas plastcheddar när plånboken inte vill köpa väddö
Ibland kan jag köra vanlig nötfärs 12%
Hamburgerbröd köper jag ibland något billigare, köper ofta på willys deras brioche när den är på REA även om den inte riktigt är lika god som korvbrödsbagarens bättre bröd.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Vi gör en del burgare hemma, och även om mycket av smaken kommer från dressingar, ketchup, gurka, tomat och ost, så lägger vi stort fokus på själva köttet. En hamburgarvagn vi har testat använder fläskkött i sina burgare för att få fram en kraftigare smak, vilket de har haft god framgång med. Jag har också sett att en del inte bara använder en ren köttpuck, utan blandar i kryddor och andra ingredienser.

Jag har experimenterat en hel del och är fullt medveten om att detta inte är hur en traditionell hamburgarpuck ska göras. Numera använder jag blandfärs och tillsätter lite grädde, peppar, salt, soja, köttfond samt inläggningslag från gurka. Detta rörs ihop, formas till bollar och smashas sedan direkt i en rejält het stålpanna med lite smör eller olja. De tillagas till strax över 70 grader innan de får vila på underhållsvärme i ugnen tills allt är färdigt. Dessa burgare har snabbt blivit en favorit här hemma – men något saknas. Jag lyckas inte få till den där smakrika krusten (Maillard-effekten) som så många hamburgarvagnar numera lever på.

I mitt fall släpper köttet av sig självt från stekpannan efter ett tag, och vid det laget har det redan fått tillräckligt med färg. Problemet är dock att det mer ser ut som en pannbiff, trots att den är smashad. Nu kanske detta låter mer som en pannbiff än en hamburgare, och på vissa sätt kanske det är så. Men eftersom den är så pass tunn tycker vi att den ändå fungerar utmärkt som burgare.

Frågan är: Hur får man till den där krusten? Krävs det att man använder rent nötkött? Kanske med en viss fetthalt?

Smaken är som baken men här är min input.

Det behövs varken fläskkött eller andra ingredienser än nötkött i, absolut inte fond, soja och grädde eller något annat som innehåller vatten, har du svårt att få Maillard-effekt så är mer vätska inte din kompis, mer fett däremot om du kör med vanlig färs. Olja behövs inte i pannan eller stekbordet om fetthalten på färsen är bra, absolut inte smör.

Använd styckdetaljer med mycket smak, högrev är alltid gott, bringa är poppis att blanda med, som tidigare skrivit så kan du testa/öva med hamburgerfärs på korv, finns på Willys med men den är långt från optimal, bra fetthalt dock.

Jag brukar göra små bollar som inte är kompakta och smeta ut dom ordentligt på stekbordet med järnet, ska nästan se ut som ett havreflarn som ligger och plågas i sitt egna fett, sen låta dom köra klart första sidan och ha på salt och peppar och ibland pensla på lite god senap sen skrapar jag loss den med anpassat verktyg och vänder den, på med osten och på med lock så osten smälter i samma tempo som burgaren blir klar, minst 2 puckar per burgare.

Less is more.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Gainward 4090 - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem

Alla förstår väl att den perfekta hamburgaren är Big Mac.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Förbered såsen, gör en tryffel/dijonmayo för umami att smörja i locket.
Är dålig på recept men min brukar innehålla Majonnäs, en skvätt tryffel olja, en skvätt Dijon, en skvätt lime/citron + salt/peppar

Förbered grönsaker. börjar med krispig saltgurka (västeråsgurka), brukar göra egen baserad på 1 del ättika, 1 del socker, 1 del salt och 3 delar vatten, koka upp, låt ligga par timmar minst, finns det inte att tillgå köp en färdig dock mycket sämre, gör mest burgare på sommaren.

Sen steker jag upp grovhackad gul lök i "ringar" i smör, salt/peppar i samma panna som jag senare ska smasha i.

Rosta insidan på en potato burger bun och smörj med en tunt lager med "umami" mayo, brukar rosta i en separat större stekpanna då jag smashar i en liten ikea 365+ stekpanna på 20cm då den blir sinnessjukt varm och passar perfekt för smash.

2x 80g högrevsbollar, köper något lokalproducerat med bra fetthalt.
Förbannat varm stekpanna med en extremt liten skvätt neutral olja i + smashjärn och bakplåtspapper att smasha med.
Steka på full värme tills det bubblar igenom, rejäl stekyta, glöm inte ta bort brandvarnaren i lägenheten då hela lägenheten kommer bli rökfylld.
vänd, rikligt med salt / peppar + väddö cheddar placerad uppe på biffen och på med ett lock över stekpannan tills osten smält
och placera uppe på den stekta löken som du har placerat i bottenbrödet (läs längre ner)
Upprepa för nästa puck.

Bygg burgare:

Botten till toppen:
Bottenbröd + umami mayo
Lök, eventuellt liten klick av umami mayon om du vill ha något krämigare
burgare + ost
yellow mustard, ganska mycket då det sätter smak
burgare + ost
liten skvätt ketchup, kan skippas, bara några droppar uppe på osten.
saltgurka, 2-3st
Toppbröd + umami mayo
färdigt!

Typ klassiskt cheeseburgare

Jag kör Johnnys Yellow Mustard och Dijonsenap och Felix tomat ketchup
Gör egen mayo när jag orkar, annars brukar jag ha kavlis hemma och ibland kan jag fuska med citron majonnäs och skippa citron/lime
Ibland kan jag fuska med icas plastcheddar när plånboken inte vill köpa väddö
Ibland kan jag köra vanlig nötfärs 12%
Hamburgerbröd köper jag ibland något billigare, köper ofta på willys deras brioche när den är på REA även om den inte riktigt är lika god som korvbrödsbagarens bättre bröd.

Dom där dropparna med ketchup är viktiga haha, jag gillar varken senap eller ketchup men har både och på burgaren och sambon som verkligen avskyr ketchup har t.o.m börjat insett att lite gör en stor skillnad.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Gainward 4090 - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Dom där dropparna med ketchup är viktiga haha, jag gillar varken senap eller ketchup men har både och på burgaren och sambon som verkligen avskyr ketchup har t.o.m börjat insett att lite gör en stor skillnad.

Ja, de tillför syra och lite sötma samt sälta, mer umami

viktigt för att bryta av det feta från köttet och osten.

gör samma i mina klassiska ost/skink toast, några droppar ketchup/yellow mustard, lök, salt/peppar, extrarökt skinka och cheddarost och 2 skivor levainbröd som är smörade på utsidan.

15 minuter i airfryern, perfekta!

Gör 2st just nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ja, de tillför syra och lite sötma samt sälta, mer umami

viktigt för att bryta av det feta från köttet och osten.

gör samma i mina klassiska ost/skink toast, några droppar ketchup/yellow mustard, lök, salt/peppar, extrarökt skinka och cheddarost och 2 skivor levainbröd som är smörade på utsidan.

15 minuter i airfryern, perfekta!

Gör 2st just nu

mm håller med.

Jummy! Är så van att köra toastar i våffeljärnet så jag inte ens tänkt på att stoppa dom i airfryern haha, ska testas snarast.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hamburgare på en fredag nä då är det tacos som gäller! Men annars kan jag äta burgare dom andra 6 dagarna i veckan och helst gjorda hemma. Brukar köpa "färdiga" färska (ej frysta) Nyhlens Hugosons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franzenmannen:

Håller med Mordin, jag brukar väga upp och försiktigt krama till "köttbollar" som jag först under kanske 10 sekunder steker på ena sidan. Innan dessa vänds upp och ned och mosas / trycks till / smashas, detta för att minimera risken att köttet fastnar i pressverktyget samt att köttet ej får lossa från stekpanna / bord. Om köttet inte "sugs fast" i stekpannan så minskar möjligheten till perfekt yta.

Håller det grovmalda köttet fetthalt om minst 15-20% så kommer fettet att rendera ner i under köttet. Viktigt att heller inte ha för hög värme, då riskerar man att bränna ytan istället för att få en perfekt yta.

Till slut, tillsätt inget annat i färsen förutom just kött! Salta först i stekpannan, samt gärna lite nymalt svartpeppar.

@Neon gör på detta sättet som beskrivs, blir klockrena burgare.

Gör exakt på det sättet själv, dock kör jag ganska hög värme på stekbordet när jag smashar.
Får alltid kanon yta

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem

Ovanligt med trådar på Sweclockers som det mer eller mindre råder konsensus i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

mm håller med.

Jummy! Är så van att köra toastar i våffeljärnet så jag inte ens tänkt på att stoppa dom i airfryern haha, ska testas snarast.

Smöra ej undersidan om du inte har insatsgaller i airfryern, blir blött och mjukt annars.

Annan grym burgare jag gör ibland är klassisk pub burgare.

Sesam hamburgerbröd, rosta insidan
200g nötfärs (hög fetthalt) biff, blanda salt/svartpeppar i färsen
Stek på medelhög värme tills den får stekyta, ska vara rosa inuti och tjock biff som passar brödet efter stekning (typ 30% större än brödet innan)
Hamburgerdressing (stek röd paprika, gullök och vitlök mot slutet, häll i bunke, tillsätt saltpicklad västeråsgurka, yellow mustard, ketchup, salt och svartpeppar och mixa med samma mängd majonnäs inte helt slät med lite bitar kvar)
Bifftomat som ska saltas
Krispsallad
Stekta lökringar

Från Top till Botten:

Top:
Stekt lök
Bifftomat
Biff
Krispsallad
Dressing
Botten:

Dressingen kan givetvis fuskas ihop med torkade ingredienser i form av paprikapulver, lökpulver och vitlökspulver + bostongurka men blir fan inte lika gott

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Smöra ej undersidan om du inte har insatsgaller i airfryern, blir blött och mjukt annars.

Annan grym burgare jag gör ibland är klassisk pub burgare.

Sesam hamburgerbröd, rosta insidan
200g nötfärs (hög fetthalt) biff, blanda salt/svartpeppar i färsen
Stek på medelhög värme tills den får stekyta, ska vara rosa inuti och tjock biff som passar brödet efter stekning (typ 30% större än brödet innan)
Hamburgerdressing (stek röd paprika, gullök och vitlök mot slutet, häll i bunke, tillsätt saltpicklad västeråsgurka, yellow mustard, ketchup, salt och svartpeppar och mixa med samma mängd majonnäs inte helt slät med lite bitar kvar)
Bifftomat som ska saltas
Krispsallad
Stekta lökringar

Från Top till Botten:

Top:
Stekt lök
Bifftomat
Biff
Krispsallad
Dressing
Botten:

Dressingen kan givetvis fuskas ihop med torkade ingredienser i form av paprikapulver, lökpulver och vitlökspulver + bostongurka men blir fan inte lika gott

Har nästan glömt hur burgarna var innan dom skulle smashas och insåg precis att jag saknar det lite.

Jävligt ambitiöst att göra dressingen på färska råvaror ändå, grymt tips som ska testas i sommar! Har svårt att tro att det inte skulle bli en hit

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixel8:

Har nästan glömt hur burgarna var innan dom skulle smashas och insåg precis att jag saknar det lite.

Jävligt ambitiöst att göra dressingen på färska råvaror ändå, grymt tips som ska testas i sommar! Har svårt att tro att det inte skulle bli en hit

tar bara 10 minuter extra

Visa signatur