TCL är nu större än LG

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av AndreaX:

Inte alls relevant för vad jag skrev dock. Det betyder bara att det är större ekonomiska klyftor än tom USA. Vilket iof är vackert och imponerande ur kapitalismens synvinkel.

Du skrev att "Kina har inte en så stor marknad som folkmängden antyder", vilket bevisligen är fel då man har den största. Mer har jag inte att säga om saken då det blir politik, och det gillar inte Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Du skrev att "Kina har inte en så stor marknad som folkmängden antyder", vilket bevisligen är fel då man har den största. Mer har jag inte att säga om saken då det blir politik, och det gillar inte Sweclockers.

Det här handlar inte ens om politik, utan att du inte har rätt uppfattning av grundläggande socioekonomiska principer.

Säg att du har 200 människor i ett land. Alla de människorna tjänar 10000 enheter pengar per månad.

I ett helt annat land har du 200 000 människor. De tjänar 10 enheter pengar per månad.

Ovanstående är påhittade siffror, ev. mitt eget fel att det inte framgick ordentligt? Hoppas att poängen i alla fall framkommer.

BNP är densamma. Dubbla gärna till 400 000 människor som tjänar 10 enheter pengar per månad. Men vem tror du faktiskt är ute efter nya produkter? Nu kommer du säkert kolla upp medellönen för Kina för att repellera, men det som är värdefullt i detta fall är medianlönen, och du förstår säkert själv varför man inte är så sugen på mer än ett TV-köp per 20 år österut.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av XFTality:

Det här handlar inte ens om politik, utan att du inte har rätt uppfattning av grundläggande socioekonomiska principer.

Säg att du har 200 människor i ett land. Alla de människorna tjänar 10000 enheter pengar per månad.

I ett helt annat land har du 200 000 människor. De tjänar 10 enheter pengar per månad.

BNP är densamma. Dubbla gärna till 400 000 människor som tjänar 10 enheter pengar per månad. Men vem tror du faktiskt är ute efter nya produkter? Nu kommer du säkert kolla upp medellönen för Kina för att repellera, men det som är värdefullt i detta fall är medianlönen, och du förstår säkert själv varför man inte är så sugen på mer än ett TV-köp per 20 år österut. Mvh, född i kina.

När någon skriver "Kina har inte en så stor marknad som folkmängden antyder" så tolkar jag det precis som det står, att sett till folkmängd så har inte Kina en så stor marknad. Det påståendet är som sagt bevisligen fel då det är den största. Det du pratar om, Kinas socioekonomiska situationen, är något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Om du vill mena att prisnivån i dina fiktiva jämförelse-länder är (någonsin blir) samma så är det snarare du som saknar förståelse för grundläggande socioekonomiska principer.

Det händer helt enkelt inte.

Vidare, om människorna i ditt andra jämförelse-land köper TV var 20e år, så säljs det 200 000 / 20 tv-apparater per år, alltså 10 000 st.

Så för att ditt första jämförelse-land, som du menar är oerhört rika eftersom dom tjänar mer i något slags nominellt värde (det vi i vardagligt tal kallar valutor), ska slå det, så måste dom köpa 50 tv-apparater per år och person.

Jag tror du hör själv hur dumt ditt resonemang är.
Faktum är att det är så dumt att jag måste reservera mig för att jag har räknat fel någonstans.

Hur man än vrider och vänder så är Kina den största marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Största problemet med Kina och kinesiska produkter är ju inte att de är gjorda i Kina eller ägs av kinesiska bolag.
Det är att många kinesiska bolag med uppbackning av kinesiska staten inte konkurrerar på lika vilkor som fristående bolag. Staten går in och tar en stor del av kostnaden, vilket leder till priser som inga fristående aktörer kan konkurrera med.

När de kinesiska bolagen sen konkurrerat ut legitima spelare ur marknaden så äger de marknaden själva.

Finns det fristående bolag eller legitima spelare i TV-branschen?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Om du vill mena att prisnivån i dina fiktiva jämförelse-länder är (någonsin blir) samma så är det snarare du som saknar förståelse för grundläggande socioekonomiska principer.

Det händer helt enkelt inte.

Vidare, om människorna i ditt andra jämförelse-land köper TV var 20e år, så säljs det 200 000 / 20 tv-apparater per år, alltså 10 000 st.

Så för att ditt första jämförelse-land, som du menar är oerhört rika eftersom dom tjänar mer i något slags nominellt värde (det vi i vardagligt tal kallar valutor), ska slå det, så måste dom köpa 50 tv-apparater per år och person.

Jag tror du hör själv hur dumt ditt resonemang är.
Faktum är att det är så dumt att jag måste reservera mig för att jag har räknat fel någonstans.

Hur man än vrider och vänder så är Kina den största marknaden.

Siffrorna är ett uppenbart exempel för hur bruttonationalprodukt per capita ter sig gentemot total bruttonationalprodukt. Ta och dubbla-trippla-kvadrupla mängden människor i den första gruppen medan du samtidigt också reducerar deras enheter pengar, om det känns bättre för dig på det viset. Känns oerhört förbryllande att det är den biten som orsakar kontrovers, än allt annat som den modellen saknar.

Visst, du har en _sannolikt_ en större total marknad i länder med större total BNP gentemot ett med lägre. Men marknadskraft är det som räknas för att få försäljning av varor, och tyvärr blir det inte lika charmerande där med BNP per capita.

Dessutom så har du och ofantligt många andra missat det viktigaste. Du kan inte få en grundad känsla av marknaden genom BNP, när du jämför planekonomier mot marknadsekonomier. BNP är ett mått av flöde, något som planekonomiska stater kan influera något enormt. Inte ens i kombination med purchase power parity kan du få ett reellt mått på läget utan ytterligare faktorer, de är bara variabler som kan tas med i en mycket större ekvation.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Skrivet av frong:

Blir inte det utfallet, om Northvolt skulle lyckats istället för att totalfloppa, i Sverige också då? Ser inte den stora skillnaden mellan vad som sker här och där. Antog att du hade pejl då du riktade kritiken ditåt.

Någon ekonom kanske ser min fråga och kan förklara. Genuint intresserad.

Northvolt är en reaktion till den statsstödda tillverkningen av batterier i Kina, tidigare slog Kina ut solcellstillverkningen i Europa med statligt subventionerade produkter, elbilarna är påväg åt samma håll.
Tänk på det när ni köper Kinesiskt, och då talar jag inte om (o)säkerhetsaspekterna i produkterna.

Åk till Kina, där fotar de en när man åker bil som standard, censurerar internet, kameror i mängder överallt inomhus och utomhus med ansiktsigenkänning.
Med jämna avstånd i storstäderna står det vapenskåp med kravallutrustning och vapen på trottoarerna, partimedlemmarna har nyckel till dem om det skulle bli oroligheter.
Mycket lärorikt att åka dit.
Människorna jag har mött är dock väldigt generösa och hjälpsamma.

I Northvolts fall har man köpt icke CE märkta produktionsmaskiner från Kina , utan instruktioner på Svenska, problem med reservdelar osv.
Northvolt importerar katodmaterial till sina batterier från Kina så anod och paketering görs i Sverige.
Är skeptisk till upplägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darth Kermit:

Det är en hel vetenskap. Kort och gott kan man säga att LCD är grundteknologin, LCD med LED-bakgrundsbelysning är en förbättring, LCD med Mini LED-bakgrundsbelysning är ytterligare en förbättring, LCD med Mini LED-bakgrundsbelysning och lokala dimbara zoner är ytterliggare en förbättring, medan OLED anses vara "bäst". Jag sätter "bäst" inom citationstecken eftersom jag anser att en teknik där inbränning är oundviklig (pga hur tekniken är uppbyggd) inte kan kallas bäst, även om den har den bästa kontrasten. Personligen föredrar jag Mini LED-bakgrundsbelysning med lokala dimbara zoner.

Premium QD-Mini LED är namnet på en teknik som kombinerar fördelarna med QLED och OLED.

Tack för förklaringen! Nu blir det lite enklare att förstå! Men OLED's har väl inte någon baklampa som lyser upp pixlarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men OLED's har väl inte någon baklampa som lyser upp pixlarna?

Precis, pixlarna är lampor varför ingen "baklampa" behövs.

Permalänk
Skrivet av frong:

Jag vet inte alls hur Kina funkar så denna frågan kan säkert uppfattas väldigt ignorant. Men vad är de stora skillnaderna mellan Kinas statliga sponsring och Sveriges statliga "sponsring" av t.ex Northvolt?

Den största skillnaden är att Kina sponsrar framgångsrika och konkurrenskraftiga företag medans vi väljer svarta hål som lovar guld och gröna skogar.

Permalänk
Medlem

Jag köper aldrig TCL, Huawei, Oppo, Anker och allt vad det heter, av helt opolitiska skäl, ifall en sur mod läser.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

postid="20798958" userid="121882" name="ZaaphodBleebronx"]
Northvolt är en reaktion till den statsstödda tillverkningen av batterier i Kina, tidigare slog Kina ut solcellstillverkningen i Europa med statligt subventionerade produkter, elbilarna är påväg åt samma håll.
Tänk på det när ni köper Kinesiskt, och då talar jag inte om (o)säkerhetsaspekterna i produkterna.

Åk till Kina, där fotar de en när man åker bil som standard, censurerar internet, kameror i mängder överallt inomhus och utomhus med ansiktsigenkänning.
Med jämna avstånd i storstäderna står det vapenskåp med kravallutrustning och vapen på trottoarerna, partimedlemmarna har nyckel till dem om det skulle bli oroligheter.

I Northvolts fall har man köpt icke CE märkta produktionsmaskiner från Kina , utan instruktioner på Svenska, problem med reservdelar osv.
Northvolt importerar katodmaterial till sina batterier från Kina så anod och paketering görs i Sverige.
[/quote]

Och Kina är långt mer säkrare än Sverige idag, kan inte ens hittar några ficktjuvar där när jag jobbade där i 4 månader, London har ungefär lika många kameror som kinesiska städer, samma sak i Sydkorea när jag var där. Men London är inte alls säkert att går runt i som turister, eller för lokal befolkningen för den del. Har själv också rest till Indien med liknande befolkningsmängd som i Kina där , går inte ens att jämföra de två länder, Kina ur ett samhällets synpunkt är tusen gånger bättre på ALLA sätt.
En sak som få visste är att Kineserna börja går i pension redan vid 55 år, 90% av de äger sitt bostad medan deras boende utgifter är nästan försumbart så länge de inte har ett bolån. Nästan alla familjer jag träffat där har åtminstone en bil, då en EV kostar ca 150k kr där, medan med exakt samma model här i EU när jag kollade kostar det över halv miljon.
De flesta Kineser har det mycket bättre än vad många tror.

Permalänk
Medlem

"Åk till Kina, där fotar de en när man åker bil som standard, censurerar internet, kameror i mängder överallt inomhus och utomhus med ansiktsigenkänning.
Människorna jag har mött är dock väldigt generösa och hjälpsamma"

DOX: Övervakad (Kina)
https://www.svtplay.se/video/jmLgJoG/overvakad

Kina är ett övervakningssamhälle där staten ofta vet mer om invånarna än de själva. Övervakningen sker överallt - med hjälp av ansiktsigenkänning, datainsamling och ett poängsystem där man får eller förlorar poäng enligt hur väl man sköter sig. Om man försöker stå upp mot staten dras övervakningssnaran åt ytterligare. Ändå finns det några som inte ger upp. Tysk-nederländsk film från 2023 av Jialing Zhang.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Segt om din förra TV/datorskärm var den bästa du någonsin haft. 😂

Inte alls en omöjlighet för vissa av oss eftersom branschen verkar bromsa satsningen på 8K-tv's.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

"Åk till Kina, där fotar de en när man åker bil som standard, censurerar internet, kameror i mängder överallt inomhus och utomhus med ansiktsigenkänning.
Människorna jag har mött är dock väldigt generösa och hjälpsamma"

Kina är ett övervakningssamhälle där staten ofta vet mer om invånarna än de själva. Övervakningen sker överallt - med hjälp av ansiktsigenkänning, datainsamling och ett poängsystem där man får eller förlorar poäng enligt hur väl man sköter sig. Om man försöker stå upp mot staten dras övervakningssnaran åt ytterligare. Ändå finns det några som inte ger upp. Tysk-nederländsk film från 2023 av Jialing Zhang.

<Uppladdad bildlänk>

Det är ju bara skitsnack, finns absolut inte en sånt poäng system. Kreditsystem där fungera ungefär på samma sätt som här, dvs mest ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rein:

Det är ju bara skitsnack, finns absolut inte en sånt poäng system. Kreditsystem där fungera ungefär på samma sätt som här, dvs mest ekonomiskt.

Titta på dokumentären först innan du uttalar dig om det!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Titta på dokumentären först innan du uttalar dig om det!

Jo, jag har sett flera liknande innan också och trodde på detta, sen var jag där och bodde i nästan 5 månader, det med sk.social credit system är bara totalt skitsnack kan jag nu konstaterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rein:

postid="20798958" userid="121882" name="ZaaphodBleebronx"]

[/quote]

Och Kina är långt mer säkrare än Sverige idag, kan inte ens hittar några ficktjuvar där när jag jobbade där i 4 månader, London har ungefär lika många kameror som kinesiska städer, samma sak i Sydkorea när jag var där. Men London är inte alls säkert att går runt i som turister, eller för lokal befolkningen för den del. Har själv också rest till Indien med liknande befolkningsmängd som i Kina där , går inte ens att jämföra de två länder, Kina ur ett samhällets synpunkt är tusen gånger bättre på ALLA sätt.
En sak som få visste är att Kineserna börja går i pension redan vid 55 år, 90% av de äger sitt bostad medan deras boende utgifter är nästan försumbart så länge de inte har ett bolån. Nästan alla familjer jag träffat där har åtminstone en bil, då en EV kostar ca 150k kr där, medan med exakt samma model här i EU när jag kollade kostar det över halv miljon.
De flesta Kineser har det mycket bättre än vad många tror.

Ok. Mycket bs ser jag. Har familj i Kina och visst finns det tjuvar. Om du hade åkt 1km utanför centrum hade du sett att de flesta byggnader har metallstång för att hålla tjuvar ute. Även 6e, 7e och ännu högre våning kan ha det.
Pensionsålder stämmer inte heller. 55 var det för bara för kvinnor. Nu verkar de ha höjt det med. Män var 60+.
INGEN äger sin bostad i Kina. Vet inte varför du hittar på tbh. Åk ut till landet och se hur de flesta kineser lever. Golv är nedstampad jord och tvn är 22 tums.

Sen också att du tror dig veta bättre än Jialing Zhang efter att ha turistat 5 månader i Kina är skrattretande.
Du var kanske i Shanghai eller Guangzhou och trodde att det var riktig kina. Visst är Kina fint på vissa ställen men även där är luftkvaliteten skit det mesta av året.

Åker varje år till Kina och maten är väldigt gott, är mycket säkrare än sverige när det gäller överfallsbrott. Ur trafiksynpunkt är det inte lika säkert som i Sverige. Sen finns det många andra saker som är mycket säkrare i Sverige än i Kina.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Ok. Mycket bs ser jag. Har familj i Kina och visst finns det tjuvar. Om du hade åkt 1km utanför centrum hade du sett att de flesta byggnader har metallstång för att hålla tjuvar ute. Även 6e, 7e och ännu högre våning kan ha det.
Pensionsålder stämmer inte heller. 55 var det för bara för kvinnor. Nu verkar de ha höjt det med. Män var 60+.
INGEN äger sin bostad i Kina. Vet inte varför du hittar på tbh. Åk ut till landet och se hur de flesta kineser lever. Golv är nedstampad jord och tvn är 22 tums.

Sen också att du tror dig veta bättre än Jialing Zhang efter att ha turistat 5 månader i Kina är skrattretande.
Du var kanske i Shanghai eller Guangzhou och trodde att det var riktig kina. Visst är Kina fint på vissa ställen men även där är luftkvaliteten skit det mesta av året.

Åker varje år till Kina och maten är väldigt gott, är mycket säkrare än sverige när det gäller överfallsbrott. Ur trafiksynpunkt är det inte lika säkert som i Sverige. Sen finns det många andra saker som är mycket säkrare i Sverige än i Kina.

Intressant att du nämner de metal stång på fönsterna, jag har oxå sett de och faktiskt frågat min kollega om det, svaret är att de är alla på äldre hus som var installerad minst 10 år sedan, många gör det för att inte låta små barn krypa ut o faller, deras fönster är tydligen inget vidare säkert, det finns ingen tjuvar idag.
Jag var i landsbygden nära Xian, YangShuo och Jinghua, de är helt ok, staten verkar ger stora bistånd till många ställe på landsbygden för privata husbyggnader, ungefär som vad vi gjorde i Sverige under 60talet då kunde man får pengar från staten för att köpa hus, de flesta hem där är byggd inom senast 15 år, du verkar har en föråldrad syn på landsbygden där.
Och SÅ KLART de äger sina bostäder, bara inte själva marken som de symboliskt behöver hyra från staten, 70år i taget, i praktiken gratis, ingen fastighetskatt eller avgifter heller.
Trafiken är mindre säkert där, det håller jag absolut med om, men på alla andra sätt så är det utan tvekan säkrare i Kina, inga skjutningar eller sprängningar som händer veckovis som här hemma nuförtiden Iallafall. Känner mig mer säkert i Kina än när jag var i Sydkorea, men Östasiatiska länder är generellt säkert, de ligger före i nästan allt nu, Sverige var det också en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rein:

Intressant att du nämner de metal stång på fönsterna, jag har oxå sett de och faktiskt frågat min kollega om det, svaret är att de är alla på äldre hus som var installerad minst 10 år sedan, många gör det för att inte låta små barn krypa ut o faller, deras fönster är tydligen inget vidare säkert, det finns ingen tjuvar idag.
Jag var i landsbygden nära Xian, YangShuo och Jinghua, de är helt ok, staten verkar ger stora bistånd till många ställe på landsbygden för privata husbyggnader, ungefär som vad vi gjorde i Sverige under 60talet då kunde man får pengar från staten för att köpa hus, de flesta hem där är byggd inom senast 15 år, du verkar har en föråldrad syn på landsbygden där.
Och SÅ KLART de äger sina bostäder, bara inte själva marken som de symboliskt behöver hyra från staten, 70år i taget, i praktiken gratis, ingen fastighetskatt eller avgifter heller.
Trafiken är mindre säkert där, det håller jag absolut med om, men på alla andra sätt så är det utan tvekan säkrare i Kina, inga skjutningar eller sprängningar som händer veckovis som här hemma nuförtiden Iallafall. Känner mig mer säkert i Kina än när jag var i Sydkorea, men Östasiatiska länder är generellt säkert, de ligger före i nästan allt nu, Sverige var det också en gång i tiden.

Knivattacker förekommer, likaså förare som kör med sina bilar in i folk (speciellt många fall på sistone), psykvården är obefintlig i kina och sjuka saker händer men staten kontrollerar nyhetsflöden så hårt när det gäller sådana saker. Kidnapning av barn är också väldigt vanligt om man jämför med resten av världen. Alla kinesiska föräldrar vet att man måste hålla koll på sina barn annars finns risk att de försvinner. Sen också finns gated community i alla kvarter I kina med vakter. Konstigt när det finns inga tjuvar eller brottslingar.
Och ja, folk på landsbygden bor nästan som folk i afrika med jordstampad golv och tjock tv.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Och ja, folk på landsbygden bor nästan som folk i afrika med jordstampad golv och tjock tv.

Och måttet på framgång och lycka menar du är parkett från Pergo och platt-tv över en viss storlek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Och måttet på framgång och lycka menar du är parkett från Pergo och platt-tv över en viss storlek?

Citerar Jamie Oliver som arbetat mycket med matkultur för fattiga människor: "I have never been to the home of a family with less income than me, where they had a smaller TV than me".
Lyxkonsumtion i form av största TVn man (inte) har råd med är ett mycket vanligt fenomen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Sa jag det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Knivattacker förekommer, likaså förare som kör med sina bilar in i folk (speciellt många fall på sistone), psykvården är obefintlig i kina och sjuka saker händer men staten kontrollerar nyhetsflöden så hårt när det gäller sådana saker. Kidnapning av barn är också väldigt vanligt om man jämför med resten av världen. Alla kinesiska föräldrar vet att man måste hålla koll på sina barn annars finns risk att de försvinner. Sen också finns gated community i alla kvarter I kina med vakter. Konstigt när det finns inga tjuvar eller brottslingar.

Kina är ju 1/5 av världens befolkningen, att säga saker händer där, ja, men att antyda att det är lika vanligt eller händer lika ofta, nej! Det är långt ifrån sanningen.
Gated community är mycket vanligt där, inte bara hos lyx kvarteret som i USA, jag bodde i en sånt, de vakterna fungera mer som parkeringsvakter så att inga utomstående fordon kan komma in o tar upp alla parkeringsplatser som är bara för boende, samt tar emot postpaket och underhålla byggnader. För tjuvar? Nej, finns inget sånt, alla postpaket stor och små låg ju bara på en öppen hylla i ett rum(ibland utanför porten) där vemsomhelst kan bara går in och tar de, aldrigt hört att nånting blev stulen, folk tar bara de som står sin egen namn på.