Endast ett fåtal Radeon RX 9070 säljs till riktpris

Permalänk

Nya kort i slutet på april enligt uppdatering på Inet. Skoj för de som hann beställa men ändå inte fick kort…

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Okej, finns några spel som sticker ut som jag kör själv, tydligen så gillar inte Black Myth Wukong AMD kort, prestandan är bedrövlig där och milsavstånd till nvidia medans vissa andra spel är det tvärsom.

Ja nu är det ju omöjligt att veta i framtiden hur amds kort funkar med ACC och AC Evo.
Men att det är så stor skillnad gör ju att det lutar mest åt att behålla mitt 5070ti.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS Prime 5070 ti OC
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem

5minuter på inet så tog 200kort slut, även 15.05 när jag skulle betala med swish så gick det inte att genomföra...

Permalänk
Medlem

Missade det isåfall dök inte upp på komponentkoll när jag kollade senast.

I lager primärt den 17 mars kan verkligen lita på Elgiganten när det gäller graffikort som inte är i lager minns att folk väntade uppemot ett år på deras 3080 från just dom men dom kanske har förbättrade säg nu?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

För er som fortfarande vill ha kort... Beställde precis ett 9070 utan XT från Proshop för msrp?! vafan.
Gick in och skrollade runt för att se vad man kunde fåt 9070-non XT för, eftersom jag inte orkar vänta i 2 månader på mitt XT från inet.
JUST DÅ dyker det upp med en "köp" knapp, så jag klicka och det gick igenom...
Tips: Håll koll på proshop både nu och då.

Annars verkar det billigast non-xt finnas för 8000kr på netonnet.

EDIT: Den verkar inte finnas längre på proshop... Finns dock på Komplett och går att lägga i kundvagn?!

https://www.komplett.se/product/1318735/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem

Off topic men tror ni man fortfarande kan få runt 5 - 5.5k för ett XFX 6950xt Merc i dagsläget? Ser att många har sålts runt det priset senaste halvåret. Även om ny generation släppts så är ju det kortet fortfarande ganska bra jämfört med mellansegmentet och med 16gb vram. Tillgången av nya kort är ju fortsatt begränsad, minst sagt...

Får jag mindre än det så så kanske det knappt är värt att byta upp sig känner jag.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

5minuter på inet så tog 200kort slut, även 15.05 när jag skulle betala med swish så gick det inte att genomföra...

Skulle checka ut mitt 15:02, men fick nåt om att den enbart gick att köpa från webbutiken. Jamen, jag var ju förfan på webbutiken! Refresh på sidan och då var det väck. Lyckades norpa ett från NoN för 500 mer så får vara nöjd ändå.

Permalänk

Jag var lite för långsam så det blev en 9070 istället för XT.
Komplett verkar fortfarande sälja asus 9070 för MSRP.

Lite besviken över att jag inte lyckades knipa XT varianten för 7990kr.
Men bara leveransen inte är alltför långt fram i tiden så får man nog vara rätt nöjd.
Känns som att mitt gamla 1080 har arbetat långt in i pensionen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

Skulle checka ut mitt 15:02, men fick nåt om att den enbart gick att köpa från webbutiken. Jamen, jag var ju förfan på webbutiken! Refresh på sidan och då var det väck. Lyckades norpa ett från NoN för 500 mer så får vara nöjd ändå.

Tur det! Jag kollade non för sent, i efterhand så skulle man nog skippat inet och kört på non, webhallen.

Dessutom tar det 5 dagar att swisha tillbaka pengarna från inet medans proshop gjorde det samma dag!

Lite dåligt av inet kan man tycka.

Permalänk
Medlem

Vad brukar konsensus vara på Sweclockers angående om man ångrar sig? Bör man lämna tillbaka så någon annan kan köpa från butiken (risk att det inte blir till det subventionerade priset?) eller sälja det här på sidan (hade tagit inköpspris+annonskostnad)?

Fick ett XT Asus Prime på Inet men är inte säker på om jag kommer behålla det. Tänkte vänta ut öppet köp för att se hur det blir med ROCm för 90-serien, där det avgörs för mig.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Vilka luffarmänniskor det finns, folk borde skaffa sig ett jobb i Hisingen.

Permalänk
Medlem

Tyvärr har vi ju lärt oss nu med alla lanseringar dom senaste åren att vill man ha ett grafikkort så är det galna priser som gäller.

Hade inget intresse av 8000 serien då jag har ett kort från 7000 serien. Men dagens priser speglar ju även framtidens priser.

Har satt mitt hopp på UDNA men formodligen så sker det även en prishöjning den generationen. Så är kanske värt först att uppgradera på serien efter Det om man har råd 😋

Permalänk
Medlem

Tips till alla som fortfarande vill ha till msrp:
https://www.komplett.se/product/1318735/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Tack för tipset men det är icke XT modellen vilket jag tror de flesta vill ha.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

<Uppladdad bildlänk>

Kör bara! Du får ju "Receiot".

/s

Jag önskar verkligen att folk kunde ha mer is i magen och bara ge fan i att handla av jönsar som dessa. Så kan han sitta där sen med sin(a) gpu(er) i låda som alla vet att han inte har nytta av eftersom hans troligtvis inte ens äger en stationär dator. Tyvärr lär han och alla andra scalpers få korten sålda. Till överpris.

Visa signatur

14600k | STRIX 3080 OC White | MSI MPG Edge Z690 | Kraken Elite 280 White | 32GB Corsair Dominator DDR4 3200MHz White | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | Logitech G Pro X Wireless | MSI MAG401QR UW | LG Oled G2 65”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Glutt0:

<Uppladdad bildlänk>

Instämmer, vad ska man göra? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Om man inte har fått något 9070 XT för msrp så är ju detta en ganska bra deal. 9070 XT kommer ju inte komma tillbaka för 8000kr igen…

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Frågan är bara hur mycket dyrare 9070 XT msrp-modellerna kommer bli sen? Det hade varit bra att veta för att kunna bättre värdera den där 9070 till msrp.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Fick just leveransbesked från netonnet genom instabox. Så får du liknande inom en timme borde det vara guld.

Samma här! Packat, klart och påväg. Fast verkar som man får vänta till på måndag. Men helt klart nöjd, launch 3070 mitt får jobba en helg till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Om man inte har fått något 9070 XT för msrp så är ju detta en ganska bra deal. 9070 XT kommer ju inte komma tillbaka för 8000kr igen…

Faller dollarn ytterligare runt 75 öre till en krona så. Frågan är då bara hur ofta det valutakurserna justeras.

Kan ju inte se att vi är i en situation där dollarn kommer stärkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Frågan är bara hur mycket dyrare 9070 XT msrp-modellerna kommer bli sen? Det hade varit bra att veta för att kunna bättre värdera den där 9070 till msrp.

MSRP-modellerna för 7990 såldes med nytt MSRP för runt 9200-9500 eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

<Uppladdad bildlänk>

Här var en annan luffare
https://imgur.com/a/WeSY0sC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Hur stor skillnad är det igentligen på detta kort och powercolor 9070 xt Reaper?

Jag spelar endast warzone just nu på 1440px3440 Ultra wide skärm och vill helst köra på High.

Klarar 9070 oc av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Tack för tipset men det är icke XT modellen vilket jag tror de flesta vill ha.

Absolut, men tänker att XT troligen kommer kosta närmre 9500-10000. Då känns det här som en pangdeal - ett kort tag till innan även det försvinner. Skiljer i snitt typ 10% när man tittar på alla olika reviews och sparar ca 100 W😅 dvs effektiviteten är sjuk i kortet (om man spelar i mindre rum/har mindre datorer och vill ha mindre värmeutveckling).

Var ju själv ute efter XT och fick tag i ett via inet, med leverans om 2 mån… men det känns så dumt egentligen när jag troligen inte behöver 10% mer prestanda. Men vi får se!

För de som inte fick tag i något kort tidigare idag borde detta vara drömmen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

Hur stor skillnad är det igentligen på detta kort och powercolor 9070 xt Reaper?

Jag spelar endast warzone just nu på 1440px3440 Ultra wide skärm och vill helst köra på High.

Klarar 9070 oc av det?

Just i det spelet är AMD urstarka så ja det klarar den definitivt. XT är ju bara runt 15% snabbare också så du går inte miste om mycket prestanda.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

Klarar 9070 oc av det?

Kolla på YT videos. Såg någon nyss och i senaste COD presterade 9070 utan XT jämnt skägg med 4080.
Det är alltså riktigt mycket pulver, om än inte lika mkt som XT. Fick du inte tag i något idag skulle jag beställa och prova! För tror inte du får tag i ett sånt här heller om nån dag, till samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Faller dollarn ytterligare runt 75 öre till en krona så. Frågan är då bara hur ofta det valutakurserna justeras.

Kan ju inte se att vi är i en situation där dollarn kommer stärkas.

olyckligtvis så kommer dollarn med stor chans rusa inom ett par månader.

källa:
källa inom stor forex trader

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

Klarar 9070 oc av det?

10-15% skillnad mellan korten.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

olyckligtvis så kommer dollarn med stor chans rusa inom ett par månader.

källa:
källa inom stor forex trader

Vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Vet inte om jag vågar det då jag vill veta om grafikkortet funkar innan jag köper. Sen vet man inte hur dåligt personen packar ihop den så köp på distans undviker jag helst, plus risken för bedrägeri.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30