Arbetsgivare vill ha sjukintyg efter jag haft semester

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det är möjligt att det är en arbetsplats med mycket bristfälliga förhållanden – tråkigt att se hur vissa av er diskuterar. Det påminner mig om tidigare arbetsplatser där erfarna medarbetare stolt kunde säga att de inte varit sjuka på 30 år och regelbundet arbetade 15-timmarspass. Att de sedan, vid 50 års ålder, rörde sig som 85-åringar med slitna knän och ryggar var en annan historia.

Det är beklagligt att ni utgår från att det är arbetstagaren som är problemet, snarare än arbetsgivaren.

Till TS: Chefen din kan kräva det från dag 1. Mitt tips är att dyka upp på jobbet eller gå till en läkare och be om sjukintyg. Att vara förkyld är också att vara sjuk.

Att inte ha varit sjuk alls på ~30 år är i princip omöjligt. Att man har jobbat fast man är sjuk och därmed inte sjukanmält sig är en annan sak. Och kom ihåg, man är inte duktig för att man jobbar när man är sjuk.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem

Jag kan väldigt mycket om lagarna kring det här och hur det skall gå till så vill du veta nått TS så är det bara att fråga.

Råder dig till att föröka göra som jag sagt i förta hand.

men man ka så klart bara välja att gå med påå hanns uppsägning. Göm då inte att.

1 Dag ett då annmälker du dig på arbetsförmedlingen och det viktiga här är att du gör detta dag ett. Alla papper och sådant är ju viktigt att du skickar in men du avgör själv hur bråttom det är... Det viktiga är att du skriver in dig som arbetslös dag ett oavsett hur du gör om du väljer att gå den här vägen.

Arbetgivarintydgskall du har av din arbetsgivare egentligen samma dag som du slutar. Som regel bukar såna där idioter till arbetsgivare skita i det. A- kassan kan hjälpa till i bland att dra in detta intyget.

men du måste ha koll på att allt är rätt ifyllt.... Såna där idioter bukar som regel göra fel exakt överallt.

ja aldrig med på att det står att du sa upp dig själv aldrig nånsin... han säger upp dig PUNKT!

Sen om han skriver på grund av arbetsbrist är skit samma.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

En arbetsgivare kan inte tvinga en att ta semester som inte redan var inplanerad under uppsägningstiden, så det hade du aldrig behövt gå med på. Låter som ni har en rätt dålig relation generellt då, trist läge men du slipper ifrån den snart i alla fall!

Magsjuka är en sådan grej dock då lagen kräver 24h karantän från senaste utkast (spya, diarré)
vi brukar säga 48h på mitt jobb samt förskolan kräver det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Magsjuka är en sådan grej dock då lagen kräver 24h karantän från senaste utkast (spya, diarré)
vi brukar säga 48h på mitt jobb samt förskolan kräver det

Finns ingen lag som kräver sånt (vad jag vet), men normal hyfs! Det är mer än 24h fredag kl16 till måndag kl8 hur som. Men som sagt, mer har framkommit och jag har full förståelse för att ts inte vill arbeta där mer.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Finns ingen lag som kräver sånt (vad jag vet), men normal hyfs! Det är mer än 24h fredag kl16 till måndag kl8 hur som. Men som sagt, mer har framkommit och jag har full förståelse för att ts inte vill arbeta där mer.

Förskolan har vi det som krav, tror alla skolar har det också? , även jobb med mat och sjukvård har det, med riktigt bra vilkor hos vissa

https://ka.se/2015/12/17/olika-villkor-vid-vinterkraksjuka/

Vi har även det som policy i företaget. Sen om det efterlevs vet jag inte.

Edit
Men ja för TS så låter hela jobbet komplicerat

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Att inte ha varit sjuk alls på ~30 år är i princip omöjligt. Att man har jobbat fast man är sjuk och därmed inte sjukanmält sig är en annan sak. Och kom ihåg, man är inte duktig för att man jobbar när man är sjuk.

Idag för den med den sortens jobb kan du jobba hemma idag med många saker som förut skulle ge en sjukskrivning. Som förkylningar

Men ja, konstigt med de personer som ser prestige i det hela, och komma till jobbet sjuka och smittar andra för att själva slippa vara hemma sjukskrivna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är fredag idag... det här har alltid fascinerat mig, folk som vet hur de kommer må flera dagar i förväg, måste ha synsk förmåga jag själv alltid saknat.

Har alltid undrat varför dessa människor inte spelar på lotto 🤩

Skrivet av moyozuz539:

Jag har fått sparken (30 dagar uppsägning) och jag hade semesterdagar kvar. Arbetsgivaren ville inte betala ut i pengar så tvingade mig att ta ut 7 dagar semester.
Nu har jag bara 7 dagar kvar (på Måndag) på min anställning.
Jag hörde av mig idag att jag är sjuk, och han kväver då läkarintyg.

Alltså är du nu på semester och sjukar dig under semestern? Spelar iof ingen roll.
Om arbetsgivaren inte har bestämt sedan tidigare att det är förstadagsintyg på alla vid sjukdom så kan arbetsgivaren inte heller kräva det av dig såvida du inte sedan tidigare har gjort en rehabplan med din arbetsgivare där förstadagsintyg ingår i planen. Om inte så behöver du inte inkomma med det.
Låter som att relationen inte varit den bästa mellan er. Sköt dig in i det sista och se fram emot nya utmaningar i ditt fortsatta arbetsliv.

Permalänk
Medlem

Som andra säger, arvetsgivaren har rätt i att kräva förstadagsintyg. Förutsättningen är dock att det skall ske INNAN sjukskrivningen och att det ligger på arbetsgivaren att betala besök och hänvisa till mottagning. Vårdcentral skriver inte ut dessa utan det är genom företagshälsovård.
Anledning till intygskravet är orelevant, det kan vara frekventa korttidssjukskrivningar, misstänkt fusk eller verksamhet som drabbas hårt om bemanningen fallerar, men det viktiga är att man som anställd skall ha besked på det, skriftligt, innan aktuell sjukperiod. Eftersom du inte skrivit på ett sånt papper så hade jag bara ignorerat det och bett arbetsgivaren att skicka kopia på när/var detta kommunicerats till dig.. Finns det en facklig organisation så skall dem bli informerade om det.
Saknas detta, bli hemma då du har anmält dig sjuk. Betalar dom inte ut så drar du det vidare bara.

Permalänk

En fråga är vad är man ute efter? Vanligtvis ett så bra liv som möjligt med ett nytt jobb efteråt, såklart man inte heller vill förlora pengar.
I Ts situation så när arbetsgivaren sa att TS var tvungen att ta ut semestern så kunde TS hänvisa till att arbetsgivaren inte alls kan tvinga en att göra det. Ts kunde även blanda in facket.
Ju senare TS tar upp detta ju mer problematisk på alla sätt och vis, sista veckan är inte alls bra.
Sjukintyg är också en sådan sak, ju mer suspekt ju konstigare. Jag har sett folk beklaga sig som tusan att de inte vill göra en viss sak, men arbetsgivaren tvingar personen. När dagen kommer så VABar/sjukanmäter sig personen just denna dag. Det kan vara korrekt, men det är misstänksamt.

I TS fall så anser jag bäst lösning är vad som är bäst för TS. Är TS sjuk och det går fixa ett sjukintyg från en onlineläkare, så anser jag denna lösning nog är bättre än att ta facketlösning och säga att man inte alls måste.
Om TS har blivit frisk, ja då är det bara gå till jobbet.

Man ska inte underskatta referenser, har man jobbat länge på ett ställe så vill nog de flesta arbetsgivare prata med dens förra. Och även om referensen säger negativt om en, så kan man minska hur mycket negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Hej!
Tänkte bara kolla vad som gäller.
Min arbetsgivare tvingade mig att ta ut 7 dagars semester.
Nu meddelade jag att jag är sjuk och inte kommer på Måndag.
Han säger att jag måste ha läkarintyg.
Kan detta stämma?

Du kan få läkarintyg via appen KRY, eller DOKTOR24, exempelvis. Oavsett orsak till din sjukdom är rådet att ge arbetsgivaren intyget, även om det inte krävs föräns från dag 8. På det viset kan ingen ifrågasätta dig och du kan känna dig trygg med att du gjort allt i din makt på rätt sätt, innan du slutar.

Även om arbetsgivaren i din mening utnyttjat dig under alla år så kan det ändå komma en anledning i framtiden där en annan arbetsgivare faktiskt vill ha din nuvarande arbetsgivare som referens, och då är det bättre att ha gjort så mycket man kan i slutet också(högst personlig åsikt)

Du slipper ju arbetsgivaren efter måndag om jag förstår det rätt.

Hoppas du kommer trivas på ditt nya jobb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En fråga är vad är man ute efter? Vanligtvis ett så bra liv som möjligt med ett nytt jobb efteråt, såklart man inte heller vill förlora pengar.
I Ts situation så när arbetsgivaren sa att TS var tvungen att ta ut semestern så kunde TS hänvisa till att arbetsgivaren inte alls kan tvinga en att göra det. Ts kunde även blanda in facket.
Ju senare TS tar upp detta ju mer problematisk på alla sätt och vis, sista veckan är inte alls bra.
Sjukintyg är också en sådan sak, ju mer suspekt ju konstigare. Jag har sett folk beklaga sig som tusan att de inte vill göra en viss sak, men arbetsgivaren tvingar personen. När dagen kommer så VABar/sjukanmäter sig personen just denna dag. Det kan vara korrekt, men det är misstänksamt.

I TS fall så anser jag bäst lösning är vad som är bäst för TS. Är TS sjuk och det går fixa ett sjukintyg från en onlineläkare, så anser jag denna lösning nog är bättre än att ta facketlösning och säga att man inte alls måste.
Om TS har blivit frisk, ja då är det bara gå till jobbet.

Man ska inte underskatta referenser, har man jobbat länge på ett ställe så vill nog de flesta arbetsgivare prata med dens förra. Och även om referensen säger negativt om en, så kan man minska hur mycket negativt.

AG kan självklart tvinga TS att ta semester. Semesterlagen, §11

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

TS hävdade att uppsägningstiden var en månad och paragrafen du hänvisar till säger:

Citat:

Underrättelsen ska lämnas senast två månader före ledighetens början. Om det finns särskilda skäl, får den lämnas senare, dock om möjligt minst en månad före ledighetens början.

Så i det här fallet, givet tillgängliga uppgifter, nej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oobum:

Nej.

https://www.unionen.se/rad-och-stod/semester-i-samband-med-up...

Citat:

I semesterlagen är det noga reglerat vilken rätt arbetsgivaren har att bestämma över din semesterledighet under din uppsägningstid. Din arbetsgivare får inte bestämma att du ska ha semester, om den inte redan är godkänd sedan innan, under din uppsägningstid utan att vara överens med dig om det (gäller under uppsägningstid som är kortare än sex månader). Samma regler gäller även för sparade semesterdagar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hej!
Tack för alla svar.
Nu har jag en annan fråga.
Jo jag gick min sista lön föra månaden.
Så jag ansökte alfakassan.
Men idag fick jag lönebesked med alla semesterdagar.
Jag var övertygad att arbetgivaren skulle strunta i att betala dom.
I alla fall, hur gör jag då? Ska man kontakta alfakassan och betala tillbaka det jag fått från dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Hej!
Tack för alla svar.
Nu har jag en annan fråga.
Jo jag gick min sista lön föra månaden.
Så jag ansökte alfakassan.
Men idag fick jag lönebesked med alla semesterdagar.
Jag var övertygad att arbetgivaren skulle strunta i att betala dom.
I alla fall, hur gör jag då? Ska man kontakta alfakassan och betala tillbaka det jag fått från dom?

Det rimligaste är väl att kontakta Alfakassan och få rätt svar direkt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Det rimligaste är väl att kontakta Alfakassan och få rätt svar direkt:)

Det är rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Ska man kontakta alfakassan och betala tillbaka det jag fått från dom?

Kontakta alfakassan, men semesterersättningen brukar inte räknas som lön utan din sista arbetsdag är din sista arbetsdag och därefter har du rätt till a-kassa efter karenstiden. (som väl numer är två dagar?)

Visa signatur

Amd o Apple