Nvidia Geforce RTX 5070 – kioskvältarens återkomst?

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 5070 – kioskvältarens återkomst?

Med Geforce RTX 5070 Founders Edition avrundar vi generationssläppet för det här kvartalet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånande, 50x0 korten har inte varit något annat än en besvikelse med massa problem! Får hålla tummarna på att det ser bättre ut för det röda laget imorgon

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Högre gen to gen än vad jag trodde! Men ser fram emot när ni uppdaterar in alla gpuer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Tycker ett 5070 borde vara minst lika snabbt som ett 4080, borde man inte kunna kräva det?

Permalänk
Medlem

Mycket som inte är imponerande med detta kort tyvärr. Dock kommer det nog sälja slut direkt ändå, inte minst med tanke på att Inet redan förvarnat om den låga tillgången.

Permalänk
Medlem

Jämför man med 4070 Super, vilket är det mest rimliga att göra enligt mig, så är 5070 ett skämt. Kolla TechPowerUps recension, exempelvis.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

För klent hela denna generation av kort. Inte alls imponerad av 5000 serien

Permalänk
Medlem

Blir väldigt spännande att se AMDs kort nu

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Swedishchef_90:

Högre gen to gen än vad jag trodde! Men ser fram emot när ni uppdaterar in alla gpuer

Det tror jag att jag börjar med nästa vecka, om inget oväntat dyker upp! 😊

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av gashemi:

Tycker ett 5070 borde vara minst lika snabbt som ett 4080, borde man inte kunna kräva det?

Kräva är svårt. Vi har väldigt lite inflytande och Nvidias vägar äro outgrundliga.
Däremot kan man strunta i att köpa det. Jag är besviken på RTX 5070, inte för att det är dåligt, mer för att det är ett väldigt väldigt tråkigt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzle:

Mycket som inte är imponerande med detta kort tyvärr. Dock kommer det nog sälja slut direkt ändå, inte minst med tanke på att Inet redan förvarnat om den låga tillgången.

Med tanke på att vissa butiker inte ens skulle ha kort imorgon så lär dom ta slut otroligt fort!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av backfeed:

Jämför man med 4070 Super, vilket är det mest rimliga att göra enligt mig, så är 5070 ett skämt. Kolla TechPowerUps recension, exempelvis.

Hann inte mer än sabbt jämföra dem på DLSS-sidan. Där ser du att det enbart är ett par FPS skillnad mellan 4070 Super och 5070 när båda kör DLSS SR. Väldigt trist.

Permalänk
Medlem

xx70 brukade motsvara eller slå föregående generations xx80

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Querth:

Blir väldigt spännande att se AMDs kort nu

Soon my friend, soon.

Permalänk
Medlem

Varför är inte 4080S med?

Visa signatur

AMD 7800X3D | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | MSI GeForce RTX 4080 SUPER 16GB | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB 6000MHz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Vad är min och max ROPs man kan för vänta sig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sweclockers ger bilden av att det är en värdig uppgradering när det i själva verket presterar sämre än 4070s.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att ni måste testat fel. Det borde vara lika snabbt som ett 4090 har jag för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sweclockers köpt av Nvidia? Jag fattar inte hur det kan vara sån positiv recension?

Permalänk
Medlem

Var lite orolig att mitt 7800XT som frugan fick tag på för 6200 typ skulle kännas som ett väldigt dåligt köp, men det ser ju ändå rätt så bra ut. Hade ju ändå hoppats på mer av nVidia denna gången, men AMD får visa vad dom kan nu, sen får vi se vad nVidia gör nästa generation.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Hann inte mer än sabbt jämföra dem på DLSS-sidan. Där ser du att det enbart är ett par FPS skillnad mellan 4070 Super och 5070 när båda kör DLSS SR. Väldigt trist.

Ah, jag kollade inte DLSS (då jag inte bryr mig om det), men som sagt: snark.

Jag är medveten om att det har med tidsbrist att göra, jag menade inte att vara sarkastisk på något vis. Jobba inte ihjäl dig/er!

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att ni recenserar Founders Edition istället för låt oss säga ... ett kort som åtminstone teoretiskt går att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tyvärr beror det mest på att de ökat strömförbrukningen, 25% högre TDP med 25% högre prestanda jämfört med 4070. Dock till aningen lägre pris, men det spelar väl ingen större roll om kortet inte går att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag tänker att ni måste testat fel. Det borde vara lika snabbt som ett 4090 har jag för mig.

Jag har för mig att Läderlappen lovade 4090 prestanda.

Permalänk
Medlem

Det presterar mer eller mindre precis som ett 4070 super och till samma pris. Inte för att det är dålig prestanda, men någon generationsförbättring är det inte tal om. Typiskt ett kort man viftar bort som lite småtråkigt.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

För att de är i princip samma kort så det ser inte så bra ut i tabellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Hur kommer det sig att ni recenserar Founders Edition istället för låt oss säga ... ett kort som åtminstone teoretiskt går att köpa?

För att det är vad de fick från Nvidia. Med tanke på till synes allmänt rejäl brist på 5070-kort så är det sannolikt ruskigt svårt att få tag på något annat, under rådande omständigheter.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Skrivet av Marquzz:

Med all sannolikhet bara pga ren tidsbrist.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

4080 är ju med som presterar nästan identiskt med 4080 Super. Orsaken är som sagt bara att Sweclockers inte haft tid att lägga in alla kort i den nya testsviten än.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av jaqob:

Det är det kortet som Nvidia sourcar till media för recensioner.
Om modellen har en Founders Edition tenderar recensionsembargot för detta att vara dagen innan säljstart medan embargo för partnetmodeller tenderar att vara samma dag som säljstart. Det är lite olika från lansering till lansering.

I det här fallet lär du ha bättre teoretisk möjlighet att köpa ett FE via Nvidias hemsida än ett partnerkort då Inet har sagt att de inte kommer ha några i lager på release.