Endast ett fåtal Radeon RX 9070 säljs till riktpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

5070ti hade vart de självklara valet om de inte vart för priset.

Fast ändå, om både 9070XT och 5070Ti funnits tillgängliga till deras "rek. pris" hade 9070XT ändå varit intressant för vissa då den legat typ 2000kr billigare.

Sen är den visserligen törstigare, presterar lite sämre on average, sämre RT-prestanda, och saknar DLSS4. Och kör Anti-lag2 istället för Reflex. Men ändå ett intressant kort, särskilt nu när FSR4 presterar rätt så bra!

Jag ser fram emot att testa på AMD för en gångs skull, hoppas jag inte blir alltför besviken Nöp ett PowerColor 9070XT Reaper igår för 7990kr.

Permalänk
Medlem

Jag är tyvärr skeptiskt till att Nvidias priser kommer gå ner och då utöva nån slags press på AMD. Det finns flera tecken som tyder på att de tvärtom är på väg upp. Flera modeller har fått prishöjningar på sistone hos en del handlare och prisgapet mellan msrp-modellerna och de andra ökar.

Sen tas också modeller som tidigare funnits till msrp-pris bort från att vara det hos flera handlare, t ex MSI Ventus-modellerna.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Jag var sugen på ett Powercolor 9070, inet hade kvar i lager på sveavägen till 7350:-. Knallar dit några timmar senare vid 11-tiden och då hade de höjt till 9000:-. Säljaren säger att 7350 var "msrp-event". Msrp är tillverkarens riktpris, inget jävla event.

Spelar ingen roll om det är Amd som kom på lögnen för att få reviewers att säga "good value", om jag inte kan köpa till samma pris är det inte good value och Inet är scalpers och medlöpare som sprider lögnen. Även reviewers sprider lögnen, endast Steve på gamers nexus har varit ärlig med detta

Inet och amd är inte ett dugg bättre än nvidias skit.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Lightsource:

Nvidia får komma ner lite i pris å bli mer tillgängliga.

Även om Nvidia-korten kommer ner i pris så har Nvidia betett som otroligt illa och den här lanseringen har fått mig att hoppa från från det gröna skeppet till det röda. Sen säger jag inte att AMD är mycket bättre men Nvidia har gjort bort sig och jag vill inte stödja dom.

Jag fick tag i ett 9070XT över MSRP men det ska bli skönt att koppla bort från de senaste månadernas hets kring lanseringarna. Kanske blir 60-serien något att titta på men sannolikt så kommer jag inte köpa ett nytt kort förens Nvidias 70-serien eller AMD's 110-serie bli aktuell när jag vill uppgradera.

Permalänk
Medlem

Ett tips för er som fortfarande letar kort!! 50+ i lager

https://www.komplett.se/product/1318738/datorutrustning/dator...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | XFX Mercury RX 9070 XT OC Gaming RGB | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Betvivlar att Inet har någon skuld i detta, men jävligt fult av AMD är det kan jag tycka. Klart priset ska vara priset, inte bara för första leveransen.

Permalänk
Skrivet av Usling:

Jag var sugen på ett Powercolor 9070, inet hade kvar i lager på sveavägen till 7350:-. Knallar dit några timmar senare vid 11-tiden och då hade de höjt till 9000:-. Säljaren säger att 7350 var "msrp-event". Msrp är tillverkarens riktpris, inget jävla event.

Spelar ingen roll om det är Amd som kom på lögnen för att få reviewers att säga "good value", om jag inte kan köpa till samma pris är det inte good value och Inet är scalpers och medlöpare som sprider lögnen. Även reviewers sprider lögnen, endast Steve på gamers nexus har varit ärlig med detta

9000kr för ett 9070 är verkligen ett skämt. Varför drar dom ner sig till Nvidias nivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

1 st i lager då? Bara att handla, eftersom ingen annan vill ha det? Tror ju inte det precis.

Skrivet av rwkk:

Det går ej att köpa, irrelevant. Finns skäl till varför folk köper 5090 för 35-40k andrahand istället för 28k phos Proshop.

Proshop har hållt på såhär i många år. Jag minns från 30-serien, säkerligen tidigare också.

Ni kan lugna ner er, det är nya tider nu. AMD har en produkt som folk vill köpa. Ni behöver inte längre hålla på så här.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Nu försöker man inte ens mörka att man ser till att få hyfsade recensioner från alla större recensenter innan man väljer att höja riktpriserna vilket gör alla recensioner helt irrelevanta vad gäller pris/prestanda?! XD
Det ökar ju verkligen incitamentet att köpa längre fram... NOOOOT! Anledningen till varför den stora majoriteten inte köper vid release är för att invänta prissänkningar, invänta stärkt kronkurs mm.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Man kan fortfarande få Sapphire Radeon RX 9070 Pure till release pris 8490kr på Inet.

Ser lite roligt ut när bas modellen Sapphire Pulse kostar lika mycket.

https://www.inet.se/kategori/164/grafikkort-gpu?filter=%7B%22...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nu försöker man inte ens mörka att man ser till att få hyfsade recensioner från alla större recensenter innan man väljer att höja riktpriserna vilket gör alla recensioner helt irrelevanta vad gäller pris/prestanda?! XD
Det ökar ju verkligen incitamentet att köpa längre fram... NOOOOT! Anledningen till varför den stora majoriteten inte köper vid release är för att invänta prissänkningar, invänta stärkt kronkurs mm.

Riktpriset höjs inte, AMD betalar tredjepartstillverkarna pengar per kort sålt så de inte går back för att nå riktpriset. MSRP har blivit en ren PR fantasisiffra som är ohållbar med fulspelet AMD startade för länge sedan nu.

AMD säger att alla i ledet bakom dem ska förlora pengar per grafikkort sålt för att uppnå AMDs PR siffra.

Nvidia gör samma skit sedan 3000 serien nu med, fulspel sprider sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazhaul:

Ett tips för er som fortfarande letar kort!! 50+ i lager

https://www.komplett.se/product/1318738/datorutrustning/dator...

Nu kanske jag är lite konspiratorisk av mig, men...

Det skulle finnas mängder med kort för de har levererats sen december.
Befintliga MSRP-kort säljer slut på en minut, för att det sedan inte ens 24 timmar senare magiskt dyker upp en ny leverans med 50+ kort som då inte säljs till MSRP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Befintliga MSRP-kort säljer slut på en minut, för att det sedan inte ens 24 timmar senare magiskt dyker upp en ny leverans med 50+ kort som då inte säljs till MSRP.

Jo jag håller med dig till 100%. Det måste vara en gräns på hur många dom kan sälja till MSRP. Lättare att säga att dom sålde slut istället för att x-antal säljs billigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | XFX Mercury RX 9070 XT OC Gaming RGB | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kesse2:

Det handlar inte nödvändigtvis om vilka kort som ligger på lager vid lanseringstillfället, utan vilket antal kort AMD har valt att subventionera för partnertillverkare och återförsäljare. Butik X kan ha 500 kort av modell Y på lager, men bara 200 av dessa är subventionerade. Då kommer återförsäljaren att sälja dessa 200 först, sedan lista om resterande 300 med det "verkliga" priset.

Såklart är detta inte alltid fallet, det finns även tillfällen där man faktiskt har sålt slut på alla exemplar (se Intel B580) och behöver invänta nästa leverans från ett större centrallager (kan vara från annat land), eller till och med att korten i fråga behöver tillverkas (se Nvidia 5000-serien).

I detta fallet med AMDs 9000-serie är det ett specifikt (icke-officiellt eller uttalat) antal grafikkort av specifika modeller som har subventionerats. Det är även dessa modeller av grafikkort som kommer att öka i pris med efterföljande "leveranser" eller annars påfyllning av lagersaldo. Lyxigare modeller likt TUF, Red Devil o.s.v. ska enligt AMD själv inte påverkas, om inte partnertillverkarna eller återförsäljarna höjer sina priser på eget bevåg.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Fick precis att mitt (av samma modell från komplett) skickades för MSRP. Antar att de bara fick sin första batch för rabatterat pris?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Lockpriser som båda lagen kör med!
Sedan ökas priset för att se vad marknaden är beredd att betala.
Verkar som vi PC gamers går mot en dyster framtid…😢

Permalänk
Medlem

Dom har redan höjt med 1500 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Det är ingen konspiration, det är exakt vad t.ex. Inet sa skulle hända redan innan säljstarten och vad denna artikel handlar om. Det var bara den första leveransen av vissa kort som AMD subventionerade, men Inet sa att de redan fått in andra leveransen av en del kort som de då inte kan sälja till MSRP och istället skulle lägga upp lite senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är ingen konspiration, det är exakt vad t.ex. Inet sa skulle hända redan innan säljstarten och vad denna artikel handlar om. Det var bara den första leveransen av vissa kort som AMD subventionerade, men Inet sa att de redan fått in andra leveransen av en del kort som de då inte kan sälja till MSRP och istället skulle lägga upp lite senare.

Det jag menade var dock att det nog inte ens handlade om första leveransen (som har kommunicerats ut), utan enbart ett bestämt antal kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Man kan fortfarande få Sapphire Radeon RX 9070 Pure till release pris 8490kr på Inet.

Ser lite roligt ut när bas modellen Sapphire Pulse kostar lika mycket.

https://www.inet.se/kategori/164/grafikkort-gpu?filter=%7B%22...

Är dom inte prishöjda redan? Detta är ju inte XT varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det du skriver stämmer ju inte överens med artikelns rubrik och vad AMD säger?

"Endast ett fåtal Radeon RX 9070 säljs till riktpris
AMD dementerar uppgifterna: "Fler kort är på väg."

"I ett uttalande till SweClockers säger AMD emot uppgifterna om att riktpriset gäller ett fåtal kort under lanseringsdagen.

– Vi förväntar oss att korten kommer att vara tillgängliga hos flera återförsäljare till riktpriserna, exklusive regionspecifika tariffer och skatter, baserat på det arbete som vi har gjort med våra partnertillverkare, och fler kort är på väg, säger AMD."

Men varför är priset höjt i så fall?

Permalänk
Medlem

I stort alla tidigare kort har ju högre pris i början och går ner 1000 - 2000 efter en till två månader om man kollar Prisjakt men prisjakt är inte riktigt med alla gånger.

Har sett väldigt många gånger att tillfälligt låga priser som i detta fallet sällan är med alls överhuvudtaget så Prisjakt får man se som ett grövre verktyg som mer visar någon form av ett grovt uppskattat medelpris som i sig är ganska rätt eller hur man nu skall säga det. Eller så kan man säga att prisjakt visar ett pris som saker kostar men visar inte när någon satt ett väldigt bra pris under kort tid.

I alla fall så brukar priset gå ner kort tid efter lanseringen med minst en tusenlapp.

Ska man sia om framtiden så blir det komplext.
- Världsläget
- nVidia säljer bara 9% av chippen till grafikkort och slåss om samma nod. Vet inte hur det är med AMD men om AMD säljer till antalet mycket mindre kort än nVidia.

Kollar man på Steam så säljer nVidia 83%, AMD 12 %, Intel 5% bara för att sätta ett perspektiv. Nu vet inte jag om/hur AMD slåss om samma nod när dom tillverkar sina andra AI chipp och om det är samma nod eller hur det är. men det är ju det som påverkar våra priser på grafikkort. Det påverkar nVidias priser och bara det gör ju att AMD kan ta med betalt för sina kort samtidigt som AMD själva kanske gör alika dant och då är ju det som drar upp priser på AMD.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Tänkte bara fråga räcker det att avinstallera Nvidia drivers från kontrollpanelen och sedan ta ut gamla grafikkortet och sedan i med 9070Xt och installera Amd drivers?

Mitt har kommit idag.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tog en bra stund innan det komm bekräftelsen men har nu fått bekräftat att jaf lyckats tar hem ett asus prime 9070 (ej xt) hem till riktpris. Nu hoppas jag bara att leveransdatumet också håller.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Jag undrar mest hur många som dubbelbeställt kort senaste tiden. kan vara värt att hänga på fyndhörnan på säg inet när det kommer in returer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tänkte bara fråga räcker det att avinstallera Nvidia drivers från kontrollpanelen och sedan ta ut gamla grafikkortet och sedan i med 9070Xt och installera Amd drivers?

Mitt har kommit idag.

<Uppladdad bildlänk>

Bättre att köra DDU för att få bort gamla rester av drivrutinen som kan ibland hänga kvar.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Mitt har kommit idag.

<Uppladdad bildlänk>

Kör Display Driver Uninstaller i felsäkertläge, sen byter du kort och installerar radeon drivers.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Mitt har kommit idag.

<Uppladdad bildlänk>

Ja det ska räcka men antar att flera här kommer säga att DDU är det enda rätta men börja med en simpel uninstall och sen in med nya och installera... skriva gärna ownersclub tråden om hur du upplever kortet. Grattis till ett fynd på GPU marknaden.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Mitt har kommit idag.

<Uppladdad bildlänk>

Nej, ominstallera hela Windows för säkerhets skull. Det gjorde jag när jag skaffade min 7900 XTX och har aldrig haft problem med AMDs drivrutiner.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Tänkte faktiskt vänta eller köra ett 60 klass kort med 16Gb minne. Men var dum och kollade på komplett och fick en impuls, blev ett vanligt 9070 för MSRP får se till att nyttja det väl. Blir ett stort lyft från 6650xt och nu borde jag kunna spela indiana jones.

Skrivet av Gilgamesh:

12k? 3080 gick för 8k vid lansering.

<Uppladdad bildlänk>

Fast det var ju precis som med 6800xt svårt att hitta (I lager) under 10 000kr bara några månader efter. Man hade ganska tur om man fick ett 3080/6800xt för pris nära msrp.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb