Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem

Jag har en pågående problematik på min arbetsplats som började med att en av mina kollegor blev handledare för gruppens senaste nyanställning. Det är en manlig handledare och kvinnlig nyanställd. Han är över fyrtio och hon under trettio. Redan från första dagen var mina vibes off då han behandlade henne mer som en dotter än något annat och hon hamnade snabbt i beroendeställning till honom eftersom han kunde allting hon behövde lära sig. Vrid fram klockan ett halvår och de blev ett par. Vi var några i grupper som lyfte detta till chefer men inget hände och de fortsatte i princip dejta under arbetstid samtidigt som arbetsinsatsen var minimal. Någon månad till och cheferna "tog i med hårdhandskarna" genom att lämna över handledarrollen till en av första handledarens bästa polare i gruppen, vilket innebar att ingenting förändrades mer än på pappret. Det har nu gått över ett år av det här och cheferna verkar inte ens orka försöka bry sig längre... eller ja, börja bry sig på riktigt är väl mer rätt uttryckt. Vad fan gör man?!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Jag har en pågående problematik på min arbetsplats som började med att en av mina kollegor blev handledare för gruppens senaste nyanställning. Det är en manlig handledare och kvinnlig nyanställd. Han är över fyrtio och hon under trettio. Redan från första dagen var mina vibes off då han behandlade henne mer som en dotter än något annat och hon hamnade snabbt i beroendeställning till honom eftersom han kunde allting hon behövde lära sig. Vrid fram klockan ett halvår och de blev ett par. Vi var några i grupper som lyfte detta till chefer men inget hände och de fortsatte i princip dejta under arbetstid samtidigt som arbetsinsatsen var minimal. Någon månad till och cheferna "tog i med hårdhandskarna" genom att lämna över handledarrollen till en av första handledarens bästa polare i gruppen, vilket innebar att ingenting förändrades mer än på pappret. Det har nu gått över ett år av det här och cheferna verkar inte ens orka försöka bry sig längre... eller ja, börja bry sig på riktigt är väl mer rätt uttryckt. Vad fan gör man?!

Ja, du kan göra ditt jobb och sköta ditt

Om du inte är deras chef eller har någon form av HR funktion så ser jag inte varför detta angår dig ÖHT.

Vad är det som du finner problematiskt?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ja, du kan göra ditt jobb och sköta ditt

Om du inte är deras chef eller har någon form av HR funktion så ser jag inte varför detta angår dig ÖHT.

Vad är det som du finner problematiskt?

Mvh

Jag förstår hur du tänker, och det är vad jag försöker göra, ignorera skiten alltså.

Men samtidigt är cheferna på flera av oss andra (inklusive mig själv) i gruppen om att vi kanske inte jobbar tillräckligt hårt medan de helt ser mellan fingrarna på att de gullar med varandra istället för att arbeta.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Söker mitt egna jobb som flyttats till annan ort. Varit utomlands och kört tester på maskinerna senaste veckan.

Får väl hoppas, tråkigt att bli av med 15år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Då inga nya drivrutiner kommit för 9070 XT till Bazzite Linux tänkte jag att jag tar och installerar cachyos för den ska ju ha det senaste.
Problemet är bara att jag har 3st WD Black M.2 diskar. WDBlack SN850X, WDBlack SN850X HS och WDBlack SN770,
Var lite trött i skallen och blandade ihop 850X och 850X HS, där jag hade Windows 11 på 850X när jag trodde att Tumbleweed var där så jag installerade Cachyos på den :/
Men aja... en nyinstallation skadar ju aldrig

Skrivet av ELF:

Mest bara lite irriterad.
Mor min fyllde på vad hon trodde var motorolja, men jag upptäckte att det fanns en ny tom flaska transmissionsolja.
Blir en oljeservice igen. Men, det sägs ju att det ska vara nyttigt med oljeservice... 🙃

Tumme upp för Service: Servus Service helt enkelt.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

En bank slöar sig. :/ De vill Ha Klara Papper På att pengarna inte har något med någon tvättmaskin att göra...

Ändå så är det Banken som lånar ut pengarna... Jag fattar inte hur de tänker...men men...tre advokater mot banken ska väl få dem på bättre bolagstankar (läs 📖: starta bolag)... 😜 🤪

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Vad är problemet...? :)

Skrivet av Wifi:

Om Hon Drar Hans chokladstång in i den där fuktiga...ja Djungel...safari...med dimmiga vattenstråk...vad har det med vad som helst att göra? 🤔 (Förutom när de är ute på intimsafari om så skulle ske på jobbet, jag menar får man lägga undan bössan)...

Om Du faller efter vägen det ju mänskligt är...om du faller en gång till - - - - - > Ligg aldrig still är stalltipset i detta sammanhang. ❤️

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått lära mig den hårda vägen varför man inte ska äta fläskkött som inte är helt tillagat. Trodde man var säkrad så länge det var svenskt kött.

Har gått 4 veckor av molande och huggande smärta i buk- och rygg samt hela vänster sida av kroppen. Feber och frossan som kommit och gått. Ingen aptit och gått ner några kilon. Två turer till Närakut och en tur till riktiga Akuten för prover och röntgen men de hittar inget. Läkarna misstänker magvirus/bakterie/parasit och om jag räknar baklänges passar det väl in med den där dåligt tillagade biten fläskfilé. Och läkarvården gör inget åt det, ifall man inte är kraftigt allmännpåverkad, så för mig är det bara att knapra antiinflammatoriskt och vila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Nu har jag fått lära mig den hårda vägen varför man inte ska äta fläskkött som inte är helt tillagat. Trodde man var säkrad så länge det var svenskt kött.

Har gått 4 veckor av molande och huggande smärta i buk- och rygg samt hela vänster sida av kroppen. Feber och frossan som kommit och gått. Ingen aptit och gått ner några kilon. Två turer till Närakut och en tur till riktiga Akuten för prover och röntgen men de hittar inget. Läkarna misstänker magvirus/bakterie/parasit och om jag räknar baklänges passar det väl in med den där dåligt tillagade biten fläskfilé. Och läkarvården gör inget åt det, ifall man inte är kraftigt allmännpåverkad, så för mig är det bara att knapra antiinflammatoriskt och vila.

Fyyyy fan! Jag såg några röntgenbilder på någon som gått med det länge, kan bli permanenta skador om man har riktigt otur (dvs om det är den värsta formen av parasiter)

Hoppas det bara är virus och att du mår bättre snart

Jag hade nyligen nästan 4 veckor feber, nu när det äntligen är över så pajade knät… yay!

Permalänk
Medlem

Köpte ett nytt skärmskydd till mobilen för ett par hundra. Följde instruktionerna som var enkla. Men när jag skulle ta bort skyddsfilmen från skärmskyddet så flög nåt litet omkringflygande hårstrå eller liknande och satte fast sig på den delen som ska sitta mot skärmen. Inga problem tänkte jag och tog medföljande duken för att ta bort den, men det sitter nåt slags klister där som smetades ut och små partiklar från duken fastnade istället. Försökte ta bort dem med klisterlappen som följer med skärmskyddet för att ta bort dammpartiklar, men funkade naturligtvis inte utan gjorde det ännu värre.
Får nog köpa nytt och göra monteringen i nåt renrum hos processortillverkare typ... :/

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Köpte ett nytt skärmskydd till mobilen för ett par hundra. Följde instruktionerna som var enkla. Men när jag skulle ta bort skyddsfilmen från skärmskyddet så flög nåt litet omkringflygande hårstrå eller liknande och satte fast sig på den delen som ska sitta mot skärmen. Inga problem tänkte jag och tog medföljande duken för att ta bort den, men det sitter nåt slags klister där som smetades ut och små partiklar från duken fastnade istället. Försökte ta bort dem med klisterlappen som följer med skärmskyddet för att ta bort dammpartiklar, men funkade naturligtvis inte utan gjorde det ännu värre.
Får nog köpa nytt och göra monteringen i nåt renrum hos processortillverkare typ... :/

Retfullt. Ett tips är att städa badrummet och sätta fast skärmskyddet efter en dusch; städningen tar det mesta av dammet medan fukten tynger ner det resten så att det inte flyger omkring.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Skrivet av LaoLao:

Retfullt. Ett tips är att städa badrummet och sätta fast skärmskyddet efter en dusch; städningen tar det mesta av dammet medan fukten tynger ner det resten så att det inte flyger omkring.

Yes det ÄR så retsamt när *allt* är rent...man lägger på Skyddet... 15 minuter senare ser man ett Dammkorn 🤪 🤪 i mitten upp mot Norr på skärmen precis där man tittar på film 📼 nästan i mitten typ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sur.
Håller på en del med bilar på fritiden, är runt på självplocksskrotar och hittar delar.
Har en rätt nära som har hela och bra bilar, ej sönderslagna som på andra ställen, och bra priser.
Var inom där idag och plockade en hel hög saker.
Helt plötsligt skulle de ha över dubbla priset.
Det kröp fram att trots skyltar om att det är självplock och de demonterar inget själva, de skickar inget med mera så har de stora lådor med de roligaste delarna som de plockat av själva för att skicka för ett högre pris till random person som gett dem bra pris.

Lämnade rubbet på disken och gick.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Det kröp fram att trots skyltar om att det är självplock och de demonterar inget själva, de skickar inget med mera så har de stora lådor med de roligaste delarna som de plockat av själva för att skicka för ett högre pris till random person som gett dem bra pris.

Lämnade rubbet på disken och gick.

Eller så får de random besökare att plocka av delarna och lämna dem på disken
(Kunde inte låta bli att vara fredags-lustig)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Eller så får de random besökare att plocka av delarna och lämna dem på disken
(Kunde inte låta bli att vara fredags-lustig)

Skulle monterat tillbaka alla saker. Konstiga är att 2 av bilarna jag plockat saker ifrån var på väg in i pressen.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Jag är lite ledsen när jag märker att efter i åratal ha sett hur folk på nätet använder "de" och "dem" fel så börjar jag bli osäker själv. Idag fann jag mig ta hjälp av AI för att kontrollera! snart börjar jag väl sär skriva också.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag är lite ledsen när jag märker att efter i åratal ha sett hur folk på nätet använder "de" och "dem" fel så börjar jag bli osäker själv. Idag fann jag mig ta hjälp av AI för att kontrollera! snart börjar jag väl sär skriva också.

Detta, jag har alltid varit säker på de och dem men så fick jag en kollega som skrev fel hela tiden och nu är jag själv osäker. Jättejobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Skrivet av Sunix:

Detta, jag har alltid varit säker på de och dem men så fick jag en kollega som skrev fel hela tiden och nu är jag själv osäker. Jättejobbigt.

Skippe de/dem och kör på 'dom' bara, så som man pratar. Funkar helt OK!!

Permalänk
Officiell jultomte

Fick precis mail från Ryanair att man flyttar fram vårt flyg 8 timmar både på utresa och hem.

Det är första semestern jag och frun får på ett bra tag & det har varit så mycket skit med hus och allt annat så man har sett fram emot det här enormt mycket. Men nu ska det här också strula såklart. Känns som att man blir sparkad på konstant från alla håll. Alla tider blir omkastade & vi har planerat boende och resor utefter dessa restider som nu blir helt annorlunda där vi måste tänka om helt. Så jäkla less man blir på att det alltid ska vara något med allting.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Värdelöst det är att beställa från Apoteket istället för typ Apotea. Beställde från Apoteket i söndags, fortfarande bara mottaget. Kontaktar support, ja 3-dagar kan det ta innan något skickas.. Säljer man läkemedel som kunder kan behöva kvickt kanske man ska ha lite snabbare hantering liksom.

Apotea har jag grejorna inom 24H typ.
Beställde bara från Apoteket då dom kör Benify.

Permalänk
Medlem

Prova...

Skrivet av Myllerman:

Värdelöst det är att beställa från Apoteket istället för typ Apotea. Beställde från Apoteket i söndags, fortfarande bara mottaget. Kontaktar support, ja 3-dagar kan det ta innan något skickas.. Säljer man läkemedel som kunder kan behöva kvickt kanske man ska ha lite snabbare hantering liksom.

Apotea har jag grejorna inom 24H typ.
Beställde bara från Apoteket då dom kör Benify.

Prova Apoteket ⚕ hjärtat. Det är snabba (och supposedly billigare)...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gråt inte över spilld...xD

Tänk att så lite kan bli så mycket!

Över hela j@vla bordet...🤪 Alla droppar letade in och under sig allehanda och diverse...ja...prylar på bordet...🤪

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Roligt och Druligt in the ditch, vem fan kan hjälpa det! 😁 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Prova Apoteket ⚕ hjärtat. Det är snabba (och supposedly billigare)...

Verkar dessvärre bara vara Apoteket av dom dessa som har mina tabletter. Har andra källor men blev som sagt lite billigare tack vare Benify varför jag provade dom.

Får helt enkelt planera att det tar längre tid än man är van vid när jag behöver fler. Nu är dom packade men inte skickade. Får se om dom hinner komma denna vecka. Förmodligen inte. Inte livsnödvändiga så överlever. Får bara allergisk reaktion av mat vilket tabletterna hjälper mot.

Permalänk
Medlem

Jag beklagar... :(

Skrivet av Myllerman:

Verkar dessvärre bara vara Apoteket av dom dessa som har mina tabletter. Har andra källor men blev som sagt lite billigare tack vare Benify varför jag provade dom.

Får helt enkelt planera att det tar längre tid än man är van vid när jag behöver fler. Nu är dom packade men inte skickade. Får se om dom hinner komma denna vecka. Förmodligen inte. Inte livsnödvändiga så överlever. Får bara allergisk reaktion av mat vilket tabletterna hjälper mot.

Detta är så trist. Biden service...långsamt and no action...no fast actions... My condolences...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan (försöka?) spara 1-4 tabletter så att Du har hemma när apotekets långsamt slår till...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Detta är så trist. Biden service...långsamt and no action...no fast actions... My condolences...

Tack.

Skrivet av Radovic:

Du kan (försöka?) spara 1-4 tabletter så att Du har hemma när apotekets långsamt slår till...

Ja, får planera bättre hehe. Tar vid varje måltid så går åt ganska många / vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Tack.

Ja, får planera bättre hehe. Tar vid varje måltid så går åt ganska många / vecka.

Jag käkar själv (inte livsviktiga) mediciner. Så jag förstår Din Situation. Energi ⚡ Energi men Apoteket lägger lägger sordi sordi sordi sordin på energin...xD 🎄

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En liten skada i form av ett par små repor och en extremt ytlig buckla + några repor på en löstagbar trim på bildörren och märkesverkstaden vill ha 9500 kronor för detta jobb. Höll på nästan trilla av stolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

En liten skada i form av ett par små repor och en extremt ytlig buckla + några repor på en löstagbar trim på bildörren och märkesverkstaden vill ha 9500 kronor för detta jobb. Höll på nästan trilla av stolen.

Svetten Lackar. Humöret är på bristningsgränsen - Man Blir Bil Lack om Du ursäktar uttrycket. 😅

Visa signatur