9070 XT prisättning 14 000~?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Varför inte? Msrp till sek så borde konverteringen vara densamma oavsätt vilket företag det är från, just då produkterna vid lansering säljs för msrp! Eller har nvidia mer/mindre skatter eller avgifter som måste betalas?

Ända som skulle kunna göra skillnad är om företagen medvetet sätter olika priser i olika regioner/länder, men då borde dom inte gå ut med msrp globalt utan att det är för en specifikt land/region

Fick en bit hjärnsläpp.

Kan ju dock tillägga att msrp för 5070Ti är 10 597 och inte 10 790 i Sverige.... Så, det blir ju 14,1 och inte 14,4, vilket då ger en dollarkurs på 11,28 rätt så när toppen på 11,22. Lite oklart när de satte den svenska msrp.

Sett till dollarraset de senaste dagarna så kan man både hoppas på att raset fortsätter och att en prisjustering inte dröjer.

Permalänk
Medlem

PÅ komplett kan man see att 9070 xt asus prime kommer kosta: 9690 kr
1200 kr mer än jag trodde :/

ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 9070 XT OC 10490 kr

Permalänk
Skrivet av bastis:

Det är dyra priser, 5070korten lär vara billigare. Jag begriper mig inte på människor som trott att de skulle gå för 8000kr. Räkna med avrundat 10000kr och uppåt! Annars finns alltid Intel att gå till om man inte är nöjd med det röda laget!

Permalänk
Medlem

Tänkte att de skulle ha någon MSRP modell för under 9000 i alla fall.

Permalänk
Skrivet av bastis:

Tänkte att de skulle ha någon MSRP modell för under 9000 i alla fall.

Jo men det bör finnas, det är ju de "sämsta" budget alternativen du är ute efter, jag räknar inte Asus Prime AMD kort till den kategorin och inte elektronikkedjorna heller utan i mellan av mellansegmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastis:

ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 9070 XT OC 10490 kr

https://www.komplett.se/product/1318738/datorutrustning/dator...

https://www.komplett.se/product/1318736/datorutrustning/dator...

Var har du sett att Komplett redovisat ett pris? För när jag går in på deras sida så finns det inget pris redovisat..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

https://www.komplett.se/product/1318738/datorutrustning/dator...

https://www.komplett.se/product/1318736/datorutrustning/dator...

Var har du sett att Komplett redovisat ett pris? För när jag går in på deras sida så finns det inget pris redovisat..

Om du söker på 9070 XT via kompletts sökmotor ser du på vänter sida de två prisskillnaderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastis:

Om du söker på 9070 XT via kompletts sökmotor ser du på vänter sida de två prisskillnaderna

Gjorde det och det står inget pris.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F Gaming WIFI | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

På Komplett kan man dra i max-minprisfiltret och se när korten kommer eller försvinner. I detta fall är det ju bara två kort så det är lätt att se ändå.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed nämnde en $50 USD temporär rabatt för återförsäljare i sin recension (27:20)

Citat:

I'm not really sure how real the 600 dollar MSRP is. And this is because I've done some digging around. It sounds like there will be some stock available at the MSRP. In order to achieve this AMD is providing retailers a 50 dollars US rebate. This is sort of a temporary thing or it could be and this suggests that the price was intended to be at least 650 dollars US.

That is ultimately what AMD wants for this product but at least for now AMD are subsidising some models so they can hit that 600 dollar MSRP but I imagine it's going to be in limited numbers.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Visar inga priser fortfarande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Visar inga priser fortfarande.

Dra i reglaget och korten försvinner....

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Verkar mer rimliga än andra men går man in på de aktuella korten står det pricing TBC i röd text

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Dra i reglaget och korten försvinner....

Om man utgår från reglaget så ligger Nitro+ på 10290 kr. Marginellt billigare än det billigaste kortet från 5070 Ti, huruvida priset är berättigat eller inte vet jag inte än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av portia:

Om man utgår från reglaget så ligger Nitro+ på 10290 kr. Marginellt billigare än det billigaste kortet från 5070 Ti, huruvida priset är berättigat eller inte vet jag inte än.

Om det fläskigaste RX 9070XT är marginellt billigare än budget varianten för 5070 Ti är ju det superbra

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Vafan man blir ju så trött! Förut var toppkortet dyrt som kostade 8000k max. Nu är mellankortet över 10K?

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Grobar:

Det står också att priserna är TBC (To Be Confirmed).

Permalänk

10193 tror computersalg visar för steel legend asrock kortet

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Surfar du in på Computersalg och förväntar dig någon slags objektiv förutsägelse av priser så har du gjort ett misstag. Faktum är att du borde inte gå in där eller köpa av dem överhuvudtaget.

Ta och läs det här istället, så ser du att det kommer finnas kort till msrp https://videocardz.com/newz/amd-radeon-rx-9070-xt-leads-over-...

Inet säger att de kommer ha en hel del kort så det ska förhoppningsvis inte bli samma soppa som när Nvidia släppte sina kort.
https://www.inet.se/nyhet/11649/infor-radeon-rx-9070-xt-och-r...

Så Inet bekräftar i alla fall 53 kort tillgängliga vid release. Om man får tro diskussionerna här på forumet verkar det vara fler än antalet 5080 och 5090 de har fått

Permalänk
Medlem

Inet har lagt upp antal kort som de har inne, jag räknade till ca 350 st 9070XT och ca 110 st 9070.

Edit: det var ju fel, jag tittade på hypen

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Varför skulle man välja ett kort som är dyrare än 7900 XTX om det inte är snabbare?
Det hade ju snackats om att det skulle få en rejäl skjuts i ray tracing-prestanda, gentemot det äldre kortet, men så verkar ju inte heller vara fallet, så då ser jag verkligen noll anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Om det fläskigaste RX 9070XT är marginellt billigare än budget varianten för 5070 Ti är ju det superbra

Mvh

Wrong!

5070 ti budget är snabbare än vilken guldkylare du än slänger på på 9070 xt.

Tar hellre budget som fungerar lika bra alla dagar i veckan.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Varför skulle man välja ett kort som är dyrare än 7900 XTX om det inte är snabbare?
Det hade ju snackats om att det skulle få en rejäl skjuts i ray tracing-prestanda, gentemot det äldre kortet, men så verkar ju inte heller vara fallet, så då ser jag verkligen noll anledning.

RT Prestandan har ökat jämfört med RDNA 3. I vissa titlar är det jämt skägg men när det är tyngre RT som gäller är gapet 20% eller mer. Du får även en mycket bättre uppskalare med FSR 4, bara det är värt det det enligt mig för marginellt sämre rastreringprestanda.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

RT Prestandan har ökat jämfört med RDNA 3. I vissa titlar är det jämt skägg men när det är tyngre RT som gäller är gapet 20% eller mer. Du får även en mycket bättre uppskalare med FSR 4, bara det är värt det det enligt mig för marginellt sämre rastreringprestanda.

Om 9070 XT kostar max 9000 kan jag tycka att det är rimligt, men det är ju mot ett kort ur den äldre generationen vi jämför med, inte inom samma generation. Går ju att få 7900 XTX för under 12000kr

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Bakwetu:

Inet har lagt upp antal kort som de har inne, jag räknade till ca 350 st 9070XT och ca 110 st 9070.

Vart ser du detta? Jag är bara:

Permalänk
Medlem

Ops, jag tittade fel, sorry

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Ops, jag tittade fel, sorry

Satt du och räknade hypes?