Endast ett fåtal Radeon RX 9070 säljs till riktpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

SÅ kan det också vara men helt årligt tror jag AMD och AIB, återförsäljarna vet att folk är desperata och villiga att betala över mspr och utnyttjar det till fullo när hypen läger sig so tror jag korten kommer gå ner till mspr igen.

Är de? Varför skulle man köpa ett kort som bara är 1500:- billigare än RTX 5070 Ti där 5070 Ti har betydligt bättre RT prestanda? Kring 8500:- hade varit godtagbart men detta pekar mot att de billigaste korten kommer att hamna närmare 9000:- varav de absolut dyraste ligger på RTX 5070 Ti priser. Vi ser ju redan nu att de dyraste korten av RX 9070 XT finns i många exemplar hos Inet. Orsaken är för att ingen vill lägga ut priser när man kan få en bättre produkt för samma pris.

Nej det känns som AMD ännu en gång missar fullständigt och tror att bara de är några tusenlappar billigare än Nvidia så kommer det lösa sig.. och därigenom fullständigt ignorerar inställningen folk har till deras produkter.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Clasito:

Om man inte har fått något 9070 XT för msrp så är ju detta en ganska bra deal. 9070 XT kommer ju inte komma tillbaka för 8000kr igen…

Mm, instämmer här.
Det är inte dåligt pris för 9070 och båda korten skiljer inte sig så mycket egentligen.

Lager saldo börjar tickar ner nu i alla fall hos Komplett.. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon361937:

Mm, instämmer här.
Det är inte dåligt pris för 9070 och båda korten skiljer inte sig så mycket egentligen.

Lager saldo börjar tickar ner nu i alla fall hos Komplett.. 😁

Haha japp, gäller att hugga snart om man ska hinna!!🙈🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

10-15% skillnad mellan korten.

Okej, jag får helt enkelt testa och se om kortet orkar med Ultrawide 32tum skärm med bra fps i warzone.

7300kr är ju ett ganska oslagbart pris!

Permalänk

VÄLJ INET NI MÅSTE VARA "SOLIDARISKA"!!!

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är de? Varför skulle man köpa ett kort som bara är 1500:- billigare än RTX 5070 Ti där 5070 Ti har betydligt bättre RT prestanda? Kring 8500:- hade varit godtagbart men detta pekar mot att de billigaste korten kommer att hamna närmare 9000:- varav de absolut dyraste ligger på RTX 5070 Ti priser. Vi ser ju redan nu att de dyraste korten av RX 9070 XT finns i många exemplar hos Inet. Orsaken är för att ingen vill lägga ut priser när man kan få en bättre produkt för samma pris.

Nej det känns som AMD ännu en gång missar fullständigt och tror att bara de är några tusenlappar billigare än Nvidia så kommer det lösa sig.. och därigenom fullständigt ignorerar inställningen folk har till deras produkter.

Var ju flera har som skriv att dom beställde Red Devil versionen som kostar 2000kr mer en MSPR korten så ja det finns folk som är villiga att betala långt över MSPR.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

VÄLJ INET NI MÅSTE VARA "SOLIDARISKA"!!!

Va tvungen att ta faktura nu då inet tar 5 DAGAR att swisha tillbaka pengarna, vilket är lite lustigt då proshop swishade tillbaka pengarna samma dag som jag avbeställde xtx9700

Så bra är inte inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Just i det spelet är AMD urstarka så ja det klarar den definitivt. XT är ju bara runt 15% snabbare också så du går inte miste om mycket prestanda.

Jag la en beställning och tänkte testa iaf, tack ☺️. Såg nu att det var 50st när jag beställde för 10min sen. Nere på 38st nu 😳

Permalänk
Medlem

Köpte ett ASUS Radeon RX 9070 16GB Prime OC på inet, var inte riktigt meningen då jag även har ett intel arc b580 påväg.

Är 9070 kortet värt det dubbla gentemot b580?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Folk glömmer lätt att det bara är basmodellen som håller msrp i de flesta fall. Det har alltid funnits överklockade specialmodeller med större fläktar/mer kontakter osv. Det man får räkna på är om priset är rimligt i förhållande till prestanda.

Om MSRP är 8000kr, kan man hitta en toppmodell runt 9000kr eller något över, så är det väl inte hela världen.

Permalänk
Medlem

Detta var knappast någon kioskvältare om man har följt turerna runt rykten om priser.

Är nog bara att ta det lugnt och vänta om man inte får ett RX 9070 XT för under 9000:- eller ett RX 9070 för under 8000:-
Ja, jag vet att RX 9070 har pris på ner till 7349:- och RX 9070 XT har pris på ner till 7990:-, men då skulle man varit på köpknappen

Man får nog anta att dom lägre priserna "kanske kommer i höst... Ha is i magen...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Känns som att denna MSRP panik har kanske gått lite överstyr? Om rabatterna är $50 som det har uttalats, så bör väl basmodellerna hamna på 8500kr. Det är väl fortfarande inom ramen av att vara prisvärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Tack för tipset, jag testar och ser hur kortet presterar. Känns endå som en vinst att byta till amd för 7300 mot 4090 Strix som jag sålde för 21.000 för 2v sedan haha.

Sitter sällan vid datorn men vill endå ha ett 1440p kort, främst för warzone, delta Force eller äldre spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Köpte ett ASUS Radeon RX 9070 16GB Prime OC på inet, var inte riktigt meningen då jag även har ett intel arc b580 påväg.

Har du 1080p skärm --> B580
Har du 1440p skärm --> 9070

Ska du bara spela säg CSGO så behöver du inte ett 9070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Missade det isåfall dök inte upp på komponentkoll när jag kollade senast.

I lager primärt den 17 mars kan verkligen lita på Elgiganten när det gäller graffikort som inte är i lager minns att folk väntade uppemot ett år på deras 3080 från just dom men dom kanske har förbättrade säg nu?

Ah det var inne förut när jag kollade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Folk glömmer lätt att det bara är basmodellen som håller msrp i de flesta fall. Det har alltid funnits överklockade specialmodeller med större fläktar/mer kontakter osv. Det man får räkna på är om priset är rimligt i förhållande till prestanda.

Om MSRP är 8000kr, kan man hitta en toppmodell runt 9000kr eller något över, så är det väl inte hela världen.

https://www.inet.se/produkt/5414579/powercolor-radeon-rx-9070...

11 490 :- 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Detta var knappast någon kioskvältare om man har följt turerna runt rykten om priser.

Är nog bara att ta det lugnt och vänta om man inte får ett RX 9070 XT för under 9000:- eller ett RX 9070 för under 8000:-
Ja, jag vet att RX 9070 har pris på ner till 7349:- och RX 9070 XT har pris på ner till 7990:-, men då skulle man varit på köpknappen

Man får nog anta att dom lägre priserna "kanske kommer i höst... Ha is i magen...

jag hoppas att det stämmer..... dock så säger många analytiker inom forex att dollarn kommer bli starkare och mrsp-korten inte kommer kosta 600$ längre... räkna med ett påslag av min 50-70$ + en starkare dollar

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Korta svaret JA!

Där är ett skäl till varför ARC korten inte ens är med i jämförelse i testerna av RX 9000 serien, dom är så mycket långsammare.
Med det sagt så är dom inga dåliga kort för sin prisklass!
Bara att prestandan är lägre.

Du kan själv bilda dig en uppfattning i Swecs test av ARC B580 och sen kolla testerna av RX 9070 (XT) korten.

Grattis till lyckat köp!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem

Bleh, är man inbiten satanist kanske man lägger pengarna. Men det finns ju alternativ fortfarande. Fanns ett noctua 4080 med enorma bruna fläktar nått år sedan. Kostade massor, jag passar på den med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Har du 1080p skärm --> B580
Har du 1440p skärm --> 9070

Ska du bara spela säg CSGO så behöver du inte ett 9070.

Har en Dell 34" Alienware AW3423DWF OLED WQHD. Så egentligen borde jag köra på 9070 då...

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

jag hoppas att det stämmer..... dock så säger många analytiker inom forex att dollarn kommer bli starkare och mrsp-korten inte kommer kosta 600$ längre... räkna med ett påslag av min 50-70$ + en starkare dollar

Jag tror på det!
Räcker inte det

Men är lite benägen att delvis hålla med ändå, det är ett politiskt rätt okänt läge nu med svajande strafftullar till höger och vänster där man inte riktigt vet från dag till dag, eller mer rätt man vet inte hur det påverkar valutakurser. Det kan nog gå på båda hållen både plötsligt och snabbt...

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är ganska säker att detta är en rtx 3080 situation igen, msrp modellerna som inte är oc kommer inte komma i lager igen. Så vi kan i princip utgå att ett 5070ti går för ca 13k idag.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Jag tror på det!
Räcker inte det

Men är lite benägen att delvis hålla med ändå, det är ett politiskt rätt okänt läge nu med svajande strafftullar till höger och vänster där man inte riktigt vet från dag till dag, eller mer rätt man vet inte hur det påverkar valutakurser. Det kan nog gå på båda hållen både plötsligt och snabbt...

Bedömningen i höstas var 11.5kr/$ i maj. Av Nordea eller SEB. Dock lär han inte trott att musk skulle bestämma så mycket 🤣
Förväntar mig berg och dalbana på marknaden. Roliga är väl att mina ssab har växt lika mycket som global gått ned iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Hur länge varar MSRP-priser? Hos återförsäljare står det slutsålt, portionera de ut korten dag för dag, säljer ett visst antal MSRP-priser idag 6 mars och i morgon efter ett visst klockslag eller hur funkar det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qziny:

Mm, satte bara en extra gång för att kolla igenom testerna mellan 9070/XT och högg till en nu.
Sparade hela 2 441 riksdaler (33% billigare) gentemot PURE som kostade 9 790 kr på Inet för 11-15 % skillnad i prestanda.
Värt det, kortet ska nog klara 4K spelande så länge man är inte krävande och dra ner lite på inställningarna.. 😁👍

EDIT:

Ibland är det skönt att saker o ting händer såsom det har hänt...nu är jag nöjd med mitt köp för det priset!
Tack @Inet att jag inte fick någon tilldelning på PURE... 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Är ganska säker att detta är en rtx 3080 situation igen, msrp modellerna som inte är oc kommer inte komma i lager igen. Så vi kan i princip utgå att ett 5070ti går för ca 13k idag.

Ja så är det.

https://www.komplett.se/product/1319676/datorutrustning/dator...

ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5070 Ti OC för 13490kr, blir det billigare? Jag vet inte ens om TUF är en basmodell längre, men det ser så ut.

Permalänk
Medlem

Endast 25kort kvar på komplett iaf någon vill beställa för msrp priset. 25kort har gått på en timme 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Ja så är det.

https://www.komplett.se/product/1319676/datorutrustning/dator...

ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5070 Ti OC för 13490kr, blir det billigare? Jag vet inte ens om TUF är en basmodell längre, men det ser så ut.

Det är den inte, prime är för Asus

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Bedömningen i höstas var 11.5kr/$ i maj. Av Nordea eller SEB. Dock lär han inte trott att musk skulle bestämma så mycket 🤣
Förväntar mig berg och dalbana på marknaden. Roliga är väl att mina ssab har växt lika mycket som global gått ned iaf

Önskar att jag kunde säga "E bare te å åk" eller vad nu Ingemar sa

SSAB klarar sig rätt bra i dårskapen då dom undgår strafftullar, dom har anläggning i USA.
Muskus skulle få rulla pappersraketer om han inte hade tillgång till riktigt Svenskt stål

Grattis till lyckat innehav

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Har en Dell 34" Alienware AW3423DWF OLED WQHD. Så egentligen borde jag köra på 9070 då...

Absolut, speciellt eftersom DWF är ultrawide och kräver lite mer kräm än standard 1440p

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''