Nvidia gör rekordår igen – omsätter 1,3 biljoner kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Frågan är om det inte är Jensen som ser till att Nvidia fortfarande bryr sig om Gaming, det är deras beginnings och jag tror mannen är lite nostalgisk kring det området och faktiskt ett stort genuint intresse fortfarande.

Jag har lite samma tankar men det är nog inte bara nostalgi bakom det. Grafikkortsdelen är ju en multimiljard-business trots allt och den har fördelen att den är helt oberoende av inkomsterna de får från andra saker. En miljard är en miljard oavsett vad, och det är aldrig fel med flera ben att stå på.

Däremot får man kanske tacka Jensen för priserna, det finns ingen rationell förklaring till varför Nvidias MSRP är så lågt när marknaden uppenbarligen vill betala mycket mer.

Skrivet av filbunke:

Hur kul som helst.

nividia är där de är idag tack vare allt de dragit in på att sälja dgpu:er till spelare, något som de senare hjälpt till med genom att ge dem närapå monopol. nvidia hittar sedan en guldklimp, ai, och har numera mängder av egna sedelpressar.

Och hur betalar nvidia tillbaka för vad spelarna gett dem? Genom att ge dessa kort med låga priser?

Det är ju precis det de gör. De säljer dem bevisligen alldeles för billigt.

Nvidias MSRP är uppenbarligen ett sänke för Asus, MSI och Gigabyte m fl som vill sälja korten mycket dyrare redan från start.
Kortproducenterna tvingas motvilligt att sälja MSRP-modeller som tar slut på sekunden och hamnar hos scalpers. ÅF'ar smyghöjer priserna redan. Vi hade inte sett ett enda kort i närheten av MSRP om inte det var ett tvång från Nvidia att de måste ha någon modell för det priset.

Jag tycker inte man kan säga att prisnivåerna vi ser nu är Nvidias fel, det är bara helt enkelt omöjligt att sälja korten billigt när många är beredda att betala mycket mer än MSRP för dem.

Om korten står dammiga i varannan butik och reas ut under MSRP så vore Nvidia den som driver upp priserna, men just nu är det tvärsom, Nvidia tvingar ner priserna.

Skrivet av underd0g76:

Nvidia har fullt upp med AI nu så de kan gott sälja av grafikkortsdelen till någon som bryr sig om gaming. De står alldeles för starka på marknaden när de kan fullständigt skita i konsumenten och ändå sälja sina trasiga grafikkort till rövarpriser. En mindre aktör hade uppfört sig bättre.

Det finns en positiv sida av detta - vi hade aldrig haft så bra grafikkort som vi har i dag om inte krypto och AI betalde grundkostnaden för nya noder, R&D mm.

En gång i tiden var det normalt att affärsverksamhet - CAD, 3D-rendrering, filmefekter mm - drev utvecklingen av hårdvara. 3D-workstations var inget normala människor ens kunde drömma om att äga.

Vi är kanske på väg tillbaka till det läget nu om AI-vågen fortsätter - dvs AI kommer driva utvecklingen och gaming får skrapa loss de fördelarna de kan bäst det går medan det allra bästa reserveras till annat.

Permalänk
Medlem

Kanonbra rapport men drar ner hela wallstreet direkt efter?!

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

75% vinst, vad i helvete?! Det är ju helt galet! Kursen lär ju gå upp om inte annat

Kursen gick ner med 8% lmao

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Discokungen
Skrivet av klotim:

Ja, det är standard. Inte bra nog!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ja, det är standard. Inte bra nog!

Är nog mer att det inte kan bli mycket bättre så finns ingen anledning för kursen att stiga mer

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att Nvidia inte riktigt bryr sig om gamers längre.
Om jag läste siffrorna rätt, så står alltså deras "Gaming division" för mycket mindre än 1% av deras omsättning.
(Bara en femtedels procent.)

Dessutom om deras vinstmarginal ligger nära till 75%, så är ju alla affärer som har mindre än den vinstmarginalen suboptimala.
Kanske bara är trött och har foliehatt, men är väl delvis därför priserna är så höga.
Helt enkelt: Om de säljer korten billigare så är det inte äns värt att sälja dem alls, för de kan använda kislet till annat.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Bolaget gjorde en tillväxt på 114 procent från året innan.

Läs hela artikeln här

Bara jag som undrar hur de redan nu kan veta hur Q4 2025 kommer att gå?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

"Financial year: It begins on April 1 of a particular year and ends on March 31 of the following year. This means that for FY25, which is currently ongoing, the time period began on April 1, 2024 and till end on March 31, 2025."

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

För deras räkenskapsår är brutet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Kanonbra rapport men drar ner hela wallstreet direkt efter?!

Skrivet av klotim:

Nvidias aktie föll med 8 % på grund av investerares oro över höga utgifter inom AI-sektorn. Dessutom bidrog framväxten av konkurrenter som DeepSeek till att öka marknadens oro. Detta i kombination med en makroekonomisk oro, och där har du en perfekt mix för att oroa investerare tillräckligt mycket för att sälja av aktien.

Med stor sannolikhet kommer aktien att återhämta sig och förmodligen sluta på All time high i slutet av året. Förutsatt att inga större makroekonomiska händelser påverkar marknaden på ett negativt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

AI utan att man kan tillräckligt för att bedöma det som rimligt är som att tro på en gatupredikant.

Alla kan göra fel, även AI. Jag bad den bekräfta uträkningen så upptäckte den och rättade den felet själv. Naturligtvis borde jag tänkt efter innan jag skrev ut svaret här men återigen; alla kan göra fel.