Uppdateringsfrekvens återgår automatiskt

Permalänk
Medlem

Uppdateringsfrekvens återgår automatiskt

Hej,

Fick idag hem en MSI Prestige A16 AI+ 16" laptop. Den har en 165hz panel (går att välja 60hz eller 165hz).

Av någon anledning så har den automatiskt börjat att återgå från 165hz till 60hz när den går på batteridrift och inte nätdrift. Jag antar att det har något med energisparlägen att göra, men eftersom att jag har varit borta från Windows så pass länge (i detta typ av sammanhang) så har jag svårt att leta rätt på det faktiska problemet som orsakar detta.

Förtydligande bild

Dold text

Har provat att klicka mig vidare genom den här listan för just alternativet som nämner uppdateringsfrekvens. Detta leder mig bara vidare till vanliga avancerade skärminställningar där man väljer sin uppdateringsfrekvens. Väljer jag manuellt 165hz så kommer datorn efter några minuter att återgå automatiskt (svart skärm i maximalt en sekund och återgår under denna tid).

Har även märkt att datorn verkar välja tonläge på panelen automatiskt. Ibland märker jag av en mer gul färgton, och ibland verkar det "normalt".

Jag är säkert bara dum i huvudet och detta är säkert bara ett enkelt problem med en enkel lösning, men Sweclockers får gärna hjälpa mig få rätsida på detta.

Permalänk
Medlem

@Ecthelion

Många av de här spel datorerna har den funktionen att när man kör på batteri så byter den automatiskt uppdaterings frekvensen till 60Hz för att just spara på batteri och när den byter så blinkar skärmen till. Asus har det med till exempel. Min Lenovo legion 7 har det tyvärr inte, jag måste göra det manuellt med FN + R , så det är lite olika från tillverkare.
När du sätter i strömen igen så går väll skärmen tillbaka till 165hz automatiskt? För det ska den göra. 🙂

Så det är inget problem utan snarare en fuktion för att förlänga batteri tiden en del.
Om du vill stänga av det (om det går) så borde den inställningen ligga i MSI :s egna program för datorn eller kanske i Bios. Eller under Instälningar - System - Bildskärm - Avancerad bildskärm 🤔
Men du hittar nog det förr eller senare oavsett 🙂

Gul färg ibland är troligen "Natt läge" och går att ställa in. Finns under Instälningar - System - Bildskärm - Nattläge

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.