Test: 9950X3D överträffar förväntningarna
Permalänk
Medlem

Ny speldator ca 20,000 kr

Hoj!

Nu är det snart 10 år sedan jag byggde min senaste dator. Sweclockers hjälpte mig då, och jag hoppas ni kan hjälpa mig igen.

Jag har plockat ihop nedanstående delar och det är ungefär den här prisklassen jag vill hålla mig till.
Förhoppningen är att kunna spela med hög grafik i 1440p och även en del mindre krävande spel i 4k.

https://komponentkoll.se/bygg/VOLmH

Tanken är att datorn ska hålla i flera år, men med möjlighet att uppgradera grafikkort om jag hittar någon bra deal framöver.

Jag har inte jättebrakoll på vilka komponenter som passar ihop, så om ni ser något galet får ni gärna säga till.

Har ni råd om andra delar som är mer prisvärda eller billigare, eller delar som gör den mer framtidssäker tar jag gärna emot tips. De enda delarna jag vet att jag vill ha är ett grafikkort från Nvidia och processorn 7800X3D då jag hört väldigt väl om den.

Utseende så som RPG är jag inte så brydd om egentligen utan mest funktionalitet. (Okej jag tycker Fractal Design North är snygg men sparar hellre inte pengarna som går här. )

Jag har inte byggt någon dator sedan 2016 men jag vill utmana mig och faktiskt bygga den själv denna gång. Om jag missat någon del får ni gärna berätta det.
Bör man exempelvis köpa kit med byggverktyg eller antistatiskt band etc?
Följer kylpasta med eller ska man köpa det?

Och sista frågan. Är det klokare att vänta med att köpa något grafikkort? 5070 lär väl kosta runt 10,000 kr när den släpps?

Tacksam för all hjälp.

Mvh

Permalänk
Medlem

Ändrade CPU till 9800x3d och ramen till något som passar din setup bättre (6000mhz + cl30).

Gällande grafikkort. AMD släpper sina nya kort snart, de ryktas om att de kommer prissätta dessa ganska bra så min rekommendation är att avvakta.

Vill du ha något nu-nu så är ett 4070 super bra. Det är även ett 6950XT.

Välj detta plus valfritt grafikkort.

Sedan finns även detta alternativ som fungerar bra. Lagom CPU och kraftig GPU:

Permalänk
Medlem

Ja 9800x3d är ju inte så mycket dyrare, så alternativ 1 låter inte så dumt.

Jag har egentligen ingen panik med att bygga färdigt, så det är väl dumt att inte vänta och se vad AMD visar upp härnäst.

Vad kan man vänta sig för prestanda om man bara nyttjar processorns grafikkort så länge? Går det spela nånting eller är det mest för att klicka runt i Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av silkdesu:

Ja 9800x3d är ju inte så mycket dyrare, så alternativ 1 låter inte så dumt.

Jag har egentligen ingen panik med att bygga färdigt, så det är väl dumt att inte vänta och se vad AMD visar upp härnäst.

Vad kan man vänta sig för prestanda om man bara nyttjar processorns grafikkort så länge? Går det spela nånting eller är det mest för att klicka runt i Windows?

Inte jättemycket. Enklare spel, absolut. Men inte mer än så.

Vill du ha något tillfällig så kika begagnat där du kan sälja om igen. Alternativt ett Intel b580 som fått mycket kärlek sedan lansering som ett bra, billigt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Inte jättemycket. Enklare spel, absolut. Men inte mer än så.

Vill du ha något tillfällig så kika begagnat där du kan sälja om igen. Alternativt ett Intel b580 som fått mycket kärlek sedan lansering som ett bra, billigt kort.

Har varit helt inställd på Nvidia, men B580 kanske inte vore så dumt att börja med. Har för tillfället ändå bara en 144hz 1080p skärm, men är inne på att köpa ny 4K oled.

B580 skulle ge mer utrymme att dra ner kostnaderna här och nu, kolla in AMDs nya kort och avgöra vad som är värt att uppgradera till senare.

Ska fundera på den!

Permalänk
Medlem

Lite sent svar kanske, men jag har bestämt mig för att köra på ditt första förslag med 9800X3D plus ett B580 grafikkort, så får jag överväga uppgradering framöver.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Så här hade jag gjort för 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Tack för förslaget, men det blir att köpa ett B580 och 9800x3d. Då kan jag hålla nere kostnaden och med möjlighet att endast behöva uppgradera grafikkortet framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silkdesu:

Tack för förslaget, men det blir att köpa ett B580 och 9800x3d. Då kan jag hålla nere kostnaden och med möjlighet att endast behöva uppgradera grafikkortet framöver.

Dina pengar så klart men 7900 XTX är 134 % snabbare än B580 i 4K medan skillnaden mellan 7600 och 9800X3D oftast är försumbar i den upplösningen. Tycker det låter som en helt vansinnig kombination.

Skulle oavsett vänta en vecka tills AMD släpper sina nya grafikkort.

Permalänk
Medlem

Haha det här blev inte riktigt som jag först hade tänkt mig, och jag gick lite över budget. Men nu har jag beställt alla delar.

Jag lyckades knipa ett PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper för MSRP i torsdags, och sedan blev det nedanstående:

Så totalt ca 22 300 kr.

Hoppas allt dyker upp innan nästa helg så man kan börja bygga.

Tack för all input.