byta hårddisk på dator med windows xp

Permalänk

byta hårddisk på dator med windows xp

tjena!

jag har sett en del äldre datorer på nätet som har pentium 2 och windows xp. en hade ntfs.
nu undrar jag om jag skulle t. ex installera window 98 på den, kan man bara koppla bort den gamla hårddisken och och sedan installera nåt annat? jag har gjort så här förr och det funkade, är även medvetande om att hårddisken måste ha partion fat16 eller fat32 för att win98 ska funka samt att man kan behöva en startdiskett och att datorn måste kunna boota från cd.

Permalänk

jag menar om man kan ta bort den gamla och sätta in en ny?

Permalänk
Medlem

ntfs är ett filformat som windows 2000 och senare operativsystem stödjer.

När det kommer till att byta ut hårddisken så ska det nog inte vara något problem så länge den är formaterad och partionerad till fat32 och typ 32 gb för c och sedan resten på övrig partition.

Nämner denna storlek på 32 gb för att vissa moderkort har problem med för stora hårddiskar, de största var typ 20 gb och beroende på bios version och moderkort så kan det krångla med större hårddiskar.

Antar att du har an IDE disk liggandes eller ska du använda en ide till sata adapter och skicka i en gammal sata ssd disk kanske ? det funkar också ok i de flesta äldre datorer.

Antar att du snubblade över detta projekt på youtube nyligen ?
https://www.youtube.com/watch?v=8V1bE43nbHM

https://github.com/oerg866/win98-quickinstall

Tänkte kika närmare på det under min semester själv här mot slutet av Juni, har en pentium III 500 mhz i ett asus slot 1 moderkort med ett voodoo 3 3000 agp liggandes.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Så länge det finns drivrutiner till hårdvaran för det OS:et du väljer så ser jag inga problem med att bara byta OS på en dator genom HDD byte.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

jag använder ingen adapter.
jag menar att jag tänkt koppla bort och skruva ut den gamla hårddisken och sedan sätta i en ide hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante13and:

jag använder ingen adapter.
jag menar att jag tänkt koppla bort och skruva ut den gamla hårddisken och sedan sätta i en ide hårddisk

Det ska inte vara några problem. Finns inget speciellt på original hårddisken som inte går återskapa på den nya hårddisken. Du kommer dock behöva manuellt installera windows och alla drivrutiner på den nya disken.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ens koppla bort den gamla disken.
Ändra bootdisk i BIOS för att boota 98 eller XP.
W98 kan ju inte läsa NTFS så disken får vara ifred så länge du inte klantar dig under partitioneringen.

Permalänk
Skrivet av ante13and:

tjena!

jag har sett en del äldre datorer på nätet som har pentium 2 och windows xp. en hade ntfs.
nu undrar jag om jag skulle t. ex installera window 98 på den, kan man bara koppla bort den gamla hårddisken och och sedan installera nåt annat? jag har gjort så här förr och det funkade, är även medvetande om att hårddisken måste ha partion fat16 eller fat32 för att win98 ska funka samt att man kan behöva en startdiskett och att datorn måste kunna boota från cd.

du kan koppla ur disken med windows XP på och plugga in en annan med win 98.

men som tidigare sagt win 98 stödjer bara fat formaten fat, fat16, fat32. (inte Exfat dock vilket är ett nyare format)

det svåra för dig är nog att hitta gamla IDE diskar i dagsläget möjligen kan du hitta gamla begagnade nånstans med tanke på att IDE varit utfasat i typ 15-20 år eller nått.

möjligen kanske du kan få tag i en IDE till sata disk adapter men vet inte äns om det existerar. ide diskar till sata finns men är osäker på tvärt om.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

möjligen kanske du kan få tag i en IDE till sata disk adapter men vet inte äns om det existerar. ide diskar till sata finns men är osäker på tvärt om.

Startech har en adapter som fungerar på båda sätten.