Permalänk
Medlem

Tips på en high end router?

Hej,

Har haft en son enorm problem nu med mina mesh lösningar. Hade i början Google och sedan skaffade jag Netgear Orbi RBR850 mesh med en sattelit.

Men aldrig mer Google eller Netgear. För mycket problem, så som tappat nätverket konstant, saker och ting går snabbt ena dagen och sedan har jag knappt tillgång till enheterna för det går så segt.

Jag spelar mycket, vi har en en hel del smart Home enheter samt familjen har en hel del enheter som telefoner, iPad m.m.

Jag har läst på en hel del om Asus zenwifi BQ16.
Men många på Reddit och andra forum verkar ha liknande problem som jag har idag. Tror inte så kallade mesh lösning är så bra.

Då är frågan ska jag köra på en router + AP-punkter?
I och med jag har kört mesh enligt ovan i så många år så vet jag inte vad som är det bästa med den här lösningen. Hade tänkt med en High end router och sedan 2-3 på punkter. Vad rekommenderar ni för router? Gärna med wifi7. Den här gången vill jag ha det bästa och att jag slipper lägga ned flertal timmar på omstart, reset m.m så struntar i prislappen för den bästa routern.

Ursäkta för eventuell stavfel, sitter med telefonen då mitt nätverk har gett upp igen….

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Inte alla men de flesta som testat Mesh med dålig erfarenhet, har kört trådlöst Mesh. Kan det vara så att du också gjort det?

Backhaul via Ethernet brukar funka bra enligt egen erfarenhet, oavsett vem som tillverkat enheterna.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Inte alla men de flesta som testat Mesh med dålig erfarenhet, har kört trådlöst Mesh. Kan det vara så att du också gjort det?

Backhaul via Ethernet brukar funka bra enligt egen erfarenhet, oavsett vem som tillverkat enheterna.

Tack för återkopplingen.

Kört trådlöst, men nu på sistone så har jag inte ens haft den inkopplat. Samma sak, opålitligt fortfarande.

Men jag vet inte om jag vågar köra på Asus bq16 och att denna gång köra med kabel mellan routern och satteliten men av det jag läste mig fram så verkar många ha problem med det och lämnat tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Intressant, gillar själv inte mesh alls.
Vad är mesh med ethernet backhaul?

Låter ju som router + aps, vad är skillnaden?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Kommunikationen mellan mesh-enheterna går via Ethernet istället för trådlöst. Blir stabilare och ofta snabbare då det frigör mer Wifi-utrymme för all annan trafik.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Någon annan har redan svarat
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shugge:

Kommunikationen mellan mesh-enheterna går via Ethernet istället för trådlöst. Blir stabilare och ofta snabbare då det frigör mer Wifi-utrymme för all annan trafik.

Vad är skillnaden på ett trådade mesh-enheter och att köra en router med APs?
De framstår för mig som samma sak. Men med nya ord 😅

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man slipper bl.a mecka med inställningar i flera enheter.

Med Mesh så sätts inställningarna på huvudroutern som delar ut detsamma till AP:erna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera mikrotiks routrar om du har lite nätverksvana och inte har något emot att läsa lite för att konfigurera ditt nätverk. Kanske en https://mikrotik.com/product/RB960PGS eller https://mikrotik.com/product/l009uigs_rm och några AP:s från unifi ( Meneee wifi7 AP:s.... oouf. dyra grejer ) https://www.dustinhome.se/product/5011371300/unifi-u7-pro-wif... . Har själv en mikrotik/unifi-setup och det bara går och går. Om du inte känner dig bekväm med att konfigurera nätverk så kan jag tänka mig att unifis routrar erbjuder en mer användarvänlig upplevelse.

Skulle nog rekommendera att du testar med en AP och ser vad den går för innan du köper flera när dom kostar som dom gör. Sen behöver du dra sladd dit där dom ska sitta också.

Permalänk
Medlem

Tror det vore bra om du specade lite fler önskemål, det där med routing kan man göra på så oerhört många sätt. Man måste inte använda den sortens allt-i-ett-enhet med router + switch + accesspunkt i samma burk som i folkmun kallas router.

- Behöver du inbyggd switch? (svaret på den frågan är ja om du tänkt koppla in accesspunkterna på routern, som motsats till andra switchar i nätverket)
- Vilken routad throughput behövs?
- Hur stor vikt lägger du vid energiförbrukningen? (läs: spelar det nån roll om det drar 10W eller 25W?)
- Vill du ha något som "bara funkar" (tills det inte funkar längre), eller låter det intressant att köra någon open source-lösning du förvisso får lägga en del jobb på att konfigurera, men i utbyte kan göra nästan vad som helst med?

Skrivet av Phrawmi:

Jag tror att det är när man kör kabel mellan routern och sattelitenheten. Rätta mig om jag har fel så har jag trott när någon skrivit det

Och det fysiska upplägget är ju precis detsamma som med router + ap:s

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Kan rekommendera mikrotiks routrar om du har lite nätverksvana och inte har något emot att läsa lite för att konfigurera ditt nätverk. Kanske en https://mikrotik.com/product/RB960PGS eller https://mikrotik.com/product/l009uigs_rm och några AP:s från unifi ( Meneee wifi7 AP:s.... oouf. dyra grejer ) https://www.dustinhome.se/product/5011371300/unifi-u7-pro-wif... . Har själv en mikrotik/unifi-setup och det bara går och går. Om du inte känner dig bekväm med att konfigurera nätverk så kan jag tänka mig att unifis routrar erbjuder en mer användarvänlig upplevelse.

Skulle nog rekommendera att du testar med en AP och ser vad den går för innan du köper flera när dom kostar som dom gör. Sen behöver du dra sladd dit där dom ska sitta också.

Det har kommit en ny hex, funkar bra för mig:

https://mikrotik.com/product/hex_2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Säg så här, jag kallas för it guru på jobbet men det är för att dom kan knappt öppna webbläsaren. Skämt åsido kan lite om prylar för man gillar det men är dock riktigt dåligt påläst när det gäller nätverk. Är för mig svåraste delen.

Kollade på dom AP punkterna du länkade, finns en Max variant också, läste dock att dom va inget bra? Men vanliga PRO modellen kanske är bättre då?
Och här skulle jag nog behöva köra deras router för enkelhetens skull då jag har en amatör som sagt när det gäller nätverk. Vilken skulle du rekommendera då? Prislappen spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tror det vore bra om du specade lite fler önskemål, det där med routing kan man göra på så oerhört många sätt. Man måste inte använda den sortens allt-i-ett-enhet med router + switch + accesspunkt i samma burk som i folkmun kallas router.

- Behöver du inbyggd switch? (svaret på den frågan är ja om du tänkt koppla in accesspunkterna på routern, som motsats till andra switchar i nätverket)
- Vilken routad throughput behövs?
- Hur stor vikt lägger du vid energiförbrukningen? (läs: spelar det nån roll om det drar 10W eller 25W?)
- Vill du ha något som "bara funkar" (tills det inte funkar längre), eller låter det intressant att köra någon open source-lösning du förvisso får lägga en del jobb på att konfigurera, men i utbyte kan göra nästan vad som helst med?

Energiförbrukningen spelar ingen roll, kan dra hur mycket den vill. Men har inte tid att göra avancerade saker samt att sätta mig in i det, plus kan inte det här med nätverk.

Och det fysiska upplägget är ju precis detsamma som med router + ap:s

Du har rätt, du förstod, men förstod inte skillnaden och det va en bra motfråga! För sen tänkte jag som dig, vad är då skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Nog mitt bästa köp i router-väg strax före D-LINK DIR655

Har en 10 Gbps switch, och en router med SFP+ ethernet med 10 Gbps på den på mitt lan hemma.

Runt 2-3000kr eller så per enhet kanske? Värt det tycker jag. Men det finns inte mycket till WYSIWYG-interface dock, så det blir en inlärningströskel.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har 4 st. Asus routrar varav 3 st. går som noder. Allting är kabelanslutet. Har haft samma uppsättning och placering i flera år nu och maken till både hastighet och stabilitet får man nog leta efter! Har inte behövt röra någonting alls en enda gång sedan installation. Det enda negativa var att det var lite bökigt att dra kablarna på ett riktigt proffsigt sätt i huset. Men när väl detta var gjort, så är det svårt att se varken kablar eller noder för den som inte vet att/var de finns.

Mitt tips är....
1: bra routrar helst av lite högre kvalitet
2: kabelanslutet precis överallt (bortsett från wi-fi typ mobil mm naturligtvis)
3: hög kvalitet av nätverkskablarna
4: rätt antal noder och rätt placering av dessa.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Hade utan tvekan kollat på mikrotik/ubiquiti plus acesspunkter om du vill ha ordentliga grejer!

Fördel då är att du kan behålla routern ett bra tag och bara uppgradera acesspunkter vid behov!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phrawmi:

Säg så här, jag kallas för it guru på jobbet men det är för att dom kan knappt öppna webbläsaren. Skämt åsido kan lite om prylar för man gillar det men är dock riktigt dåligt påläst när det gäller nätverk. Är för mig svåraste delen.

Kollade på dom AP punkterna du länkade, finns en Max variant också, läste dock att dom va inget bra? Men vanliga PRO modellen kanske är bättre då?
Och här skulle jag nog behöva köra deras router för enkelhetens skull då jag har en amatör som sagt när det gäller nätverk. Vilken skulle du rekommendera då? Prislappen spelar ingen roll.

JAG tror att det finns en MAX-variant för att det ska finnas ett dyrare alternativ. Det är förmodligen en UniFi Cloud Gateway Ultra du söker men jag kan ha fel. Den har 4 portar så om du ska dra sladd till fler enheter så behöer du en switch också

Permalänk

Jag köpte Ubiquiti och det har varit problemfritt. Kör deras dream machine pro och sen tråd till ett par AP. Mkt bra UI också. Enkelt.

Permalänk
Medlem

Om problemet ändast är det trådlösa nätet så skulle jag råda dig att skaffa accesspunkt/er från Ubiquiti. Hur många som behövs beror på ytan som ska täckas, hur planlösningen ser ut, vad det är för material i väggar etc. Du kan behålla befintlig router om du inte har problem med den trådade uppkopplingen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Mesh enheter och klienter kan kommunicera direkt med varandra utan att trafiken måste gå via "routern", om 2 klienter är på samma nod så blir det alltså typ en "wifi switch"
Mesh har bättre mekanismer för hur klienterna väljer och/eller byter nod ("ap") att ansluta mot, lite likt hur flera APs fungerar om man har en riktig wifikontroller.'
Det är väl ungefär det som skiljer om man har noderna kablade om man jämför med vanliga APs men trådlösa noder kan ju funka bra de med om man har bra prylar för mesh kan undvika de värsta nackdelarna som repeaters har då mesh kan sända och ta emot samtidigt och på olika kanaler så vill man inte dra kabel så är det mycket bättre än repeaters och med kabel kan det i bland vara bättre än AP men det måste inte vara det, det ska dock aldrig vara sämre om man jämför bara kabel eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Om problemet ändast är det trådlösa nätet så skulle jag råda dig att skaffa accesspunkt/er från Ubiquiti. Hur många som behövs beror på ytan som ska täckas, hur planlösningen ser ut, vad det är för material i väggar etc. Du kan behålla befintlig router om du inte har problem med den trådade uppkopplingen.

Har haft problem med det också tyvärr, vill gå ifrån Netgear.

Men om man nu har olika märken på router kontra APerna blir det inte tokigt? Eller funkar det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mesh enheter och klienter kan kommunicera direkt med varandra utan att trafiken måste gå via "routern", om 2 klienter är på samma nod så blir det alltså typ en "wifi switch"
Mesh har bättre mekanismer för hur klienterna väljer och/eller byter nod ("ap") att ansluta mot, lite likt hur flera APs fungerar om man har en riktig wifikontroller.'
Det är väl ungefär det som skiljer om man har noderna kablade om man jämför med vanliga APs men trådlösa noder kan ju funka bra de med om man har bra prylar för mesh kan undvika de värsta nackdelarna som repeaters har då mesh kan sända och ta emot samtidigt och på olika kanaler så vill man inte dra kabel så är det mycket bättre än repeaters och med kabel kan det i bland vara bättre än AP men det måste inte vara det, det ska dock aldrig vara sämre om man jämför bara kabel eller inte.

Men att den väljer Nod, är inte just det som gör så att den blir instabil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phrawmi:

Har haft problem med det också tyvärr, vill gå ifrån Netgear.

Men om man nu har olika märken på router kontra APerna blir det inte tokigt? Eller funkar det bra?

Samma märke på Accesspunkter och router är nästan helt irrelevant. Accesspunkter "pratar" inte med routern på något speciellt vis, till skillnad från Mesh-system. Anledningen till att ha samma märke på AP och router är för enklare inställningar i samma app/gränssnitt.

Undantaget är om man t.ex. väljer Ubiquti och dessutom köper deras hutlöst dyra controller, då hanterar controllern detta likt ett mesh-system. TP-Link har också en controller till sina Omada-produkter. Det finns nog fler.

Mesh-systemet kommunicerar med varandra för att bland annat ge bättre hand-off mellan noder så att en klient (t.ex. mobil) inte håller fast vid den gamla noden trots att det finns en bättre.

Detta är ett vanligt problem för accesspunkter, då många klienter gärna behåller anslutningen till samma accesspunkt även när man är så långt bort att det är oanvändbart och trots att det finns andra accesspunkter med enormt mycket bättre signal.

Ett mesh-system med ethernet backhaul ger alltså det bästa ur båda världar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Han man mer än en Unifi AP så behöver man en controller också så att man kan konfigurera APs att jobba tillsammans istället för olika standalone enheter. Denna controller kan dock installeras på en dator så man behöver inte nödvändigtvis ha extra hårdvara för det.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem

Har själv testat/satt upp ca 5 olika deconät av olika modeller, och det har alltid fungerat bra.
Hur stort bor du?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem som du nämner, har gått igenom det mesta i mesh-världen, men landade på en Ubiquiti Unifi Dream Machine Pro SE och ett par AP till det.

Sen dess så har det fungerade klockrent. Kör även en hel del spel-maskiner hemma samt en massa IOT enheter.

Dock kostar det en slant att komma igång med det, men har aldrig vart med om någonting så smidigt som det.

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB - Qnap TS-464 - 40 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Han man mer än en Unifi AP så behöver man en controller också så att man kan konfigurera APs att jobba tillsammans istället för olika standalone enheter. Denna controller kan dock installeras på en dator så man behöver inte nödvändigtvis ha extra hårdvara för det.

Stämmer. Vi vet dock fortfarande ingenting om vad OP har för yta som ska täckas, planlösning etc. Man klarar sig oftast väldigt långt på en enda vettig accesspunkt om man kan placera den centralt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Stämmer. Vi vet dock fortfarande ingenting om vad OP har för yta som ska täckas, planlösning etc. Man klarar sig oftast väldigt långt på en enda vettig accesspunkt om man kan placera den centralt.

Ursäkta för sen återkoppling, har varit fullt upp.

Tvåvåningshus, dock inte så öppet tyvärr.
Gipsväggar. 120kvm.
Tror jag skulle behöva 2-3 AP-puckar. Har några enheter även ute.

När jag läser genom alla bra svar här i tråden så känns det som mesh är ändå det bästa för mig med Kabel mellan routern och satteliten. Tycker inte om mesh men dom andra alternativen kräver mycket att fixa och dona, som nämnt så är jag inte så kunnig när det gäller nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phrawmi:

Ursäkta för sen återkoppling, har varit fullt upp.

Tvåvåningshus, dock inte så öppet tyvärr.
Gipsväggar. 120kvm.
Tror jag skulle behöva 2-3 AP-puckar. Har några enheter även ute.

När jag läser genom alla bra svar här i tråden så känns det som mesh är ändå det bästa för mig med Kabel mellan routern och satteliten. Tycker inte om mesh men dom andra alternativen kräver mycket att fixa och dona, som nämnt så är jag inte så kunnig när det gäller nätverk.

Jag har ca 130kvm + lika stor källare. Betong/lekarblock nere i källaren och trä/gips på markplan. Jag kör med en U6+ accesspunkt från Ubiquiti placerad centralt i taket på markplan och har fullgod täckning i hela huset plus uteplatsen utanför. Då har jag inte dragit upp signalstyrkan på max. Jag får inte full hastighet överallt såklart, men där det är som sämst under garaget bakom flertal betongväggar får jag ca 30Mbit.

Det finns kraftigare prylar från Ubiquiti om man vill ha ännu bättre täckning men många underskattar hur långt man kommer på bara en bra AP i en villa.

Om jag var du skulle jag prova med en U7 AP (eller U6+ om du vill spara pengar och inte vara lika framtidssäkrad) om du kan placera den på en någorlunda central plats. Anslut med kabel till befintlig router och stäng av trådlösa på Netgear routern (glöm inte köpa rätt PoE injector om det inte följer med den AP du väljer). Om du känner att det inte räcker till går det alltid att köpa mer prylar senare.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur High-end det är, men jag älskar min Flint 2 med denna firmware https://github.com/pesa1234/MT6000_cust_build

Visa signatur

AMD 7800X3D | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16GB | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB 6000MHz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz