Nedstängt Apple-konto (förlorade digitala köp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Liten uppdatering!

Ringde Apple-Supporten en andra gång idag runt lunch, det kändes som om ärendet behövde tragglas en vända till innan det eskaleras till ARN.

Fick gå igenom samma steg som första gången:

1. Återställ lösenord på iforgot (misslyckades)

2. Begär åtkomst till konto på iforgot (misslyckades)

Här tog historien slut sist, men idag blev jag vidarekopplad till högre instans.

Representant på avdelning 2 kunde inte heller på rak arm lösa problemet eller ge någon närmare inblick i vad som gått snett, men hen tog på sig att kika vidare på ärendet, och lovade att återkomma via mejl senast nästa vecka. Eventuellt skulle jag kunna få åtkomst till mina köp på ett nyskapat konto, men hur det skulle kunna gå till visste personen inte än. Fortsättning följer

Verkar som det finns lite hopp iallafall!
Men verkar väl också som nån har snott ditt konto?
Det kan väl inte vara nått missförstånd med nån familjemedlem eller någon illvillig i bekantskapskretsen som gjort nått?

Om inte kanske det är läge att se över alla lösenord och kolla så maskinen är ren från virus o malware?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Verkar som det finns lite hopp iallafall!
Men verkar väl också som nån har snott ditt konto?
Det kan väl inte vara nått missförstånd med nån familjemedlem eller någon illvillig i bekantskapskretsen som gjort nått?

Om inte kanske det är läge att se över alla lösenord och kolla så maskinen är ren från virus o malware?

Har långt, unikt lösenord till kontot m.h.a. lösenordshanterare så känns tveksamt att någon annan skulle ha fått fatt i det, men man vet ju såklart aldrig.

Men malware sa du, och tanken for direkt till att jag faktiskt "uppgraderade" till W11 nyligen. 19 december för att vara exakt, så precis innan problemet uppstod. Kanske det kan vara boven i dramat? Förklarar inte varför Emil hade samma problem, men det kan ju vara en tillfällighet att det hände honom samtidigt...

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Birkus:

Har långt, unikt lösenord till kontot m.h.a. lösenordshanterare så känns tveksamt att någon annan skulle ha fått fatt i det, men man vet ju såklart aldrig.

Men malware sa du, och tanken for direkt till att jag faktiskt "uppgraderade" till W11 nyligen. 19 december för att vara exakt, så precis innan problemet uppstod. Kanske det kan vara boven i dramat? Förklarar inte varför Emil hade samma problem, men det kan ju vara en tillfällighet att det hände honom samtidigt...

Svårt att tro det för min del, jag har (mig veterligen) inte gjort något alls på en PC mot det här kontot. Endast varit inloggad på TV och telefon.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Svårt att tro det för min del, jag har (mig veterligen) inte gjort något alls på en PC mot det här kontot. Endast varit inloggad på TV och telefon.

Det är snäppet ännu märkligare än vad som verkar ha skett i mitt fall. Hursomhelst borde ingetdera vara något problem för en supportavdelning att lösa i efterhand. Håller tummarna!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Birkus:

Det är snäppet ännu märkligare än vad som verkar ha skett i mitt fall. Hursomhelst borde ingetdera vara något problem för en supportavdelning att lösa i efterhand. Håller tummarna!

Ja - uppdatera! Får du fixat ska även jag ta en vända till via support, av ren princip.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Åtminstone förr kunde man be om att få prata med second line direkt när first line svarat. Kunde de i sin tur inte lösa det blev man kopplad till third line i Irland.

Men var länge sen jag ringde och tjötade med dem, så de kanske har ändrat sina arbetssätt. Hursomhelst så brukar de vara tillmötesgående, även om man ibland får tjata lite 🤷‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Har du testat det här:

https://support.apple.com/sv-se/102640

Om ditt Apple-konto är låst, inte aktivt eller inaktiverat
Läs om vad du ska göra om du inte kan logga in på ditt Apple-konto eller Apple-tjänster eftersom ditt konto är låst, inte aktivt eller inaktiverat.

Om ditt konto har inaktiverats av säkerhetsskäl
Om du ser något av följande meddelanden har ditt Apple-konto låsts automatiskt för att skydda din information. Då kan du inte logga in på och använda några av Apples tjänster:

”Detta Apple-konto har inaktiverats av säkerhetsskäl”

”Det går inte att logga in eftersom ditt konto har inaktiverats av säkerhetsskäl”

”Detta Apple-konto har låsts av säkerhetsskäl”

Du eller någon annan kan ha skrivit in ditt lösenord eller annan kontoinformation felaktigt för många gånger. Du måste nollställa ditt lösenordet för att återfå åtkomsten.

Läs om hur du nollställer ditt Apple-kontos lösenord

Om ditt Apple-konto är låst eller inte aktivt
Om ett meddelande om att ditt Apple-konto är låst eller inte aktivt visas, kanske du kan begära åtkomst till ditt konto genom att trycka på Begär åtkomst direkt från varningen.

Du kan också begära åtkomst till ditt konto.

Om du inte kan få tillbaka åtkomsten till ditt Apple-konto
När du begär åtkomst till ditt låsta Apple-konto kan en varning visas med meddelandet: ”Det här Apple-kontot är låst och kan inte användas”, eller så kan din begäran nekas.

Om du inte kan få tillbaka åtkomsten till ditt Apple-konto:

Skapa ett nytt Apple-konto

Om du behöver hjälp med att ta bort aktiveringslåset och har inköpsbevis kan du starta en supportbegäran för aktiveringslås.

Om ditt konto för medier och köp har inaktiverats
Om du får ett meddelande om att ”Ditt konto för medier och köp har inaktiverats” kanske du kan begära återaktivering genom att trycka på Fortsätt direkt från varningen.

Du kan också begära återaktivering.

Publiceringsdatum: 03 december 2024

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Åtminstone förr kunde man be om att få prata med second line direkt när first line svarat. Kunde de i sin tur inte lösa det blev man kopplad till third line i Irland.

Men var länge sen jag ringde och tjötade med dem, så de kanske har ändrat sina arbetssätt. Hursomhelst så brukar de vara tillmötesgående, även om man ibland får tjata lite 🤷‍♂️

Första personen jag fick prata med var möjligen inte den mest erfarna, vid andra försöket kom ju även jag fram till 2nd line. Får se vart det leder, som sagt!

Skrivet av sp1k3n:

Har du testat det här:

https://support.apple.com/sv-se/102640

Om ditt Apple-konto är låst, inte aktivt eller inaktiverat
Läs om vad du ska göra om du inte kan logga in på ditt Apple-konto eller Apple-tjänster eftersom ditt konto är låst, inte aktivt eller inaktiverat.

Om ditt konto har inaktiverats av säkerhetsskäl
Om du ser något av följande meddelanden har ditt Apple-konto låsts automatiskt för att skydda din information. Då kan du inte logga in på och använda några av Apples tjänster:

”Detta Apple-konto har inaktiverats av säkerhetsskäl”

”Det går inte att logga in eftersom ditt konto har inaktiverats av säkerhetsskäl”

”Detta Apple-konto har låsts av säkerhetsskäl”

Du eller någon annan kan ha skrivit in ditt lösenord eller annan kontoinformation felaktigt för många gånger. Du måste nollställa ditt lösenordet för att återfå åtkomsten.

Läs om hur du nollställer ditt Apple-kontos lösenord

Om ditt Apple-konto är låst eller inte aktivt
Om ett meddelande om att ditt Apple-konto är låst eller inte aktivt visas, kanske du kan begära åtkomst till ditt konto genom att trycka på Begär åtkomst direkt från varningen.

Du kan också begära åtkomst till ditt konto.

Om du inte kan få tillbaka åtkomsten till ditt Apple-konto
När du begär åtkomst till ditt låsta Apple-konto kan en varning visas med meddelandet: ”Det här Apple-kontot är låst och kan inte användas”, eller så kan din begäran nekas.

Om du inte kan få tillbaka åtkomsten till ditt Apple-konto:

Skapa ett nytt Apple-konto

Om du behöver hjälp med att ta bort aktiveringslåset och har inköpsbevis kan du starta en supportbegäran för aktiveringslås.

Om ditt konto för medier och köp har inaktiverats
Om du får ett meddelande om att ”Ditt konto för medier och köp har inaktiverats” kanske du kan begära återaktivering genom att trycka på Fortsätt direkt från varningen.

Du kan också begära återaktivering.

Publiceringsdatum: 03 december 2024

Jajemän, det var i slutskedet av det som jag fick mejlet om att min begäran hade nekats.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xSean145:

Är ju ganska oroväckande utveckling det här om man inte kan få tillbaka sitt konto. Jag betalar för extra iCloud utrymme för att kunna lagra familjens alla bilder på molnet. Skulle vara katastrof om vi blev utlåsta från våra konton över någon BS anledning. Är även för lat för att kontinuerligt göra backuper på hårddisk.

Inte ett dugg förvånad av tråden (som tur är inte verkar beröra just värdefulla foton utan bara köpfilm). Tycker det är tragiskt att folk använder Google, Apple, Microsoft och till och med Facebook för att lagra sina värdefulla familjefoton. Jag förstår att det kan verka krångligt med backup själv men dessa molntjänster är inte en backup, speciellt inte om det är enda stället man lagrar på.

Ett tips är att skaffa en NAS så slipper man manuellt göra backup till en hårddisk. Finns färdiga NAS-lösningar vilket fungera som ett hemmamoln som hela familjen kan använda. Sen kan man via den göra inställda backuper till t.ex. inkopplad extern hårddisk eller till en molntjänst (inriktad på backup) såsom Backblaze eller liknande för off-site. Mycket säkrare och bättre integritet på köpet.

Permalänk

Jag sprang på den här tråden eftersom jag drabbades av samma sak i morse – blev medlem på SweClockers precis för att kunna delta 👋

I mitt samtal med första linjen fick jag samma vägg-svar: du kan skapa nytt konto.

Tankar precis ner alla bilder men så surt med spellistor i Apple Music.

Har iiingen aning om varför detta hände. Blixt från klar himmel.

En sak som man ser då och då är att folk väcker talan vid allmän domstol för att "pinga" legal-avdelningen. Bra sugen på att göra det men en migration till nytt konto är enklare, och inte offentligt. ARN får man väl också deras uppmärksamhet genom men allmän domstol väger tyngre, och FT-mål har gränser för rättegångskostnader.

Ett stort suck!

Permalänk
Medlem

Min slutsats är att aldrig börja använda Apples prylar just av den här anledningen. + diverse krångel vid nästa OS.

En lösning är att helt sluta betala för diverse tjänster inför byte till Android så småningom. Där kan man i alla fall logga in 100% och ha kvar samma lösenord år framöver.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Min slutsats är att aldrig börja använda Apples prylar just av den här anledningen. + diverse krångel vid nästa OS.

En lösning är att helt sluta betala för diverse tjänster inför byte till Android så småningom. Där kan man i alla fall logga in 100% och ha kvar samma lösenord år framöver.

Google är precis likadana, nog lite värre, så det blir halvtaskigt med alternativ.

Jag har haft problem med Google Home och röststyrning där det bland annat inte går att lägga till saker i inköpslistan på korrekt sätt - dvs. samma sätt som jag alltid tidigare har gjort, och samma sätt som "alla andra" gör det på. Har flera andra problem också.

Lång historia kort: Google-supporten bad mig göra ett nytt konto och sluta använda det konto jag har haft sedan Gmail släpptes i Sverige 2004.

Apple är i alla fall enkla att få tag på till skillnad från Google. Tveksam på att Google ens har telefonsupport överhuvudtaget.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av BagelInvoke71:

Jag sprang på den här tråden eftersom jag drabbades av samma sak i morse – blev medlem på SweClockers precis för att kunna delta 👋

I mitt samtal med första linjen fick jag samma vägg-svar: du kan skapa nytt konto.

Tankar precis ner alla bilder men så surt med spellistor i Apple Music.

Har iiingen aning om varför detta hände. Blixt från klar himmel.

En sak som man ser då och då är att folk väcker talan vid allmän domstol för att "pinga" legal-avdelningen. Bra sugen på att göra det men en migration till nytt konto är enklare, och inte offentligt. ARN får man väl också deras uppmärksamhet genom men allmän domstol väger tyngre, och FT-mål har gränser för rättegångskostnader.

Ett stort suck!

Välkommen hit! Lider med dig!

Vart precis påväg att komma med uppdatering i tråden gällande mitt eget ärende - Änsålänge har i stort sett ingenting hänt.

2nd-line skulle återkomma senast under vecka 2, detta skedde aldrig, och jag fick inget svar från den kontaktperson jag blivit tilldelad när jag själv skrev och bad om statusuppdatering (9:e jan).

Ringde dem idag pånytt - förklarade hela grejen ytterligare en gång, och fick slutligen en ny kontaktperson som ska återkomma nästa vecka. The show goes on

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Uppdatering II

Första skriftliga svaret inkom under veckan. Jag blev själv tvungen att inleda kontakten igen, men denna gången skrev de i alla fall tillbaka, och ganska omedelbart. (Hela konversationen är från 6:e februari)

TLDR: Apple ser inte att de kan göra något mer åt situationen. Efter ytterligare påtryckningar från min sida ska de åtminstone överväga ekonomisk kompensation, men "bedömer dock möjligheterna till detta som små". Slutgiltigt besked i frågan kommer enligt dem senast under vecka 7.

Hela konversationen:

Klicka för mer information
Citat:

Hej!

Har du hunnit komma vidare med mitt ärende än?

Hälsningar,

Gustav

Citat:

Hej Gustav!

Jag var precis på väg att kontakta dig. Mailet med skärmdumpen har inte kommit in till oss. Kan du kontrollera att du följt anvisningarna för hur man skickar in och skicka in igen?.

Med vänlig hälsning

Hans Andersson

Apple Distribution International Limited

Citat:

Hej,

Vad är det för skärmdump som åsyftas?

När vi talades vid över telefon förstod jag det som att du skulle återkomma så fort du hade hunnit kolla på mitt problem (som beskrevs under samtalet). Vad är det för information som saknas från min sida?

Hälsningar,

Gustav

Citat:

Hej Gustav!

Ursäkta jag var lite för snabb där. Jag har ett annat ärende där detta saknas. Jag ber om ursäkt för misstaget.

I detta fall är det, som vi pratade om tidigare, omöjligt för Apple’s tekniker att låsa upp kontot.

Frågan i detta fall gällde ju de köpta filmerna. Jag har kontrollerat med en annan avdelning om detta, och tyvärr bekräftar de min tidigare till dig uttryckta farhåga att filmerna inte kan överföras till ett annat konto.

Tyvärr finns det därmed inte något mer att göra i detta fall.

Med vänlig hälsning

Hans

Citat:

Hej!
Jag ser en möjlig lösning på tvisten som ännu inte är uttömd, och som bör diskuteras innan jag skickar ärendet vidare till nästa instans - att jag blir återbetald de pengar som jag lagt på digitala köp i er butik (exkl. hyravtal).

Detta eftersom ni nu har gjort köpen oåtkomliga för mig, på vad som förefaller vara helt godtyckliga, alternativt felaktiga grunder. Det rör sig om c:a 15 filmer. Kvitton kan jag bifoga om det är av intresse.

Hur ställer ni er till ett sådant förslag?

Hälsningar,

Gustav

Citat:

Hej Gustav!

Jag kan göra ett sista försök och undersöka detta. Jag bedömer dock möjligheterna till detta som små.

Orsake är att kontot har låsts av något av följande skäl:

- Kunden har inte följt villkoren för iCloud.
- Kunden har begärt att kontot ska upphöra.
- Begäran av rättsvårdande myndighet.
- Oväntade tekniska eller säkerhetsmässiga orsaker.
- Bedrägliga eller olagliga aktiviteter.
- Obetalda avgifter för Apple:s tjänster.

För mer information hänvisar vi till:
apple.com/legal/internet-services/icloud/.

Jag återkommer senast nästa vecka med slutgiltigt besked.

Med vänlig hälsning

Hans

Citat:

Hej!

Det låter bra. Jag ser fram emot att höra hur ni vill gå vidare. Ha det fint!

Hälsningar,

Gustav

Visa mer
Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Verkligen krångligt med den nya digitala världen. Som nämnts ovan, trist om man har alla familjens bilder i icloud (eller google photos eller Microsoft Onedrive etc), men även ruskigt krångligt om man inte kommer åt sin epost.

Dels för att epost-kontot kan innehålla viktiga mail sedan många år, dels för att andra tjänster kan vara beroende av att man faktiskt kan använda sin epost-adress. Jag har då och då tagit hem all data från Google, Google Takeout, och lagt epost och en del annat krypterat på en bluray-skiva. Tror jag. Har inte testat så jag faktiskt kan komma åt eposten, men jag bara förutsätter det...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Uppdatering II

Första skriftliga svaret inkom under veckan. Jag blev själv tvungen att inleda kontakten igen, men denna gången skrev de i alla fall tillbaka, och ganska omedelbart. (Hela konversationen är från 6:e februari)

TLDR: Apple ser inte att de kan göra något mer åt situationen. Efter ytterligare påtryckningar från min sida ska de åtminstone överväga ekonomisk kompensation, men "bedömer dock möjligheterna till detta som små". Slutgiltigt besked i frågan kommer enligt dem senast under vecka 7.

Hela konversationen:

Visa mer

Helt sjukt att de inte ens kan svara på vilka grunder kontot har stängts ner.
All styrka till dig!

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Det går inte trycka på med GDPR för att få information om varför kontot är avstängt?
Tror det var en tysk som gjorde det för ett antal år sedan mot en spelstudio när en massa GW2-konton blev felaktigt avstängda och det var "omöjligt" att få ut någon information.
Helt plötsligt gick det att få ut tillräckligt med information för att upptäcka att spelstudion tabbat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

All styrka till dig!

Instämmer! Kan man höra av sig till ARN, kanske?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

All styrka till dig!

Tackar!

Tänk om polisen gjorde så när man blev arresterad, körde högläsning av lagboken från början till slut för att gå igenom alla lagbrott man skulle ha kunnat göra sig skyldig till. Rent teoretiskt.

Skrivet av Viita:

Det går inte trycka på med GDPR för att få information om varför kontot är avstängt?
Tror det var en tysk som gjorde det för ett antal år sedan mot en spelstudio när en massa GW2-konton blev felaktigt avstängda och det var "omöjligt" att få ut någon information.
Helt plötsligt gick det att få ut tillräckligt med information för att upptäcka att spelstudion tabbat sig.

Intressant vinkel, det måste jag isåfall läsa på om. Ser inte riktigt hur det skulle vara applicerbart i mitt fall, men jag är ju bara lekman!

Skrivet av Gorian:

Instämmer! Kan man höra av sig till ARN, kanske?

Sker ingen vändning nästa vecka lär det bli så, hehe.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Har gått vidare till ARN nu. Fick veta att de registrerat ärendet imorse. Ännu inte känt om de öht kommer pröva det men håller tummarna för det.

Det utlovade svaret från Apple inkom aldrig (shock surprise). Jag ringde dem en sista gång den 26:e februari och fick då muntligt besked om att de inte tänkte tillmötesgå något krav. Efter samtalet hann en vecka eller två passera innan jag riktigt hade tid att fylla i en anmälan. Men nu är det gjort. 🙂

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Har gått vidare till ARN nu. Fick veta att de registrerat ärendet imorse. Ännu inte känt om de öht kommer pröva det men håller tummarna för det.

Det utlovade svaret från Apple inkom aldrig (shock surprise). Jag ringde dem en sista gång den 26:e februari och fick då muntligt besked om att de inte tänkte tillmötesgå något krav. Efter samtalet hann en vecka eller två passera innan jag riktigt hade tid att fylla i en anmälan. Men nu är det gjort. 🙂

Tack för att du håller oss uppdaterade

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Följer med spänning. Det är ju helt sjukt hur ett företag bara kan ta bort ens konto med köpta produkter utan att förklara varför.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tack för att du håller oss uppdaterade

Skrivet av Nioreh83:

Följer med spänning. Det är ju helt sjukt hur ett företag bara kan ta bort ens konto med köpta produkter utan att förklara varför.

Och där tog resan slut, go'vänner!

Beslut från ARN kom idag. Ärendenr. 2025-03809 om någon är intresserad:

Nämndens beslut

Allmänna reklamationsnämnden prövar inte tvisten. Ärendet avslutas.

Motiveringen till nämndens beslut

[Anmälare] har i första och andra hand begärt att Apple ska återaktivera hans Apple-konto
eller att tillgängliggöra tidigare köpta filmer på annat Apple-konto. Nämnden prövar endast
tvister av ekonomiskt värde. Tillgång till Apple-konto har i sig inget ekonomiskt värde.
Nämnden kan därför inte pröva kraven.

[Anmälare] har i tredje hand begärt ekonomisk kompensation med 1 133 kr. Det framgår att
[Anmälare] har gjort sex köp, där det enskilda köp som uppgick till det högsta beloppet
uppgick till 449 kr. Varje enskilt köp som ligger till grund för ett krav är en separat tvist.

Nämnden prövar inte tvister elektronikavdelningen om kravet är värt mindre än 500 kr.
Eftersom inget av [Anmälares] köp når upp till värdegränsen kan nämnden inte pröva
tvisterna. Ärendet ska därför avvisas. Det betyder att ärendet avslutas.

Aktuella bestämmelser: 8 och 25 §§ förordningen med instruktion för Allmänna
reklamationsnämnden.

Visa mer

Lite snopet. Om bara Harry Potter-boxen hade kostat 51 kronor till...

Tror historien slutar här för min del. Det är såklart möjligt att gå vidare till domstol och så, men det händer för mycket annat i livet för tillfället (som är betydligt roligare) för att jag ska känna att det är motiverat att fortsätta harva av principskäl. Den faktiska materiella förlusten är trots allt försvinnande liten, det är endast det principiella som gnager. Jag får nöja mig med att bojkotta detta bananföretag framöver.

Tack för att ni hängt med i svängarna

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Nämndens beslut

[Anmälare] har i första och andra hand begärt att Apple ska återaktivera hans Apple-konto
eller att tillgängliggöra tidigare köpta filmer på annat Apple-konto. Nämnden prövar endast
tvister av ekonomiskt värde. Tillgång till Apple-konto har i sig inget ekonomiskt värde.

[Anmälare] har i tredje hand begärt ekonomisk kompensation med 1 133 kr. Det framgår att
[Anmälare] har gjort sex köp, där det enskilda köp som uppgick till det högsta beloppet
uppgick till 449 kr. Varje enskilt köp som ligger till grund för ett krav är en separat tvist.

Nämnden prövar inte tvister elektronikavdelningen om kravet är värt mindre än 500 kr.
Eftersom inget av [Anmälares] köp når upp till värdegränsen kan nämnden inte pröva

reklamationsnämnden.

Visa mer

Tror historien slutar här för min del. Det är såklart möjligt att gå vidare till domstol och så, men det händer för mycket annat i livet för tillfället (som är betydligt roligare) för att jag ska känna att det är motiverat att fortsätta harva av principskäl. Den faktiska materiella förlusten är trots allt försvinnande liten, det är endast det principiella som gnager. Jag får nöja mig med att bojkotta detta bananföretag framöver.

Vad i... Tänk en stackare som sitter på värsta samlingen av inköp på iTunes? Jaha, du har köpt 1000 filmer och 2000 låtar, totalt värde 200k. Synd, för de är alla enskilda ärenden som inte når upp till minimum.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Nämndens beslut

reklamationsnämnden.

Visa mer

Trist fullt förståelse för att du inte orkar lägga mer tid på det dock.

Detta har skadat mitt förtroende för Apple, ska sägas. Kommer fortfarande köpa deras produkter, men kommer vara mer avigt inställd till deras digitalt tillhandahållna tjänster.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ja, detta är ju uppenbart helt oacceptabelt. Att tekniska fel inträffar.. sånt händer tyvärr den bäste. Men kundtjänst borde ju självklart gjort sitt bästa för att lösa situationen snabbast möjligt. I andra fall genom ekonomisk kompensation.
Hela denna hantering är obegriplig. Och ARN nästan ännu värre? Vad har de för syfte då?

Lider med dig.

Permalänk
Medlem

ARN skulle då fatta samma beslut gällande ett steam-konto med hundratals spel där inget kostade mer än 499 kr...

Något att tänka på för alla som bara köper på reor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

This. Dom måste ju vara 100% skyldiga att berätta VARFÖR. En gissning, då det tycks drabbat flera, inte minst på detta forum, är att de har tekniska problem.
(Som att slänga folk i fängelse utan överhuvudtaget att behöva informera om varför.)

Permalänk
Medlem

You'll own nothing and you'll be happy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vad i... Tänk en stackare som sitter på värsta samlingen av inköp på iTunes? Jaha, du har köpt 1000 filmer och 2000 låtar, totalt värde 200k. Synd, för de är alla enskilda ärenden som inte når upp till minimum.

Skrivet av filbunke:

ARN skulle då fatta samma beslut gällande ett steam-konto med hundratals spel där inget kostade mer än 499 kr...

Något att tänka på för alla som bara köper på reor.

Känns onekligen som en lucka i systemet att inte kunna konsolidera flera artiklar av mindre värde... alla former av bibliotek hänger då jävligt löst!

Visa signatur

5900X | 3080