Steam Deck dominerar bland handhållna speldatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Finns ju bara barnspel på Switch. Är väl det som är dess största nackdel.

Är du från 2002? Finns mängder med "vuxenspel" om det önskas. Finns till och med porrspel om det är i din smak.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Många som använder den som Stream Deck. I mina ögon överhypad. Se bara denna video där han tycker konsolen ”blew his mind”, ändå anser han att den har så dålig prestanda så mestadels streamar han från sin dator med ett 4090.

(Jag vet att det går att spela äldre spel bra och emulera osv, men tänker att många som köper en handhållen speldator vill spela det senaste)

Permalänk
Medlem

Enda anledningen som gör att jag inte köpt är väl den dåliga batteritiden ? Som bärbar imponerar den inte.

Permalänk
Medlem

Handhållen gaming har blivit det som räddade mitt spelintresse, nu har jag inte en SD utan en Legion go. Jag är lite till åren, så den större skärmen på Go, är nästan ett måste för mig.

Permalänk
Medlem

Har både en kapabel stationär och bärbar men det är ändå Steamdecken som går varmast. Nu spelar vi mest indiecoop spel och till det är den rena rama drömmen.

Elden ring expansionen började vi köra genom att streama till Decken men det blev väldigt snabbt drygt pga artefakter och annat så då satte man sig snällt vid den stationära igen.

Det som saknas är helt klart prestanda om det är modernare spel man är på jakt efter. Poe2 tex ser ut som stryk och tömmer batteriet på en timme max om man försöker köra det lokalt. Det jag har testat av Legion osv har inte precis varit någon solskenshistoria heller rent prestandamässigt, samt då måste man ju tampas med windows och då försvinner ju all motivation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Många som använder den som Stream Deck. I mina ögon överhypad. Se bara denna video där han tycker konsolen ”blew his mind”, ändå anser han att den har så dålig prestanda så mestadels streamar han från sin dator med ett 4090.

(Jag vet att det går att spela äldre spel bra och emulera osv, men tänker att många som köper en handhållen speldator vill spela det senaste) https://youtu.be/P0LN6r9_36E?si=cqxnWen-LFOEehxA

Nej det tror jag inte det nödvändigtvis är.
Steam deck säljs bara på Steam officiellt. Dom som köper den vet vad dom är ute efter.
Därför det inte är en alldaglig konsol som tex Nintendo Switch och kommer heller inte sälja som en "alldaglig konsol".
Precis som en speldator märkes eller egenbyggd inte säljer lika mycket som vanliga konsoler

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag valde faktiskt att överge min bärbara speldator för att hoppa över till en Steam Deck.

Har haft min enhet sedan strax efter release och är än idag, otroligt nöjd.

Den kanske inte används så frekvent som jag trodde från början...men på resande fot, så hade jag knappast kunnat vara nöjdare

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

(Jag vet att det går att spela äldre spel bra och emulera osv, men tänker att många som köper en handhållen speldator vill spela det senaste) https://youtu.be/P0LN6r9_36E?si=cqxnWen-LFOEehxA

Vill du spela ’det senaste’ blir det varmt, högljutt, kort batteritid och/eller sladd. Dessutom mycket dyrare. Och ändå är det halvkass integrerad grafik som bäst, så verkligen inte som ’klarar allt’ eller hög bildfrekvens i nya spel på höga inställningar

Jag kör hellre Steam Deck med 30-60FPS, tyst och 4 timmar (ish) batteritid… då känns det mobilt på riktigt och prestandan duger för det jag spelar, och kostar nästan gratis. Vill man ha lite mer kan man också strömma från en dator för mer kvalitet

Vill du nå den nivån du nämner är nog en spel-laptop mer rimligt för att nå den kvalitet du vill ha, men såklart totalt annan mobilitet och prisklass

Detta är en produkt i helt annat segment

Permalänk
Testpilot
Skrivet av mrE1:

Får man fråga vad du betalde för ROG ally?

Inte personen du citerade, men jag betalade drygt 4 000 kronor (eller kanske var 4 500 kronor?) förra året, såldes för runt samma summa innan årskiftet. En Ally (icke X) ligger väl däromkring fortfarande om man är sugen på att leta reda på en begagnad, under förutsättningen att man filtrerar bort fantasipriserna som vissa sätter på sina prylar.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Inte personen du citerade, men jag betalade drygt 4 000 kronor (eller kanske var 4 500 kronor?) förra året, såldes för runt samma summa innan årskiftet. En Ally (icke X) ligger väl däromkring fortfarande om man är sugen på att leta reda på en begagnad, under förutsättningen att man filtrerar bort fantasipriserna som vissa sätter på sina prylar.

Okej då vet jag. Tack för svar

Permalänk
Medlem

Steam Deck Oled är lycka i dess renaste form

Permalänk
Medlem

Jag har nyttjat den till emulation, botw etc men blev övertalad att spela lite wow tbc och då är decken helt sjukt nice att bara trolla upp och kasta heals på min paladin

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vill du spela ’det senaste’ blir det varmt, högljutt, kort batteritid och/eller sladd. Dessutom mycket dyrare. Och ändå är det halvkass integrerad grafik som bäst, så verkligen inte som ’klarar allt’ eller hög bildfrekvens i nya spel på höga inställningar

Jag kör hellre Steam Deck med 30-60FPS, tyst och 4 timmar (ish) batteritid… då känns det mobilt på riktigt och prestandan duger för det jag spelar, och kostar nästan gratis. Vill man ha lite mer kan man också strömma från en dator för mer kvalitet

Vill du nå den nivån du nämner är nog en spel-laptop mer rimligt för att nå den kvalitet du vill ha, men såklart totalt annan mobilitet och prisklass

Detta är en produkt i helt annat segment

Det är faktiskt väldigt imponerande att man ens kan spela nya AAA spel med bra flyt handhållet nu för tiden.
Jämför man med vad som fanns innan så var det väl Nintendo Switch som kom närmast och den har ju betydligt större problem med detta för de spel som ens stöds. Menar då 3rd party och inte Nintendos egna.

Får se hur länge det håller, men Deck är fantastisk. Själv så betalade jag typ 3200Kr för min från Valve och är riktigt nöjd.
Pricken över i:et skulle vara ifall den orkar med GTA6, även om det blir i 30FPS, 720P med låga inställningar.
Det som talar för det är att även Series S ska kunna hantera spelet, det som talar emot det är att Series S har en rätt mycket starkare CPU, vilket brukar vara viktigt i den här typen av spel. Man kanske kan hoppas på mod/texture pack som drar ner systemkrav?

Det kanske får bli systemsäljaren till Deck2 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är faktiskt väldigt imponerande att man ens kan spela nya AAA spel med bra flyt handhållet nu för tiden.
Jämför man med vad som fanns innan så var det väl Nintendo Switch som kom närmast och den har ju betydligt större problem med detta för de spel som ens stöds. Menar då 3rd party och inte Nintendos egna.

Får se hur länge det håller, men Deck är fantastisk. Själv så betalade jag typ 3200Kr för min från Valve och är riktigt nöjd.
Pricken över i:et skulle vara ifall den orkar med GTA6, även om det blir i 30FPS, 720P med låga inställningar.
Det som talar för det är att även Series S ska kunna hantera spelet, det som talar emot det är att Series S har en rätt mycket starkare CPU, vilket brukar vara viktigt i den här typen av spel. Man kanske kan hoppas på mod/texture pack som drar ner systemkrav?

Det kanske får bli systemsäljaren till Deck2 istället.

Jag håller med! De gjorde många smarta val när de valde hårdvaran. De hade ju lätt kunnat välja 1080p eller ännu mer, men då hade den begränsade hårdvaran straffats och mångas upplevelse hade blivit långt sämre