Löjligt beteende från Instabox

Permalänk

Löjligt beteende från Instabox

Så här gick det till när jag väntade på mitt paket från Instabox igår kväll:

Vid 19:51 släppte jag in föraren i porten. Han kom och knackade på dörren, men försvann sedan. Klockan 19:52 ringde han mig och påstod att jag inte hade öppnat för honom – samtidigt som jag hörde honom i trapphuset. Han sa att han redan hade åkt men skulle komma tillbaka om fem minuter, vilket han aldrig gjorde. Istället avbokade han hemleveransen.

Jag ringde kundtjänst, som bad om ursäkt och erbjöd mig en liten kompensation: att få välja leveranstiden gratis.

Men jag tänker inte släppa det här bara sådär. Har ni några förslag på vad mer jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Det är nog något du borde släppa. Klart det är surt att föraren som skulle leverera drar för tidigt men om det betyder att du får grejen imorgon till utsatt tid så ser jag ingen anledning att lägga mer energi än du redan gjort på det hela.
Skulle det dock vara så att dom fortsätter att "försöka" leverera så är det en annan sak dock.

Permalänk
Medlem

På samma spår som @tonii här ovan. Vem är det som förlorar på det här?

Vem ligger vaken om natten och tänker på det här?

Föraren? Nej
Instabox VD? Nej
Insta Kundtjänst? Nej
Du? Låter som det.

Folk är weird, dumma och krångliga. Men i slutändan så är du den enda som förlorar på att gå runt och vara sur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArashE78I:

Så här gick det till när jag väntade på mitt paket från Instabox igår kväll:

Vid 19:51 släppte jag in föraren i porten. Han kom och knackade på dörren

Varför öpnnade du inte dörren om han knackade på? du måste väl fattat att han skulle komma upp om du nu säppte in honom i porten?

Permalänk
Skrivet av tonii:

Det är nog något du borde släppa. Klart det är surt att föraren som skulle leverera drar för tidigt men om det betyder att du får grejen imorgon till utsatt tid så ser jag ingen anledning att lägga mer energi än du redan gjort på det hela.
Skulle det dock vara så att dom fortsätter att "försöka" leverera så är det en annan sak dock.

Jag håller med dig, känns som att jag lät känslorna tar över.

Skrivet av Chrisism8:

På samma spår som @tonii här ovan. Vem är det som förlorar på det här?

Vem ligger vaken om natten och tänker på det här?

Föraren? Nej
Instabox VD? Nej
Insta Kundtjänst? Nej
Du? Låter som det.

Folk är weird, dumma och krångliga. Men i slutändan så är du den enda som förlorar på att gå runt och vara sur.

Håller med dig jag borde nog släppa det.

Skrivet av Linus:

Varför öpnnade du inte dörren om han knackade på? du måste väl fattat att han skulle komma upp om du nu säppte in honom i porten?

När jag hörde knacket gick jag till dörren men han var inte där. Nästan om att han tjuvknackade.

Permalänk
Medlem

Well kunde ha varit värre, kunde ha varit ups! Haft 4 paket som har "levererats" av dom på min nuvarande adress och alla fyra gånger så är det samma sak, bilen stannar utanför och det tar max 1-2 minuter till jag får ett sms om misslyckad leverans då jag inte är hemma (vilket jag är då jag bokstavligen står i fönstret och ser ups bilen) sen tar det 2 minuter så åker han iväg och jag får åka iväg till ombud dagen efter och hämta paketet.

Anställda som satt det i system och företagen bryr sig inte, använder själv alltid post nord då det är dom som fungerar bäst med ljusår här i Västerås trakten iallafall!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well kunde ha varit värre, kunde ha varit ups! Haft 4 paket som har "levererats" av dom på min nuvarande adress och alla fyra gånger så är det samma sak, bilen stannar utanför och det tar max 1-2 minuter till jag får ett sms om misslyckad leverans då jag inte är hemma (vilket jag är då jag bokstavligen står i fönstret och ser ups bilen) sen tar det 2 minuter så åker han iväg och jag får åka iväg till ombud dagen efter och hämta paketet.

Anställda som satt det i system och företagen bryr sig inte, använder själv alltid post nord då det är dom som fungerar bäst med ljusår här i Västerås trakten iallafall!

Jag har länge funderat på hur mycket sådant här sätts i system för att täcka upp tider av "dåligt med jobb". Min sambo hade ett problem med sitt internet uttag i sin lägenhet för ett par år sedan. Detta är ett väldigt stort bostadsbolag, där alla uttagen är ytterst standardiserade.

Det kom förbi en hantverkare från lokala fiberbolaget. Han kikar på uttaget och konstaterar att det behöver bytas (3 min jobb), säger att han inte har reserv delar med sig och bokar ny tid för att åtgärda felet.

Varför har han inte delar med sig? Det är samma uttag i tusentals lägenheter? Han är inte allmänhantverkare, utan jobbar specifikt med detta.

Min gissning är att han får betalt per framkörning. Via detta arbetssättet kan han ta betalt 2 gånger för 10 minuters arbete. Framkörning + 5 min undersökning, och senare framkörning + 5 byte av uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag har länge funderat på hur mycket sådant här sätts i system för att täcka upp tider av "dåligt med jobb". Min sambo hade ett problem med sitt internet uttag i sin lägenhet för ett par år sedan. Detta är ett väldigt stort bostadsbolag, där alla uttagen är ytterst standardiserade.

Det kom förbi en hantverkare från lokala fiberbolaget. Han kikar på uttaget och konstaterar att det behöver bytas (3 min jobb), säger att han inte har reserv delar med sig och bokar ny tid för att åtgärda felet.

Varför har han inte delar med sig? Det är samma uttag i tusentals lägenheter? Han är inte allmänhantverkare, utan jobbar specifikt med detta.

Min gissning är att han får betalt per framkörning. Via detta arbetssättet kan han ta betalt 2 gånger för 10 minuters arbete. Framkörning + 5 min undersökning, och senare framkörning + 5 byte av uttag.

Ja asså just ups har haft det problemet länge här, kollar man bara recensioner på ups Västerås så är det massvis med folk som säger samma sak. Så är utan tvekan anställda som provat pusha gränser och när arbetsgivaren inte bryr sig så fortsätter dom.

Angående hantverkare så är det utan tvekan snarare för att spara pengar, att ha ett lager kostar pengar och att sen på det även ha hantverkare som åker runt med egna lager kostar också då saker kommer försvinna. Jobbade själv som "tekniker" för Verisure och vi hade stora problem med material som försvann (flera hundra tusen per år) och många gånger va det en låda som ramlat ner under ett säte men även ibland fuffel hos kollegor.
Har själv nu i efterhand hittat en hel del saker som kortare nätverkskabelar, låda med skruvar, batterier osv i garaget som blivit kvar efter att jag organiserat i bilen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Fast instabox kör väl inte hem till dig, bara till dom där boxarna som finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Dom har även hemkörning på vissa områden, har dock inte provat det då bara deras vanliga tjänst är en chansning här i krokarna. Ibland får dom paketet och sedan dagen efter så är det bara att traska ner å plocka ut den ur skåpet medans andra gången så är det man beställt i limbo 3-4 dagar hos instabox innan den kommer fram till skåpet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Du hade bara kunnat googla den frågan och fått svaret: Instabox Home <- Hemleverans.

Permalänk
Medlem

Därav att man inte tar hemkörning. Kostar mer o krånglar oftast.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

att inte jorden har gått under tidigare är verkligen ett stort frågetecken, herregud!
beställ hem ditt paket igen och move on!

Permalänk
Medlem

Har föraren varit i trapphuset kan man ju utgå från att det faktiskt var något missförstånd, och ingen klassisk hemleveransfuling där de påstår att man inte gick att nå utan att ens ha försökt.

Hade bokat ny leveranstid och låtit det bero.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Det har varit skriverier i tidningar, företaget eller chefen ger mycket mer paket än det går att hinna med på sitt pass, och företaget betalar inte för övertid. Så de anställda får välja mellan att jobba gratis på fritiden eller låta bli att dela ut en del paket. När de sedan ska mata in i datorsystemet varför de inte delat ut paket finns det inte "jag hann inte innan arbetstiden var slut" att välja på, utan de får välja något annat, t ex att mottagaren inte var hemma. UPS är riktigt genomruttet, och de anställda lämnar väl antagligen så fort de bara kan iom alla klagomål, vilket gör att företaget kommer ha ännu svårare att hinna dela ut paketen...

Som mottagare är man ju heller inte UPS kund, så det enda man kan göra är att säga till den som skickar att reklamera, men de kommer ju knappast vilja lägga tid på sånt, och särskilt inte om de inte ens är i samma land. Så det finns inte riktigt något att vinna för UPS att försöka ordna upp det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du hade bara kunnat googla den frågan och fått svaret: Instabox Home <- Hemleverans.

Jaja lönt att vara dryg..