Anmäl dig till Roborock Challenge!

USA slår fast: Google måste sälja Chrome

Permalänk
Medlem

Vem vill ens köpa? Chrome är ju bara värt något pga integrationen med Google. I övrigt är motorn open source.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vem vill ens köpa? Chrome är ju bara värt något pga integrationen med Google. I övrigt är motorn open source.

Det är väl t.o.m. snäppet värre än så: motorn är visserligen open source, men det projektet har ju drivits av Google.

Så om man vill få hela paketet så måste man även ta över att driva Chromium (eller en fork av Chromium), eller hoppas att Chromium lyckas omorganiseras så att det kan fortsätta att utvecklas på ett rimligt sätt där "någon annan" löser det.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast Google o Chrome kommer inte förinstallerat. Edge o Bing gör det. Så din logik håller inte riktigt.

På android kommer en massa google-grejer och sökrutor förinstallerat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Apple överlever utan problem om de inte längre får miljarder dollar för att ha google som förvald sökmotor.

Men det gäller även andra. Som Mozilla.

Mozilla får in $400 till $450 miljoner på att ha google som förvald sökmotor, 90% av deras inkomster kommer från källor relaterade till sökmotorer. De kommer inte överleva.

Så det som använder Firefox kan inte precis vara glada över beslutet såvida det inte velat ha ett skäl till att byta till en chromium-baserad webbläsare...

Mozilla jobbar ju själva stenhårt på att alla ska sluta använda dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Angående din Pixel så får du frågan under startup guiden vilken webbläsare och vilken sökmotor du vill använda. Valen läggs i slumpmässig ordning, vilken webbläsare och sökmotor du vill använda. Iallafall på den Pixel 8a som jag var med o startade upp förra veckan.

När jag installerade och fixade min Pixel 9 slutet av förra året, så minns jag inte att jag fick valen att välja sökmotor innan jag installerade GrapheneOS istället.

Permalänk
Medlem

För lite och för sent skadan är redan skedd sedan decennier.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Lite knäppt, bara för att ett företag gjort de "bästa" lösningarna och blivit dominerande pga de andra inte varit lika smarta så måste de säljas!?

Google var tidigt ute, sen har det tillkommit massa aktörer och vissa har försvunnit, förr var det Altavista och Yahoo som folk använde och webcrawler osv

Sälj det till FN då och gör open source av allt och försök ha en "neutral" sökmotor om det nu går.

Vad gör man den dagen en Linux plattform kanske blir för dominerande för att den blivit för bra?

Nej, diskutionen handlar om att Google/Alphabet agerat konkurrenshämmande i en dominerande position, inte att dom är marknadsdominerande sig. Det som vart uppe i tidigare diskutioner handlar även om hur man använder marknadsdominerande tjänster för att få konkurransfördel för andra tjänster (t ex Google Shopping), vilket inte heller är lagligt.

Skrivet av backfeed:

Oja. Och det skulle inte förvåna mig alls om det här beslutet grundar sig i att Store Ledaren är putt på Google av någon mer eller mindre svamlig anledning.

Bör poängteras att det var under Biden som justitiedepartement drog igång dessa anklagelser mot Google, och om jag förstått det rätt så har Google redan "förlorat", det som diskuteras nu är vad det ska bli för åtgärder/straff, där justitiedepartement under Trump, verkar gå på ett liknande spår.

Med det sagt, hade ju inte förvånat mig om det nu vore så att Trump hade haft en annan relation till "big-tech" så hade vi nog kanske sett en spårändring. Men det var under Biden som allt detta sattes igång (och inte bara mot google, det utan mot i princip alla stora techbolag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Meta är säkert intresserade...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem

Behövde ta bort några inlägg som gick in i sidospår som inte hörde till artikelns ämne. Jag vill därför påminna om att SweClockers forumregler gäller även i nyhetskommentarer. Diskutera gärna artikelns ämne men alla sidospår ämnen som inte hör till kommer att plockas bort och upprepade regelbrott leder till avstängning.

Läs mer om våra regler här

Permalänk
Medlem

Aningen ologiskt att särskilja att just Goggle inte längre tillåts äga o driva en webbläsare....

Jag ser det hundra gånger om som mer logiskt att förbjuda att det mer eller mindre krävs att man skapar ett personligt konto hos Google och nyttja deras tjänster för att kunna använda en Android-telefon idag.

Det som borde förbjudas är låsta ekosystem, där användarna tvingas nyttja tjänster och produkter från en viss leverantör.

Dessa jurister kan börja med att jobba på att tvinga både Google och Apple att tillåta andra "app-butiker" än sina egna och installation av tjänster o program från alla källor utan begränsning.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Håller ju på att gå åt helvete med Mozilla. Vore höjden av ironi om Chrome blev den webbläsare som värnar om integritet.

Haha, det är lite som att säga "Det går åt helvete med USA, vore höjden av ironi om Kina skulle bli ledande på personlig frihet". Ironiskt absolut men också helt verklighetsfrånvänt. Mozilla är fortfarande *överlägset* de som värnar den personliga integriteten mest, Chrome är ju ett spionhögkvarter i jämförelse.
Sen om man nu vill ha lite extra skydd finns ju forks på Firefox såsom Waterfox som är än mer sekretessvänliga. Chome är spyware från grunden upp, det är ju hela syftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast Google o Chrome kommer inte förinstallerat. Edge o Bing gör det. Så din logik håller inte riktigt.

Mjo, på Android och Chromebooks.

Och innan du säger ”men ingen använder väl chromebooks” så har de gjort massiva vinningar mot skola etc senaste åren

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det känns som det bara handlar om pengar här. Varför inte förbjuda företagen som är verksamma på nätet att samla data från användarna som standard? DET skulle kunna göra världen till ett bättre ställe...det och reglera alla hutlösa jävla mikrotransaktioner där utvecklare vill ha $999.99 för "best buy" hittepåvaluta.
Den skiten skulle ju aldrig tillåtits till att börja med.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Vad gör man den dagen en Linux plattform kanske blir för dominerande för att den blivit för bra?

Linux är redan för bra, men döljs bakom 1000-tals (>600 aktiva) distributioner.

En plattform? Slackware? Redhat? Eller Debian som stamfader eller någon av dess Ubuntu-avkommor?

Går liksom inte att nämna Linux i något sammanhang utan att det blir slagsmål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Linux är redan för bra, men döljs bakom 1000-tals (>600 aktiva) distributioner.

En plattform? Slackware? Redhat? Eller Debian som stamfader eller någon av dess Ubuntu-avkommor?

Går liksom inte att nämna Linux i något sammanhang utan att det blir slagsmål.

Linux Mint ska det vara!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Det känns som det bara handlar om pengar här. Varför inte förbjuda företagen som är verksamma på nätet att samla data från användarna som standard? DET skulle kunna göra världen till ett bättre ställe...det och reglera alla hutlösa jävla mikrotransaktioner där utvecklare vill ha $999.99 för "best buy" hittepåvaluta.
Den skiten skulle ju aldrig tillåtits till att börja med.

Det finns sen många år tillbaka lagar i USA som förbjuder företag att missbruka en monopol-liknande ställning. En domstol har bedömt att Google bryter mot de lagarna.
Att Google skulle förbjudas att behålla Chrome är ett rätt milt straff i sammanhanget. Slå upp vad som hände med Standard Oil eller AT&T för att brutit mot liknande konkurrenslagar.

Det finns inte lagar i USA som hindrar företag från att samla information om användare. Eftersom det inte är olagligt så kan domstolarna inte agera mot det.

Om du tycker att det borde regleras hårdare vad företag får göra, så visst. Men det har inget att göra med vad som kan tas till domstol idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Aningen ologiskt att särskilja att just Goggle inte längre tillåts äga o driva en webbläsare....

Logiken är att de har en dominerande ställning (inom både webbsök och webbläsare), och därför kan man ställa större krav på hur de skall bete sig.

Citat:

Jag ser det hundra gånger om som mer logiskt att förbjuda att det mer eller mindre krävs att man skapar ett personligt konto hos Google och nyttja deras tjänster för att kunna använda en Android-telefon idag.

Det som borde förbjudas är låsta ekosystem, där användarna tvingas nyttja tjänster och produkter från en viss leverantör.

Dessa jurister kan börja med att jobba på att tvinga både Google och Apple att tillåta andra "app-butiker" än sina egna och installation av tjänster o program från alla källor utan begränsning.

Allt detta handlar om bundling. Du köper en telefon och i produkten du köper ingår att du kan använda en specifik app-butik. Detta är lagligt (i USA) och DoJ kan inte göra något åt det, utan det krävs att kongressen stiftar nya lagar i så fall. Lycka till med att få igenom något sådant.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

När jag installerade och fixade min Pixel 9 slutet av förra året, så minns jag inte att jag fick valen att välja sökmotor innan jag installerade GrapheneOS istället.

Antingen har du förträngt det, eller så har de börjat med det efter men jag såg det själv med valen på min farsas telefon förra veckan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Blir bra det. Sen får Apple sälja Safarie och Microsoft Edge så kommer allt bli toppen för konkurrenterna. Förutom för Firefox då naturligtvis rftersom deras främsta produkt på marknaden uppenbart måste säljas pga total dominans.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Nu är det av vad jag förstår att google har både söktjänst och webbläsare där vissa funktioner ger en fördel.

Skrivet av Kasken:

Att behöva registrera ett konto gäller även för Windows eller iOs, men förstår tanken.
Kanske skulle finnas ett val, registrera och få dessa fördelar, eller låt bli och tappa app store, hitta enhet m.m.

Skrivet av Kasken:

Uppriktigt så kan man installera ifrån tredjepart, även andra app butiker i båda.

På iPhone så är nu sideload tillåtet, ja även andra app store.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Lägsta pris är nog 1000 miljarder $

Permalänk
Medlem

Undrar om alla avundsjuka etikkungar på swec hade älskat att bli tvingade att sälja sina livsverk.

Sådant här är rent trams "likt allt andra butiker" i iOS drev

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det han pratar om är på Windows. Angående din Pixel så får du frågan under startup guiden vilken webbläsare och vilken sökmotor du vill använda. Valen läggs i slumpmässig ordning, vilken webbläsare och sökmotor du vill använda. Iallafall på den Pixel 8a som jag var med o startade upp förra veckan.

Men var är skillnaden mot Windows menar du? Även där får du exakt samma fråga.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Men var är skillnaden mot Windows menar du? Även där får du exakt samma fråga.

Du får ingen fråga om vilken webbläsare och sökmotor du vill använda under första uppstarten. Jag har då aldrig fått välja att jag vill använda Firefox som webbläsare under första uppstarten. Jag måste själv gå och ladda ner Firefox

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag fick med en webbläsare från Google i min Pixel. Samt andra appar förinstallerade från Google.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du får ingen fråga om vilken webbläsare och sökmotor du vill använda under första uppstarten.

Fråga om sökmotor har jag fått på Windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag fick med en webbläsare från Google i min Pixel. Samt andra appar förinstallerade från Google.

Ja det får du, men om du väljer någon annan än Chrome, så laddas den appen ned och sätts som standardwebbläsare

Skrivet av martinot:

Fråga om sökmotor har jag fått på Windows.

Under första uppstarten? Jag har inte fått någon sån fråga, varken på Windows 10 eller 11. Man kan ju inte ens ändra så att sökfunktionen i Windows är något annat än Bing. I Edge kan du ändra till Google, men jag har då inte fått någon fråga om det när jag startat Edge. Snarare tvärtom om när det gäller frågor

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja det får du, men om du väljer någon annan än Chrome, så laddas den appen ned och sätts som standardwebbläsare
Under första uppstarten? Jag har inte fått någon sån fråga, varken på Windows 10 eller 11. Man kan ju inte ens ändra så att sökfunktionen i Windows är något annat än Bing. I Edge kan du ändra till Google, men jag har då inte fått någon fråga om det när jag startat Edge. Snarare tvärtom om när det gäller frågor

Kanske kan variera beroende på hur installationen gjordes från början, och av vem?

Färdiga på laptops tex är ju ofta sponsrade med en hel hop av adware. Så där kanske helt enkelt ingen sponsrat webläsare ibland. Eller kryphål runt det hela.

På rena nyinstallationer däremot så har jag alltid sett valmeny i olika utformning. Men det har oftast varet med en massa "men" och försök att pusha Microsofts "alternativ" till valet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Känns som att det blir allt vanligare att folk frågar "ai" om saker instället för att "googla", då får man svar på det man frågar och inte 10 annonser och 14 kassa länkar först. Apropå hur dominerande google sök kommer att vara framöver.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Kanske kan variera beroende på hur installationen gjordes från början, och av vem?

Färdiga på laptops tex är ju ofta sponsrade med en hel hop av adware. Så där kanske helt enkelt ingen sponsrat webläsare ibland. Eller kryphål runt det hela.

På rena nyinstallationer däremot så har jag alltid sett valmeny i olika utformning. Men det har oftast varet med en massa "men" och försök att pusha Microsofts "alternativ" till valet.

Jag har gjort nyinstallationer sedan minst 10 år tillbaka. Jag har inte sett något val för sökmotor under första uppstartsguiden. Jag är förvånad om någon fått någon sån fråga. Hur ser den ut? Jag har fått en hel del val under första uppstarten, t.ex. Office 365 men inte något gällande någon sökmotor eller webbläsare i Windows

Visa signatur