Missa inte Amazon Primedays i Dagens fynd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Det här är min fråga också. Jag ser samma belopp på dessa 2 ställen som du säger, och då antar jag att dessa rot/rut INTE påverkar min slutgiltiga ev. kvarskatt? Jag var helt säker på att jag läst att nyttjande av rot eller rut (kanske är skillnad?) innebär en påverkan på kvarskatten osv, men så är alltså inte fallet? Det ska bara vara nollsummesiffror och påverkar inte det hela alls om jag förstått det rätt?

Förstår kanske inte riktigt vad du menar. Men ROT/RUT är ju en skattereduktion och tar av din skatt vid årets deklaration, så ja den kan ju påverka din eventuella kvarskatt. Men ifall det inte finns någon skatt kvar efter alla andra skattereduktioner att ta ifrån så får man själv betala det underskottet till Skatteverket. Innan man ansöker om ROT/RUT så kan det vara bra att göra en uträkning på deras hemsida om man har möjlighet att göra avdraget.

Och angående att det står på 2 ställen är ju att man redan fått de pengarna året innan och måste räknas med i deklarationen så Skatteverket plussar på den summan eftersom man fått den. Och där nere så kommer själva reduktionen. Annars så får man ju typ det dubbla tillbaka.

TIPS: Ett litet tips är ju att man kan omfördera ROT/RUT till ens partner. Så ifall det finns en partner ni bor med så kan ni skriva i deklarationen att ni vill omfördela den delen till den personen och även att den andra personen skriver det i deklarationen. Ifall då partnern har skatt att ta ifrån dvs.

Permalänk
Medlem

Och precis enligt traditionen så har hela Sverige fått sina besked utom jag. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHejgen:

Förstår kanske inte riktigt vad du menar. Men ROT/RUT är ju en skattereduktion och tar av din skatt vid årets deklaration, så ja den kan ju påverka din eventuella kvarskatt. Men ifall det inte finns någon skatt kvar efter alla andra skattereduktioner att ta ifrån så får man själv betala det underskottet till Skatteverket. Innan man ansöker om ROT/RUT så kan det vara bra att göra en uträkning på deras hemsida om man har möjlighet att göra avdraget.

TIPS: Ett litet tips är ju att man kan omfördera ROT/RUT till ens partner. Så ifall det finns en partner ni bor med så kan ni skriva i deklarationen att ni vill omfördela den delen till den personen och även att den andra personen skriver det i deklarationen. Ifall då partnern har skatt att ta ifrån dvs.

Dedär tipset var exakt vad jag letade efter, får kika på det, stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Att folk älskar att skryta hur mycket de får tillbaka visar bara att finns mycket folk på forumet som överallt annars givetvis hur sjukt folk det finns där ute.

Kan du förklara vad du menar med detta? Och tack för skrattet!

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Najs får tillbaka nästan 6000kr alltid något xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Totalt lån på drygt 1 mille för villan. Detta delas med sambo så dryga 500k på oss vardera, annars inget.
Har haft småsummor i fältet för skattereduktioner men uppenbarligen för "lite skulder/räntekostnader" för att det ska spilla över i återbäring pga större ränteavdrag. Allt som oftast hamnar jag +/- någon tusenlapp plus någon tusing till för resor.

Jag testade i e-tjänsten i fjol att deklarera så gott som hela bolånet på mig och bara en liten del på frugan. Den uppskattade återbäring rubbades knappt.

Du svarar egentligen på din egen fråga här. Om du har en låg summa att få tillbaka i form av ränteavdrag så är det ju ett resultat av att du har haft låg räntekostnad. Då blir det i regel annat som påverkar deklaration mer.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Det här är min fråga också. Jag ser samma belopp på dessa 2 ställen som du säger, och då antar jag att dessa rot/rut INTE påverkar min slutgiltiga ev. kvarskatt? Jag var helt säker på att jag läst att nyttjande av rot eller rut (kanske är skillnad?) innebär en påverkan på kvarskatten osv, men så är alltså inte fallet? Det ska bara vara nollsummesiffror och påverkar inte det hela alls om jag förstått det rätt?

Ja exakt, det ska inte påverka alls på deklarationen. Du får tillbaka på skatten för ROT/RUT, men detta korrigeras redan på fakturan från hantverkaren/städfirman. Därför får man ett fält för skattereduktionen men sedan kvittar det mot ett motsvarande belopp under kategorin "Beräkning av belopp att betala/få tillbaka". Detta tror jag har lurat de i tråden som tror att de får kvarskatt på grund av RUT, de ser bara det adderade beloppet under den sista beräkningen.

Permalänk
Medlem

2500kr blev det tillbaka så jag ska inte klaga!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Blir alla miljonärer nu med skatteåterbäringen? För det är det jag uppfattar alla tjatar om när skatteåterbäringen tas upp igen varje år alla blir lyriska.

För att köpa sig ett RTX 5090?

Att folk älskar att skryta hur mycket de får tillbaka visar bara att finns mycket folk på forumet som överallt annars givetvis hur sjukt folk det finns där ute.

Att du personligen påverkas så där kraftigt av att någon annan anger att de får tillbaka på skatten får nog stå för dig

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Blir alla miljonärer nu med skatteåterbäringen?

Det har man varit länge!

Räknar däremot med att få betala nära 400 000 SEK extra i skatt i år.

Bortsett från ränteavdraget, så är väl skatteåterbäringen mest ett bevis på att ens arbetsgivare uppgett felaktiga uppgifter (läs skattetabell) till Skatteverket?

Permalänk
Medlem

Blev drygt 42k tillbaka för mig med min del av ränteavdraget, men det var såklart helt förväntat att det skulle hamna på den nivån.

Permalänk

Jag har aldrig förstått mig på glädjen i skatteåterbäringen riktigt. Det låter ju som att det är en överraskning och att man nästan har vunnit på lotteri.

Jag har tom. bekanta som betalar in extra för att på så vis få ut en större återbäring.

Är det inte bättre att spara på banken? Så man får ränta?

Återbäring är pengar du betalat för mycket och lånat ut räntefritt till staten.

Permalänk
Medlem

Ganska exakt 7500:-
Lagom passande, ny dator ska byggas med antingen 5080, 5070ti eller 9070XT. Lutar åt 5080, även om de är… underwhelming. Sitter på 1080 och 3700X idag.

Även investerat i ett skrivbord från oakywood i massiv valnöt som borde landa om ett par veckor.

Permalänk
Medlem

Jag har sakt till min arbetsgivare att betala in lite extra så riskerar jag inte att behöva få betala tillbaka. Så i år får jag strax över 6000 tillbaka. Inte fy skam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Jag har aldrig förstått mig på glädjen i skatteåterbäringen riktigt. Det låter ju som att det är en överraskning och att man nästan har vunnit på lotteri.

Jag har tom. bekanta som betalar in extra för att på så vis få ut en större återbäring.

Exakt så. Jobbar själv med Skatteverket och är så groteskt många som tror att man sparar pengar på det. 1000 kronor förra året är liksom 980 kronor(drar allt över en kam) året efter när räntan börjar ticka in så man måste låta pengarna ligga där ett tag innan man ens är plus minus noll. Räntan börjar liksom när överskottet finns, så du förlorar många månader med ränteinkomster jämfört med att spara det någon annanstans. Extra skattedragning i januari 2024 till april 2025 är ganska många kronor i förlust gentemot ifall man placerat de kronorna själv från första sekund.

Sen finns de ju de som betalar in själva varje månad och då får du iaf lite ränta från när faktiskt inbetalningen sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Nädå, jag är kvar med.
Får alltid svaret precis i slutet av perioden av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Skrivet av MrHejgen:

Exakt så. Jobbar själv med Skatteverket och är så groteskt många som tror att man sparar pengar på det. 1000 kronor förra året är liksom 980 kronor(drar allt över en kam) året efter när räntan börjar ticka in så man måste låta pengarna ligga där ett tag innan man ens är plus minus noll. Räntan börjar liksom när överskottet finns, så du förlorar många månader med ränteinkomster jämfört med att spara det någon annanstans. Extra skattedragning i januari 2024 till april 2025 är ganska många kronor i förlust gentemot ifall man placerat de kronorna själv från första sekund.

Sen finns de ju de som betalar in själva varje månad och då får du iaf lite ränta från när faktiskt inbetalningen sker.

Jag har sagt till dem som hanterar lönen att skatta 500 extra varje månad.
Jag är värdelös på att spara på pengar och att få in en klump summa på ca 6000 inför våren/sommaren är trevligt.

Sen så slipper jag bry mig om tanken att behöva betala in pengar.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Jag har sakt till min arbetsgivare att betala in lite extra så riskerar jag inte att behöva få betala tillbaka. Så i år får jag strax över 6000 tillbaka. Inte fy skam.

Vore det inte bättre att inte dra extra ifall du hamnar +6000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Vore det inte bättre att inte dra extra ifall du hamnar +6000?

Hamnar säkert på 6000 kr p.g.a. att företaget drar extra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Jag har sagt till dem som hanterar lönen att skatta 500 extra varje månad.
Jag är värdelös på att spara på pengar och att få in en klump summa på ca 6000 inför våren/sommaren är trevligt.

Sen så slipper jag bry mig om tanken att behöva betala in pengar.

Sätt in ett automatiskt månadspar som bara tickar på. Så kan du få se dina 6000 kronor vara +6000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Min fru har inte fått sitt än heller så ni är nog fler! Otur med RNG bara.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHejgen:

Sätt in ett automatiskt månadspar som bara tickar på. Så kan du få se dina 6000 kronor vara +6000 kr

Det hjälper ju dock inte mig eftersom jag lätt kan flytta pengarna och använda dem.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Det hjälper ju dock inte mig eftersom jag lätt kan flytta pengarna och använda dem.

Tar inte särskilt långt tid att sälja av aktier och flytta dit du vill heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tar inte särskilt långt tid att sälja av aktier och flytta dit du vill heller.

Håller inte på med aktier/fonder, Aldrig orkat lära mig och orkar inte hålla koll/sköta deklarationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ca. 17k tillbaka tydligen. Ska renovera köket så kommer gå till det ändamålet.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Man kan göra det för att sova säkert och inte behöva oroa sig för kvarskatt. För det är inte speciellt kul att få den chocken Det är pengar man inte kan nalla av eller ser röken av. Sedan så kan det ju vara så att vissa människor verkligen inte kan spara pengar och då är detta "sparande" smart.

Bara att applicera på sin egna ekonomi. 300 kr extra till någon fond/räntekonto/valfritt varje månad, för det är pengar du inte kommer tänka på eller sakna. Sen 10 år senare är dessa 300 kr = 36K+ som du aldrig saknat eller tänkt på

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Jag har också inte fått min än!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Håller inte på med aktier/fonder, Aldrig orkat lära mig och orkar inte hålla koll/sköta deklarationen.

Finns ju ISK.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Finns ju ISK.

Absolut men åter igen så inget jag orkar bry mig om.

Nu har jag fått mitt besked och blir lite mindre än vanligt men 59xx får jag tillbaka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjoho, 14600, och då skall reseavdrag utan på det med. Alltid lika go känsla att slippa betala tillbaka

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)