Håller mitt 1080ti på att dö?

Permalänk
Medlem

Håller mitt 1080ti på att dö?

Har kört samma setup med -

Gigabyte 1080ti Gaming OC
Asus z370-f
Intel i7-9700k
16gb ram

sedan c.a 2018 och har sedan dess uppgraderat till custom vattenkylning för både cpu och gpu.
Nu under det senaste dygnet så startade först inte skärmarna, och när jag testat kablarna och provat byta till displayport på moderkortet så såg jag att ingen GPU detekterades i GPU systemet. Provade sedan att plocka isär vattenkylningen och ta ut och sätta i grafikkortet igen vilket löste problemet tillfälligt men sedan återkom problemet lite senare. Nu har det fungerat av och till och ibland hjälper det när jag provar starta datorn och slå av och till strömmen några gånger.
Skulle det här kunna vara typ ett drivrutinsproblem eller håller min GPU på att ge upp?

Tack på förhand för svar!
Mvh CJ

Permalänk
Medlem

Det kan kanske vara lödningen på någon ytmonterad komponent som har blivit dålig och sporadiskt gör att ditt grafikkort inte fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

Alright! Kan det likväl bero på moderkortet eller kan man anta att det är GPUn som är problemet?

Permalänk
Medlem

Efter som du skrev "ingen GPU detekterades i GPU systemet" ibland är förmodligen är det din GPU som krånglar, men det skadar ju inte att felsöka ytterligare och prova systemet med en annan GPU om du har en liggande eller kan låna av en kompis eller så.

Permalänk
Medlem

Absolut, lite segt när det sitter i en vattenkylningsloop bara. Tänkte om det typ skulle kunna vara PCIe slotten eller så. Tack för svar förresten!

Permalänk
Medlem

Ja det börjar låta som GPUn strular. När den inte startar upp, kommer något BIOS beep/tjut? ser du någon felkod på moderkortets LED?

och ja, jävligt mjäkigt att du har vattenkylningen

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk

Hade liknande problem med mitt 1080Ti för något år sedan. Bytte upp mig till ett 4070Ti, vilket löste alla problem. Men det är ju en dyr form av felsökning, och jag vet också hur jobbigt det är när man har det i en customloop.

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]

Permalänk
Medlem

@Gtoxed Kommer inget ljud/tjut men har inte kollat efter felkod på moderkortet, ska kolla efter det nästa gång det strular! Stort tack för tipset!

@Joppe Apa I see. Bytte du moderkort osv också eller bara GPU?

Permalänk
Skrivet av CJ1337:

@Joppe Apa I see. Bytte du moderkort osv också eller bara GPU?

Bara GPU. Det gjorde att datorn höll ett år till. Har först nu byggt helt ny dator, och flyttat över enbart GPU:n från gamla riggen (se mitt galleri).

Blev som förväntat en enorm prestandaboost i spel när jag bytte 1080ti till 4070ti, vissa spel startade inte ens med 1080:an.

Men med nya riggen och samma 4070 blev det också en enorm prestandaboost i spel, typ 100 % fler FPS. Och det hade jag inte räknat med!

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]

Permalänk
Medlem

Har också liknande problem med mitt 1080ti. Om jag varit från datorn och skärmsläckaren hoppat igång så går det inte att få igång skärmen igen. Displayport - no signal får jag. Men det räcker med att stänga av skärmen och slå på den igen.
Har även samma problem när jag startar om datorn ibland.

Jag tror personligen att det bara är något knas med drivrutiner då jag inte upplever några andra problem.
Har inte haft motivation att göra något åt det ännu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Nvidia har stora problem med sina drivrutiner just nu med svarta skärmar om datorn gått ner i strömsparläge/screensaver och framförallt problem med 5000 serien där datorn inte hittar kortet när drivrutin är installerad.
Nvidia har en del fixar i senaste drivrutinen men för kort äldre än 5000 serien rekommenderar jag att prova drivrutin tidigare än 560.xx där det började strula med svart skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppe Apa:

Bara GPU. Det gjorde att datorn höll ett år till. Har först nu byggt helt ny dator, och flyttat över enbart GPU:n från gamla riggen (se mitt galleri).

Blev som förväntat en enorm prestandaboost i spel när jag bytte 1080ti till 4070ti, vissa spel startade inte ens med 1080:an.

Men med nya riggen och samma 4070 blev det också en enorm prestandaboost i spel, typ 100 % fler FPS. Och det hade jag inte räknat med!

Alright, gött! Ja, många komponenter som spelar in! Känner framförallt att min processor begränsar mig i spel atm, kan knappt få 144hz i CS nu för tiden…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Har också liknande problem med mitt 1080ti. Om jag varit från datorn och skärmsläckaren hoppat igång så går det inte att få igång skärmen igen. Displayport - no signal får jag. Men det räcker med att stänga av skärmen och slå på den igen.
Har även samma problem när jag startar om datorn ibland.

Jag tror personligen att det bara är något knas med drivrutiner då jag inte upplever några andra problem.
Har inte haft motivation att göra något åt det ännu.

Amen det låter ju precis som mitt problem. får väl bara se om det blir värre eller löser sig av sig själv då helt enkelt… Håller tummarna att det är drivrutinerna så kan jag glida på gamla bettan nåt år till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Nvidia har stora problem med sina drivrutiner just nu med svarta skärmar om datorn gått ner i strömsparläge/screensaver och framförallt problem med 5000 serien där datorn inte hittar kortet när drivrutin är installerad.
Nvidia har en del fixar i senaste drivrutinen men för kort äldre än 5000 serien rekommenderar jag att prova drivrutin tidigare än 560.xx där det började strula med svart skärm.

Gud va bra info, provar det!
Stort tack Wolfkin!

Permalänk
Medlem

Ta isär loopen och montera isär GPUn och rengör allting noggrant, montera ny kylpasta och skruva ihop allt ordentligt.
Flusha gärna loopen några gånger innan du fyller på med ny vätska.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ1337:

Gud va bra info, provar det!
Stort tack Wolfkin!

Jag kan inte säga säkert att det är det som är problemet, kan lika väl vara grafikkort, moderkort eller skärm som ger upp, men drivrutinen är ett enkelt och billigt ställe att börja och helst skulle du använda DDU för att helt rensa bort den gamla drivrutinen. Men jag håller tummarna.

Permalänk
Medlem

Fråga, får du bild på bios skärmen innan Windows börjar ladda in varje gång du startar datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ1337:

Amen det låter ju precis som mitt problem. får väl bara se om det blir värre eller löser sig av sig själv då helt enkelt… Håller tummarna att det är drivrutinerna så kan jag glida på gamla bettan nåt år till

Haha samma här, brukar kämpa på länge med mina burkar. Sen slår det hårt mot plånboken när det är dags för nytt.😂

Skrivet av Wolfkin:

Fråga, får du bild på bios skärmen innan Windows börjar ladda in varje gång du startar datorn?

Jag har iaf bild i bios och innan Windows laddar in. 🙂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiga:

Haha samma här, brukar kämpa på länge med mina burkar. Sen slår det hårt mot plånboken när det är dags för nytt.😂

Jag har iaf bild i bios och innan Windows laddar in. 🙂

Får du bild på bios skärmen varje gång så lutar det ju mer åt fel med drivrutinen eller nått annat program än att det skulle vara fel på själva hårdvaran, inte helt uteslutet då vissa fel bara visar sig när drivrutinen är inladdad i Windows men klart lutar mer åt program än hårdvara.
Skulle rekommendera att köra DDU för att rengöra helt och sen installera ny drivrutin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Ta isär loopen och montera isär GPUn och rengör allting noggrant, montera ny kylpasta och skruva ihop allt ordentligt.
Flusha gärna loopen några gånger innan du fyller på med ny vätska.
Lycka till!

Bra tips! Gjorde dock detta för bara någon månad sedan så kan inte vara det… Har dessutom väldigt temperaturer om den informationen är värt något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jag kan inte säga säkert att det är det som är problemet, kan lika väl vara grafikkort, moderkort eller skärm som ger upp, men drivrutinen är ett enkelt och billigt ställe att börja och helst skulle du använda DDU för att helt rensa bort den gamla drivrutinen. Men jag håller tummarna.

Tack! Ska prova DDU också! Fick precis bluescreen med error code ”VIDEO TDR FAILURE”. Provade då byta till den tidigaste drivrutin jag kunde hitta, tror det var 560.70 eller liknande… Provade hitta ännu tidigare men fick bara upp denna. Just det verkade dock inte hjälpa för fick bara fler chrashar. Nu crashar den typ direkt när jag startar datorn eller bara blir svart på skärmen.
Ska se om jag lyckas köra DDU och installera ny drivrutin. Tips på var jag kan hitta rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

När GPU’n väl detekteras och jag får upp bild så ser jag bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ1337:

När GPU’n väl detekteras och jag får upp bild så ser jag bios.

Så inte varje gång du startar datorn? Det tyder tyvärr på fel på hårdvara, som grafikkort, moderkort, kabel till skärmen.

Länk till DDU download. Helst ska du köra DDU i windows felsäkert läge, men det går att köra inne i windows också.
https://www.guru3d.com/download/display-driver-uninstaller-do...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Så inte varje gång du startar datorn? Det tyder tyvärr på fel på hårdvara, som grafikkort, moderkort, kabel till skärmen.

Länk till DDU download. Helst ska du köra DDU i windows felsäkert läge, men det går att köra inne i windows också.
https://www.guru3d.com/download/display-driver-uninstaller-do...

Ok tack! Och har du möjligen någon koll på bart man hittar rätt driver, dvs innan 560.*?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ1337:

Ok tack! Och har du möjligen någon koll på bart man hittar rätt driver, dvs innan 560.*?

På samma sida: https://www.guru3d.com/files/category/videocards-nvidia-gefor...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ1337:

Ska ju finnas på Nvidias sida men de har gjort om designen en del på sista tiden så har ingen aning hur man hittar äldre drivers där längre, men Guru3D har ett stort arkiv och om du bara scrollar neråt så hittar du dem bland alla andra på sidan här https://www.guru3d.com/files/ och den senaste innan 560.xx är 556.12 som du hittar här https://www.guru3d.com/download/geforce-55612-whql-driver-dow...

Använde 556.12 själv länge utan några problem. Jag har iofs ett RTX 4090, men drivern stödjer alla kort från 1000 serien och uppåt så ska inte vara nått problem, bara se upp så du klickar på desktop knappen och inte notebook.

Edit: Ah såg att shugge gav dig en länk till alla drivers.

Permalänk
Medlem

Toppen, tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Ska ju finnas på Nvidias sida men de har gjort om designen en del på sista tiden så har ingen aning hur man hittar äldre drivers där längre, men Guru3D har ett stort arkiv och om du bara scrollar neråt så hittar du dem bland alla andra på sidan här https://www.guru3d.com/files/ och den senaste innan 560.xx är 556.12 som du hittar här https://www.guru3d.com/download/geforce-55612-whql-driver-dow...

Använde 556.12 själv länge utan några problem. Jag har iofs ett RTX 4090, men drivern stödjer alla kort från 1000 serien och uppåt så ska inte vara nått problem, bara se upp så du klickar på desktop knappen och inte notebook.

Edit: Ah såg att shugge gav dig en länk till alla drivers.

Tack så mycket!