Permalänk
Medlem

Laptop för resande tekniker

Tjena clocks!

Jag står inför ett vägval just nu när det kommer till laptops för jobbet.
Vi har idag Lenovo carbon X1 som standard för alla tekniker. Men dessa verkar inte vara så grymma som vi trodde.
Dom har ganska exakt en livslängd på 3år och sen ger dom upp. Och börjar strula mycket långt innan det.
Teknikerna har ca 180 arbetsdagar borta och det måste vara Windows och det måste finnas minst 1st USB-A för seriella signalen mot utrustningen som dom kopplar upp sig mot. usb-c adapter är inget alternativ för det strular bara med com-portar.

Teknikerna använder ju även dessa för att typ kolla film och sånt när dom är på tex hotellet.
Så det är en servicelaptop samt även en laptop för arbetsstation som behövs, X1 funkar bra till dessa men dom har kort livstid.

Har ni några bra förslag eller egna erfarenheter att ge?

Ha det grymt😎

Permalänk
Medlem

Byta märke? Företag använder ofta Dell, och man byter oftast efter 5 år. Och de håller tiden ut är min uppfattning iaf.
De mindre Latitude osv kan ju sakna en hel kontakter, Precision brukar ha desto fler, men innehåller också GPU, vilket drar upp vikten och strömförbrukningen. Lite överblickande, så där, de har ju många olika modellserier...
Nu har Dell bytt namn på sina modellserier, så lite pass på vad de heter idag.
De har även en oöm modell som iaf underhåll på mitt jobb använder, vet dock inte vad de heter... Men de kanske är ett alternativ osså.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Byta märke? Företag använder ofta Dell, och man byter oftast efter 5 år. Och de håller tiden ut är min uppfattning iaf.
De mindre Latitude osv kan ju sakna en hel kontakter, Precision brukar ha desto fler, men innehåller också GPU, vilket drar upp vikten och strömförbrukningen. Lite överblickande, så där, de har ju många olika modellserier...
Nu har Dell bytt namn på sina modellserier, så lite pass på vad de heter idag.
De har även en oöm modell som iaf underhåll på mitt jobb använder, vet dock inte vad de heter... Men de kanske är ett alternativ osså.

Jag kanske inte var 100% tydlig men ett märkesbyte är absolut inga problem, vill bara hitta något som funkar

Vi körde DELL innan och då körde vi Latitude tror jag.
Men dom gick ju sönder så fort man nös. 4 flygningar så hade skärmen gått sönder uppe i hatthyllan.
Alla hade glapp i gångjärnen mot slutet med blinkande skärmar och trasiga laddportar.

En sån "ruff" model alá militärt vill vi helst undvika, väldigt tungt att släpa runt på och väldigt otympliga.

Permalänk
Medlem

Ursäkta men hur hanterar de sina datorer egentligen? Hade en Dell latitude på mitt förra jobb, tyckte inte jag var speciellt snäll mot den men inte visade den några tecken på att ge upp.

Tycker annars HP elitebook är trevlig, känns Premium. Däremot har jag tolkat en del foruminlägg som att Dell är lättare för it-avdelningarna att hantera...

Permalänk
Medlem

Förlåt, men ni kanske behöver uppgradera era väskor som datorerna färdas i
HP Elitebook, Lenovo Carbon är ändå rätt bra maskiner båda två, Dell har jag inte lika bra koll på.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master 3S Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Vill man ha något som håller blir de tyvärr tunga och något otympliga. Det är ett vägval man får göra.
Nu vet jag inte vilka maskiner ni servar eller i vilken miljö det rör sig om men om prioriteringen ligger på vikt och USB-A skulle jag fortsätta som ni gör och försöka få till ett bra avtal, alternativt kolla på någon typ av tablet pc.

Kolla även på Getac om det kan finnas något i en vettig viktklass.

Edit: som någon föreslog ovan så kanske en Pelicase kan förlänga livstiden något... men då blir det snabbt otympligt och tungt igen.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Instämmer med frågan om hur datorerna behandlas egentligen? Vi har Dell Latitude på jobbet och min har fått både silikonolja och allsköns smuts och klet på sig utan ett tecken på att ge upp under dom 3-4 åren jag har haft den nu..

Så kan ju åtminstone ge en tumme upp för Dell Latitude serien!

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F | R7 7800x3D | 64GB Kingston Fury | Sapphire RX9070XT Nitro+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Ursäkta men hur hanterar de sina datorer egentligen? Hade en Dell latitude på mitt förra jobb, tyckte inte jag var speciellt snäll mot den men inte visade den några tecken på att ge upp.

Tycker annars HP elitebook är trevlig, känns Premium. Däremot har jag tolkat en del foruminlägg som att Dell är lättare för it-avdelningarna att hantera...

Skrivet av MadFred:

Förlåt, men ni kanske behöver uppgradera era väskor som datorerna färdas i
HP Elitebook, Lenovo Carbon är ändå rätt bra maskiner båda två, Dell har jag inte lika bra koll på.

Haha, skärmexemplet var där vi hade några som gick sönder i hatthyllan. verkade ha väldigt känslig skärm och när andra resenärer slängde upp sitt skit gick dom sönder. Datorerna får ligga i hatthyllan på flygplan iaf 4-8 ggr i veckan.
Men inte särskilt snälla i hantering, dom används galet mycket. Dock ingen avsiktlig oaktsamhet är problemet historiskt.

Alla har schyssta ryggsäckar med bra skydd, Samsonite PRO-DLX.

Ska kolla in HP elitebook, vi har nog aldrig haft det tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Vill man ha något som håller blir de tyvärr tunga och något otympliga. Det är ett vägval man får göra.
Nu vet jag inte vilka maskiner ni servar eller i vilken miljö det rör sig om men om prioriteringen ligger på vikt och USB-A skulle jag fortsätta som ni gör och försöka få till ett bra avtal, alternativt kolla på någon typ av tablet pc.

Kolla även på Getac om det kan finnas något i en vettig viktklass.

Edit: som någon föreslog ovan så kanske en Pelicase kan förlänga livstiden något... men då blir det snabbt otympligt och tungt igen.

Ja Pelicase går bort, vikten är viktigt

Avtalet vi hade med Dell var vettigt dock, när saker gick sönder gick det ganska fort att få det bytt.

Skrivet av AcidStorm:

Instämmer med frågan om hur datorerna behandlas egentligen? Vi har Dell Latitude på jobbet och min har fått både silikonolja och allsköns smuts och klet på sig utan ett tecken på att ge upp under dom 3-4 åren jag har haft den nu..

Så kan ju åtminstone ge en tumme upp för Dell Latitude serien!

Behandlas bra överlag men används väldigt mycket.
Smuts har nog aldrig orsakat så mycket problem egentligen, men att öppna och stänga den 50ggr per dag fick dom att ramla av sina gångjärn.