9070 XT lika snabbt som RTX 4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vad använder du för program för att undervolta?

Ser ut som msi afterburner

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte varför man ska vara fanboy av ett visst märke och argumentera för att AMD i detta fall är sena på bollen och inte konkurrerar med 5090/4090 eller först nu kan presentera en konkurrent prestandamässigt till 4080/5070 ti om det nu blir så. Det är inte dåligt. Det är ju sjukt bra nyheter för alla. Kan man prestera som 5070 ti, ha ett bättre pris och samtidigt vara där och nosa på 5080 konsumenterna så är det gynnsamt för alla.

Jag hoppas verkligen vi får se en trend där priserna på gpuer går neråt. Dagens utveckling dålig för alla konsumenter oavsett om man spelar på nvidia eller amd. Men visst, det skulle inte vara bra utveckling för andrahandsvärdet på mitt 4080 super, men vem bryr sig så länge det blir billigare att investera i nästa gaming rigg 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av nördigg:

skulle va kul att ist för överklocking testa undervoltning. hur låg vcore kan man nå o fortfarande ha nära samma clockmhz

vet att min 4070 kan ha samma mhz fast nervoltas från 1.2v till 970mv ist för 300w drar den nu 150w vid full last.
https://imgur.com/a/Omhuhzn
kurvmodifiering är nya saken o du kan få 2-300mhz mer per volt beroende på asic

Jepp, undervoltning är bra på alla sätt. Själv har jag dragit ned min 3090 från ~400W stock load till <300W. Samma prestanda, svalare, tystare, och som extra bonus håller grejerna längre.

Men 300W är fortfarande för mycket, så om jag köper ett 9070 XT (med sina 304 W) så kommer jag förstås undervolta det också (så länge det är möjligt, vet inte om Afterburner funkar med Radeon också men jag har fått för mig det?).

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Vad använder du för program för att undervolta?

msi afterburner, ctrl+f gömd meny
https://youtu.be/kh1QsSCt4Xk?si=MDY72UtguLiRbB02&t=129

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Lite deppigt att prestanda/pris minskar så kraftigt på några års tid. Har för mig jag betalade drygt 5500 kr för en 5700 XT när det begav sig. Tycker alla komponenter drar iväg lite för fort i pris. Vart ska det sluta...

Ditt 5700 XT hade lätt kostat 8 000 kr idag bara på grund av inflation + försämrade SEK sedan 2019

Men det är också tydligt att det kontinuerligt skjutit gränser för hur stora och påkostade kretsarna ska vara för high-end, och det speglar sig genom hela segmentet. En stor orsak är förmodligen att folk generellt sett har det ganska gott ställt.

Men om man bortser från inflation och USDSEK så får man klart mer kapacitet för samma peng idag.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av timL:

Förstår verkligen inte varför man ska vara fanboy av ett visst märke och argumentera för att AMD i detta fall är sena på bollen och inte konkurrerar med 5090/4090 eller först nu kan presentera en konkurrent prestandamässigt till 4080/5070 ti om det nu blir så. Det är inte dåligt. Det är ju sjukt bra nyheter för alla. Kan man prestera som 5070 ti, ha ett bättre pris och samtidigt vara där och nosa på 5080 konsumenterna så är det gynnsamt för alla.

Jag hoppas verkligen vi får se en trend där priserna på gpuer går neråt. Dagens utveckling dålig för alla konsumenter oavsett om man spelar på nvidia eller amd. Men visst, det skulle inte vara bra utveckling för andrahandsvärdet på mitt 4080 super, men vem bryr sig så länge det blir billigare att investera i nästa gaming rigg 😊

Så folk som tycker det är synd att inte AMD konkurrerar I absoluta toppen är Nvidia fanboys? Alla konsumenter hade varit vinnare om vi hade fler tillverkare som slogs i den klassen. Så tror absolut inte att "Nvidia" fanboys tycker det är bra.
Märkligt resonemang.
Tycker de allra flesta verkar vara positiva att AMD kommer in här och pressar priserna. Även om 7900XTX är i samma klass.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Har SweClockers börjat flagga fan boys nu? När började man med det? Tänker på Ragnarok. Inte för att jag har något emot det, undrar mest.

Jag vill också bli taggad! Trodde det va en inställning?!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Så folk som tycker det är synd att inte AMD konkurrerar I absoluta toppen är Nvidia fanboys? Alla konsumenter hade varit vinnare om vi hade fler tillverkare som slogs i den klassen. Så tror absolut inte att "Nvidia" fanboys tycker det är bra.
Märkligt resonemang.
Tycker de allra flesta verkar vara positiva att AMD kommer in här och pressar priserna. Även om 7900XTX är i samma klass.

Så kan man ju också tolka det jag skrev, men det var inte heller det jag skrev.

Det jag menar är att konkurrens oavsett nivå är bra. Någonstans tror jag AMD ser över sin strategi och kommer fram till, ”vi har inte muskler att konkurrera just nu på flaggskeppsnivå, vi konkurrerar på
Mainstream och volymnivå istället”.

Självklart hade inte alla varit vinnare om fler slogs i den högre klassen som utgör en försvinnande liten del av alla kort om det betyder att det är mindre konkurrens i den klass som de flesta handlar grafikkort i, givet AMDs nuvarande position.

Jag tror det är strategiskt otroligt smart av AMD om de lyckas i den här generationen med att bli ett mer självklart val i mellan-övre klassen av grafikkort för att sedan förfina och ta sig an större utmaning längre fram. Se hur det faktiskt verkar fungera för dem på CPU-sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jepp, undervoltning är bra på alla sätt. Själv har jag dragit ned min 3090 från ~400W stock load till <300W. Samma prestanda, svalare, tystare, och som extra bonus håller grejerna längre.

Men 300W är fortfarande för mycket, så om jag köper ett 9070 XT (med sina 304 W) så kommer jag förstås undervolta det också (så länge det är möjligt, vet inte om Afterburner funkar med Radeon också men jag har fått för mig det?).

Amd har historiskt sätt inte undervoltat speciellt bra.
De har samma volt men kommer sällan under 1.0V medan nvidia kommer ned mot 900mV

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Inaktiv

Låter som ett kort jag behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Vad händer en månad efter release när Nvidia sänker 5070Ti med 1000 kronor kommer du vara lika mallig då?

Jag har inte råd att lägga mer än 5k i viket fall som helst.
Blir väl att sikta in sig på Arc B770 när det kommer och hoppas på 5k som pris

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Inte rätt drivrutin och ej i windows heller så dessa test är rätt värdelösa om man inte kör linux och mesa drivrutiner...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Vad är det för watt-förbrukning i denna omgång GPU:s, kommer man få effektböter på elräkningen om man drar igång datamaskinen före klockan 22? (Min region har redan implementerat reglerna för år 2027).

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dussin:

Vad är det för watt-förbrukning i denna omgång GPU:s, kommer man få effektböter på elräkningen om man drar igång datamaskinen före klockan 22? (Min region har redan implementerat reglerna för år 2027).

Runt 300w för gpun i spel går säkert att få ner till 250-270 med lätt undervolt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig ett 7900XTX som jag hämtade ut i torsdags. Jag satt på ett halvt defekt 3080. Jag hade väntat tålamodigt på 5080, men det blev ju pannkaka. Jag spelar i 4k, så 24GB är ju najs, men om 9070xt ger typ samma prestanda kanske jag skickar tillbaka mitt XTX om jag får tag i ett 9070XT. Hur går era tankar kring VRAM(i 4k)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Jag köpte mig ett 7900XTX som jag hämtade ut i torsdags. Jag satt på ett halvt defekt 3080. Jag hade väntat tålamodigt på 5080, men det blev ju pannkaka. Jag spelar i 4k, så 24GB är ju najs, men om 9070xt ger typ samma prestanda kanske jag skickar tillbaka mitt XTX om jag får tag i ett 9070XT. Hur går era tankar kring VRAM(i 4k)?

Det lär vara lite sämre raster överlag (beroende på spel som alltid, vissa spel kan vara märkvärdigt sämre eg. 20-30%), medans bättre RT.

Gällande 16gb, titta på eg. https://www.youtube.com/watch?v=dx4En-2PzOU

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Det lär vara lite sämre raster överlag (beroende på spel som alltid, vissa spel kan vara märkvärdigt sämre eg. 20-30%), medans bättre RT.

Gällande 16gb, titta på eg. https://www.youtube.com/watch?v=dx4En-2PzOU

Tack för input. RT stänger jag alltid av =). kollar videon nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Kanske dags att skaffa ett nytt jobb om du inte har råd med mer än 5000 tusen ?

Sen om man inte vill betala mer än 5000 av ren princip eller nåt är ju en annan sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon361937:

Suttit utan GPU med min nybyggda sedan i december, ha mestadels bara jobbat med den men det ska bli kul att kunna få börja spela lite spel igen för jag har en stor backlog.
Egentligen spelade ingen roll, jag är inte för något lag (grön eller röd). Ville köpa 5070 TI först ut, men tillgången var skit och priset bara steg och sist men inte minst spiken i kistan var att fick man höra problemen som uppstod för Nvidia.
Nu blir det definitivt en 9070 XT oavsett, jag är i behov av ett GPU för jag orkar inte vänta mer så länge det inte kostar typ 12 lökar.. 😂

Jag tror både du, jag och de flesta kommer blir super nöjda! Som sagt jag är ingen kräsen person som måste ha det bästa av det bästa.. 😉

Det är tufft. Jag har en retrodator med xp och gtx 750 ti som reserv.
Ja, framförallt kul när man kan börja höja settings utan att behöva kompromissa

Jag håller med. Smärtgränsen får nog vara runt 9500, får se...

Det tror jag också.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av picolosan:

Kanske dags att skaffa ett nytt jobb om du inte har råd med mer än 5000 tusen ?

Sen om man inte vill betala mer än 5000 av ren princip eller nåt är ju en annan sak

Det är möjligt att ha mer än ett intresse att lägga pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Afterburner fungerar. Kan även göras direkt i Radeon software.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kotz:

Begagnat? Du kan finna bra fynd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halebopad:

Begagnat? Du kan finna bra fynd.

Det finns bara en sak som är värre än nya för dyra kort. Och det är begagnade för dyra kort.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hembrygd:

Det finns bara en sak som är värre än nya för dyra kort. Och det är begagnade för dyra kort.

Men då gör man inget bra fynd.

Typ. Bjud 3500:- https://www.blocket.se/annons/goteborg/rx_6800_xt_gigabytes_a...

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut att AMD börjar få på fötterna när det gäller path tracing också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Ser intressant ut att AMD börjar få på fötterna när det gäller path tracing också.

https://www.youtube.com/watch?v=p0vLil19mBs

Äntligen. Hoppas de får bättre ordning på denoising snart också. Tyvärr(*) väldigt tydlig "boiling" på stationära ytor, samt "ghosting" på saker i rörelse. Syntes tom tydligt på mobilskärmen 😅.

*Då det ska vara ett häftigt tech demo får man väl säga tyvärr angående det.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

låter alltid fantastiskt innan korten faktiskt kommer och priserna blir helt andra

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

låter alltid fantastiskt innan korten faktiskt kommer och priserna blir helt andra

Fast vi vet redan att priserna är bra .Försäljningen har börjat i China

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Fast vi vet redan att priserna är bra .Försäljningen har börjat i China

Var är testerna då?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Var är testerna då?

5 Mars