Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

någon som köpt 9070 kan dom nedvolta

Permalänk
Medlem

någon som köpt 9070 kan dom nedvolta

skulle vara kul o se effektivitetskurva för nedvoltning mhz/mv, hur effektiva dom är när man inte jagar 1% högre fps

Permalänk

Såg en video review där de sade att det finns inbyggt stöd för automatisk överklocknig och undervolting. De nämnde att de kunde kapa 50W och tappa några enstaka % i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Såg en video review där de sade att det finns inbyggt stöd för automatisk överklocknig och undervolting. De nämnde att de kunde kapa 50W och tappa några enstaka % i prestanda.

då har de ju sänkt power limit. på amd-kort förlorar du vanligtvis inte prestanda (tvärtom) av undervolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Japp har funnits inbyggd i AMD mjukvara i ett par år nu hur lätt som helst att undervolta.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anotona:

då har de ju sänkt power limit. på amd-kort förlorar du vanligtvis inte prestanda (tvärtom) av undervolt

Man kan ju i regel undervolta mer om man sänker klockfrekvensen en aning. Att enbart undervolta vid exakt samma frekvens kostar ju ingen prestanda oavsett tillverkare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Antar att det är den här?

Ser rätt bra ut, måste jag säga. Intressenivån för eventuellt köp gick just upp för min del.

Nästan 60W sänkning och nära nog ingen prestandaförlust (med undervolt). Men då ska man ju ha tur med silikonlotteriet också, vilket han även nämner i videon.

Tillägg: fast frågan i den här tråden är om 9070, inte 9070 XT, ser jag. Videon handlar om att undervolta XT (och att överklocka icke-XT), så det blev lite off-topic.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Man kan ju i regel undervolta mer om man sänker klockfrekvensen en aning. Att enbart undervolta vid exakt samma frekvens kostar ju ingen prestanda oavsett tillverkare.

den "regeln" gällde inte öht med min 7900 gre. klockfrekvens på både vram och core hade 0 inverkan på hur lågt voltage kunde sänkas. även vid -90 mV så ökade det fortfarande prestandan (höjde även core maxfrekvens) eftersom kortet hela tiden är energibegränsat. med +10% PL och en mjukvarugräns på 2680 ligger klockfrekvensen ändå på 2770 i Avowed

kan dock nämna att jag inte hade några problem med -100 mV förrän Avowed. det kan vara så att i just det spelet så var det första gången det tryckte upp frekvensen rejält och skapade problem

det viktiga att tänka på är att speciellt nyare amd-kort har inga direkt hårt fasta användarinställningar; det enda du har direkt kontroll över är P1 core voltage offset och de enda mjukvaruinställda voltage-tillstånden som finns är p0 och p1. exv. får du oftast sämre eller mindre konsekvent prestanda av att höja minimumfrekvensen med den generationen (samt följs inte "gränsen")

anledningen till varför jag sa vad jag gjorde är att jag inte vill uttala mig starkt om Nvidia-kort då jag aldrig överklockat dem och vet att de fungerar ganska annorlunda med voltage control i mjukvaran. det är dessutom svårt att prata om undervoltning eftersom många verkar tro att det är en inneboende egenskap att förlora prestanda p.g.a. det...

Permalänk
Medlem

Jag läste på reddit att vanliga 9070 får runt 90% av prestandan om man sänker power budget till 150W. Vet inte om det var med en undervolt eller bara sänkt power target dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Jag läste på reddit att vanliga 9070 får runt 90% av prestandan om man sänker power budget till 150W. Vet inte om det var med en undervolt eller bara sänkt power target dock.

sänka powerbudget är inte samma sak som undervoltning.
själva kurvan förändras inte utan prestandan bara stryps vid viss gräns då.
att sätta 200mhz mer per volt är bättre, att sätta max peak på kurvan direkt är bättre.
windows kommer vilja dra kortet till 100% och throttla bara för att mjukvaran suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av nördigg:

sänka powerbudget är inte samma sak som undervoltning.
själva kurvan förändras inte utan prestandan bara stryps vid viss gräns då.
att sätta 200mhz mer per volt är bättre, att sätta max peak på kurvan direkt är bättre.
windows kommer vilja dra kortet till 100% och throttla bara för att mjukvaran suger

Jag vet. Jag sa ju att jag inte visste om det var med en undervolt eller inte. Jag vet hur en sänkt power budget funkar.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/BtQ8jF3I0Zw?si=xH2fL5J7jI_ojFf3&t=565
verkar som man kan få 400mhz mer vid -200mv