Elgiganten lanserar butikskoncept för komponenter – bjuder in SweClockers medlemmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

gud vad negativa alla är... Kul att de satsar , tyvärr känner jag att det är en "döende" marknad just vad gäller att bygga datorer mm.. tror tyvärr inte satsningen får det genomslag det förtjänar.

inge negativt med att tro att det är en döend marknad att bygga datorer hehe

tror det är många med mig som hoppat över några år och modeller och som tycker att nu är det på tiden att uppgradera

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

gud vad negativa alla är... Kul att de satsar , tyvärr känner jag att det är en "döende" marknad just vad gäller att bygga datorer mm.. tror tyvärr inte satsningen får det genomslag det förtjänar.

Det är verkligen ingen döende marknad. Bevisa gärna det i så fall.

Elgiganten kommer dock få svårt med denna satsning av andra anledningar.

Permalänk
Medlem

Sista stället jag skulle gå till att handla specifika datorgrejer är just elgiganten.. usch... dom lår få svårt stå emot inet/webhallen/komplett osv

Permalänk
Medlem

De skulle ju sluta sälja Nvidia 50-serien... Så bara gamla grafikkort och AMD då

Permalänk

Bra idé men servicen är alldeles för dålig på elgiganten. Bara nyligen beställt ett chassi. La ordern 9/2 med leverans 5/3. 6/3 hör jag av mig för att ordern inte ens är skickat. Får efter mycket om och men svar att de skulle lösa det och ringa senare under dagen. Istället för att ringa får jag bara ett sms där det står "-Din order kommer 6/6". Ingen förståelse för att det uppenbart är helt fel. Får kontakta dem igen och avboka och får en ursäkt men inget mer. Kan tycka att om ordern är mer än 3 månader försenad kan jag väl få mer än ett sms. Helst kompensation men i alla fall bättre kontakt.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vad dom gör på elgiganten. Skulle personligen inte kunna köpa något mer än damsugare och hårtrimmer av dom.
Har noll förtroende för deras garanti och service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ja ta ner moderskeppet till Skåne, "häng med på kryssning Helsingborg - helsingör - helsingborg spela, kolla nyheter, mingla och umgås i hela 40 minuter!!"

Nja Karlskrona(Blekinge)-Gdynia(Polen) hade inte varit fel 4.5h enkel resa.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Sista stället jag skulle gå till att handla specifika datorgrejer är just elgiganten.. usch... dom lår få svårt stå emot inet/webhallen/komplett osv

Jag ser det mer som en möjlighet att kunna dominera den marknaden i Sverige.
Inet, Webhallen och Komplett finns ju bara på ett fåtal platser, Elgiganten däremot finns i så små hålor som Karlskoga.
Och eftersom grejen med att ha Dixon som bara pumpar in pengar i Elgiganten så tror jag nog att möjligheten finns att visa småbolagen vem som styr.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Elgiganten o prisvärt hänger inte ihop. Har dem tänkt försöka pressa priserna eller vad menar dem. Är dem inte bra mycket billigare än andra butiker kan dem lägga ner innan dem öppnar. Värdelösare butik får man leta efter. Ligger dem inte 15% billigare än andra så kan dem försöka hur mycket dem vill för alla vet vilket skitföretag dem är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honcol:

Elgiganten o prisvärt hänger inte ihop. Har dem tänkt försöka pressa priserna eller vad menar dem. Är dem inte bra mycket billigare än andra butiker kan dem lägga ner innan dem öppnar. Värdelösare butik får man leta efter. Ligger dem inte 15% billigare än andra så kan dem försöka hur mycket dem vill för alla vet vilket skitföretag dem är.

Omöjligt med de små marginalerna.

Men ja, argumentet "prisvärd" går inte så bra ihop med svenska teknikpriser då stor konkurrens redan finns och priserna går knappt att pressa ner mer, speciellt inte med fysiska butiker.

Jag är positiv till konceptet dock, kul att kunna gå runt i lager av komponenter och kunna kika på. Fast ärligen ingenting jag någonsin kommer gå till, upptäckte idag att Elgiganten stängt deras butik i Malmö, och även om så inte var fallet är det enklare & billigare från nätet.

Permalänk
Medlem

Meninglöst, när de inte har butiksbiträden som inte kan se skillnad på en Intel Core i7 och en Z80. Det enda man riskerar när man köper komponenter via Elgiganten är att få begagnade produkter på grund av returer. De gånger jag har haft sammanstötningar med Elgiganten har personalen haft en väldigt låg kunskapsnivå. Deras affärsbiträden har varit mer fokuserade på att sälja produkter för sin egen kickback än på vad kunden faktiskt behöver eller vill ha.

Det som kommer att hända är att de säljer komponenter till Svensson, som sedan står och monterar dyra komponenter på en heltäckningsmatta utan att ha en aning om vad det innebär att jorda sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Meninglöst, när de inte har butiksbiträden som kan göra skillnad på en Intel Core i7 och en Z80. Det enda man riskerar när man köper komponenter via Elgiganten är att få begagnade produkter på grund av returer. De gånger jag har haft sammanstötningar med Elgiganten har personalen haft en väldigt låg kunskapsnivå. Deras affärsbiträden har varit mer fokuserade på att sälja produkter för sin egen kickback än på vad kunden faktiskt behöver eller vill ha.

Det som kommer att hända är att de säljer komponenter till Svensson, som sedan står och monterar dyra komponenter på en heltäckningsmatta utan att ha en aning om vad det innebär att jorda sig.

Svar ja. Bojkottar Elgiganten sen år tillbaka. Skyr djävulsgapet

Permalänk

Jag är positiv, det så är så ofta som jag har behov av något snabbt och det är bra att fler butiker utökar deras utbud.
Angående kompetens så är personalomsättning ett stort problem. Jag tror också fokus ligger mycket i folk som har bra sociala färdigheter för hjälpa folk göras deras val.

Jag själv har inget emot Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag minns när det här med Black Friday var som hetast i Sverige då började CDON storsatsa och detta symboliserades genom att de hade kul livesändningar med släpp och bra erbjudanden varje timme i 24 timmar. Det året var CDON en seriös kandidat till årets butik. Otroligt hur mycket de har kastat bort och nu är närmast ett bolag som betraktas som bedragare.

Personligen tycker jag att detta upplägg du beskriver låter som rent fjanteri.

Det jag önskar av en bra butik är
Vettigt sortiment
Konkurrensen kraftiga priser, behöver inte alltid vara billigast, men inte så långt ifrån.
Bra kundservice och support.

Att en butik har en stream i 24 timmar med diverse tidsbegränsade erbjudande runt Black Friday är i mina öron bara en varningssignal för en butik som "tappat det". Jag vill kunna handla till vettiga priser året om. Inte bara på specifika köphelger.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Läser mycket negativt om Elgiganten i denna tråden.
Jag har handlat mycket Elektronik där, mobiler, laptops, dammsugare, TV osv och måste säga att jag aldrig haft något problem överhuvudtaget.
Datorkomponenter har jag handlat där det är billigast på nätet eller där jag kan köpa direkt över disk.

Grejen är väl att jag vetat EXAKT vad jag vill ha och hur prylen fungerar INNAN jag går in och köper den. Går in i affären, svarar nej på den obligatoriska frågan "kan jag hjälpa dig med något", plockar prylen i hyllan, går till kassan och betalar.

Skall köpa skaftdammsugare nästa månad och det blir på Elgiganten såklart. De har den på lager och jag har lusläst tester osv så jag vet redan hur den funkar och hur prisvärd den är. Elgiganten ligger dessutom lägst i pris.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Läser mycket negativt om Elgiganten i denna tråden.
Jag har handlat mycket Elektronik där, mobiler, laptops, dammsugare, TV osv och måste säga att jag aldrig haft något problem överhuvudtaget.
Datorkomponenter har jag handlat där det är billigast på nätet eller där jag kan köpa direkt över disk.

Grejen är väl att jag vetat EXAKT vad jag vill ha och hur prylen fungerar INNAN jag går in och köper den. Går in i affären, svarar nej på den obligatoriska frågan "kan jag hjälpa dig med något", plockar prylen i hyllan, går till kassan och betalar.

Skall köpa skaftdammsugare nästa månad och det blir på Elgiganten såklart. De har den på lager och jag har lusläst tester osv så jag vet redan hur den funkar och hur prisvärd den är. Elgiganten ligger dessutom lägst i pris.

Säkert bra så länge saken fungerar. Retur- och supportärenden är helvetet på jorden och outsourcat till någon extern part som vill dricka ditt blod. Åtminstone min erfarenhet. Sen så klart ska du bara köpa en "laddare" eller något kan man väl pysa in och plocka upp en där.

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat handla på elgiganten för så fort man går in där blir man attackerad av giriga säljare som bara tänker på sin provision och man får sällan gå ifred och titta på vad man vill ha utan att gamarna kommer....

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen Iden sen kanske inte detta företaget har säljare som klarar av informationen dom måste kunna ge kunder . Men bara tanken på att kunna gå runt och titta på hårdvara på samma sätt som i USA när man skall uppgradera är svindlande och ger mer än att stirra på en bild på nätet .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Snusfri

Trodde först man var i tråden Plats för lite gubbgnäll för det var så mycket negativt snack.

Själv tycker jag detta kan bli riktigt intressant och inväntar och kollar hur det kommer fungera innan jag säger bu eller bä.

Elgiganten är inte min favoritbutik, men har handlat där ett gäng gånger för de kan ha riktigt bra priser ibland och ibland vill man ha sina saker direkt utan behöva vänta på få något skickat.

Så sitt ner i båten, vänta och se på hur det kommer bli och ta sedan ställning efter det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Saknas bara att dom gör om deras värdelösa hemsida från grunden så den går att använda

Dom la ju upp en fråga här på SweC om feedback på sin sida. Hur dom kan ändra den osv.
Den vart så totalt sågad att dom verkade ge upp. Dom kommenterade inte ens feedbacken. Inte hört nåt om vad som hände.
Men uppenbarligen har dom inte ändrat sin sketna sida.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Dom la ju upp en fråga här på SweC om feedback på sin sida. Hur dom kan ändra den osv.
Den vart så totalt sågad att dom verkade ge upp. Dom kommenterade inte ens feedbacken. Inte hört nåt om vad som hände.
Men uppenbarligen har dom inte ändrat sin sketna sida.

Ja tyvärr så behöver dom förmodligen börja om på nytt, kan inte ens ladda deras sida ibland varken på mobil eller via dator, är helt sjukt hur en så pass stor aktör kan ha en så pass dålig hemsida.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Meninglöst, när de inte har butiksbiträden som kan göra skillnad på en Intel Core i7 och en Z80. Det enda man riskerar när man köper komponenter via Elgiganten är att få begagnade produkter på grund av returer. De gånger jag har haft sammanstötningar med Elgiganten har personalen haft en väldigt låg kunskapsnivå. Deras affärsbiträden har varit mer fokuserade på att sälja produkter för sin egen kickback än på vad kunden faktiskt behöver eller vill ha.

Då bara måste jag fråga, vet du vad det innebär att jorda sig? Det har visat sig tidigare på forumet att det finns vitt skilda idéer kring detta även här.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Kul. Bor inte i Stockholm men. Kanske kommer till andra städer sen.

Minns när det fanns PC City och man kunde gå in och köpa grejer i slutet av 00-talet.

PC-City tillhörde samma bolag som Elgiganten.

Permalänk
Medlem

"Branschpartner på plats: Möjlighet att mingla, nätverka och känna på produkter."

ESD-armband delas ut vid entrén?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

"Branschpartner på plats: Möjlighet att mingla, nätverka och känna på produkter."

ESD-armband delas ut vid entrén?

Ta på dig ett par raggsockor och kör enbart med dessa på Elgigantens mattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beevor:

Ta på dig ett par raggsockor och kör enbart med dessa på Elgigantens mattor.

Blir nog förargelseväckande beteende och ofredande om man kommer dit i bara raggsockorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Trodde först man var i tråden Plats för lite gubbgnäll för det var så mycket negativt snack.

Själv tycker jag detta kan bli riktigt intressant och inväntar och kollar hur det kommer fungera innan jag säger bu eller bä.

Elgiganten är inte min favoritbutik, men har handlat där ett gäng gånger för de kan ha riktigt bra priser ibland och ibland vill man ha sina saker direkt utan behöva vänta på få något skickat.

Så sitt ner i båten, vänta och se på hur det kommer bli och ta sedan ställning efter det.

Gubbgnäll i alla ära. Hade en polare som jobbade där han fick kronisk magsjukdom pga. stress och press.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ja ta ner moderskeppet till Skåne, "häng med på kryssning Helsingborg - helsingör - helsingborg spela, kolla nyheter, mingla och umgås i hela 40 minuter!!"

Det göttiga är ju att man kan betala för biljett och åka hela dagen där. Fantastiskt trevlig rutt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Gubbgnäll i alla ära. Hade en polare som jobbade där han fick kronisk magsjukdom pga. stress och press.

Haha låter som din kompis inte hade det lätt i livet innan han började på Elgiganten. Jag har flera kompisar som har arbetat där utan att få kronisk magsjukdom!

Permalänk
Medlem

Helgen den 14:00, är det endast på Elgiganten barkarby det dyker upp erbjudanden eller även online?