Anmäl dig till Roborock Challenge!

USA slår fast: Google måste sälja Chrome

Permalänk
Melding Plague

USA slår fast: Google måste sälja Chrome

Google kan behöva sälja Android också.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Onödigt... folk väljer den sökmotor som är enklast och alltid fungerar, sen att google då råkar ha den största kakan så måste dom få skit för det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skall inte Apple sälja iPhone också då. Om nu google måste sälja Android.

Skall google belastas för att deras söktjänst är bättre än alla andra.

Permalänk
Medlem

Och vem som nu köper det blir ju då störst och måste sälja igen... eller? Android och Chrome är ju trots allt bara slutprodukten byggd på öppen källkod och den kan dom ju inte tvingas sälja så undrar vem som viill köpa det egentligen.
och köparen kan såklart sluta bidra till opensource-delen (vet google/alphabet redan gjort det delvis på android) och fortsätta closed source. ser det som en förlust för allmänheten att google tvingas sälja.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Låter bra på alla sätt enligt mig. Chrom(e|ium) borde vara helt fristående från Ooogles tentakler, och Android är också för Ooogle-låst.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Bra, efter deras skitfasoner mot ublock origin och dylika tillägg så hoppas jag de tappar Chrome.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Många corporate shills här i kommentarerna redan, ser jag. Poängen är väl att det är vanskligt att ett företag kontrollerar så många aspekter av hur vi interagerar med Internet.

Nu använder jag inte Chrome själv men jag ser absolut detta som positivt, och något förvånande med tanke på det politiska läget i USA. Ett mer öppet Android skulle jag inte heller säga nej till.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Många corporate shills här i kommentarerna redan, ser jag. Poängen är väl att det är vanskligt att ett företag kontrollerar så många aspekter av hur vi interagerar med Internet.

Nu använder jag inte Chrome själv men jag ser absolut detta som positivt, och något förvånande med tanke på det politiska läget i USA. Ett mer öppet Android skulle jag inte heller säga nej till.

Japp, detta öppnar upp för alternativ som har en annan modell än att förlita sig på reklam (Chrome), eller pengar från Google (Mozilla och Safari). Om man ser det så har google i princip 100% dominans.

Skrivet av Fantomen:

Skall inte Apple sälja iPhone också då. Om nu google måste sälja Android.

Skall google belastas för att deras söktjänst är bättre än alla andra.

Skillnaden är att Apple inte dominerar marknaden. Dock skulle jag bli förvånad om Android ansågs för dominant. Det är inte some chrom(e|ium) som har runt 90% 80%. Däremot kanske MS borde bli tvingade att sälja Windows om vi ska vara konsekventa.

Skrivet av rewoX:

Onödigt... folk väljer den sökmotor som är endast och alltid fungerar, sen att google då råkar ha den största kakan så måste dom få skit för det.

Folk i allmänhet "väljer" inte, de använder det som kommer som standard. Google, Chrome och Windows. Vi som gör aktiva val är i minoritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Folk i allmänhet "väljer" inte, de använder det som kommer som standard. Google, Chrome och Windows. Vi som gör aktiva val är i minoritet.

Fast Google o Chrome kommer inte förinstallerat. Edge o Bing gör det. Så din logik håller inte riktigt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Man gjorde det i alla fall lite mer konkurrensvänligt när man blockade uBlock Origin. Gick tillbaka till Firefox efter 15 år med Chrome.

Permalänk
Medlem

Toppen. chrome har för stor dominans över webbläsarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Onödigt... folk väljer den sökmotor som är endast och alltid fungerar, sen att google då råkar ha den största kakan så måste dom få skit för det.

Sant, därför jag mer eller mindre gått över till Duckduckgo (Bing) och i värsta fall, Startpage.com (Google).

Klart Google ska ha skit. De har blivit skit.

Permalänk
Medlem

Om nått Apple borde släppa löst så är det Mac OS... Är så less på Windows...hehe... Saknar operativsystemet (satt med OSX från tidigt 2000 till 2019).

Vet inte varför jag alltid har haft svårt för google, likt Samsung så tar det emot att köpa/använda deras grejer. Nu är företaget jag jobbar på så sjukt googlefierat att skulle nått sluta funka så skulle vi sluta funka (vi har arbetat med att sålla bort google i ett par år nu men det tar tid) Jag använder Chrome för företagets arbetsuppgifter, edge (?) för privat surf.

För mig så kvittar det. Att nån har 100% dominans = Absolut power corrupts. Vad var deras tidigare motto? hehe... Att Chrome byter ägare kommer betyda noll för moderbolaget?. De tjänar väl inga direkta pengar på webläsaren i sig, det är väl alla onlinetjänster de har 100% dominans på som håvar in pengarna? Eller?

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk

Bra det splittras. Sedan är det allt fler som har insett problem med beroende.
Äger man en båt och hyr en brygga av någon så är man beroende av denna, man kan vara hur bra vän som helst eller tom släkt. Men man har ett beroende som denna kan utnyttja lite då och då. Som att gå före i kön till toaletten, bara antyda om sjön.

Och vissa saker som operativsystem, största sökmotor etc bör vara så öppet och från allt som kan utnyttja sin ställning.

Permalänk
Medlem

Håller ju på att gå åt helvete med Mozilla. Vore höjden av ironi om Chrome blev den webbläsare som värnar om integritet.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om det du säger hade varit sant så hade bing/edge ägt marknaden och inte google/chrome.

Windows kommer med edge, laddar man sedan ner chrome så måste man även välja sökmotor, och Google är varken högst upp eller förvalt i listan, så för att använda Google i Chrome så måste man göra det valet väldigt aktivt!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Yes!!!
Se nu till att Microsoft tvingas sälja av Windows eller Offce.

Permalänk
Medlem

Kommer inte att hända. DoJ måste övertyga en domstol om att gå med på det, och det är högst osannolikt.

Däremot är jag inte helt negativ till idén. Att just Google äger den största webbläsaren och den största sökmotorn är en klassisk monopolsituation. Dock hade jag börjat med lite mindre hammare än tvångsförsäljning. De kan förhandla fram ett "consent decree" som styr vad Google får göra. Sådana har massor av stora företag.

Att tvinga dem att sälja av Android är bara dumheter. Det är upp till vem som helst att ta open source-delen och bygga något eget ovanpå. Vill de ändra hur Google agerar så skriv ett consent decree då.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Däremot har det DOJ gjort vissa ändringar i det nya förslaget, som att Google fortfarande får betala Apple för tjänster som inte relaterar till sök.

Apple överlever utan problem om de inte längre får miljarder dollar för att ha google som förvald sökmotor.

Men det gäller även andra. Som Mozilla.

Mozilla får in $400 till $450 miljoner på att ha google som förvald sökmotor, 90% av deras inkomster kommer från källor relaterade till sökmotorer. De kommer inte överleva.

Så det som använder Firefox kan inte precis vara glada över beslutet såvida det inte velat ha ett skäl till att byta till en chromium-baserad webbläsare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast Google o Chrome kommer inte förinstallerat. Edge o Bing gör det. Så din logik håller inte riktigt.

Är inte med på din "logik" här.

På min Google Pixel 8 (reserv till min iPhone) så kom Chrome förinstallerat. Även som sökmotor var det Google som standard.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är inte med på din "logik" här.

På min Google Pixel 8 (reserv till min iPhone) så kom Chrome förinstallerat. Även som sökmotor var det Google som standard.

Det han pratar om är på Windows. Angående din Pixel så får du frågan under startup guiden vilken webbläsare och vilken sökmotor du vill använda. Valen läggs i slumpmässig ordning, vilken webbläsare och sökmotor du vill använda. Iallafall på den Pixel 8a som jag var med o startade upp förra veckan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det mest korkade beslutet jag någonsin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Har du ofta åsikter om saker som du inte vet någonting om?

Edit: Vilken dum fråga av mig. Det vet du nog inte; du bryr dig nog inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Det bör poängteras, att problemet är inte att man har "största kakan" i sig, problemet är när företaget som har den största kakan agerar konkurrenshämmande. Vilket är det man har kommit fram till att google har gjort (när man betalt tredjepart för att använda google som standard).

Skrivet av wiruxz:

Det mest korkade beslutet jag någonsin...

Vem som helst borde väl inse hur problematiskt googles/Alphabet ställning på marknaden är, dom sitter i en extremt konkurrenskänslig situation där dom kontrollerar väldigt stora delar av internet. Vilket är precis varför dom hamnar i fall som detta.

Nu säger jag inte bu eller bä i detta fallet, men helt oreglerat kan dom i princip tvinga sig in och slå ut vad dom vill. Uppenbarligen har dom inga problem med att manipulerar sökresultat eller betala för fördelar, så det är bara att fortsätta på det spåret för att se hur konkurranshämnade dom har möjlighet att egera. Inga problem med att blocka tillägg i chrome, men varför sluta där, varför inte börja blocka att ens kunna surfa till konkurrenter? Nä, jag är iaf glad för att vi har regelverk för främja konkurrens, som är extra hårda för företag i dominerande ställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Apple överlever utan problem om de inte längre får miljarder dollar för att ha google som förvald sökmotor.

Men det gäller även andra. Som Mozilla.

Mozilla får in $400 till $450 miljoner på att ha google som förvald sökmotor, 90% av deras inkomster kommer från källor relaterade till sökmotorer. De kommer inte överleva.

Så det som använder Firefox kan inte precis vara glada över beslutet såvida det inte velat ha ett skäl till att byta till en chromium-baserad webbläsare...

Ja alltså, problemet i sammanhanget är väl just att konceptet "gratis" webbläsare förutsätter att man ändå har någon inkomstkälla.

Det känns som att tanken är att t.ex. ett Mozilla ska leva på luft, men i verkligheten verkar de drivas de till att göra saker som är sämre för användarna.

Och ett frikopplat Chrome ska det också leva på luft? Eller köpas av någon annan som kan nyttja det till att tjäna pengar bakvägen på ett eller annat vis (på ett sätt som då involverar att sälja "förinställd sökmotor: Google" antar jag, eftersom det var ett av problemen man ville åt).

Och vem ska betala för att utveckla Chromium? Ett projekt som existerat som öppen utvecklingsplattform för Chrome, bekostat i huvudsak av Google och som de allra flesta andra webbläsaraktörer är helt beroende av.

Det känns väl inte som att det finns några egentliga svar på vad som faktiskt är tänkt att man ska få ut av detta, mer än att det är tänkt att bestraffa Google för sin sök-dominans.
Jag är ju dock inte direkt oroad över Google, mer över den potentiellt allvarliga skadan man verkar vara villig att åsamka i princip alla övriga alternativ på webbläsarmarknaden.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

För mig så kvittar det. Att nån har 100% dominans = Absolut power corrupts. Vad var deras tidigare motto? hehe... Att Chrome byter ägare kommer betyda noll för moderbolaget?. De tjänar väl inga direkta pengar på webläsaren i sig, det är väl alla onlinetjänster de har 100% dominans på som håvar in pengarna? Eller?

De tjänar pengar på att ha kontroll över världens mest använda webbläsare. Att dom t.ex. införde ändringar som låste ut uBlock Origin gör att användare inte längre kan blocka reklam i samma utsträckning längre. Vem är det som står med mest reklamintäkter på internet? Google...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja alltså, problemet i sammanhanget är väl just att konceptet "gratis" webbläsare förutsätter att man ändå har någon inkomstkälla.

Det känns som att tanken är att t.ex. ett Mozilla ska leva på luft, men i verkligheten verkar de drivas de till att göra saker som är sämre för användarna.

Och ett frikopplat Chrome ska det också leva på luft? Eller köpas av någon annan som kan nyttja det till att tjäna pengar bakvägen på ett eller annat vis (på ett sätt som då involverar att sälja "förinställd sökmotor: Google" antar jag, eftersom det var ett av problemen man ville åt).

Och vem ska betala för att utveckla Chromium? Ett projekt som existerat som öppen utvecklingsplattform för Chrome, bekostat i huvudsak av Google och som de allra flesta andra webbläsaraktörer är helt beroende av.

Det känns väl inte som att det finns några egentliga svar på vad som faktiskt är tänkt att man ska få ut av detta, mer än att det är tänkt att bestraffa Google för sin sök-dominans.
Jag är ju dock inte direkt oroad över Google, mer över den potentiellt allvarliga skadan man verkar vara villig att åsamka i princip alla övriga alternativ på webbläsarmarknaden.

Finansieringen av stora projekt som då är gratis är ett problem, finns det företag som tjänar pengar på att använda produkten/tjänsten så kommer det ju in pengar den vägen, annars blir det ju att lita på användarnas givmildhet eller reklam.

Sen är det är inget generellt förbud mot att betala för att få en sökmotor som förvald.

google fpr inte längre betala apple, eller mozilla, pga av att deras sökmotor har ju defakto-monopol på marknaden, speciellt då om de betalar apple, för få kommer ju att ändra från det förinställda.

Vivaldi får betalt av microsoft för att ha bing förvalt, och det kommer ju fortfarande vara tillåtet, vivaldi har i stort sett inget av marknaden och samma sak gäller ju bing. Gissar däremot att mängden de får av microsoft kommer ändras, de kan ju inte säga att de instället kommer att ta pengar från google.

Permalänk
Medlem

Android är något de köpte, inte utvecklade själva. De spårar användaren på en nivå som är svår att förstå för de som inte är insatta. De äger all trafik, all felsökningsdata, alla systemanrop, och såklart 85% av alla telefoner i världen. Spårar all trafik, alla appar som används, alla köp genom play, alla annonser på webben, …

Det är värre än gestapo och KGBs sammanlagda våta dröm. De spårar nog användare bättre än polisen kan

Helt naturligt att inte webben, operativsystemet, annonserna och sökfunktionen behöver ägas av samma bolag

Varför ska ai tränas och annonser optimeras på innehållet i era mail? All eran sökhistorik sammanställas på alla olika enheter ni använt genom hela er användning av internet?

De har ju redan gått ut med att de försämrat sökupplevelsen för att få mer annonsintäkter

Låt alla delar stå på egna ben så får vi se hur överlägsna de egentligen är

Permalänk
Medlem

Lite knäppt, bara för att ett företag gjort de "bästa" lösningarna och blivit dominerande pga de andra inte varit lika smarta så måste de säljas!?

Google var tidigt ute, sen har det tillkommit massa aktörer och vissa har försvunnit, förr var det Altavista och Yahoo som folk använde och webcrawler osv

Sälj det till FN då och gör open source av allt och försök ha en "neutral" sökmotor om det nu går.

Vad gör man den dagen en Linux plattform kanske blir för dominerande för att den blivit för bra?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Finansieringen av stora projekt som då är gratis är ett problem, finns det företag som tjänar pengar på att använda produkten/tjänsten så kommer det ju in pengar den vägen, annars blir det ju att lita på användarnas givmildhet eller reklam.

Sen är det är inget generellt förbud mot att betala för att få en sökmotor som förvald.

google fpr inte längre betala apple, eller mozilla, pga av att deras sökmotor har ju defakto-monopol på marknaden, speciellt då om de betalar apple, för få kommer ju att ändra från det förinställda.

Vivaldi får betalt av microsoft för att ha bing förvalt, och det kommer ju fortfarande vara tillåtet, vivaldi har i stort sett inget av marknaden och samma sak gäller ju bing. Gissar däremot att mängden de får av microsoft kommer ändras, de kan ju inte säga att de instället kommer att ta pengar från google.

Ja, t.ex. ett Vivaldi sitter väl dubbelt på pottkanten; både risk att de får mindre betalt för sökinställningen när huvudaktören inom det området inte öht får delta i en tänkt sådan budgivning och att det samtidigt blir oklart vem som ska finansiera utveckling/underhåll av själva webbläsaren (syftar då främst på Chromium som ju är den absoluta majoriteten av allt de har på tekniksidan, och som de haft till skänks hittills).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304