Windows 10 är störst på Steam igen

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 är störst på Steam igen

I februari tappade Windows 11 över 9 procentenheter på plattformen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att mängden spelare som har Simplified Chinese som språk i Steam har ökat med 20 % är det troligen det som ligger bakom ökningen av Windows 10.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

I februari tappade Windows 11 över 9 procentenheter på plattformen.

Skrivet av Nyhet:

Orsaken till förändringen på Steam är oklar. I september förra året kunde vi rapportera att majoriteten av Steams användare, om än med knapp marginal, hade övergått till Windows 11, vilket gör detta till en avvikelse.

Ja, en så snabb svängning, dessutom i en oväntad riktning (Windows 11 är ju vad som kommer på nya datorer, osv), gör ju mest att man undrar vad som ändrats i underlaget.

Känns som att man inkluderat/exkluderat något jämfört senast.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Med tanke på att mängden spelare som har Simplified Chinese som språk i Steam har ökat med 20 % är det troligen det som ligger bakom ökningen av Windows 10.

Ja, om det är så mycket mer vikt på Kina plötsligt så är ju det en möjlig förklaring.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Seziuo:

Som vanligt, då. Har hänt flera gånger förut att det blivit större vikt på Kina (eller att flera kineser registrerat sig och börjat använda Steam) och att statistiken påverkats. För några år sedan fick Windows 7 ett stort uppsving av samma skäl.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Samt att RTX 4060 har tagit tronen som populärast GPU efter att RTX 3060 fått se sig besegrat.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Jag installerade Windows 10 i helgen efter att en väns identiska dator hade 30fps mer än mig i COD Warzone.

Inga skillnader på datorn i testerna förutom att sista testet är nyformaterat med Windows 10 och ingen OC. Missade att ta kort på sista testet där OC var med, då hade jag 20 450 i Score. Väldig skillnad bara på OS.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Unraid | Smarthem: Homey 2023 |

Permalänk
Medlem

Fortsätt kämpa gott folk! Tillsammans kan vi tvinga Microsoft på knä!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fortsätt kämpa gott folk! Tillsammans kan vi tvinga Microsoft på knä!

Tänk dig botnätverket av Windows 10 datorer kommandå åren!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lolpold:

Jag installerade Windows 10 i helgen efter att en väns identiska dator hade 30fps mer än mig i COD Warzone.

Inga skillnader på datorn i testerna förutom att sista testet är nyformaterat med Windows 10 och ingen OC. Missade att ta kort på sista testet där OC var med, då hade jag 20 450 i Score. Väldig skillnad bara på OS.

<Uppladdad bildlänk>

Hm, intressanta skillnader. Hade du senaste uppdateringarna för Windows 11? Antingen 24H2 eller uppdaterat 23H2? Det kom ju fixar som gjorde stora skillnader för Ryzen för några månader sedan. Efter dem har vad jag sett skillnaderna mellan 10 och 11 varit små, och inte alltid till 10:ans fördel heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Lugnt, MS löser detta med ett nytt OS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, intressanta skillnader. Hade du senaste uppdateringarna för Windows 11? Antingen 24H2 eller uppdaterat 23H2? Det kom ju fixar som gjorde stora skillnader för Ryzen för några månader sedan. Efter dem har vad jag sett skillnaderna mellan 10 och 11 varit små, och inte alltid till 10:ans fördel heller.

Ja allt var uppdaterat och överklockat. Har ominstallerat Windows 11 säkert 4 gånger denna vinter och alla gånger har det varit väldigt lika Score. Jag kör på W10 på den stationära tills de inte vill ha mig där längre

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Unraid | Smarthem: Homey 2023 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

"Den sista versionen av Windows"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Gissar att de istället nu funderar ut sätt att försämre Win10 så att folk väljer Win11, att skicka ut en tvångsuppdatering som segar ner datorerna eller presterar mindre bra med nyare gpuer och drar mer minne på äldre gpuer

Permalänk
Medlem

Antagligen ingen anledning som förklarar stora swingen. Men många har haft problem i vissa spel med just 24h2. Och istället för att försöka hitta en äldre 23h version så installerar de W10 istället.

Permalänk
Medlem

Steam Survey är halvdiskutabel när det gäller statistik, vilket det här visar. Men det finns ju de som verkar tro att Windows 11 plötsligt tappade nästan var tionde användare...

Permalänk
Medlem

Valve behöver förklara hur sånt här händer, eftersom det inte är första gången some statistiken gör så här stora hopp i någon rikting.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Antagligen ingen anledning som förklarar stora swingen. Men många har haft problem i vissa spel med just 24h2. Och istället för att försöka hitta en äldre 23h version så installerar de W10 istället.

Nej, tror jag absolut inte någon stor del av användare gör. Finns andra stora skillnader också, vilket även förekommit historiskt. Ex. fler Nvidia/Intel, färre AMD (cpu & gpu), fler 8gb vram, 32gb ram, 20% mer Simplifierat Kinesiska som språk.. Det där sista, tillsammans med de andra, tar mina tankar mot någonting angående Kinesiska internetcaféer..

Inget nytt, inget värde att titta på skillnader i statistiken från gång till gång utan bättre under längre tid, som ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Valve behöver förklara hur sånt här händer, eftersom det inte är första gången some statistiken gör så här stora hopp i någon rikting.

Undersökningen har ett slumpmässigt urval, finns ingenting att förklara.

Permalänk
Medlem

Föga förvånande när Windows 11 Directstorage är ett skämt och inte gav ens i närheten de påstådda ökningarna.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

Vad vi behöver är en Windows-kompatibel konkurent.
Kan inte EU göra något åt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Min förhoppning är att Windows går över till Linux-kerneln snart. Sen kan vi skapa egna optimerade Windows-distar

Hade inte heller haft något emot att kunna köra Xbox OS på en vanlig desktop.

Det är väl enbart Windows 11 i grunden men känns betydligt bättre optimerat, då det även rullar fint på en Xbox One från 2013.

Ska bara få tummen loss och aktivera Dev Mode för 130 SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Undersökningen har ett slumpmässigt urval, finns ingenting att förklara.

Jo, om det slumpmässiga urvalet konsekvent producerar en tydlig trend och helt plötsligt hoppar till för att sedan återvända till tidigare trend så är det en händelse som behöver förklaras. Sannolikheten att det här skulle hända enstaka gånger och sedan återgå är så minimal att man kan utesluta slumpen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Inget fel på windows 10 direkt hoppas köra det ett par år till.

Permalänk

Släpper Microsoft så fruktanvärt usel uppdatering som 24H2 till windows 11 med tonvis av buggar så förstår jag man behåller det gamla eller återgår till det såsom windows 10. Dessutom är alla buggar inte åtgärdade än i 24H2. Hur kan man släppa 24H2 publikt utan att ha testat det först? Om man upptäcker en massa problem varför tar man inte tillbaka versionen tills den är redo och klar? Det är för mig en gåta. Man ska exempelvis kunna spela gamla spel utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag är en av de som bidrog till W10 statistiken denna gången efter att jag kört in 10 istället för 11an. När grejer som funkar på 10 inte gör det på 11 så blir det rätt segt efter man prövat det mesta för att få det att funka. Så byebye 11, lär dröja tills nästa gång, om nånsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jo, om det slumpmässiga urvalet konsekvent producerar en tydlig trend och helt plötsligt hoppar till för att sedan återvända till tidigare trend så är det en händelse som behöver förklaras. Sannolikheten att det här skulle hända enstaka gånger och sedan återgå är så minimal att man kan utesluta slumpen.

Så måste det vara, Valves slumpmässiga undersökning är den enda i historien som är totalt immun mot statistiska outliers. Du har nog snubblat över en enorm konspiration här om du gräver lite. 👍

Permalänk
Medlem

Win10Pro represent! (kom igen nu Valve!)
När SteamOS 3 lanseras och fungerar tittar jag aldrig tillbaka.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Visst: Utredd av fransmän, specad av tyskar och kodad av engelsmän, färdig 2045.
Varför inte bara prova en bra Linux-sticka och anpassa ditt spelande efter det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Så måste det vara, Valves slumpmässiga undersökning är den enda i historien som är totalt immun mot statistiska outliers. Du har nog snubblat över en enorm konspiration här om du gräver lite. 👍

Vem har sagt något om en konspiration? Det här ser ut som en outlier (har inte datan för att göra ett ordentligt test på det, och orkar inte gå bort till datorn och dra igång Minitab ändå) och då kan man argumentera för att den inte skall påverka medlet för hela studien, man behöver ändå förklara var värdet kom ifrån. Detta är mycket vanligt inom vetenskapen, inklusive områden som att upptäcka nya partiklar (tänk CERN) eller demonstrera att den nuvarande klimatförändringen inte beror på naturlig variation.

Visa signatur

5900X | 6700XT