Actina speldatorerna (från fyndtråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Dom ligger i samma kolli, verkar inte kunna göra retur på en av dem just i i alla fall.
Får se hur det ser ut när dom väl är framme, men om någon är sugen kvarstår erbjudandet.

Två datorer i samma kartong?
Vilken speditör kommer dom med?

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/dp/B0B6W94DCT

Gällande datorn ovan så känns det rätt svårt att hitta vad för övriga komponenter som sitter i, hur stor är chansen att det exempelvis är budgetminnen eller ett halvkasst som finns i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Är det värt 1000kr extra jämfört med 4060 varianten?

är det vattenkylare på denna?
ser inget om fläktar

Visa signatur

msi k9n sli-x1900xt-dual core 4600+-2048 ddr2

Permalänk
Medlem
Skrivet av roru:

är det vattenkylare på denna?
ser inget om fläktar

Ja, på den vita. MSI MAG CORELIQUID 240R heter den tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwart:

https://www.amazon.se/dp/B0B6W94DCT

Gällande datorn ovan så känns det rätt svårt att hitta vad för övriga komponenter som sitter i, hur stor är chansen att det exempelvis är budgetminnen eller ett halvkasst som finns i datorn?

Har fått hem en av dem nu:
Moderkort Gigabyte B550 Aorus Elite V2
Minnen 16GB Kingstone Fury KF432C16BBK2/16
Endast ett sitter i på bilden då jag tog ut ett för att kolla exakt nummer för den med tränat öga…
GPU Asus RTX 3070 Dual
“Shark gaming 240mm AIO”
“Bloodpump” 800W 80 bronze plus nätagg
3 fläktar i fronten och ett utblås
Kan inte se M.2 då jag inte startat datorn

Allt ser faktiskt väldigt seriöst ut om jag får säga så,

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Endast ett sitter i på bilden då jag tog ut ett för att kolla exakt nummer för den med tränat öga…
GPU Asus RTX 3070 Dual
“Shark gaming 240mm AIO”

Allt ser faktiskt väldigt seriöst ut om jag får säga så,<Uppladdad bildlänk>

Och nu kostar den 18k 😅 Undrar om det var fel pris på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Och nu kostar den 18k 😅 Undrar om det var fel pris på dem.

Den är inte värd 18 men kanske 10-11?
Om man kollar på 1440p burk för barn med motsvarande prestanda.
Kommer slänga upp den på marknaden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

GPU Asus RTX 3070 Dual
“Shark gaming 240mm AIO”

Allt ser faktiskt väldigt seriöst ut om jag får säga så,<Uppladdad bildlänk>

Jag hann lägga en order innan prishöjningen, så detta ser bra för min del 🙂 Tack för svar!

Permalänk
Skrivet av gwart:

Jag hann lägga en order innan prishöjningen, så detta ser bra för min del 🙂 Tack för svar!

Har du fått hem din?
Vilken gpu satt i din isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasNo:

Har du fått hem din?
Vilken gpu satt i din isf?

I den jag fick satt en MSI GeForce RTX 3070 Ventus 2X 🙂

Permalänk
Skrivet av gwart:

I den jag fick satt en MSI GeForce RTX 3070 Ventus 2X 🙂

Samma som i min då, vet inte vilken man skulle föredragit av ASUS eller MSI 🙂

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna? https://www.amazon.se/5901443387466-workstation-i7-14700-DDR4...

Nypris på bara grafikkortet är typ 12k 🤔

Redan slut

Slutsåld
Permalänk
Medlem

Vad skulle ni sätta för värde på en Actina idag, med:

ACTINA ENDORFY 14600KF/32GB/1TB/RTX4080SUPER/850 W

De såldes för 18.200 kr precis och det kändes prisvärt så jag beställde en. Samtidigt med nya grafikkort ute och allt så blev jag lite osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

De såldes för 18.200 kr precis och det kändes prisvärt så jag beställde en. Samtidigt med nya grafikkort ute och allt så blev jag lite osäker.

Väldigt bra pris en hel dator för samma pris som bara ett 5080 kostar idag som prestera typ lika som en 4080s

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Begagnatpriserna på komponenterna är typ
GPU 12000
Processorn 2000:-
SSD 500:-
ram 500
moderkort 500
PSU 700

Så att få allt det nytt med garanti är ett bra pris anser jag i alla fall.
Bara ett 5080 kostar idag i runda slängar 16-17k och det är inte mycket bättre än 4080S

EDIT: lägg till chassi och kylare och några fläktar så är du uppe i över 18k för nypris men nästan 17 begagnat priser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Lyckades också beställa den! Extremt bra pris imo...Ja 4000-serien har några år på nacken, men för det priset så är det inget som bekymrar mig.

Ska också ersätta RAM-minnet med de 64 GB minnena som Elgiganten sålde för en tusenlapp. 😁

Precis som skribenten ovan påpekar så kostar motsvarande grafikkort från den senaste generationen ungefär lika mycket som hela datorn. Då är prestandan inte heller sådär extremt mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Fick äntligen hem (datorn) jag beställde i början av december . Såg inga yttre tecken på att kartongen skulle blivit öppnad men blev dock snabbt besviken när jag öppnade kartongen och kikade inuti. Jag kunde snabbt konstatera att kylaren sitter snett och att minnena saknas. Är dock inte jätte-hype på datorkomponenter. Någon som skulle kunna hjälpa mig med vad (och var) jag bör kontrollera innan jag kontaktar amazon? Kan ju tillägga att i kartongen låg bara datorn (inga övriga kartonger eller kablar...). Vad jag läst i den här tråden så verka jag ju inte vara den enda som påverkats av både sneda kylare och stölder. Tråkigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av piscis:

Fick äntligen hem (datorn) jag beställde i början av december . Såg inga yttre tecken på att kartongen skulle blivit öppnad men blev dock snabbt besviken när jag öppnade kartongen och kikade inuti. Jag kunde snabbt konstatera att kylaren sitter snett och att minnena saknas. Är dock inte jätte-hype på datorkomponenter. Någon som skulle kunna hjälpa mig med vad (och var) jag bör kontrollera innan jag kontaktar amazon? Kan ju tillägga att i kartongen låg bara datorn (inga övriga kartonger eller kablar...). Vad jag läst i den här tråden så verka jag ju inte vara den enda som påverkats av både sneda kylare och stölder. Tråkigt..<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Inte råkade den yttre kartongen ha fått lite ny transparent tejp på sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av piscis:

Fick äntligen hem (datorn) jag beställde i början av december . Såg inga yttre tecken på att kartongen skulle blivit öppnad men blev dock snabbt besviken när jag öppnade kartongen och kikade inuti. Jag kunde snabbt konstatera att kylaren sitter snett och att minnena saknas. Är dock inte jätte-hype på datorkomponenter. Någon som skulle kunna hjälpa mig med vad (och var) jag bör kontrollera innan jag kontaktar amazon? Kan ju tillägga att i kartongen låg bara datorn (inga övriga kartonger eller kablar...). Vad jag läst i den här tråden så verka jag ju inte vara den enda som påverkats av både sneda kylare och stölder. Tråkigt..<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Ser inte minnesplatserna pga kylaren men om en lyckats få ur dem utan att ta loss kylaren så ska en ha en eloge.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Inte råkade den yttre kartongen ha fått lite ny transparent tejp på sig?

Actina Tejpen satt ju som den skulle men den transparenta tejpen på kortsidorna var redan uppsprättad. Behövde alltså bara sprätta upp actina tejpen för att öppna lådan.

Skrivet av tuomi:

Ser inte minnesplatserna pga kylaren men om en lyckats få ur dem utan att ta loss kylaren så ska en ha en eloge.

Mina kunskaper i den här sfären bygger på en gymnasiekurs i datorkunskap som jag gick för 15 år sedan så jag kollade nog på fel ställe. Får ta en noggrannare titt för att se om allt sitter som det ska. Tejpen på kortsidorna var dock uppsprättade. Har jag tur så kanske bara det är en sned kylare och saknade kablar.

Hur brukar dessa burkar skickas? Är det standard att lådor för komponenter skickas med eller inte? Ström-sladd förmodar jag iaf brukar ingå. Har ni andra fått det i separat paket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av piscis:

Actina Tejpen satt ju som den skulle men den transparenta tejpen på kortsidorna var redan uppsprättad. Behövde alltså bara sprätta upp actina tejpen för att öppna lådan.
<Uppladdad bildlänk>

Mina kunskaper i den här sfären bygger på en gymnasiekurs i datorkunskap som jag gick för 15 år sedan så jag kollade nog på fel ställe. Får ta en noggrannare titt för att se om allt sitter som det ska. Tejpen på kortsidorna var dock uppsprättade. Har jag tur så kanske bara det är en sned kylare och saknade kablar.

Hur brukar dessa burkar skickas? Är det standard att lådor för komponenter skickas med eller inte? Ström-sladd förmodar jag iaf brukar ingå. Har ni andra fått det i separat paket?

Frågar av anledningen att det varit flera (mig inkluderat) som fått komponenter snodda från dessa datorer från Actina (genom amazon). För mig så kunde man se att dom tejpat igen över actina-tejpen, dvs den brandade tejpen var sprättad.

Anyhow, med motsvarande dito med i5 och A2000 gpu så fick jag mobo-låda, strömkabel etc med. Den kom även "dubbelt" emballerad, dvs med ett yttre emballage utanför lådan med actina-tejp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Frågar av anledningen att det varit flera (mig inkluderat) som fått komponenter snodda från dessa datorer från Actina (genom amazon). För mig så kunde man se att dom tejpat igen över actina-tejpen, dvs den brandade tejpen var sprättad.

Anyhow, med motsvarande dito med i5 och A2000 gpu så fick jag mobo-låda, strömkabel etc med. Den kom även "dubbelt" emballerad, dvs med ett yttre emballage utanför lådan med actina-tejp.

Tack för svar. Verkar kanske vara falskt alarm, bara jag som kollade slarvigt. Inget verkar stulet. Inget yttre emballage för min del. I lådan låg bara datorn skyddad med frigolit. Får väl ändå kontakta amazon om de saknade kablarna och sneda kylaren. Hur allvarligt är det med sneda kylare, kan de ha skadat nått eller kan man använda den ändå?

edit:
Blivit erbjuden 20% (2141,9 kr) tillbaka. Kanske värt det om det inte är hela världen med en lite sned kylare. En sladd kan man väl fixa billigt..

Permalänk
Medlem

Om det är så mycket problem med Actina så förstår jag inte varför Amazon fortsätter att sälja åt dem? Klagar såklart inte, hoppas det bara inte blir något fel med min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Om det är så mycket problem med Actina så förstår jag inte varför Amazon fortsätter att sälja åt dem? Klagar såklart inte, hoppas det bara inte blir något fel med min dator.

Dom säljer inte åt dom.

Permalänk
Medlem

1. Konsensus verkar väl vara att kylaren är böjd för att kylaren är tung och har inte klarat transporten. Det är nog ingen som har varit inne och snokat i paketet, bara att den skadats i transporten. Detta har hänt med flera av den modellen av kylare i tråden.

2. Lådan är ursprungslådan för chassiet. Självklart är den genomskinliga tejpen uppskuren. För Actina har tagit ur allt, monterat, och lagt tillbaka i lådan.

3. Det ser ut som att din är skickad i chassielådan, utan mer emballage. Andra har fått den kartongen i en annan kartong, med Actina tryckt på utsidan. Det enda som medföljde av övrigt emballage var kartongen till moderkortet. Den kartongen innehöll lite småkablar och papper och jag tror en DVD... Tyvärr fick man inte med lådorna till övriga komponenter. Vilket hade varit trevligt.

Men eftersom du har pappret med listan på komponenter, som låg i moderkortslådan (för andra), så borde lådan inte bara "kommit bort"... För då hade väl pappret också kommit bort. Alla papper låg i moderkortslådan. Så någonstans måste ett val gjorts att inte skicka med kartongen till moderkortet. Har du några andra papper än listan på komponenter? T.ex. manualen till moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Dom säljer inte åt dom.

Produkterna är FBA, givetvis är det inte Amazons egna produkter, men det är ju ändå deras kundtjänst som måste hantera alla ärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Produkterna är FBA, givetvis är det inte Amazons egna produkter, men det är ju ändå deras kundtjänst som måste hantera alla ärenden.

Nej vid samtliga tips här med actina har det varit SBA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Det är ett märke på datorer som byggs av standardkomponenter. Som en ehandlare/distributör i Polen ligger bakom. Likt Komplett har Komplett-PC.

Amazon köper in det här märket, precis som dom köper in HP eller Asus och säljer.

Problemet är att en modell har en kylare som är stor och tung. En kylare som egentligen lämpar sig bättre att transporteras omonterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Nej vid samtliga tips här med actina har det varit SBA.

Av de som finns i lager så är varenda FBA. Inklusive min dator med 4080S för 18k.

Skrivet av Glis:

Det är ett märke på datorer som byggs av standardkomponenter. Som en ehandlare/distributör i Polen ligger bakom. Likt Komplett har Komplett-PC.

Amazon köper in det här märket, precis som dom köper in HP eller Asus och säljer.

Problemet är att en modell har en kylare som är stor och tung. En kylare som egentligen lämpar sig bättre att transporteras omonterad.

Ja? I princip som varenda produkt som säljs på Amazon alltså, förutom de fåtal produkter som faktiskt produceras av Amazon, exempelvis Kindle.

Eftersom det är FBA så är det ändock Amazon som sköter allt kring klagomål, vilket är en kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Av de som finns i lager så är varenda FBA. Inklusive min dator med 4080S för 18k.

Ja? I princip som varenda produkt som säljs på Amazon alltså, förutom de fåtal produkter som faktiskt produceras av Amazon, exempelvis Kindle.

Eftersom det är FBA så är det ändock Amazon som sköter allt kring klagomål, vilket är en kostnad.

De flesta märkesvaror som inte är kinesiska produkter brukar säljas av själva Amazon. De hanterar inte bara logistiken utan köper upp deras produkter för att själv sälja.

"Dispatches from Amazon
Sold by Amazon"

https://www.amazon.se/-/en/ACTINA-DemoPool-7800X3D-32GB-RX790...