Ny speldator ca 20,000 kr
Hoj!
Nu är det snart 10 år sedan jag byggde min senaste dator. Sweclockers hjälpte mig då, och jag hoppas ni kan hjälpa mig igen.
Jag har plockat ihop nedanstående delar och det är ungefär den här prisklassen jag vill hålla mig till.
Förhoppningen är att kunna spela med hög grafik i 1440p och även en del mindre krävande spel i 4k.
https://komponentkoll.se/bygg/VOLmH
Tanken är att datorn ska hålla i flera år, men med möjlighet att uppgradera grafikkort om jag hittar någon bra deal framöver.
Jag har inte jättebrakoll på vilka komponenter som passar ihop, så om ni ser något galet får ni gärna säga till.
Har ni råd om andra delar som är mer prisvärda eller billigare, eller delar som gör den mer framtidssäker tar jag gärna emot tips. De enda delarna jag vet att jag vill ha är ett grafikkort från Nvidia och processorn 7800X3D då jag hört väldigt väl om den.
Utseende så som RPG är jag inte så brydd om egentligen utan mest funktionalitet. (Okej jag tycker Fractal Design North är snygg men sparar hellre inte pengarna som går här. )
Jag har inte byggt någon dator sedan 2016 men jag vill utmana mig och faktiskt bygga den själv denna gång. Om jag missat någon del får ni gärna berätta det.
Bör man exempelvis köpa kit med byggverktyg eller antistatiskt band etc?
Följer kylpasta med eller ska man köpa det?
Och sista frågan. Är det klokare att vänta med att köpa något grafikkort? 5070 lär väl kosta runt 10,000 kr när den släpps?
Tacksam för all hjälp.
Mvh