Permalänk
Medlem

Datorn startar inte

Hej!
Min stationära dator slutade starta helt plötsligt.
Den får ström i kanske 0,5 sekunder för att sedan dö. Så lite att cpu kylarens rgb blinkar en gång så att säga.

Moderkortet har rgb ljus som inte kom igång alls. Men när jsg tog ut befintliga ram minnen (2st), blåste rent och satte i igen så är rgbn igång som vanligt, dvs så länge datorn har ström så lyser den. Men fortfarande samma problem, startar inte upp.

Så jag fortsatte min felsökning och testade följande:
- bytt cpu kylpasta
- bytt ram minne
- tagit ut moderkortets batteri cmob eller vad det heter
- försökt starta direkt från moderkortet med en skruvmejsel
- rengjort datorn från damm

Nu till det "märkliga." Efter att ha bytt kylpasta och ram minnen så pluggade jag bara in strömkabeln. Då fick jag igång datorn. Tänkte fan vad bra jag är som lyckades lösa problemet. Stängde av datorn, förde den över till sin plats och kopplade i allt annat. Sen startade jag igen.... med samma problem!

Någon god själ som har några rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Skulle satsa mina pengar på att det är PSUn som givit upp.

Specs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Skulle satsa mina pengar på att det är PSUn som givit upp.

Specs?

Corsair TX750M
Rtx 3080
I9 9900k
Z390 f gaming
Corsair mp600 1 tb m2 ssd

Permalänk
Medlem

Om det nu är PSUn som gett upp.
Den är köpt 2020 från komplett. Har väl fortfarande garanti? Tar man det med kompett isåfall eller corsair?

Permalänk
Medlem

1) Se till att du kopplar datorn direkt i väggen, och inte via grenuttag, särskilt om den eventuellt funkar på 1 ställe och inte annat, kolla gärna ett annat vägguttag också om du redan kör direkt via vägguttaget
2) Testa koppla ur grafikkortet och kör med bara CPU:n ifall den funkar då (9900K har inbyggt grafikkort)
3) Ifall PSU:n är kaputt så tar du det i förstahand med Komplett, om de bråkar så tar du det med Corsair, men tror inte Komplett kommer vara något bekymmer där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av met1ns:

Nu till det "märkliga." Efter att ha bytt kylpasta och ram minnen så pluggade jag bara in strömkabeln. Då fick jag igång datorn. Tänkte fan vad bra jag är som lyckades lösa problemet. Stängde av datorn, förde den över till sin plats och kopplade i allt annat. Sen startade jag igen.... med samma problem!

Någon god själ som har några rekommendationer?

Fokusera på den här biten först innan du hävdar fel på PSU mot återförsäljaren.
För det kan vara någon annan komponent som nu är inkopplad som har kortslutit.
Så börja om från där det fungerade sist och kolla så det fungerar, sen kopplar du in en komponent i taget tills du hittar felkällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

1) Se till att du kopplar datorn direkt i väggen, och inte via grenuttag, särskilt om den eventuellt funkar på 1 ställe och inte annat, kolla gärna ett annat vägguttag också om du redan kör direkt via vägguttaget
2) Testa koppla ur grafikkortet och kör med bara CPU:n ifall den funkar då (9900K har inbyggt grafikkort)
3) Ifall PSU:n är kaputt så tar du det i förstahand med Komplett, om de bråkar så tar du det med Corsair, men tror inte Komplett kommer vara något bekymmer där.

Har testat 1 och 2. Funkar ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Så börja om från där det fungerade sist och kolla så det fungerar, sen kopplar du in en komponent i taget tills du hittar felkällan.

För att tillägga på detta, koppla även bara in 1 extern enhet i taget också (Kan t.ex. vara fel på något USB-uttag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Har testat detta redan. Får det inte att fungera alls. Tycker det är väldigt märkligt att det fungerade bara en gång utan några kablar inkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av met1ns:

Har testat detta redan. Får det inte att fungera alls. Tycker det är väldigt märkligt att det fungerade bara en gång utan några kablar inkopplad.

Då känns det som du felsökt nog iaf och kan vända dig mot Komplett för PSU:n och hoppas att det är felet.

Permalänk
Medlem

Koppla ur PSU helt och jumpstarta det. Om det fungerar återkommande gånger så är det troligen moderkortet. Det är ett plus om du kan mäta spänningarna och se till att de är inom spec enligt dokumentet nedan när du har startat PSU manuellt.

https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/360025085372-PSU-H...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Koppla ur PSU helt och jumpstarta det. Om det fungerar återkommande gånger så är det troligen moderkortet. Det är ett plus om du kan mäta spänningarna och se till att de är inom spec enligt dokumentet nedan när du har startat PSU manuellt.

https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/360025085372-PSU-H...

Testade denna metod och kan konstatera att psun är död.

Tack för all hjälp!