9070 XT lika snabbt som RTX 4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarreBh:

vet nån när benchmarksen kommer ut?

Alla verkar förutsätta att recensionerna kommer på onsdag, men jag tror inte det finns någon officiell bekräftelse på det. Och att Inet säger att priserna kommer först på torsdag gör mig lite frågande, hur ska man kunna betygsätta korten utan att kunna berätta om de exakta priserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Hur det upplevs är ett annat ämne dock. Det krävs mycket mer prestanda för att märka skillnaden ja, men det förändrar inte att vi faktiskt får mycket mer prestanda per generation nu än vi brukade göra.

Om man vänder på det och tänker sig att 1080 gav samma lyft i fps över 980 som 5090 gav över 4090 så hade det varit +300% prestanda från en generation till en annan. Det är alltså ett mycket större lyft i ren prestanda mellan 4090 och 5090 än det var mellan 980 och 1080.

När man tänker på procentuella ökningar får man inte glömma basvärdena som procenten bygger på helt enkelt, gör man det hamnar man snabbt på villovägar.

Nej. Du är helt ute och cyklar.
980 kan utföra X arbete, 1080 kan utföra X*1.A arbete
4090 kan utföra Z arbete, 5090 kan utföra Z*1.B arbete

"basvärdet" du pratar om finns inte egentligen, eftersom spelen som testas för olika generationer alltid förändras, att witcher 3 finns kvar är mer en outlier än ett återkommande fenomen.
Det fanns garanterat spel när 1080 släpptes där det gav 100fps över vad 980 presterade.
Jag förstår vad du menar med att datorkraften som skiljer mellan 4090 och 5090 är mer än mellan 980 och 1080, men det är egentligen irrelevant, det enda som spelar roll är relativ prestanda.
Eller tror du att det är något nytt att hoppet mellan två nya generationer är större i rå beräkningskapacitet än mellan två tidigare generationer? Testa tex att jämföra hoppet 980Ti till 1080Ti med hoppet 480 till 580, vilket är vad du gör generationsmässigt, och se hur mycket mer prestanda som det senare hoppet ger i förhållande till det tidigare?

Hämtar jag siffror från TPU så ser det ut som 480 - 1.34TFLOPS, 580 - 1.58TFLOPS, 980Ti -6.06TFLOPS, 1080Ti - 11.34TFLOPS
Det ger 480 -> 580 = +0.24TFLOPS
980Ti -> 1080Ti = +5.28TFLOPS
eller, 2200% mer ökning i beräkningskraft för det senare hoppet

EDIT: eller för att bemöta ditt befängda scenario där 1080Ti hade fått FPS-ökningen från 5090, hade man kunnat lägga 1080Ti ökningen från 980Ti på 580 istället (5.28/1.34) hade 580 gett nästan 400% extra prestanda mot 480

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Alla verkar förutsätta att recensionerna kommer på onsdag, men jag tror inte det finns någon officiell bekräftelse på det. Och att Inet säger att priserna kommer först på Torsdag gör mig lite frågande, hur ska man kunna betygsätta korten utan att kunna berätta om de exakta priserna?

MSRP finns. Går det inte att få exakt svenskt pris så kan man i alla fall jämföra med Nvidias kort och vad de kostade vid MSRP.
Det skulle i så fall bli typ $x14.1. 9070/XT=7741Kr/8446Kr. Sweclockers säger dock lägre:

"Prissättning
AMD har nu bekräftat riktpriserna för korten. För RX 9070 XT ligger prislappen på 599 USD, vilket blir 8 049 kronor med moms. För vanliga RX 9070 ligger det på 549 USD, vilket blir 7 390.
Radeon RX 9070

7 390 kronor
Baserat på riktpriset 549 USD.

Radeon RX 9070 XT

8 049 kronor
Baserat på riktpriset 599 USD."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

MSRP finns. Går det inte att få exakt svenskt pris så kan man i alla fall jämföra med Nvidias kort och vad de kostade vid MSRP.
Det skulle i så fall bli typ $x14.1. 9070/XT=7741Kr/8446Kr. Sweclockers säger dock lägre:

"Prissättning
AMD har nu bekräftat riktpriserna för korten. För RX 9070 XT ligger prislappen på 599 USD, vilket blir 8 049 kronor med moms. För vanliga RX 9070 ligger det på 549 USD, vilket blir 7 390.
Radeon RX 9070

7 390 kronor

Radeon RX 9070 XT

8 049 kronor

MSRP på ett referenskort som inte existerar. Och min poäng kvarstår, jag tycker det verkar märkligt att recensera kort när man inte har det exakta priset. Blir ju t.ex. svårt att välja mellan Sapphire Radeon RX 9070 XT Pulse eller Nitro+ när vi inte vet prisskillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

MSRP på ett referenskort som inte existerar. Och min poäng kvarstår, jag tycker det verkar märkligt att recensera kort när man inte har det exakta priset. Blir ju t.ex. svårt att välja mellan Sapphire Radeon RX 9070 XT Pulse eller Nitro+ när vi inte vet prisskillnaden.

MSRP gäller inte bara referenskorten, många av nVidias AIB säljs (listas i alla fall) till MSRP

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Bedrägligt att kolla på procent dock. 30% mer prestanda för 10 år sedan är mycket mindre prestanda än 30% i dag.

TPU har fortfarande jämförelser med witcher 3, som de haft sedan det släpptes 2015. Nya versioner och operativsystem, processorer mm påverkar förstås men ändå rätt intressant att se FPS-siffrorna över 10 år!

Ser vi exempelvis 980ti och 1080ti i 4k så fick vi ca 34 fps, medan skillnaden mellan 4090 och 5090 i witcher 3 är över 100fps.

Procentuellt är skillnaden mycket större mellan 980ti och 1080ti, men vi fick nära 3x mer fps mellan 4090 och 5090.

Lurigt med siffror. Sen skall man förstås inte följa Nvidias marknadsföring för att avgöra generationsbyte heller, 4090 och 5090 är båda baserade på kretsar från samma fabrik och samma tekniknivå, 5090 är bara ca 25% större. De är alltså egentligen samma generation rent tekniskt.

Priset på 5090 är ju också mer än 5 gånger högre än 980ti också, det borde ju betyda något i sammanhanget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Amd har historiskt sätt inte undervoltat speciellt bra.
De har samma volt men kommer sällan under 1.0V medan nvidia kommer ned mot 900mV

Ok, då får jag gräva lite i det, eller invänta vad andra som köper kortet ser ut att kunna komma ned i.

Skrivet av Snusious:

Afterburner fungerar. Kan även göras direkt i Radeon software.

Gott, tackar!

Skrivet av Sveklockarn:

Varför köper du inte bara en modell med lägre prestanda om nu energiförbrukningen är en så viktig parameter för dig…?

Av två för mig stora anledningar:

1. Jag undervoltar för att bibehålla fabriksprestanda men med lägre energiförbrukning (och därmed värme, och därmed lägre ljudnivå för kylfläktarna). Prestandan blir alltså inte lägre.

2. Ju mer överdimensionerad kylare desto bättre (pga ljudnivå, men även temp och därmed som bonus även ytterligare sänkt energiförbrukning pga att kretsar har mindre problem med strömläckage ju kallare de är)

Anledning #3: Undervoltning är mycket roligare än överklockning.

Undervolta är guld.

Som jag nämnt tidigare har jag ca 100W lägre förbrukning med mitt 3090 i full belastning, med bibehållen prestanda.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Är de nån som vet. Är de klockan 15:00 alla släpper 9070xt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nej. Du är helt ute och cyklar.

Nja, du håller ju egentligen med!

Skrivet av sweisdapro:

"basvärdet" du pratar om finns inte egentligen, eftersom spelen som testas för olika generationer alltid förändras

Det är precis min poäng, man argumenterar med olika basvärden och hamnar på villovägar.

För att använda dina benämningar här:

Skrivet av sweisdapro:

980 kan utföra X arbete, 1080 kan utföra X*1.A arbete
4090 kan utföra Z arbete, 5090 kan utföra Z*1.B arbete

Man missar i datorsammanhang att arbetet X är en bråkdel så tungt som arbetet Z, och fastnar för att A brukade vara lite större än B. Om man ersätter Z med säg benämningen (5X) istället blir det mer uppenbart att man får mer även om B är hälften av A.

Att det inte märks lika mycket beror alltså på att arbetsbördan (spelen) kräver ytterligare mer, inte att vi får mindre per generation från korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Nja, du håller ju egentligen med!

Det är precis min poäng, man argumenterar med olika basvärden och hamnar på villovägar.

För att använda dina benämningar här:

Man missar i datorsammanhang att arbetet X är en bråkdel så tungt som arbetet Z, och fastnar för att A brukade vara lite större än B. Om man ersätter Z med säg benämningen (5X) istället blir det mer uppenbart att man får mer även om B är hälften av A.

Att det inte märks lika mycket beror alltså på att arbetsbördan (spelen) kräver ytterligare mer, inte att vi får mindre per generation från korten.

Fast nä, jag håller inte alls med, jag säger att det enda relevanta är den relativa prestandaökningen (när vi pratar prestandautveckling enbart, priset behöver vi inte ens gå in på);
om 4090 hade haft 100PFLOPS, och 5090 101PFLOPS hade det varit en värdelös uppgradering, även om det hade varit en numeriskt gigantisk uppgradering sett till historiska beräkningskapaciteter.

Du gör enorma mentala krumbukter för att försöka rättfärdiga en kass release av nVidia.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

"Prissättning
Radeon RX 9070

7 390 kronor

Radeon RX 9070 XT

8 049 kronor

Orsaken till varför priset är lägre än Nvidia är att Dollarn är satt under hård press då den anses vara övervärderad . 14,1 stämde med dollar kurs då Nvidia satte priserna . Nu är det 13,50 MEN det bedöms hamna på 8,5-9,5 plus wat inom en nära framtid . Alltså bedömmare anser att en dollar borde vara värd 8,50-9,50 kronor .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Priset på 5090 är ju också mer än 5 gånger högre än 980ti också, det borde ju betyda något i sammanhanget

Man måste betala mer för att få en märkbar skillnad, absolut. Men det beror på att spelen kräver mer, inte att vi får mindre från korten.

Vi får mer prestanda för pengarna nu än vi någonsin fått tidigare, vilket jag tycker verkar missas. Priset per transistor även för det bizarrt överprisade 5090 är mycket lägre än det var för 1080. 5080 och 5070ti står sig ännu bättre.

Jag tycker klagomålen handlar om att korten inte levererar lika mycket prestanda som de brukade, vilket alltså är fel, det faktiska problemet är att spelen kräver ännu mer.

Om man nu vill kalla det ett "problem", det vi vill se är ju ett ständigt läge där de häftigaste spelen kräver mer hårdvara än det går att köpa, så att utvecklingen tvingas framåt. Rätt meningslöst att göra nya grafikkort om alla spel kör 300fps+ på en iGPU...

Permalänk

Jag sitter med ett 4080 idag och har enorma problem med black screen till full fan speed crasher. Efter lite forskning verkar det som att det antingen är NVIDIAs drivrutiner eller ett ström fel.
Då jag redan testat att gå tillbaka i drivrutinen och fortfarande får samma fel så får vi se om min nya PSU löser problemet. För om det inte gör det blir det nog att byta till ett 9070XT för jag är så innerligt trött på dessa problem med Nvidia just nu.

Det ska bli spännande att se vad ett 9070XT presterar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Fast nä, jag håller inte alls med, jag säger att det enda relevanta är den relativa prestandaökningen (när vi pratar prestandautveckling enbart, priset behöver vi inte ens gå in på);
om 4090 hade haft 100PFLOPS, och 5090 101PFLOPS hade det varit en värdelös uppgradering, även om det hade varit en numeriskt gigantisk uppgradering sett till historiska beräkningskapaciteter.

Du gör enorma mentala krumbukter för att försöka rättfärdiga en kass release av nVidia.

Heh, tror nog snarare du är lite defensiv här.

Jag valde Nvidia eftersom deras prestanda och antal transistorer är enkla att hitta siffror för i kronologisk ordning, inget annat. Det jag säger är sant och gäller rent allmänt, AMD's processorer och grafikkort, Intels processorer (förutom 10nm-perioden som var lite av en ekonomdriven seppuku i sammanhanget), Apples mobiler, qualcomm etc. Vi får mer för pengarna än någonsin, allt gnäll till trots.

Vi kunde använt CPUer och linuxkärnan (~30x flera LOC som skall kompileras än för 20 år sedan) eller windows eller firefox som jämförelse istället och fått samma insikt, men det är enklare att hitta exempel med spel och grafikkort.

Det hela kan summeras som att mjukvaruindustrin äter prestanda snabbare än kretsindustrin kan leverera den, vilket är en observation som är nästan lika gammal som Moore's lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Heh, tror nog snarare du är lite defensiv här.

Jag valde Nvidia eftersom deras prestanda och antal transistorer är enkla att hitta siffror för i kronologisk ordning, inget annat. Det jag säger är sant och gäller rent allmänt, AMD's processorer och grafikkort, Intels processorer (förutom 10nm-perioden som var lite av en ekonomdriven seppuku i sammanhanget), Apples mobiler, qualcomm etc. Vi får mer för pengarna än någonsin, allt gnäll till trots.

Vi kunde använt CPUer och linuxkärnan (~30x flera LOC som skall kompileras än för 20 år sedan) eller windows eller firefox som jämförelse istället och fått samma insikt, men det är enklare att hitta exempel med spel och grafikkort.

Det hela kan summeras som att mjukvaruindustrin äter prestanda snabbare än kretsindustrin kan leverera den, vilket är en observation som är nästan lika gammal som Moore's lag.

vilket för slutanvändaren egentligen är helt irrelevant; jag betalar inte för hur många transistorer, eller hur stor kretsyta, eller vilka ooga-booga-motorer de har satt på kislet, jag betalar för hur stor uppgradering det ger mig i det jag använder den till, och till vilket pris.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Avvaktar benchmarks men måste säga att denna nyhet fick mig att överväga ett byte till AMD. Tanken fanns inte ens på kartan för några veckor sen. Min 14600k vill ha en ny kompis och Nvidia har inget intressant/prisvärt att erbjuda nu. 4080S finns inte att köpa längre och 5000-serien kan inte ses som något annat än en flopp.

Planen var att vänta till 6000-serien efter Nvidias haveri men om 9070XT presterar bra till en bra prislapp kan det mycket väl bli ny gpu redan nu.

Visa signatur

14600k | STRIX 3080 OC White | MSI MPG Edge Z690 | Kraken Elite 280 White | 32GB Corsair Dominator DDR4 3200MHz White | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | Logitech G Pro X Wireless | MSI MAG401QR UW | LG Oled G2 65”

Permalänk
Medlem

Det enda som oroar mig är AMDs drivrutiner, kört Nvidia många många år nu. Men blev sugen på att byta nu

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det enda som oroar mig är AMDs drivrutiner, kört Nvidia många många år nu. Men blev sugen på att byta nu

Med senaste versionerna bör man nog vara mer orolig för Nvidias drivrutiner 🤣

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Om du är intresserad av hög energieffektivitet så bör du vara medveten om att ett nätaggregat vanligtvis är som mest effektivt när det förbrukar ungefär hälften av sin kapacitet.

Bryr mig inte så mycket om effektiviteten så länge den kan driva systemet med lite effekt till övers.

Vet du om det finns nåt annat sätt att se total effektförbrukning på? Det ska gå via HWinfo men den verkar inte finnas där för mig. Har även en mätare som visar hur mycket den drar från väggen, vet dock inte hur nogrann den är då jag aldrig lyckats få datorn att dra mer än 250 watt. I VR så drog den runt 200 när jag spelade VRChat och i Fortnite med plattskärm då självklart så drog den runt 250. Känns lite lite om du frågar mig men om det stämmer så bör det finnas effekt kvar för ett 9070 förhoppningsvis.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem

Mitt 3080 haverera precis, där skärmen lägger av slumpmässigt. Sker endast med mitt 3080, så frågan är ifall man ska vänta eller köpa ett 4070 bara.

Kliar lite att köpa 9700 XT.

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - AMD 9700 XT | 7800X3D | 32 GB DDR5 6000 G.Skill
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Som jag förstått det skrev AMD om allt från grunden för inte alltför länge sedan, och det sägs vara en helt annan sak nuförtiden.

Det var åtminstone 10 år sedan jag själv hade Radeonkort senast, och visst var det problem ibland men jag kommer inte ihåg ett enda av dem längre.

Under de 10 år jag kört Nvidias kort så har det varit både det ena och det andra som strulat. Nu senast att strömförbrukningen helt plötsligt och än så länge oförklarligt då och då går i taket med följd att fläktarna rampar upp i full fart, utan att det påverkar spelet i övrigt (varken högre eller lägre FPS), så jag måste starta Afterburner för att tvångs-omapplicera inställningarna, först då släpper det.

Jag är inte ensam, har sett andra med 3090 som rapporterat exakt samma problem.

Det problemet kom med första nya drivrutinerna som släpptes för 5000-korten. Efter att ha backat till versionen innan så försvann det, och jag har låtit bli att uppdatera efter det, för jag litar inte på att Nvidia faktiskt har fixat vad fan det nu än är.

TL;DR: Hugget som stucket.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarreBh:

vet nån när benchmarksen kommer ut?

5e mars

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Hakeemzo:

Mitt 3080 haverera precis, där skärmen lägger av slumpmässigt. Sker endast med mitt 3080, så frågan är ifall man ska vänta eller köpa ett 4070 bara.

Kliar lite att köpa 9700 XT.

Finns ett 4070 ti Super för 11990 hos Komplett om det är utav intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men vad menar du nu? För tio år sedan fick man ofta +30% prestanda för samma pengar varje eller varannat år. Nya chip, mindre noder, bättre arkitekturer. Utveckling! Hela vägen fram till 1000-serien var det så, var enda gång! 2000-serien var första som inte imponerade på det viset, men även dem med slipade drivrutiner har tydligt gått ifrån över tid

3000 var ett bra steg upp igen om man räknar från MSRP, men inte lika stort i verkligheten. Men det har verkligen gått utför sista åren

Men 5000-serien är nog den första generationen någonsin som man får sämre prestanda per krona än de som följde innan. Inte nog med det så drar de mer ström också. Sen är det de minsta chippen jämfört med topp-chippet dessutom

Man måste nästan vara en fanboy om man vill betala mer för samma prestanda

Hur skulle det se ut om motorn i bilar fick 30% mer prestanda varje/vartannat år? Rätt sjukt att det varit så höga ökningar så länge, kan ju inte fortsätta för alltid.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Hur skulle det se ut om motorn i bilar fick 30% mer prestanda varje/vartannat år? Rätt sjukt att det varit så höga ökningar så länge, kan ju inte fortsätta för alltid.

Inte riktigt samma sak som en bilmotor dock

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

vilket för slutanvändaren egentligen är helt irrelevant; jag betalar inte för hur många transistorer, eller hur stor kretsyta, eller vilka ooga-booga-motorer de har satt på kislet, jag betalar för hur stor uppgradering det ger mig i det jag använder den till, och till vilket pris.

"Det jag använder den till" är nyckeln här. Det man borde klagat över (om man nu måste klaga) är egentligen att spelen kräver mer än de gamla spelen gjorde, inte att korten ökar mindre i prestanda än de gamla gjorde, för det är inte sant.

Hade vi hållit "det jag använder dem till" konstant i jämförelserna hade det varit uppenbart att vi får ständigt mer för varje generationsbyte - som med exemplet witcher 3 och FPS-ökningarna mellan 980 --> 1080 vs 4090 --> 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

"Det jag använder den till" är nyckeln här. Det man borde klagat över (om man nu måste klaga) är egentligen att spelen kräver mer än de gamla spelen gjorde, inte att korten ökar mindre i prestanda än de gamla gjorde, för det är inte sant.

Hade vi hållit "det jag använder dem till" konstant i jämförelserna hade det varit uppenbart att vi får ständigt mer för varje generationsbyte - som med exemplet witcher 3 och FPS-ökningarna mellan 980 --> 1080 vs 4090 --> 5090.

Detta är ju helt omöjligt, jag har aldrig sett någon flytta målstolparna så mycket kring hur generationell ökning av prestanda ska mätas som du har gjort här.
Nej, 5090 gav inte en större ökning än vad 1080 gjorde oavsett hur du försöker snurra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reotheras:

Finns ett 4070 ti Super för 11990 hos Komplett om det är utav intresse.

Det är ju absolut vansinne och köpa ett 4070 ti super för 12 k absolut vansinne .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Det är ju absolut vansinne och köpa ett 4070 ti super för 12 k absolut vansinne .

Samtidigt ska 9070XT som är bättre än 4080super (sägs det) kosta 5k enligt folk i denna tråd.

Ja, jag vet inte...

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Detta är ju helt omöjligt, jag har aldrig sett någon flytta målstolparna så mycket kring hur generationell ökning av prestanda ska mätas som du har gjort här.
Nej, 5090 gav inte en större ökning än vad 1080 gjorde oavsett hur du försöker snurra det.

Jag har framfört exakt samma poäng hela tiden - det är bedrägligt att tänka procentuellt på prestanda eftersom man inte intuitivt fattar att prestandadiffarna mot förra generationen ständigt ökar, även om procenten sjunker.

Du illustrerar min poäng rätt bra när inte ens vill acceptera att 100 fps är en större ökning än 30 fps!

Det är ju en vedertagen sanning att 1080 var en grym release och 5090 är skit, så när någon påpekar att man faktiskt fick mer prestanda över förra generationen med 5090 än man fick med 1080 så måste de ha "snurrat det".

Men det är ju bara sant, helt osnurrat. Vilket man alltså inte fattar om man bara kollar på de bedrägliga procenten.