Anmäl dig till Roborock Challenge!

Ipad Air blir snabbare – Ipad billigare

Permalänk
Melding Plague

Ipad Air blir snabbare – Ipad billigare

Många har väntat sig en ny Macbook Air, men Apple överraskar med nya Ipad-modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött att de blir lite billigare. Har funderat på om en surfplatta hade varit ett bra tillskott hemma och när man ser sånt här så blir jag lite mer sugen.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Gött att de blir lite billigare. Har funderat på om en surfplatta hade varit ett bra tillskott hemma och när man ser sånt här så blir jag lite mer sugen.

Hade samma funderingar en gång i tiden, men köpte sedan (något skeptiskt) en iPad.
Sedan dessa använder jag den i 99% av fallen för surfning, YouTube, Mail mm.

Permalänk

8500kr för denna nya iPad är billigt, det är bra att Apple sätter press.

Jag har iPad M4. Den är snabb men ej supersnabb i spel, de flesta 3D spel känns lite sega vilket kanske är medvetet val att spelen ska vara tröga då många lirar på mobilen. Tagentbordet till iPad Pro är dock riktigt bra men dyrt och väldigt tyngt.

Det enda negativa är priset och att sedan Apples Appstore suger lika hårt som Googles.
Jag trodde Apple inte släppt igenom vad som helst, men vissa spel gör allt de kan för att lura folk på pengar. Detta genom att på olika sätt få folk att råka klicka på köp.

Permalänk
Medlem

Går man in på apples hemsida så börjar priset på 8500kr för basmodellen. Var kommer uppgifterna om 5000kr?

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Går man in på apples hemsida så börjar priset på 8500kr för basmodellen. Var kommer uppgifterna om 5000kr?

Artikeln handlar om iPad Air och iPad, två olika modeller.

iPad Air 8500kr
iPad 5000kr

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Basmodellen är inte densamma som iPad Air med minst minnet, utan en iPad utan tilläggsnamnet "Air".
Den kostar precis under 5000kr enligt hemsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Artikeln handlar om iPad Air och iPad, två olika modeller.

iPad Air 8500kr
iPad 5000kr

Skrivet av Cerb:

Basmodellen är inte densamma som iPad Air med minst minnet, utan en iPad utan tilläggsnamnet "Air".
Den kostar precis under 5000kr enligt hemsidan.

Aha, missförstod artikeln då.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

iPad 11th (2025) får också utöver 128GB lagring en A16 mot A14 i 10th (2022) Samma chip som i 14 Pro och 15 fast med en mindre grafik kärna. Upp mot tidigare modell med chip från iPhone 12.

Skärmen ökar från 10,9 till 11 tum.

Bluetooth från 5,2 till 5,3.

RAM stannar dock kvar på 4GB.

Men fortfarande bra uppgradering mot innan samtidigt som priset sänks.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag var sugen på att köpa en ny ipad 11th när den kom.

Men nu med det som presenterades är jag lite meh.

Tror ni de kommer släppa en ny gen nästa år igen, eller blir det 3 år för den med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Jag var sugen på att köpa en ny ipad 11th när den kom.

Vad ska du ha den till? En beg. iPad Pro 11" M1 känns som ett betydligt bättre val enligt mig.

A16 har väl inte ens stöd för Apple Intelligence? Självklart inget måste, men ger liten fingervisning om hur klen basmodellen av iPad är.

https://www.macrumors.com/2025/03/04/a16-ipad-tidbits/

Köpte själv nyligen en iPad Mini med A17 Pro och mer RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Skärmen ökar från 10,9 till 11 tum.

Bara i marknadsföringen. Är exakt samma skärmstorlek på 10,86" enligt MacRumors.

Permalänk
Medlem

Konstigt att iPad mini får snabbare CPU än iPad? 🤔

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

11th Gen låter faktiskt vettig. Till ett pris som inte är fullständigt orimligt för en "padda" (5K känns som max vad jag skulle lägga på en sådan tingest). Bra där Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Inte så konstigt eftersom mini är mer "premium" än vanilla iPad, som är budgetalternativet.

Permalänk
Medlem

Besviken på att de inte erbjuder någon matt skärm eller nanotextur-alternativ på deras billigare surfplattor då en del av deras konkurrenter (Huawei) gör det nu.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Fortfarande bara 60hz på allt utom PRO modellerna förmodar jag?

Permalänk
Medlem

Har bas iPad fortfarande bara högtalare åt ett håll? Det och att skärmen inte var 16/9 var det jag tyckte var sämst med min gen 6.
Eftersom jag använder plattan främst till video.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Fortfarande bara 60hz på allt utom PRO modellerna förmodar jag?

Märker man någon större skillnad? Har iPad Pro (120Hz), iPhone Pro (120Hz), MacBook Pro 14" (120Hz) samt iPad Mini (60Hz).

Inte direkt så jag tänker att "oj vad hackigt allt är på iPad Mini". Var betydligt mer orolig för "jelly scrolling" som tidigare iPad Mini var drabbad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Märker man någon större skillnad? Har iPad Pro (120Hz), iPhone Pro (120Hz), MacBook Pro 14" (120Hz) samt iPad Mini (60Hz).

Inte direkt så jag tänker att "oj vad hackigt allt är på iPad Mini". Var betydligt mer orolig för "jelly scrolling" som tidigare iPad Mini var drabbad av.

Ja, jag kan inte ens skrolla här på Sweclockers med 60Hz utan att må illa

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Ja, jag kan inte ens skrolla här på Sweclockers med 60Hz utan att må illa

Vad har du för någon iPad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det verkar inte som att du märker av det men vissa märker direkt när man byter mellan 60 90 och 120hz.
Det är är synd att Apple fortfarande håller funktionen som en premiumfunktion. Om det är så att de behöver 120hz för att sälja PRO telefoner kan de väl ge oss köpare av vanliga (15 plus här) 90hz i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad har du för någon iPad?

Ingen, men jag har en telefon med 120Hz som växlar till 60Hz när man slår på energispararläget.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det tycker jag absolut, 90hz+ är klart behagligare när man scrollar runt än 60hz. Det hade inte varit en deal breaker om instegs iPaden kostade 2000kr men för 5000 tycker jag att det är lite magstarkt att fortsätta klänga fast vid 60hz bara för att får PRO varianterna att stå ut mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag trodde Apple inte släppt igenom vad som helst, men vissa spel gör allt de kan för att lura folk på pengar. Detta genom att på olika sätt få folk att råka klicka på köp.

Apple får sina 30% så varför skulle de stoppa dessa? Köp mer smurfbär!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I den "vanliga" app-store:en är det full tillåtet både med reklam och "in-app köp", det senare listas explicit för de spel som har det.

En av de sakerna jag verkligen gillar med Apple Arcade är att spel som publiceras där får INTE ha vare sig reklam eller "in-app köp".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Börjar mer och mer ogilla Apples taktik att klippa vingarna på alla produkter som inte heter något med ”Pro”, för att tvinga över folk att betala extrema överpriser för just de produkterna. En 120Hz skärm är inte ens dyr att implementera längre. Att ta bort OIS och MagSafe från iPhone 16E är ett annat bra exempel.

§1 raderat. // MOD
Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Jag blev lite sugen på en air 13 tum.
Har en gammal pro gen 2 som börjar bli lite trött att teckna på. De nya ipad pro har ju hiskeliga priser.

Permalänk

har själv en ipad mini som är kanon men måste att jag mer än nöjd att byta bort den stora ipaden jag hade mot en oneplus pad som är i 7:5 format i 11,61" och de har även släppt en ny som är över 12". Rundare kanter så betydligt skönare att hålla i än en ipad. Kan vara något att överväga? Kanske ännu mer nu när man vill vara lite återhållsam att köpa amerikanska produkter av skäl som vi inte behöva gå in på närmare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Nu har även topmodellen av Mac Studio (M3 Ultra) snabbare CPU än Mac Pro (M2 Ultra).

Så visst är Apple inte helt konsekventa med det där – de uppgraderar inte allt på ett bräde och olika produkter är olika prisvärda beroende på när de släpptes då de inte direkt justerar priserna under en produkts livslängd.

Tyvärr får konsumenten själv läsa på lite om läget.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia