Permalänk

Hur uppgradera denna dator?

Hej!

Har specs enligt bifogat nedan och funderar nu på att uppgradera den för att få lite bättre prestanda.

Var bör jag lägga krut? Funderar exempelvis på att dubbla RAM-minnet till 16gb. Vad tycker ni?

Jag är inte kunnig kring sådant här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av junkysailor:

Hej!

Har specs enligt bifogat nedan och funderar nu på att uppgradera den för att få lite bättre prestanda.

Var bör jag lägga krut? Funderar exempelvis på att dubbla RAM-minnet till 16gb. Vad tycker ni?

Jag är inte kunnig kring sådant här. <Uppladdad bildlänk>

Visst kan du uppgradera minnena men den datorn har nått vägs ände vad gäller uppgraderingar skulle jag säga. Chassi och nätaggregat är ungefär det enda som har något bruksvärde framöver, beroende på vad det är för nätaggregat och chassi såklart.

Permalänk
Medlem

Beror på vad det ska användas till exakt, antar spel men vilket specifikt.

Men generellt 16gb ram ja, hjälper mest, sedan grafikkortet. Men processorn är inte heller tillräckligt för alla nya spel heller.

Vet inte ens om det är värt att köpa till ddr3 minnen, men beror till vilket pris du hittar såklart.

Permalänk
Medlem

Hej!

Ditt moderkort kom ut 2014 om jag förstår saken rätt. Den är alltså väldigt gammal och omodern med dagens mått mätt. Prestandan är därför också väldigt klen.

Att uppgradera t.ex ram-minnet är möjligt (till en begränsad del), men kommer inte ge så markant mycket effekt eftersom alla övriga komponentet också är gamla och klena. Att uppgradera är enligt mig bara "en tillfällig konstgjord andning".

Som jag ser det borde du alltså helst uppgradera precis hela datorn! Pris....gissningsvis från ca. 10 000 kr och uppåt plus bildskärm (som jag gissar är lika gammal som datorn). En begagnad dator kostar kanske hälften, men att ha koll på priser är inte min starkaste påse vill jag verkligen understryka!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk

Säker på att den inte redan har 16gb ram?

Ser ju ut att ha 2 st 8Gb stickor men inte helt hundra på hur man ska läsa ut modellkoden på dem.

Sen som sagt så är den väldigt gammal och slö över lag jämfört med moderna komponenter och grafikkortet kommer troligen snart tappa drivrutinstöd dessutom om det inte redan gjort det är osäker på det.

Vet att 700 serien inte haft drivarstöd ett par år nu och 900 serien står ju iaf på tur att bli osuportad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du kan behålla lagringsdiskarna, resten är så utdaterat att det inte är värt att uppgradera. Blir nästan en helt ny dator.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Säker på att den inte redan har 16gb ram?

Ser ju ut att ha 2 st 8Gb stickor men inte helt hundra på hur man ska läsa ut modellkoden på dem.

När Corsair säljer två stickor i ett kit så är det den totala storleken som reflekteras i modelnamnet. Så TS har 2x4GB.

Permalänk
Medlem

Formatera den ren och lägg ut på blocket för 2500kr. Den är inget o sattsa på

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Ok,
Då har jag nog förstått att denna datorn inte är något att satsa på, haha. Lever kvar i nostalgin då jag köpte denna för (då) dyra pengar, men är väl bara att punga upp igen efter skatteåterbäringen kommit.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av junkysailor:

Ok,
Då har jag nog förstått att denna datorn inte är något att satsa på, haha. Lever kvar i nostalgin då jag köpte denna för (då) dyra pengar, men är väl bara att punga upp igen efter skatteåterbäringen kommit.

Tack för alla svar!

Klokt beslut tycker jag!!

Om du behöver hjälp med att välja bra och passande komponenter så är det bara att du hör av dig igen med en ny tråd. Här finns många som är både kunniga och hjälpsamma!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av junkysailor:

Hej!

Jag är inte kunnig kring sådant här. <Uppladdad bildlänk>

ram kommer inte ge dig nånting, dags för ny dator, nytt allt