9070 XT lika snabbt som RTX 4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Hur skulle det se ut om motorn i bilar fick 30% mer prestanda varje/vartannat år? Rätt sjukt att det varit så höga ökningar så länge, kan ju inte fortsätta för alltid.

Så klart tar utvecklingen stopp tillslut, men nu går motorn varmare, drar mer bensin, och kostar mer med marginellt mer hästkrafter… är det verkligen värt det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag har framfört exakt samma poäng hela tiden - det är bedrägligt att tänka procentuellt på prestanda eftersom man inte intuitivt fattar att prestandadiffarna mot förra generationen ständigt ökar, även om procenten sjunker.

Du illustrerar min poäng rätt bra när inte ens vill acceptera att 100 fps är en större ökning än 30 fps!

Det är ju en vedertagen sanning att 1080 var en grym release och 5090 är skit, så när någon påpekar att man faktiskt fick mer prestanda över förra generationen med 5090 än man fick med 1080 så måste de ha "snurrat det".

Men det är ju bara sant, helt osnurrat. Vilket man alltså inte fattar om man bara kollar på de bedrägliga procenten.

Ja, och jag håller inte med dig om att det är bedrägligt.
Jag vidhåller för övrigt att du har rätt numeriskt att det är en större ökning med 100 fps, men att det är irrelevant i sammanhanget "rättfärdigande av 5090".
Att du inte vill acceptera att relativ ökning är det relevanta måttet i sammanhanget talar sitt eget språk egentligen.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ja, och jag håller inte med dig om att det är bedrägligt.
Jag vidhåller för övrigt att du har rätt numeriskt att det är en större ökning med 100 fps, men att det är irrelevant i sammanhanget "rättfärdigande av 5090".
Att du inte vill acceptera att relativ ökning är det relevanta måttet i sammanhanget talar sitt eget språk egentligen.

Du tänker väl egentligen på upplevelsen, dvs hur mycket det känns att man fick ett snabbare grafikkort när man uppgraderar. Det är förstås det mest relevanta för den som betalar, ingen diskussion där - men det är ju värdelöst som objektivt mått eftersom det är helt beroende av vilka spel man spelar och jämför med!

Skillnaden mellan 1080 och 980 är exempelvis märkbar i witcher 3, skillnaden mellan 4090 och 5090 är det inte.
Likaså är skillnaden mellan 1080 och 980 inte märkbar i (maxad) Cyberpunk.

Det jag säger har inget med 5090 att göra, återigen. Att du accepterar matten åtminstone gör att jag misstänker att vi kunde haft bra samsyn på hela grejen om inte jag gjorde misstaget att välja Nvidia som exempel i början, det verkar vara en känslig punkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så klart tar utvecklingen stopp tillslut, men nu går motorn varmare, drar mer bensin, och kostar mer med marginellt mer hästkrafter… är det verkligen värt det då?

Bra liknelse här, för att haka på så är det ju inte egentligen så att vi får marginellt mer hästkrafter, tvärsom får vi en större ökning av hästkrafter än någonsin tidigare.

Kruxet är att vi numera vill dra 3500 kilo husvagn istället för den lövkärran vi drog med gamla bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Samtidigt ska 9070XT som är bättre än 4080super (sägs det) kosta 5k enligt folk i denna tråd.

Ja, jag vet inte...

Det är väl ganska spikat att det är 599 dollar som gäller.

Edit: jag insåg nu att du kanske menade att folk tycker/hoppades på 5 tusen.

Permalänk
Medlem

Onsdag 19:00

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Samtidigt ska 9070XT som är bättre än 4080super (sägs det) kosta 5k enligt folk i denna tråd.

Ja, jag vet inte...

9070XT kommer inte kosta 5k men det lär inte heller kosta 12k med tanke på riktpriser som släppts.

Med andra ord vore det en dålig affär att köpa ett 4070 ti för 12k nu när 9070XT är runt hörnet och lär bräcka det kortet för ett par tusenlappar mindre.

Vad är det du inte vet och vad ville du ha sagt med ditt inlägg?

Visa signatur

14600k | STRIX 3080 OC White | MSI MPG Edge Z690 | Kraken Elite 280 White | 32GB Corsair Dominator DDR4 3200MHz White | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | Logitech G Pro X Wireless | MSI MAG401QR UW | LG Oled G2 65”

Permalänk
Medlem
Skrivet av noujzz:

9070XT kommer inte kosta 5k men det lär inte heller kosta 12k med tanke på riktpriser som släppts.

Med andra ord vore det en dålig affär att köpa ett 4070 ti för 12k nu när 7090XT är runt hörnet och lär bräcka det kortet för ett par tusenlappar mindre.

Vad är det du inte vet och vad ville du ha sagt med ditt inlägg?

Microcenter har ju red devil för 1049$ så 15k? För toppen?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad Microcenter i USA har för prissättning vet jag ingenting om och jag bryr mig faktiskt inte heller eftersom jag bor i Sverige.

På torsdag-fredag vet vi vad 9070XT landar på. I Sverige.

Visa signatur

14600k | STRIX 3080 OC White | MSI MPG Edge Z690 | Kraken Elite 280 White | 32GB Corsair Dominator DDR4 3200MHz White | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | Logitech G Pro X Wireless | MSI MAG401QR UW | LG Oled G2 65”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av noujzz:

Vad Microcenter i USA har för prissättning vet jag ingenting om och jag bryr mig faktiskt inte heller eftersom jag bor i Sverige.

På torsdag-fredag vet vi vad 7090XT landar på. I Sverige.

Instämmer där..

Ps, det är 9070 XT och inte 7090 XT som du har skrivit två gånger om.. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon361937:

Instämmer där..

Ps, det är 9070 XT och inte 7090 XT som du har skrivit två gånger om.. 😂

Tack, redigerat.
Blev visst omkastade siffror i farten men det är såklart 9070 XT jag pratar om och inget annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Betyder dom ganska få uppduttarna på sweisdapros inlägg i diskussionen med 0cool att sweclockers håller med båda ungefär lika mycket, eller är det så självklart att sweisdapro har rätt att ingen ens orkar bemöda sig med att trycka på tumme upp?

Hoppas verkligen att det är det senare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Betyder dom ganska få uppduttarna på sweisdapros inlägg i diskussionen med 0cool att sweclockers håller med båda ungefär lika mycket, eller är det så självklart att sweisdapro har rätt att ingen ens orkar bemöda sig med att trycka på tumme upp?

Hoppas verkligen att det är det senare...

Ännu ett exempel på hur procenten förvirrar folk has joined the chat.

Permalänk
Medlem

Menar du att vi har 25 % plus 10 % tull i Sverige har du länk ?Sen är det nog placeholders då priset i butik i China är 803 dollar. för red devil black edit .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Du tänker väl egentligen på upplevelsen, dvs hur mycket det känns att man fick ett snabbare grafikkort när man uppgraderar. Det är förstås det mest relevanta för den som betalar, ingen diskussion där - men det är ju värdelöst som objektivt mått eftersom det är helt beroende av vilka spel man spelar och jämför med!

Skillnaden mellan 1080 och 980 är exempelvis märkbar i witcher 3, skillnaden mellan 4090 och 5090 är det inte.
Likaså är skillnaden mellan 1080 och 980 inte märkbar i (maxad) Cyberpunk.

Det jag säger har inget med 5090 att göra, återigen. Att du accepterar matten åtminstone gör att jag misstänker att vi kunde haft bra samsyn på hela grejen om inte jag gjorde misstaget att välja Nvidia som exempel i början, det verkar vara en känslig punkt!

Upplevelsen ÄR ju det enda som spelar roll för slutanvändaren, och vissa saker med upplevelsen är rent objektiva, som att en relativt större skillnad kommer att upplevas som relativt bättre än en numeriskt större, men relativt mindre skillnad.

Jag skulle vilja hävda (fortsatt) att steget från 980Ti till 1080Ti är större även i Cyberpunk, då vi pratar steg från 30FPS(?) till nästan 60FPS i 1080P (1080Ti får 58FPS i 1080p här)

Dessutom stämmer det inte att vi "aldrig har fått mer uppgradering mellan två generationer", 4090 gav +42.58TFLOPS över 3090Ti, och 5090 ger "bara" +22.22TFLOPS
även 3090Ti gav +26.55TFLOPS över 2080Ti

Edit: 5090 är alltså varken den numeriskt eller relativt största uppgradering vi haft generation till generation

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Som jag förstått det skrev AMD om allt från grunden för inte alltför länge sedan, och det sägs vara en helt annan sak nuförtiden.

Det var åtminstone 10 år sedan jag själv hade Radeonkort senast, och visst var det problem ibland men jag kommer inte ihåg ett enda av dem längre.

Under de 10 år jag kört Nvidias kort så har det varit både det ena och det andra som strulat. Nu senast att strömförbrukningen helt plötsligt och än så länge oförklarligt då och då går i taket med följd att fläktarna rampar upp i full fart, utan att det påverkar spelet i övrigt (varken högre eller lägre FPS), så jag måste starta Afterburner för att tvångs-omapplicera inställningarna, först då släpper det.

Jag är inte ensam, har sett andra med 3090 som rapporterat exakt samma problem.

Det problemet kom med första nya drivrutinerna som släpptes för 5000-korten. Efter att ha backat till versionen innan så försvann det, och jag har låtit bli att uppdatera efter det, för jag litar inte på att Nvidia faktiskt har fixat vad fan det nu än är.

TL;DR: Hugget som stucket.

Har inte heller haft AMD på många många år och visst har Nvidia haft problem till och från, men jämfört med mina vänner som har/haft AMD har jag med Nvidia-kort varit relativt förskonad. Jag har dock precis som du och många andra haft problem med de senaste drivrutinerna från februari med mitt 3080 och har fått backa två versioner. Kommer inte uppdatera nu på ett tag.

Med det sagt hoppas jag verkligen att AMD får ordning på sin mjukvara om de inte redan fått det. Jag är riktigt sugen på ett 9070 XT och kommer kanske slå till på ett om benchmarks ser bra ut (och jag hittar ett vitt till rimligt pris) men jag ska inte sticka under stol med att AMDs historia av mögliga drivrutiner oroar mig lite. Vill inte behöva ångra mig efter ett halvår pga drivrutinsstrul.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av noujzz:

Har inte heller haft AMD på många många år och visst har Nvidia haft problem till och från, men jämfört med mina vänner som har/haft AMD har jag med Nvidia-kort varit relativt förskonad. Jag har dock precis som du och många andra haft problem med de senaste drivrutinerna från februari med mitt 3080 och har fått backa två versioner. Kommer inte uppdatera nu på ett tag.

Med det sagt hoppas jag verkligen att AMD får ordning på sin mjukvara om de inte redan fått det. Jag är riktigt sugen på ett 9070 XT och kommer kanske slå till på ett om benchmarks ser bra ut (och jag hittar ett vitt till rimligt pris) men jag ska inte sticka under stol med att AMDs historia av mögliga drivrutiner oroar mig lite. Vill inte behöva ångra mig efter ett halvår pga drivrutinsstrul.

Du gör allt bäst i att vänta då tills recensionerna kommer ut, det blir ju dumt att köpa grisen i säcken för att sedan ångra sig. Jag avvaktar lite så får vi hur de presterar än något dåligt impulsköp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av noujzz:

Om du orkar förtydliga lite och med viss risk att kanske vara helt off-topic (strunta i att svara isf )
Läser hela tiden om hur dåligt AMD är pga drivrutinerna.
Nu har jag bara haft mitt XTX i 1.5-2 år så jag kanske är skonad nåt sånär.
Men, vad är det som är så dåligt med deras drivers? Jag har inte märkt nåt särskilt mer än nån time-out här och där.

Visa signatur

360hz Oled, Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Menar du att vi har 25 % plus 10 % tull i Sverige har du länk ?Sen är det nog placeholders då priset i butik i China är 803 dollar. för red devil black edit .

Stämmer ju inte heller då med 10% tariff? Som sagt så lär korten kosta över 12k för toppen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Om du orkar förtydliga lite och med viss risk att kanske vara helt off-topic (strunta i att svara isf )
Men, vad är det som är så dåligt med deras drivers? Jag har inte märkt nåt särskilt mer än nån time-out här och där.

Shhh Vi kan väl låtsas att AMD korten har problem så att de inte tar slut på 1min, vore kul att vinna över scalpers för en gångs skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Lanseringen av 5000-serien för ca 6 år sedan hade lite bekymmer första månaderna har jag för mig.
Innan dess hade de väl lite bekymmer ca 10 år tidigare eller något. Det har sedan levt kvar som en anekdot folk drar upp.
Inga problem på senare år.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Stämmer ju inte heller då med 10% tariff? Som sagt så lär korten kl kosta över 12k för toppen

Dom kostar 803 dollar vet att det är jobbigt för dig . Det blir inga 15 k även om du vill det .Det kommer bli många kort som kostar efter MRSP och faktum är att om 9070 xt säljer slut så har dom sålt mer kort än hela 5000 serien . 5090/5080/5070ti/5070 .Så det kommer finnas många .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Dom kostar 803 dollar vet att det är jobbigt för dig . Det blir inga 15 k även om du vill det .Det kommer bli många kort som kostar efter MRSP och faktum är att om 9070 xt säljer slut så har dom sålt mer kort än hela 5000 serien . 5090/5080/5070ti/5070 .Så det kommer finnas många .

Vi får se, aldrig förstått varför inte priser kan visas tidigare i Sverige 😊 och det finns nog chans för 15k kort om grundpriset är runt 9k

Visa signatur

Permalänk

Såg just på Gamers Nexus video: https://youtu.be/L1NPFFRTzLo?si=nmZ3iUvgMdKvdGnW
där Steve testar skillnaderna mellan pcie gen 3,4 och 5 med rtx 5090.
Tldr 1-4% skillnad i fps i spel mellan gen 5 och 3.
Jag sitter själv på ett moderkort med gen 3 pcie slots (aorus master z390 och 9900k) och det jag undrar nu är: kommer jag också ha 1-4% sämre fps om jag klickar in ett 9070 xt i min pcie gen 3 slot eller blir det ingen skillnad eftersom 9070 xt genererar markant mindre fps än ett 5090?

Visa signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Permalänk
Medlem

Det kommer finnas rx 9070 xt kort för minst/runt 14000kr så lika mycket som vad en 4080S kostade och det kommer vara den mest påkostade modellen frågor på't?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Jag har som sagt själv inte haft AMD på länge så jag kan bara återge vad min bekantskapskrets haft för problem senaste åren och det har varit allt möjligt men microstutter, fps-drops, rena krascher i spel, skärmflimmer/black outs för att nämna det vanligaste det "gnällts om". Det har inte varit konstanta problem såklart men betydligt mer och oftare än vad jag och övriga i kretsen med Nvidia-kort har haft.

Men som med allt annat så skiljer sig väl också upplevelserna beroende på vad man använder datorn till, om man spelar, vad man spelar osv. Vissa får uppenbarligen problem och andra verkar inte få det i samma utstäckning och/eller störs inte lika mycket av det. Personligen har jag noll tålamod med sånt.

Nu är det countdown till torsdag. AMD har öppet mål nu efter Nvidias katastrofrelease.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Upplevelsen ÄR ju det enda som spelar roll för slutanvändaren, och vissa saker med upplevelsen är rent objektiva, som att en relativt större skillnad kommer att upplevas som relativt bättre än en numeriskt större, men relativt mindre skillnad.

Absolut är upplevelsen det enda som spelar roll för den som köper produkten, har aldrig sagt något annat.

För att försöka knyta det sidospåret till det jag pratar om så är det alltså så att det alltid krävs mer prestanda vid varje byte för att skillnaden skall märkas. Detta uppmärksammas sällan, man kollar reviews och tänker inte så mycket på att det är nya spel som jämförs, men så är det alltså.

Witcher 3 är väldokumenterat så vi kan följa prestandan från 980ti och se att det stämmer, dvs faktisk prestanda ökar mer hela tiden, även när procenten är lägre. Siffror tagna från 4k-chartsen på TPU:

980ti till 1080ti, +ca 28 fps, 87%
1080ti till 2080ti, +ca 22 fps (RTX tillkom) 37%
2080ti till 3090ti, +ca 63fps, 76%
3090ti till 4090, +ca 79 fps, 54%
4090 till 5090, +ca 100fps, 46%

Så 5090 är den sämsta uppdateringen vi sett sedan 2080ti om man kollar på procent, men den har ändå tillfört mer prestanda än någon tidigare uppdatering i faktiska FPS.

Likaså är hoppet från 980 till 1080 den bästa ökningen i procent, men den sämsta i faktisk prestanda* (eftersom det är den äldsta).

Nu är detta bara ett exempel i ett spel, och man kan säkert hitta spel där spelmotorn i sig inte skalar så bra att det märks, men det är alltså inget fel på det jag säger rent generellt. Och återigen, det gäller inte bara Nvidia utan generellt i kretsutveckling.

Edit: Du ser också att 5090 gav fler fps i cyberpunk över 4090 än 4090 gav över 3090ti här, för att ta ett annat exempel:

*Om man tar höjd för RTX-införandet

typo
Permalänk
Medlem

Vi får se, aldrig förstått varför inte priser kan visas tidigare i Sverige 😊 och det finns nog chans för 15k kort om grundpriset är runt 9k

Jag förstår varför en Nvidia fanboy som hatar AMD tycker det men nej det finns INGEN chans till 15 k frågan blir patetisk .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Jag förstår varför en Nvidia fanboy som hatar AMD tycker det men nej det finns INGEN chans till 15 k frågan blir patetisk .

Hatar inte amd men det finns absolut chans att vissa modeller, typ Waterforce ligger däromkring med vattenblock

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Här var det som vanligt, AMD-riddare VS. Nvidia-krigare.

Själv skulle jag inte köpa ett AMD-kort pga tidigare problem som försvann samma dag jag bytte till Nvidia. Det var många år sedan men det räckte för att jag skulle välja den gröna sidan. Pris är ointressant då detta är min billiga hobby.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂