Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

RTX 5070 Ti - Owners club

Hej skapar en liten tråd där de som lyckats köpa/kommer köpa kortet kan dela med sig av tankar och erfarenheter. Jag kan börja.

Jag fick tag på

MSI GeForce RTX 5070 Ti 16GB Ventus 3X OC kostade 10 579 kr ifrån Inet tycker priset känns acceptabelt.

Det verkade vara ett problem med ROP i GPU-Z det står 96 för mig så det ser ut som att jag haft tur. Vad har ni fått tag på för kort.

Hur undervoltar man och är det värt det?

Mvh/Jojomondag

Permalänk

Fick tag på samma kort från Komplett men det har inte skickats än. Hur upplever du ljudvolymen under load?

Permalänk
Medlem

Jag valde ett MSI GeForce RTX 5070 Ti 16GB GAMING TRIO OC PLUS. Installerades i fredags

Jag har inte hunnit spela så mycket, men är nöjd med uppgraderingen, nu är det tyvärr min processor som begränsar men det får vi fixa när vi vet om det blir restskatt.

Permalänk
Skrivet av RTX 1337 Super:

Fick tag på samma kort från Komplett men det har inte skickats än. Hur upplever du ljudvolymen under load?

Jag har ett väldigt stort chassi och kan inte säga att jag störs. Det är något högre ljud än mitt 3080ti skulle jag gissa. Men som sagt har man ett relativt ljudissolerat chassi så påverkas man inte. Inge jag har tänkt på vid användande.

Permalänk
Skrivet av Flexbert:

Jag valde ett MSI GeForce RTX 5070 Ti 16GB GAMING TRIO OC PLUS. Installerades i fredags

<Uppladdad bildlänk>

Jag har inte hunnit spela så mycket, men är nöjd med uppgraderingen, nu är det tyvärr min processor som begränsar men det får vi fixa när vi vet om det blir restskatt.

Jag tror som dig att min cpu också har blivit en flaskhals jag har 12th Gen Intel(R) Core(TM) i9-12900K 3.20 GHz vad har du? och hur märker du att det blir när processorn begränsar? är det 100% load under viss tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojomondag:

Jag tror som dig att min cpu också har blivit en flaskhals jag har 12th Gen Intel(R) Core(TM) i9-12900K 3.20 GHz vad har du? och hur märker du att det blir när processorn begränsar? är det 100% load under viss tid?

Ja har nvidia tabben med gpu metrics, på andra skärmen, och den visar att processorn kör hårdast, så var det inte med 1080ti

Permalänk

Problem

Jag har ett issue med mitt grafikkort som jag inte hade med mitt 3080ti

Ibland blir min ena skärmen svart i 1–2 sekunder då och då. Problemet uppstår särskilt när jag öppnar en app eller tabbar. Det är på min sidoskärm båda är inkopplade med displayport.

Vet någon vad som orsakar detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RTX 1337 Super:

Jag upplever att ljudnivån är högre än ganla kort. Hade förmodligen stört mig på det om jag inte haft hörlurar på nör jag spelar. Nu gick jag från ett GTX 1080 från palit som hade en klart fetare kylare...

Permalänk
Medlem

Deshroud verkar enkelt på ASUS Prime kortet, några skruvar på backplate sen bara plocka av. Borde vara samma kylare till 5080. Det enda som är lite problem är att ASUS använder nån 7 pin connector som inte är så vanlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Jag upplever att ljudnivån är högre än ganla kort. Hade förmodligen stört mig på det om jag inte haft hörlurar på nör jag spelar. Nu gick jag från ett GTX 1080 från palit som hade en klart fetare kylare...

Med tanke på att Ventus ändå kyler hyffsat bra så borde man kunna ställa in lite behagligare fläktkurva, eller? Om den går i 70 eller 75 grader spelar ju ingen större roll men ljudnivån borde ju bli betydligt annorlunda.

Får hem mitt Prime idag, ska bli kul att testa hur mycket den låter jämfört med mitt väldigt tysta XFX 6700XT.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Har skapat 3d print deshroud brackets för MSI VENTUS och ASUS PRIME 5070 ti om nån behöver. Dessa borde passa 5080 modellerna men har ej testat.

ASUS PRIME GeForce RTX 5070 Ti Deshroud bracket
MSI GeForce RTX 5070 Ti VENTUS Deshroud bracket

Permalänk
Medlem

Riktigt förvånad över att min 5800x bottleneckar GPUn så hårt. Med RT/PT påslaget klarar den knappt av RT över 60 fps i Cyberpunk och Hogwarts. Är ju inte direkt nya spel heller.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk

Har nu lämnat tillbacka mitt 5070ti vilken katastof produkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojomondag:

Var det något särskilt du inte var nöjd med?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jojomondag:

Jag kan förstå dig, problem efter problem hela tiden.
Nåväl, testa eller gå över till 9070 XT om två dagar.. =]

Permalänk
Skrivet av FiftyFifty:

Deshroud verkar enkelt på ASUS Prime kortet, några skruvar på backplate sen bara plocka av. Borde vara samma kylare till 5080. Det enda som är lite problem är att ASUS använder nån 7 pin connector som inte är så vanlig.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Hur löser du 7 pin connectorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

Hur löser du 7 pin connectorn?

Just nu kör jag fläktar kopplade till moderkortet med Fan Control, funkar bra.

Har beställt en sån här som är på väg.

https://www.moddiy.com/products/ASUS-GPU-7-Pin-to-Dual-4-Pin-...

Permalänk
Skrivet av FiftyFifty:

Just nu kör jag fläktar kopplade till moderkortet med Fan Control, funkar bra.

Har beställt en sån här som är på väg.

https://www.moddiy.com/products/ASUS-GPU-7-Pin-to-Dual-4-Pin-...

Najs, tack. Har en 4070S Prime som jeg tänkte deshrouda. Vilket program använde du för att rita up för 3d printaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

Najs, tack. Har en 4070S Prime som jeg tänkte deshrouda. Vilket program använde du för att rita up för 3d printaren?

Fusion 360

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Var det något särskilt du inte var nöjd med?

Mvh

Ja att jag fick blackscreen när jag started spel tabbade imellan program på min second monitor, och att det verktyg jag tänkt arbeta med inte stödjer den senaste arkitekturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojomondag:

Ja att jag fick blackscreen när jag started spel tabbade imellan program på min second monitor, och att det verktyg jag tänkt arbeta med inte stödjer den senaste arkitekturen.

Tråkigt att höra, särskilt den första buggen med två skärmar, är oacceptabelt från ett märke som Nvidia.

Vad är det för verktyg?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Tråkigt att höra, särskilt den första buggen med två skärmar, är oacceptabelt från ett märke som Nvidia.

Vad är det för verktyg?

Mvh

Comfy Ui verktyg för ai arbetsflöden.

Permalänk
Medlem

Tydligen blir jag ägare av ett msi ventus 3x oc. MSRP modellen på 10580kr. Beställt på komplett typ kvar över 3 på lanseringsdagen. Trodde alldrig jag skulle få kortet. När jag beställde 3060 på lansering för 4 år sen så gav jag upp efter typ 7 månader och köpte ett 3070.
Hade dock velat få tag på Asus prime modellen, verkade bättre men det var denna eller ingen....om jag inte vill betala 3k till...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Nu har jag också fått tag på ett. Ganska bra lyft från mitt 3070 och DLSS är ju som alltid magi. Från ~30 FPS i Alan Wake 2 med halvlåga inställningar och DLSS balanced till 150 FPS med tokmaxade inställningar på quality, med multiframegen så klart men jag märker ärligt ingen skillnad annat än att det flyter bättre. Räcker med 3x för att hamna över 100FPS så mer än så är onödigt då min skärm bara är 100Hz. Dyrt som fan men det känns ju som om man får vänja sig vid det nu för tiden, speciellt när AMD lägger sig på samma prisnivå.

Helt klart värd uppgradering hur som helst, även om det kliade liiite i fingrarna att lägga lite mer på ett 5080 men nån måtta får det ändå vara.

Skrivet av jojomondag:

Comfy Ui verktyg för ai arbetsflöden.

Det där med skärmarna kan jag ju förstå är lite drygt (själv har jag bara en) men självklart är du väl med på att alla verktyg kommer uppdateras för att stödja senaste CUDA? Du kan ju förmodligen uppdatera typ pytorch eller vad det är som krävs till en högre version på egen hand i väntan på att det bakas in i färdiga releaser.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Zotac AMP Extreme Infinity-modellen som Komplett har i lager, men funderar på att lämna tillbaka den p.g.a. att fläktarna varvar upp hela tiden i idle. Det är det gamla vanliga problemet med att kortet idlar på ~40W p.g.a. att jag har flera skärmar med hög upplösning och frekvens, vilket är tillräckligt för att temperaturen sakta ska gå upp och göra att fläktarna med jämna mellanrum högljutt varvar upp i några sekunder tills temperaturen gått ner igen.

Problemet med Zotac-kortet specifikt är att den går direkt från 0% till 30% (~1200 RPM). Det verkar inte gå att ställa in en lägre hastighet än just 30%, så att bara ha fläktarna på hela tiden är inte ett alternativ. Möjligtvis att det är ett Linux-problem, men det verkar klagas en del på det bland Windows-användare också. Att växla mellan den tysta och prestanda-BIOS:et verkar inte heller göra någon skillnad i idle.

Jag har sneglat lite på Asus 5070 Ti TUF istället, som enligt TechPowerUps recension verkar ha samma gräns på 30% men där 30% istället ser ut att vara ~700 RPM vilket skulle vara rejält mycket bättre. Eller är det någon som har något bättre (billigare) förslag?

Permalänk
Medlem

Gigabyte 5070Ti AERO har anlänt. Ja, jag har plasten kvar på sidan tills jag får övriga komponenter för montera nya datorn. Hade egentligen tänkt invänta tills allt kommer, men sen kom jag på att det är nog lika bra att kolla så grafikkortet har alla ROP.

Det är dock fult att 12V-2x6 till 3x PCIe adaptern är svart då allt annat är ju vitt/silver. Nu kommer jag ju definitivt inte köra adaptern på nya datorn, då jag ändå tänkt köra en helvit 12V-2×6 kabel. Jag gillar detaljen med att kontakten är inskjuten en bit som gör att kablarna behöver inte böjas lika kraftigt för att undvika ta i sidoglaset.

Sen hade det varit intressant att veta varför just 5070Ti-modellen av AERO är fullstor tegelsten, då 5080 och 5070 är SFF och således bara två slots.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem

Har kört tester idag mellan Asus Prime 5070 Ti OC och Asus TUF 5070 Ti OC parat med 14900K i ett NR200P.

Till min stora förvåning vinner Prime alla mina tester när det gäller prestanda i 3DMark, CP2077 (FPS Benchmark) och CS2 (FPS Benchmark). Den enkla förklaringen är att man kan öka Power Target till 116% på Prime medan TUF bara tillåter 110%.

Har egentligen bara en sak att säga - så jäkla märkligt val Asus! Hur tänkte dom där?

Båda går svalt och tyst, men det var ganska meckigt att få plats med TUF i NR200P så det får nog ändå sitta kvar när det väl är på plats, men det stör mig att Prime presterar bättre.

Sen är det en sak till med TUF som är för mig helt oförklarligt hur det inte kan framgå i en enda recension eller i databladet. TUF brukar alltid ha en hel kylare i metall - det var därför jag köpte det, är svag för tunga kylare helt i metall. Asus TUF 5070 Ti är INTE hela kylaren i metall! Backplate är i metall och bara den översta delen runt fläktarna är i aluminium, allt annat är hårdplast! Trodde jag skulle ramla av stolen när jag insåg det.

Lägger till en bild från TechPowerUp där de är noga att inte nämna att det är hårdplast. Önskar jag hade granskat bilderna noggrannare innan jag köpte, men eftersom TUF alltid varit helt i metall tog jag det för givet.

Lade till bild
Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Har kört tester idag mellan Asus Prime 5070 Ti OC och Asus TUF 5070 Ti OC parat med 14900K i ett NR200P.

Till min stora förvåning vinner Prime alla mina tester när det gäller prestanda i 3DMark, CP2077 (FPS Benchmark) och CS2 (FPS Benchmark). Den enkla förklaringen är att man kan öka Power Target till 116% på Prime medan TUF bara tillåter 110%.

Har egentligen bara en sak att säga - så jäkla märkligt val Asus! Hur tänkte dom där?

Båda går svalt och tyst, men det var ganska meckigt att få plats med TUF i NR200P så det får nog ändå sitta kvar när det väl är på plats, men det stör mig att Prime presterar bättre.

Sen är det en sak till med TUF som är för mig helt oförklarligt hur det inte kan framgå i en enda recension eller i databladet. TUF brukar alltid ha en hel kylare i metall - det var därför jag köpte det, är svag för tunga kylare helt i metall. Asus TUF 5070 Ti är INTE hela kylaren i metall! Backplate är i metall och bara den översta delen runt fläktarna är i aluminium, allt annat är hårdplast! Trodde jag skulle ramla av stolen när jag insåg det.

Får också låga scores på 3Dmark, ca 500 under average.
Har bara satt den på OC mode via Gputweak och brukar ligga på 2880 MHz men det underliga är att jag sällan brukar se den på 99% util, brukar ligga på 95/96 även på benchmarks och de spel som jag har hunnit testa är RDR2 (där spelet kraschar direkt när jag spelar på ultra och DX12, spelar Vulcan just nu), BO6 och Microsoft flight simulator.

Måste ändå säga att kortet inte låter någonting och håller väldigt bra temps, storleken gör rätt för sig iallafall för det va nära att jag inte fick in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBzy:

Får också låga scores på 3Dmark, ca 500 under average.
Har bara satt den på OC mode via Gputweak och brukar ligga på 2880 MHz men det underliga är att jag sällan brukar se den på 99% util, brukar ligga på 95/96 även på benchmarks och de spel som jag har hunnit testa är RDR2 (där spelet kraschar direkt när jag spelar på ultra och DX12, spelar Vulcan just nu), BO6 och Microsoft flight simulator.

Måste ändå säga att kortet inte låter någonting och håller väldigt bra temps, storleken gör rätt för sig iallafall för det va nära att jag inte fick in den.

Jag får ju inte dåliga resultat med TUF alltså, bara det att jag får ännu bättre med Prime.

Jag körde Speedway en gång här precis nu som referens.

8539 med TUF, men jag får 8749 med Prime.

Du ska ignorera "average" på 3DMark. Det är många sådana som jag som kör väldigt många gånger med höga scorer som drar upp snittet väldigt mycket högre än vad det "egentliga" snittet är. 3DMark är det "spel" på Steam där jag har flest timmar

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Jag får ju inte dåliga resultat med TUF alltså, bara det att jag får ännu bättre med Prime.

Jag körde Speedway en gång här precis nu som referens.

8539 med TUF, men jag får 8749 med Prime.

Du ska ignorera "average" på 3DMark. Det är många sådana som jag som kör väldigt många gånger med höga scorer som drar upp snittet väldigt mycket högre än vad det "egentliga" snittet är. 3DMark är det "spel" på Steam där jag har flest timmar

<Uppladdad bildlänk>

Fina siffror ju!

Fick in mitt Zotac från Komplett, jäklar vad stort det är. Detta är ett Define C så fick flytta ner den ena fläkten, annars var det krock.

Inte testat att klocka än så ligger på 7742 i Speed Way, får se vad det landar på sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz