Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

GTA 5 med uppgraderad grafik släpps på PC 4 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nuvarande GTA V ska väl typ funka på ett GeForce 210 om man anpassar upplösning och andra inställningar.
Tror inte många som kör competetive multiplayer kör med så low end system.

Så då hade det varit tufft med en "fri" version som man kan få att fungera på typ en Raspberry Pi eller nästan vad som helst.
Lite som Doom som kan köras på nästan vad som helst.

Men vi vet väl inte systemkraven på nya versionen ännu?

Desto högre systemkrav på nya versionen, desto fler beroende av gamla versionen.

Ovan är officiella för nya versionen. Minimum är väl hanterbart (för low-end) men återstår att se hur upplevelsen är. GTA Online är inte direkt endast competetive multiplayer utan allt möjligt från racing, deathmatches, utforska, fixa med bilar o.s.v. Senaste 9 åren som jag kört Online på PC har jag alltid behövt undvika lobbies med randoms på grund av dessa moddare så i grunden tycker jag ett anti-cheat behövs. Är riktigt tråkigt att bli griefad.

Men kanske att de skulle kunna göra DRM fri singeplayer version iallafall. Går att undkomma BattleEye i singleplayer idag med kommandon dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloodshed:

Nja, gillar jag ett spel så fortsätter jag såklart annars är det ju bara korkat.. Jag köpte det, testade men fastnade inte. Har inte haft sug att testa efter det heller.

GTA V i single player var överhypat enligt mig. Definitivt bra, men inte så att jag blev helt uppslukad av det. Det var kul att spela igenom en gång, men inte mer. Typ 7/10.

Jag är mest glad att det gick att modda så jag kunde köra bil med ratt och pedal och springa omkring med handkontroll eller mus+TB. Det ar riktigt kul för inlevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

<Uppladdad bildlänk>

Ovan är officiella för nya versionen. Minimum är väl hanterbart (för low-end) men återstår att se hur upplevelsen är. GTA Online är inte direkt endast competetive multiplayer utan allt möjligt från racing, deathmatches, utforska, fixa med bilar o.s.v. Senaste 9 åren som jag kört Online på PC har jag alltid behövt undvika lobbies med randoms på grund av dessa moddare så i grunden tycker jag ett anti-cheat behövs. Är riktigt tråkigt att bli griefad.

Men kanske att de skulle kunna göra DRM fri singeplayer version iallafall. Går att undkomma BattleEye i singleplayer idag med kommandon dock.

Det var ju inte så höga krav ur ett 2025 och frammåt perspektiv.

i7-4770 är en Haswell i7.

Det är väl i så fall att de generatiorna,
Haswell, Broadwell, Skylake och Kaby lake
Att om man bortser HEDT och server plattformarna och bara ser till konsument plattformarna så var
i7 - High End
i5 - Medium
i3 - Low/Medium
Pentium - Low
Celeron - Lower

Så ska man köra så gammal dator så får man köra något som var häftigt på den tiden.
Men vi vet ju inte hur det hade körts om man ändå provar det på en i5, även om det är under officiella minimum nivån.

Men många som har en dator från 2018 eller nyare borde uppfylla kraven.

"SSD required"
Om spelet på något vis vägrar köra om man installerar det på hårddisk eller om det bara är att de uppskattar att det inte når deras prestanda mål.

För kan tänka mig att i perioden 2015-2019 att det åtminstone fanns någon som körde enbart hårddisk, även om det nu inte var många.

Men troligtvis fler som har/hade både SSD och HDD.
Säg exempelvis om någon har 256GB SSD och 2TB HDD.
Då kör operativsystem och lite andra saker på SSD och resten på HDD.
Då har de troligtvis inte 100+ GB ledigt på SSD.
Fanns också SSHD, en hårddisk med SSD cache en period.

Hur stor skillnad som märks mellan HDD och SSD beror dels på vad man gör men dels på hur mycket RAM minne man har.
Saker som används flera gånger kan cachas i RAM och saker som ligger i RAM är snabbare än SSD ändå.
Så ibland kan det vara att desto mer RAM man har, desto mindre märks skillnaden mellan HDD och SSD om man inte startar om hela tiden.

Är väl i så fall grafikkortet
GTX 1630 eller RX 6400.
Turing är dels RTX 2000 serien, men också GTX 1600 serien.
Om det finns någon anledning att ett Pascal kort inte fungerar?
För annars har generellt GTX 1060 högre prestanda än GTX 1630.
Så om någon med de bättre Pascal korten ändå inte kan köra det?

8GB RAM
Känns som att redan i perioden 2015-2020 att 16GB RAM var mer eller mindre defacto standard för en dator som helt eller delvis används för spel.

Oftast är det också möjligt att köra spel med något som är under officiella minimumkraven om det inte är allt för långt ifrån.
Minimumkraven brukar inte vara en hård gräns så sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Går att undkomma BattleEye i singleplayer idag med kommandon dock.

Ja men om det fungerar lika bra utan några kompatibilitetsproblem eller prestanda problem som om de hade tagit bort det helt så låter det som en lösning.

Tar väl troligtvis lite mer lagringsutrymme jämfört med om de hade tagit bort det helt.
Men den skillnaden är nog marginell för ett spel som ändå tar över 60GB utrymme.

Så om kommandot löser alla kompatibilitets och prestanda problem så är det ju bra.

Permalänk
Medlem

Tror ni Red Dead Redemption 2 kommer få en liknande uppdatering med ray-tracing och frame-generation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Tror ni Red Dead Redemption 2 kommer få en liknande uppdatering med ray-tracing och frame-generation?

Tveksamt. Tror delvis denna uppdateringen är för att hålla PC användare upptagna i väntan på GTA 6. Och att de tar dit GTA+ prenumerationen för att dra in lite extra pengar. I red dead 2 finns det nog inte lika mycket pengar att hämta, särskilt när online är helt dött.

Permalänk

Börja spela det väldigt mycket när jag hitta en modd för att öka fov i first person kom 1/3 in sen uppdatera dom och förstörde fov modden och det har varit omöjligt att spela det sedan dess. Skulle kanske kolla om någon har släppt en ny fov mod till spelet.

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag talar för de flesta när jag säger att grafiken är det sekundära, det är nytt innehåll vi vill ha! I synnerhet i enspelarläge.

Permalänk
Medlem

Jag har det på Epic. Kommer denna uppdateringen komma som ett val där eller vad?

Btw på Epic SEK 154.50 Sale ends 2/24/2025 at 5:00 PM

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

En fråga kring denna uppdatering är om man blir tvingad att installera BattleEye eller kan skippa det när man endast är ute efter single player?

Jag har GTA V via Steam och enda delen som intresserar är just single player. Anti-cheat är inte min melodi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

En fråga kring denna uppdatering är om man blir tvingad att installera BattleEye eller kan skippa det när man endast är ute efter single player?

Jag har GTA V via Steam och enda delen som intresserar är just single player. Anti-cheat är inte min melodi.

På nuvarande versionen ska det gå att göra detta i start kommandon. Antar att det blir samma på nya versionen.

Permalänk
Medlem

Spelade mer online när det kom ut, mest för att modda retrobilar och köra runt. Ska nog plocka upp detta igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

<Uppladdad bildlänk>

På nuvarande versionen ska det gå att göra detta i start kommandon. Antar att det blir samma på nya versionen.

Det låter bra. Eftersom den nya versionen är en separat installation lär jag behålla den gamla för moddar - dessa lär behöva modifering för den nya antar jag.

Permalänk
Medlem

Nu kan man förinstallera på Steam! Ska gå på Rockstar Launcher med nu om man äger där, osäker på Epic. Dök upp för mig längst upp i biblioteket när jag startade, men dyker upp i listan med om man söker. 89 GB stort, ganska mycket mindre än min nuvarande installation på 114 GB.

För att föra över Storymode om man vill det, gå in i gamla versionen > paus meny > Game > Upload Save Game. Sen får man ladda ner i nya versionen när den släpps.

Såg också att nya versionen äntligen har ordentligt stöd för PS kontroller, t.o.m Dualsense adaptive triggers! (Får se om triggers funkar trådlöst, är lite olika mellan spelen).

Permalänk
Medlem

Verkar som spelet är låst till 120fps nu stämmer det?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Verkar som spelet är låst till 120fps nu stämmer det?

Japp. Massa klagomål om det.
Det lår gå att åtgärda. Om så med en mod.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Japp. Massa klagomål om det.
Det lår gå att åtgärda. Om så med en mod.

Verkar inte ens gå att migrera sin karaktär heller helt värdelöst ju blir att avinstallera och spela gamla versionen kommer dom försätta uppdatera den versionen allstå online delen pallar inte direkt börja om från början efter så många år?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Verkar inte ens gå att migrera sin karaktär heller helt värdelöst ju blir att avinstallera och spela gamla versionen kommer dom försätta uppdatera den versionen allstå online delen pallar inte direkt börja om från början efter så många år?

Går att flytta över saves från story-mode. Online vet jag inte.

https://support.rockstargames.com/articles/38915199675411/Mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Det funkade inte för mig om jag gick in i story och sedan online. Då kom det bara upp "Create a new character". Men när jag gick in i Online direkt från nya huvudmenyn kom jag till migrate skärmen. Eller är det något annat som inte funkar? Isåfall fixar Rockstar förhoppningsvis snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Det funkade inte för mig om jag gick in i story och sedan online. Då kom det bara upp "Create a new character". Men när jag gick in i Online direkt från nya huvudmenyn kom jag till migrate skärmen. Eller är det något annat som inte funkar? Isåfall fixar Rockstar förhoppningsvis snart.

Står bara så här "This GTA online profile is not eligible for migration" har provat att skapa en ny karaktär och sedan gått via online menyn för migrera funkar inte heller men min karaktär och level kommer upp men så fort jag försöker migrera kommer jag bara till en svart skärm med texten jag skriv innan.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Hur aktiverar man frame-generation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Hur aktiverar man frame-generation?

Har inte släppts än. Står i nya newswire inlägget att det kommer snart.

Permalänk
Medlem

Haptics är helt underbart i detta spelet med Dualsense kontroll.

Visa signatur

Permalänk
Kontot avslutas
Permalänk
Medlem

Jag köpte spelet för många år sedan på Epic. Men jag lånade det från nätet för att kunna modda spelet och göra precis vad jag ville då jag inte var intresserad av online på något vis.
Nu har jag installerat från Epic. Går det att använda min gamla save nu???

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag är speciellt imponerad av RT-implementationen.
Ljussättningen tycker jag nog faktiskt är snyggare i Legacy-versionen. RT-ljuset känns ganska off på det mesta jag tittat på och reflektionerna är inte helt hundra.

Som vanligt så bjuder Rockstar på en uppsjö med buggar, trots att de tagit åratal på sig att klämma ut den här uppdateringen.