Ipad Air blir snabbare – Ipad billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad ska du ha den till? En beg. iPad Pro 11" M1 känns som ett betydligt bättre val enligt mig.

A16 har väl inte ens stöd för Apple Intelligence? Självklart inget måste, men ger liten fingervisning om hur klen basmodellen av iPad är.

https://www.macrumors.com/2025/03/04/a16-ipad-tidbits/

Köpte själv nyligen en iPad Mini med A17 Pro och mer RAM

Egentligen så har jag väl inga större behov. Men båda de paddor jag har är några som inte får några typer av uppdateringar, så jag vill ha något som håller länge.

Mestadels blir det spel för barn, serier, och läsa. Och då duger väl ipad gott och väl.

Jag har funderat på ipad mini, men de är så dyra tycker jag så jag har svårt att bestämma mig om jag behöver en egentligen De är ju inte gratis.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

I den "vanliga" app-store:en är det full tillåtet både med reklam och "in-app köp", det senare listas explicit för de spel som har det.

En av de sakerna jag verkligen gillar med Apple Arcade är att spel som publiceras där får INTE ha vare sig reklam eller "in-app köp".

Jag ska testa Apple Arcade snart. Jag gillar inte alls utveclingen på Appstore, vissa spel finns 3 dagar trial sedan 99kr/veckan. Om man inte är aktiv och väljer årsaboonemang för runt 300kr/året. Det är samma pris och regler på Googles store.

Nå tillbaka till iPaden så är priset det enda stora problemet. Resten svårt att se något som är bättre på någon surfplatta som idag finns att köpa.

Permalänk
Medlem

Så länge trump håller på som han gör, Så har jag sluta köpa produkter från USA

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Jag var sugen på att köpa en ny ipad 11th när den kom.

Men nu med det som presenterades är jag lite meh.

Tror ni de kommer släppa en ny gen nästa år igen, eller blir det 3 år för den med?

Blir nog 3 år igen.
Tycker också detta är en väldigt tråkig utveckling med flera år gamla chip i senaste modellen redan när den presenteras.
Förr var det kanske 1 år gamla chip, nu är det 3 år gamla chip(A16 kom 2022).

Jag har tidigare uppgraderat när det kommit en ny bas-iPad. Men denna gång kommer jag nog köpa en begagnad Air eller Pro istället.
Känns som man får mkt mer för pengarna då.
Varför köpa nytt när det redan är 3 år gamla grejer i dem från start liksom?
Tom en 4 år gammal Pro har ju mkt mer RAM, CPU samt FaceID och klarar Apple intelligence, vilket denna helt nya iPad inte gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Blir nog 3 år igen.
Tycker också detta är en väldigt tråkig utveckling med flera år gamla chip i senaste modellen redan när den presenteras.
Förr var det kanske 1 år gamla chip, nu är det 3 år gamla chip(A16 kom 2022).

Jag har tidigare uppgraderat när det kommit en ny bas-iPad. Men denna gång kommer jag nog köpa en begagnad Air eller Pro istället.
Känns som man får mkt mer för pengarna då.
Varför köpa nytt när det redan är 3 år gamla grejer i dem från start liksom?
Tom en 4 år gammal Pro har ju mkt mer RAM, CPU samt FaceID och klarar Apple intelligence, vilket denna helt nya iPad inte gör.

Men hur länge kommer de skeppa uppdateringar till dessa nyheter? Det tycker jag väl är det enda som motiverar nyköp utöver begagnad ipad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Men hur länge kommer de skeppa uppdateringar till dessa nyheter? Det tycker jag väl är det enda som motiverar nyköp utöver begagnad ipad.

Känner att en gammal iPad med M1 är betydligt mer framtidssäker än en iPad med en gammal A16 SoC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Varför? Ponera att denna får uppdateringar i 7 år. Dvs det är då 10 år gammal hårdvara på slutet.
Kommer det vara särskilt trevligt att använda? Knappast, lär börja lagga redan om något år eller två.

Jag har en iPad 9 nu, den blev seg redan för ett par år sedan. Vid launch hade den en 1 år gammal CPU.
Hade tänkt uppgradera till 10an men då den också hade en flera år gammal CPU vid launch kändes det inte aktuellt.
Så väldigt tråkigt att 11an är likadan.
Som sagt en flera år gammal Pro har mkt bättre prestanda och lär kännas fräsch längre, kanske 3-4 år till.
Problemet är väl mest att folk fortfarande begär överpriser på begmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Känner att en gammal iPad med M1 är betydligt mer framtidssäker än en iPad med en gammal A16 SoC.

Jag håller med dig att det är bättre hårdvara och rimligare borde det stödja allt bättre. Men det finns inga bevis på att det är så?

Enheten kommer prestera bättre men kommer den säkerhetsmässigt vara uppdaterad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Varför? Ponera att denna får uppdateringar i 7 år. Dvs det är då 10 år gammal hårdvara på slutet.
Kommer det vara särskilt trevligt att använda? Knappast, lär börja lagga redan om något år eller två.

Jag har en iPad 9 nu, den blev seg redan för ett par år sedan. Vid launch hade den en 1 år gammal CPU.
Hade tänkt uppgradera till 10an men då den också hade en flera år gammal CPU vid launch kändes det inte aktuellt.
Så väldigt tråkigt att 11an är likadan.
Som sagt en flera år gammal Pro har mkt bättre prestanda och lär kännas fräsch längre, kanske 3-4 år till.
Problemet är väl mest att folk fortfarande begär överpriser på begmarknaden.

Jag hade också högre förhoppningar men nu vet jag inte ens om det är värt att köpa någon när det iaf inte blir något större hopp i prestanda.