Endast ett fåtal Radeon RX 9070 säljs till riktpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Det jag menade var dock att det nog inte ens handlade om första leveransen (som har kommunicerats ut), utan enbart ett bestämt antal kort.

Det handlade förstås bara om ett begränsat antal kort. Om de sen fick fler kort än så i den första leveransen eller inte är mest av akademiskt intresse.

Skrivet av cosplay:

Det du skriver stämmer ju inte överens med artikelns rubrik och vad AMD säger?

"Endast ett fåtal Radeon RX 9070 säljs till riktpris
AMD dementerar uppgifterna: "Fler kort är på väg."

"I ett uttalande till SweClockers säger AMD emot uppgifterna om att riktpriset gäller ett fåtal kort under lanseringsdagen.

– Vi förväntar oss att korten kommer att vara tillgängliga hos flera återförsäljare till riktpriserna, exklusive regionspecifika tariffer och skatter, baserat på det arbete som vi har gjort med våra partnertillverkare, och fler kort är på väg, säger AMD."

Men varför är priset höjt i så fall?

Frank Azor från AMD har sagt att de fortsätter "uppmuntra" partnertillverkarna att sälja kort till MSRP, vilket känns lite vagt. Men återförsäljare som Inet har sagt att det bara var ett begränsat antal kort som var subventionerade, så det är vad vi har att förhålla oss till just nu. Kanske kommer det in fler kort för MSRP senare, kanske inte, men nu vid säljstarten så var det i alla fall definitivt bara ett begränsat antal MSRP-exemplar.

Permalänk
Skrivet av bloodshed:

Även om Nvidia-korten kommer ner i pris så har Nvidia betett som otroligt illa och den här lanseringen har fått mig att hoppa från från det gröna skeppet till det röda. Sen säger jag inte att AMD är mycket bättre men Nvidia har gjort bort sig och jag vill inte stödja dom.

Jag fick tag i ett 9070XT över MSRP men det ska bli skönt att koppla bort från de senaste månadernas hets kring lanseringarna. Kanske blir 60-serien något att titta på men sannolikt så kommer jag inte köpa ett nytt kort förens Nvidias 70-serien eller AMD's 110-serie bli aktuell när jag vill uppgradera.

Kanske blir 60-serien något att titta på.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Skrivet av ackwell:

Fast ändå, om både 9070XT och 5070Ti funnits tillgängliga till deras "rek. pris" hade 9070XT ändå varit intressant för vissa då den legat typ 2000kr billigare.

Sen är den visserligen törstigare, presterar lite sämre on average, sämre RT-prestanda, och saknar DLSS4. Och kör Anti-lag2 istället för Reflex. Men ändå ett intressant kort, särskilt nu när FSR4 presterar rätt så bra!

Jag ser fram emot att testa på AMD för en gångs skull, hoppas jag inte blir alltför besviken Nöp ett PowerColor 9070XT Reaper igår för 7990kr.

Du fick ett kort för MSRP om inte annat;)

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

<Uppladdad bildlänk>

Dom har redan höjt med 1500 😅

Ska bli intressant att se ifall de som beställt kortet till MSRP kommer få dem för det priset. Om de nu har höjt det så verkar det i alla fall som dem kommer få dem i lager igen.

De tog dock 8490Kr för kortet igår, så höjningen är "bara" 1000Kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tänkte bara fråga räcker det att avinstallera Nvidia drivers från kontrollpanelen och sedan ta ut gamla grafikkortet och sedan i med 9070Xt och installera Amd drivers?

Mitt har kommit idag.

<Uppladdad bildlänk>

Rekommenderas starkt att du använder DDU för avinstallera Nvidia drivrutinerna annars brukar det alltid ligga något kvar som kan bidra med problem.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Nej, ominstallera hela Windows för säkerhets skull. Det gjorde jag när jag skaffade min 7900 XTX och har aldrig haft problem med AMDs drivrutiner.

Jo det är alltid bästa att köra en omstaillation av windows med ibland sp har man inte möjligheten att bara ominstallera hela datorn bara sådär.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Är inte de här priserna bara en rimlig konsekvens av utbud och efterfrågan? Tycker AMD beskrivs lite väl mycket som att de sätter höga priser av ondska och girighet, men deras jobb är ju att bedriva en affärsmässig verksamhet. Så länge priset sätts på en nivå där korten de kan producera säljer så ser jag inte problemet! Misstänker att efterfrågan ligger något högre just nu pga AI-boom, och tillsammans med gaming och krypto blir utbudet helt enkelt inte tillräckligt högt för att hamna på den lägre prisnivån.

Sen kan man ju argumentera för att det här är en bra chans för AMD att knipa lite goodwill, men om det är en rimlig investering är det ju bara AMD som kan svara på.

Var sura på ekonomisk ojämlikhet i samhällsskikten istället vettja, hade vi en mer utjämnande politik hade 8490kr för ett grafikkort känts mindre i plånboken för de flesta 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Tack detsamma!

Håll gärna mig uppdaterad om du får en uppdatering 😬

Jag lade ordern 15.09

Tja!

Har du fått nån uppdatering om din order? Min står fortfarande som "Beställd, förväntas i lager()"

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | XFX Mercury RX 9070 XT OC Gaming RGB | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Är inte de här priserna bara en rimlig konsekvens av utbud och efterfrågan? Tycker AMD beskrivs lite väl mycket som att de sätter höga priser av ondska och girighet, men deras jobb är ju att bedriva en affärsmässig verksamhet. Så länge priset sätts på en nivå där korten de kan producera säljer så ser jag inte problemet! Misstänker att efterfrågan ligger något högre just nu pga AI-boom, och tillsammans med gaming och krypto blir utbudet helt enkelt inte tillräckligt högt för att hamna på den lägre prisnivån.

Sen kan man ju argumentera för att det här är en bra chans för AMD att knipa lite goodwill, men om det är en rimlig investering är det ju bara AMD som kan svara på.

Var sura på ekonomisk ojämlikhet i samhällsskikten istället vettja, hade vi en mer utjämnande politik hade 8490kr för ett grafikkort känts mindre i plånboken för de flesta 😉

hade vi haft en mer "utjämnad" ekonomi så hade man inte haft en ekonomi alls... hela systemet bygger på att det finns folk som vill spendera pengar och folk som kan spendera pengar

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det handlade förstås bara om ett begränsat antal kort. Om de sen fick fler kort än så i den första leveransen eller inte är mest av akademiskt intresse.
Frank Azor från AMD har sagt att de fortsätter "uppmuntra" partnertillverkarna att sälja kort till MSRP, vilket känns lite vagt. Men återförsäljare som Inet har sagt att det bara var ett begränsat antal kort som var subventionerade, så det är vad vi har att förhålla oss till just nu. Kanske kommer det in fler kort för MSRP senare, kanske inte, men nu vid säljstarten så var det i alla fall definitivt bara ett begränsat antal MSRP-exemplar.

Det är flera YT som också sagt att det kommer vara första batchen bara och sen höjs det till 650USD vilket gör att du får den där 100USD priskillnaden mellan 9070 och 9070 XT som gör att 9070 blir bättre pris/prestanda mot XT.

Ska se om jag kan leta fram vem/vilka som sa det.
EDIT:
https://www.youtube.com/watch?v=huy65HPPLSY
priset höjningen var 670-750 för XT men ja MSRP kort på team grön är inte så mycket bättre...

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Helt ärligt allt över riktpriset borde egentligen vi konsumenter bojkotta. Egentligen borde vi bojkotta dessa nya priser överlag.

Inte direkt så att dom donerade bort sina kort förr i tiden, utan dom gick med vinst redan då.

Permalänk

Kan inte konsumentverket komma och sortera upp röran. Kan det inte jämföras med lockpriser för bostäder som är olagligt?
Gör något bara det är här inte okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

hade vi haft en mer "utjämnad" ekonomi så hade man inte haft en ekonomi alls... hela systemet bygger på att det finns folk som vill spendera pengar och folk som kan spendera pengar

Jag har inga illusioner om att alla ska ha lika mycket pengar, men en fördelning som inte är fullt så extrem som idag vore gynnsamt tror jag! En jämnare distribution (notera jämnare, inte jämn), skulle ge ett större antal personer möjlighet att spendera samma totala inkomst. Samma mängd pengar går fler till gagn helt enkelt

Permalänk
Medlem

Meh.. fick från Webhallen på min beställning för ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT OC 16GB
377596 transporteras till Webhallen Sickla Köpkvarter. Beräknat leveransdatum är Söndag 2025-03-09.

Sen ändrade dom till:
Din order är inte redo för upphämtning då följande produkter saknas i lager:
377596 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.

Antar att det inte spelade någon roll att jag köpte när det var 40 kvar i lager

Permalänk
Medlem

Trevlig uppdatering på nyheten! Då får vi hoppas AMD har piskan redo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Trevlig uppdatering på nyheten! Då får vi hoppas AMD har piskan redo.

Frågan är hur sanningsenligt detta är. Skrev till iNets kundtjänst ifall detta uttalande stämde vid 15-tiden och de hade inte hört något sånt från AMD eller dylikt.
Ursäkta min pessimistiska ton, fick inget kort igår trotts att jag hängde på låset för att köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluenote:

Frågan är hur sanningsenligt detta är. Skrev till iNets kundtjänst ifall detta uttalande stämde vid 15-tiden och de hade inte hört något sånt från AMD eller dylikt.
Ursäkta min pessimistiska ton, fick inget kort igår trotts att jag hängde på låset för att köpa

Inet har skött launchen hemskt och kommunicerat rena lögner vid flera tillfällen samt snabbt kommit med ändrade besked. Dyrast i klassen är de också och var snabba att börja sälja sina egenscalpade kort.
Deras kommunikation med AMD verkar vara usel så litar inget på vad en supportnisse påstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Betvivlar att Inet har någon skuld i detta, men jävligt fult av AMD är det kan jag tycka. Klart priset ska vara priset, inte bara för första leveransen.

Om msrp är 7350:- och inet vill ha 9000:- så är det ju tyvärr så. Vet att de länge varit en av de seriösaste men det här är inte snyggt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Om msrp är 7350:- och inet vill ha 9000:- så är det ju tyvärr så. Vet att de länge varit en av de seriösaste men det här är inte snyggt

MSRP är inte msrp för amd, de har redan annonserat hos Inet, hos OC I England att de fick rabatt 50$/kort på ett visst antal.

Detta pris är det riktiga msrp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

MSRP är inte msrp för amd, de har redan annonserat hos Inet, hos OC I England att de fick rabatt 50$/kort på ett visst antal.

Detta pris är det riktiga msrp

Så länge folk köper korten för över mspr kommer vi inte se några mspr priser finns ju ingen anledning för dom sänka priserna när dom lika gärna kan få korten sålda för 2000-3000kr över mspr.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Inet har skött launchen hemskt och kommunicerat rena lögner vid flera tillfällen samt snabbt kommit med ändrade besked. Dyrast i klassen är de också och var snabba att börja sälja sina egenscalpade kort.
Deras kommunikation med AMD verkar vara usel så litar inget på vad en supportnisse påstår.

Yikes, jag tror din ilska är lite väl missriktad i det här fallet.

https://www.theverge.com/news/625502/amd-rx-9070-xt-launch-pricing-msrp-possible-bait-switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

"will be encouraged to keep msrp"
Är inte speciellt betryggande?

Med tanke på att alla europeiska butiker inte har msrp kort, utan de är slutsålda/utgått så lär hans uttalande inte stämma.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Så Inet gick aldrig ut och sa att "Tillgången är god" och att "alla som vill köpa ett kort kommer att kunna köpa" bla bla bla
Jag tycker det är en bra sak att de vill kommunicera med sina kunder och gå ut med info före störa släpp men i detta fall blev det väldigt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Så Inet gick aldrig ut och sa att "Tillgången är god" och att "alla som vill köpa ett kort kommer att kunna köpa" bla bla bla
Jag tycker det är en bra sak att de vill kommunicera med sina kunder och gå ut med info före störa släpp men i detta fall blev det väldigt fel.

Fast tillgången var väl god? Det var inget problem alls att köpa ett om man ville ha ett, och det finns fortfarande massor av 9070 kvar. Inet lovade vad jag vet inte att alla skulle kunna köpa till riktpris, tvärtom så varnade de för att just de korten troligtvis skulle ta slut snabbt.

Permalänk

Så FOMO är det nya sättet att sälja även för större tillverkare. nVidia kör med att ha begränsad tillgång och AMD genom att höja priset allteftersom de säljer. Såg fram emot AMDs kort då nVidias är löjligt dyra men nu ser det ut som jag även hoppar dessa kort.

Mitt 3080Ti håller ett tag till.

Visa signatur

TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5800X3D | EVGA 3080 Ti FTW3 ULTRA GAMING | 32GB DDR4 3200MHz | 3 x M2 2TB | Corsair 850W |
Samsung Neo G9 57" | Corsair K100 Air | Naga V2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Du menar att man kommunicerar msrp till 7350 / 7999kr, får bra reviews pga value, och sen säljer några modeller första dagen för att därefter höja priset kraftigt är att "knipa goodwill"? Det är bait and switch. Och inet är inte ett dugg bättre som i det närmaste bekräftar det med påståenden som "MSRP-event". Är det då AMD som höjt priset vilket Inet inte kan nämna, eller är Inet scalpers?

Vad är egentligen msrp? 7350kr för 9070 eller är det 9000?

De hade inte fått bra recensioner om de kostat 9000kr för ett 9070 för då är det inte prisvärt. Sweclockers borde uppdatera sin recension med betyg enligt det nya msrp vad det nu är för nåt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Jag skulle vilja säga att det för 9070 finns det inget msrp i och med att det inte finns någon referensmodell från AMD motsvarande Nvidia FE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Jag skulle vilja säga att det för 9070 finns det inget msrp i och med att det inte finns någon referensmodell från AMD motsvarande Nvidia FE.

Klart det finns ett msrp. Inet t.ex får köpa korten av tillverkarna för ett visst pris, och sen får de ett msrp som de kan välja att sälja korten för (vilket garanterar dem en viss vinst). Sen kan inet välja att gå över eller under msrp.

Om msrp är 7350 och inet säljer för 9000:- har de klart dyrare pris än msrp.

Och som denna artikel säger kom det direkt in massa nya kort i lager. Inet fick 50+ på de kortet jag pratar om (Powercolor 9070 reaper) men de höjde ju som sagt priset till 9000kr. Dvs, är det amd och korttillverkarna som höjt msrp eller är inet scalpers? Oavsett så känner man sig lurad av inet som höjer priset efter inte ens ett dygn utan att förklara sig eftersom det är 7350 som kommunicerats som msrp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Du menar att man kommunicerar msrp till 7350 / 7999kr, får bra reviews pga value, och sen säljer några modeller första dagen för att därefter höja priset kraftigt är att "knipa goodwill"? Det är bait and switch. Och inet är inte ett dugg bättre som i det närmaste bekräftar det med påståenden som "MSRP-event". Är det då AMD som höjt priset vilket Inet inte kan nämna, eller är Inet scalpers?

De hade inte fått bra recensioner om de kostat 9000kr för ett 9070 för då är det inte prisvärt. Sweclockers borde uppdatera sin recension med betyg enligt det nya msrp vad det nu är för nåt.

Där är jag beredd att hålla med, prissättningen har varit alldeles för otransparent och kaosig. Välj ett pris och håll fast vid det, annars är det bara missledande kommunikation.

Vad jag ville poängtera gällde snarare missnöjet mot de höga priserna i sig, där jag tycker det är rimligt att sätta priser gentemot utbud och efterfrågan. Att det sen är dyrare än vad många vill lägga på ett grafikkort tror jag har mer att göra med hur den ekonomiska svångremmen dragits åt för de flesta de senaste decennierna, och därför är det mer intressant att kritisera varför det är så snarare än att begära att AMD bedriver välgörenhet i sin prissättning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast tillgången var väl god? Det var inget problem alls att köpa ett om man ville ha ett, och det finns fortfarande massor av 9070 kvar. Inet lovade vad jag vet inte att alla skulle kunna köpa till riktpris, tvärtom så varnade de för att just de korten troligtvis skulle ta slut snabbt.

Inet har en modell av 9070 XT kvar i lager, på vilket sätt är det god tillgång?
Ja, de varnade i sista minuten att korten till riktpris snabbt skulle ta slut vilket visar på att kommunikationen brister.
AMD är säkert hemska att ha med att göra för information etc. men det får man ha i åtanke från början och va lite mer försiktig i sin approach.