Snabbkoll: Köper du samlarutgåvor?

Permalänk
Medlem

Nej, förutom vad gällande C&C.

Kane Edition, Premier Edition, C&C Remastered Collection.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Nej, har redan lägenheten och förrådet fulla med gammal skit jag inte vet vad jag ska göra av.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Har köpt en del fina samlarutgåvor genom åren.

Mina favoriter är Fallout 3 Lunchbox med Bobblehead samt Bioshock 2 med LP-skiva. Senaste samlarboxen var Zelda - Link's Awakening till Nintendo Switch.

Saknar när jag kunde fynda samlarutgåvor på Game för struntsummor.

Edit:
En annan av mina favoriter:

Gears of War 3 - Limited Edition - Kanske det bästa spelet i serien?

Permalänk
Medlem

Samlarutgåva i meningen snyggare låda och ev mer saker, men till högre pris, knappast.
Numera när spelen mest är digitala så tappar man ju lite av den där fysiska upplevelsen. Tidigare, för länge sen, kunde ju spelboxarna för spelen i originalutförande vara mer innehållsrika än moderna samlarutgåvor.
Vet inte vad det var för spel, men minns att den analoga kartan el vad det var som följde med var till mycket god nytta.

Samlingsutgåva där ev expansioner och DLC:er ingår ja. När den köps långt senare och därmed hunnit få patchar m m, samt är billigare.
Det är ju så spelen är som bäst, den fulla upplevelsen.

Permalänk
Medlem

Tycker som flera andra att det borde finnas något mellanalternativ.

Ja jag har samlar utgåvor av vissa filmer och spel.
Nej jag köper inte samlarutgåvor så ofta som möjligt.

Skrivet av walkir:

Senaste samlarboxen var Zelda - Link's Awakening till Nintendo Switch.

https://a.scdn.gr/images/sku_main_images/019117/19117545/20190620094612_the_legend_of_zelda_link_s_awakening_limited_edition_switch.jpeg

Saknar när jag kunde fynda samlarutgåvor på Game för struntsummor.

Oh den var fin.
Jag antar att den inte går att köpa längre ?

Permalänk
Medlem

I regel inte så valde nej men det har hänt ett fåtal gånger som GTA V (till PS3) och Zelda: TotK.

Permalänk
Medlem

Inte så ofta som möjligt men det händer att jag köper till spel jag vill ha.

Köper aldrig en "pre-order" med bara en steelbook eller nått sånt och köper jag en special/limited/deluxe/collector's edition så vill jag har utan statyer för de kartongerna blir bara så stora och tar för mycket plats, blir för lite spel per cm2!

Har förbokat Legacy of Kain: Soul Reaver 1+2 Deluxe och nya Metal Gear Solid 3 Deluxe.

Permalänk
Medlem

Köpte en samlarutgåva någon gång i tiden.

vissa idag hade jag gärna köpt men de tar ju slut på 5 sekunder eller är för dyra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Mellan för min del. Köpt kanske fyra stycken i min 23 åriga gamer karriär.

Jag har bland annat en komplett Half-life 2 collectors edition hemma in den fina aluminium lådan med lita fina grejer i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Var är alternativet "Ibland, när det gäller speciella spel"? Väldigt allt eller inget i svarsalterativen.

Håller med, köper gärna specialutgåvor av favvo spel. Absolut inte så ofta jag kan.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Väljer Nej. Men mest för det är närmast min situation som är "generellt nej men det händer"

Dvs typ spel i serier jag gillar väldigt mycket då har det hänt att jag gått längre än att bara köpa spelet 🙂

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

När man väl börjar så blir det svårt att sluta

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | RX 9070XT Pulse | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB
| Hyte Revolt 3| EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Gjorde oftare förut när det gav mer value till spelen med skoj merch eller specialkontrollers, nu är det oftast en steelbox och kanske artbook för 300 kr eller mer extra och inga unika saker jämfört med då så blir allt mer sällan.
Vändpunkten var typ när jag köpte Fire Emblem Fates special edition för 799 (som jag betalade) och det på releasedagen gick på 2500-3000m efter det gick iaf alla nintendo special editions upp i pris och oftast ner i kvalitet. Försökte dock köpa Xenoblade 3 special edition men hanteringen via mynintendo store gav allt till scalpers som annars hade sålts i butik runt om i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Oh den var fin.
Jag antar att den inte går att köpa längre ?

Tyvärr nog svårt att få tag i till ett rimligt pris numera. Troligvis beställde jag via Power eller NetOnNet, då många andra (läs Webhallen) gärna saltar priserna direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Vändpunkten var typ när jag köpte Fire Emblem Fates special edition för 799 (som jag betalade) och det på releasedagen gick på 2500-3000m efter det gick iaf alla nintendo special editions upp i pris och oftast ner i kvalitet.

Jag har Fire Emblem Echoes Limited med två Amiibo:s också. Nog värd en slant idag

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Såhär: jag gillar samlarprylar men generellt brukar statyer i CE-varianter vara av låg kvlitet både i material och i kvaliteten på hur de är målade så lägger hellre pengarna på en figur av bättre kvalitet om så är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag har Fire Emblem Echoes Limited med två Amiibo:s också. Nog värd en slant idag

Antagligen, minns det gick för under startpriset några år efter release men misstänker det numera är slutsålt överallt och gått vanliga vägen fire emblem brukar prismässigt om än inte lika högt som Fates.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trojancreeper:

<Uppladdad bildlänk>

Wow vilken fin samling

Jag slutade med collector edition på wow efter att koden som kom med en av expansion (minns inte vilken nu) var fel och va "standard edition" fast det skulle collectors kod.

Nice med musmattorna som följer med iaf

Permalänk
Medlem

Kommer ju sällan till PC tyvärr, men köpte BG3 special-utgåvan. Kollar ibland i onlinebutikerna men allt som oftast skralt under PC-flikarna.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 4080 Super 16GB TUF Gaming | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

Hade alla upp till Cataclysm men sålde bort allt, kändes onödigt att ha kvar när man inte kunde gör något med dem, koden var ju förbrukad så fanns inget spel längre men de såg fina ut på hyllan!

Permalänk
Medlem

Digitala samlarutgåvor med lite screenshots och skins lockar inte nämnvärt.

Förr när man fick en coolare låda, figurer etc var det roligare. Har fortfarande min masterchief hjälm kvar. 😅

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Som så många andra också hade velat svara, ibland!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk>

WoW köpte jag också Collectors Edition av alla som kom ut tills jag lyckades göra mig kvitt beroendet som stavas WoW.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Nej, som tur är så växte man förbi det behovet.

Permalänk
Medlem

Nej, aldrig. Är inte intresserad av en massa krimskrams här hemma. Köper allt digitalt.

Permalänk
Medlem

Inte ofta, men det har hänt några gånger.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem

Förr i tiden ja! Hade Mass Effect 2 som samlarutgåva minns jag

Permalänk
Medlem

Köpte Starcraft 2 battle chest nånting som gick på 1000 spänn, supertaggad att börja när spelet var helt nytt. Fick slumpvisa bluescreens från det spelet som gjorde att jag helt tappade lusten och sket i det.

Köpte även Duke Nukem forever samlarutgåva för att jag diggade originalet och efter alla år av väntan ville jag äntligen få kicka rumpa igen med gamle Duke. Som bekant så blev det spelet inte någon större hit och innerst inne visste jag väl om det men ville inte riktigt acceptera. Körde igenom kampanjen och nån deathmatch, sen aldrig mer.

Inga fler collectors edition här, mest blivit ångest av bortkastade pengar edition för mig.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag även köpt en del "Ultimate Editions" samt "Deluxe Editions", men det är främst för att slippa köpa alla DLC:er individuellt.

För kallades det GOTY-utgåvor, men idag når många spel sällan dit Samtidigt är många DLC:er redan med från start, men bakom betalväggar.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig känt för att köpa "en samlarskatt". Dels för att:

° bolagen som säljer prylarna gör enbart små förändringar i produktionen (skidstsvar deluxe med klocka, skidstsvar deluxe deluxe med stavar kompass OCH inbyggd klocka 🕒 kan ni tänka er)

° denna punkten blir en variant på den första punkten: förr skickades det hem avlånga - som checkar - kataloger till de äldre där de kunde köpa, jubileumsglas, speciella värdefulla mynt med kungen på som har ett utgångsvärde och ett framtida värde.

° så nej jag ser inte meningen med att köpa något jubileumsglas eller en bit av månen oavsett om det är i digital eller fysik form.

Det är som om man skulle ta grannens katts sk#t till SKL för att bevisa att det var just grannens katt som hade varit framme och ja...lagt ett visitkort som bara går att få avkodat med hjälp av SKL. D.V.S. saker till ingen nytta förutom för bolagets gagn som säljer kungens mynt...de slår mynt av hela saken...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿